Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av drphev, onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:24

« forrige - neste »

drphev

Hei! eg har Tesla model X i reservasjon. TN-nett. 400v 3 fas med 32 amp i carport. Kan eg installere ein 22 kw ladar type 2 her of bruke denne på både zoe og tesla dersom eg ville hatt zoe som bil nr 2?
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

E_S

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: drtmx på tirsdag 16. september 2014, klokken 16:47
Hei! eg har Tesla model X i reservasjon. TN-nett. 400v 3 fas med 32 amp i carport. Kan eg installere ein 22 kw ladar type 2 her of bruke denne på både zoe og tesla dersom eg ville hatt zoe som bil nr 2?

Jepp, det går helt fint. Koster fra i overkant av 4000,- og oppover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edakcots

Rart ikke Renault markedsfører seg som baby-Tesla, eller kone bilen til alle Tesla eiere, hehe ;D

Snart vil alle nye elbil kjøpere forstå litt mer av forskjellene på ladestrukturene og vil velge Tesla/ZOE som bil 1 og 2 da de deler samme ladeløsningen.

Kjøper du ZOE først får du jo en 11kw stasjon hjemme til spot pris og kan lade Tesla'n på få timer når den kommer i garasjen...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

drphev

Så bra. Eg har jare fått med meg at du kan få 11 kW mot eit greitt tillegg på nærmare 10000. det er jo eit godt tilbod viss du reknar med kostnadane for dei som treng trafo, men koster det like mykje å få ein 11 kw ladar frå renault viss ein ikkke treng trafoen?
Hjelmeland i Rogaland

edakcots

Tja, gjør nok det. Har du TN nett blir Renault glad, for har du IT nett så koster nok installasjonen laaaangt mer enn 30.000 med den trafoen.
Er et mega tilbud for de som kjøper ZOE, og bonus deluxe hvis man har Tesla også:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: drtmx på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:19
Så bra. Eg har jare fått med meg at du kan få 11 kW mot eit greitt tillegg på nærmare 10000. det er jo eit godt tilbod viss du reknar med kostnadane for dei som treng trafo, men koster det like mykje å få ein 11 kw ladar frå renault viss ein ikkke treng trafoen?

11kW ladekontakt hjemme koster 10.000 ekstra på Intense modellen, så har du 400V hjemme allerede kan det lønne seg å gå for en annen leverandør av ladekontakt og da kan du tilogmed gå for en 32A/22kW løsning som f.eks det byggesettet jkirkebo selger her.

drphev

Ja, nettopp. Eg har kosta på nærmare 50000 i anleggsbidrag for å få heile huset på TN-nett. Då kan eg likesågodt betale mindre enn 10000 og få eit av mange produkt på markedet som gir 22kw is staden for 11kw. Eg bygger det nok ikkje sjølv men kjøper sikkert ein semipermanent løysing som går i rød 32A-stikk.

Fordelen med å få det på heile huset er jo også at eg totalt sett har meir strøm til alt med 63A hovudsikring. Eg treng ikkje skru av varmeanlegget eller pinnekjøttet for å lade bilen(e).
Hjelmeland i Rogaland

Peachbonekiller

Jeg har akkurat bestilt meg en Zoe, med en plan om en Tesla ganske snart. Jeg har forstått det slik at Tesla kan lades på Zoe sin lader, men er det slik at Tesla kan lades på både easy charge og supercharge versjonen av laderen?

Takker for svar i en fart!

emil

Sitat fra: Peachbonekiller på onsdag 25. februar 2015, klokken 15:01
Jeg har akkurat bestilt meg en Zoe, med en plan om en Tesla ganske snart. Jeg har forstått det slik at Tesla kan lades på Zoe sin lader, men er det slik at Tesla kan lades på både easy charge og supercharge versjonen av laderen?

Takker for svar i en fart!

Tesla kan lades på de aller fleste formene for strømnett, strømstyrker og kontakter. Inkludert alle veggboksene som følger med Zoe.

Har du IT-nett hjemme og nok tilgjengelig kapasitet til 11kW ladekontakt er nok en Zoe Intense Supercharge rimeligste måte å få dette montert i hjemmet.

Har du derimot allerede en 400V kontakt (16A eller 32A) i garasjen kan det finnes rimeligere veggbokser enn å oppgradere til Supercharge utgaven av Zoe. Selve laderen i bilen er identisk i alle utgavene.

ZOE

Eller ha to ladepunkt hjemme, en 3,6 levert med zoe og en 22 til tesla og når zoe må ha rask lading

Peachbonekiller

Takk for kjapp respons! Det er supercharge jeg har bestilt, så da får det bare bli det. Jeg er enda helt fersk i elbil-gamet, så kjenner det blir mye nytt å sette seg inn i her om jeg ikke skal begynne å fikle med andre typer ladere også. 

Noen som veit hvor lang kabelen fra supercharge er? Tenker litt på plasseringen i garasjen.

emil

Veggboksen har kun en kontakt og kabelen er ikke fast, så der er du kun begrenset av hvor lang man kan få en 32A trefasekabel. Vet ikke hvor lang kabelen som følger med bilen er, men vanligvis er de 4-5M. Flere nettbutikker selger bl.a kabler opp til 8M hvis plassering er vanskelig eller en ladekontakt skal dekke to parkeringsplasser.

zbk

Sitat fra: Peachbonekiller på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:11
Takk for kjapp respons! Det er supercharge jeg har bestilt, så da får det bare bli det. Jeg er enda helt fersk i elbil-gamet, så kjenner det blir mye nytt å sette seg inn i her om jeg ikke skal begynne å fikle med andre typer ladere også. 

Noen som veit hvor lang kabelen fra supercharge er? Tenker litt på plasseringen i garasjen.

Du bruker Type2-kabelen some følger bilen eller kjøper en ekstra. Veggboksen har ikke fast kabel. Medfølgende kabel for Zoe mener jeg er 6m.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

GeirHM

Jeg har et spørsmål, som muligens alt er besvart av det som alt er skrevet, men stiller det så jeg er helt sikker. (Inkl. noen oppfølgingsspørsmål)

Jeg venter min Tesla i mars og har nettopp fått elektrikeren til å sette opp en 400v 16a 3fas rødt industristikk med et uttak i garasjen og et uttak utenfor. Kan jeg koble den billigste utgaven av Zoe direkte på dette og få ladet bilen til 80% slik de skryter av, eller må jeg da ha den dyrere utgaven fordi denne har annen ladeordning innebygget?

Og i tillegg, kan Nissan Leaf lades fra dette uttaket, eller er ikke det mulig? Hvilken type overgang må jeg i tilfelle ha? Hva med trillingene og andre rimelige nummertobiler?

Takker for svar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA