Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av drphev, onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:24

« forrige - neste »

emil

#15
Sitat fra: GeirHM på torsdag 26. februar 2015, klokken 08:05
Jeg har et spørsmål, som muligens alt er besvart av det som alt er skrevet, men stiller det så jeg er helt sikker. (Inkl. noen oppfølgingsspørsmål)

Jeg venter min Tesla i mars og har nettopp fått elektrikeren til å sette opp en 400v 16a 3fas rødt industristikk med et uttak i garasjen og et uttak utenfor. Kan jeg koble den billigste utgaven av Zoe direkte på dette og få ladet bilen til 80% slik de skryter av, eller må jeg da ha den dyrere utgaven fordi denne har annen ladeordning innebygget?

Og i tillegg, kan Nissan Leaf lades fra dette uttaket, eller er ikke det mulig? Hvilken type overgang må jeg i tilfelle ha? Hva med trillingene og andre rimelige nummertobiler?

Takker for svar.

Alle Zoe kan lade like fort, men det er kun den dyreste som leveres med det nødvendige på veggen. Bilen kan ikke kobles rett på industristikket, men trenger en "laderegulator" som du kobler til industristikket og som har Type2 konakt eller fast Type2 kabel.

Kjøper du en laderegulator med Type2 kontakt kan en Leaf også lade med en Type2-Type1 kabel, men den får ikke utnyttet mer enn 3.3kW av de tilgjengelige 11kW kontakten kan tilby. Samme gjelder e-Golf, i3 osv, men de må ha en Type2-Type2 kabel (samme som Zoe og Tesla).

Med Tesla sin UMC og riktige overganger kan du derimot koble deg direkte på industrikontakten og lade med 11kW.

Eksempel på rimelig laderegulator:
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Denne støtter 22kW (32A) lading, men må justeres ned til 16A når den kun er tilkoblet 16A kurs. Du kan derimot ta den med deg og lade Zoe og Tesla med 22kW fra 32A rød kontakt rundt om kring.

GeirHM

Tusen takk for informativt svar. Jeg hadde liksom håpet at Zoe kunne gå rett i veggen, men det går altså ikke. Med Teslaen har jeg kjøpt med overgang. Jeg håpet lenge at jeg skulle få installert 3fas 32a men elverket krevde at jeg graver frem og erstatter hovedledningen inn til huset. Og da hadde jeg vurdert en sånn ladeboks av semiportabel type. Men nå er ikke det valget like opplagt. Det blir rimeligere å kjøpe et chademo-sett fra Tesla, tror jeg. Og når vi får råd til en nummertobil, blir det sikkert en brukt billig leaf. Som jeg kobler på en vanlig 16a kontakt jeg har flere av utendørs. Så da ble det ikke fransk bil denne gangen heller. Synd, for jeg er renault-fan. Fra gammelt av.

kos

Sitat fra: GeirHM på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Tusen takk for informativt svar. Jeg hadde liksom håpet at Zoe kunne gå rett i veggen, men det går altså ikke. Med Teslaen har jeg kjøpt med overgang. Jeg håpet lenge at jeg skulle få installert 3fas 32a men elverket krevde at jeg graver frem og erstatter hovedledningen inn til huset. Og da hadde jeg vurdert en sånn ladeboks av semiportabel type. Men nå er ikke det valget like opplagt. Det blir rimeligere å kjøpe et chademo-sett fra Tesla, tror jeg. Og når vi får råd til en nummertobil, blir det sikkert en brukt billig leaf. Som jeg kobler på en vanlig 16a kontakt jeg har flere av utendørs. Så da ble det ikke fransk bil denne gangen heller. Synd, for jeg er renault-fan. Fra gammelt av.

Litt komplisert dise franske damene. Monterte inn en 11 kw og brukte den på teslaen - helt fint helt til Zoen kom. stasjonen ble levert fra Renault med kontroll av det elektriske anlegget. elektrikkeren kikket inn i skapet og monterte opp stasjonen i et helautomatisk sikringsannlegg 30 år gammelt.

det var det hovedvernet. Om det er alu. kabler så må det på kobberoverganger ellers får man varmgang i spenningsvernet. Dette var de ikke klar over for 30 år siden - men vi er det nå. Blir litt artig å følge hva Renault vil gjøre med denne saken - hadde elektriske anlegget blitt kontrollert ( innrømmer fra elektriker at dette hadde de ikke gjort) så hadde det blitt en bagatell - nå må spenningsvernet skiftes med overganger til kobber, og skruene teites til med moment.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA