Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange Tesla Model S førstegangsregistrert i Norge i løpet av 2014?

Startet av Torpedo Ted, onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:21

« forrige - neste »

Muffinman

Ramlet ut og kommer ikke tilbake til tross for reset her. Takk og pris for at jeg har wifi hjemme, på jobb og ved det vanligste hotellet....

NegativeElectrode

Skal se API tjenestene til Tesla blir overbelastet når bilene ikke faller ut lengre
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sn0le

Bilen hadde 3G, men fikk ikke kontakt med den fra tlf før jeg restartet storskjermen igjen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sisc1337

Ser ut som trenden her er at bilen ikke mister mobildata dekning, men at folk sliter med å få kontakt med bilen via app uansett. Det positive er iallefall et vi er et stort steg nærmere en 100% fiks. Håper tesla får serveren sine på stell før vinteren virkelig biter seg!
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

kjølholdt

Har etter siste oppdatering ikke mistet 3g en eneste gang. De gangene appen sier kontakter bil løses dette ved å lukke appen helt , og gå inn igjen. Men tror nå at 3g erløst.... eller håper
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cra

Har hatt versjjon .73 en ukes tid nå, og har ikke lagt merke til at 3G har vært ute. Har hatt problemer med å nå bilen fra app en gang; skal prøve å restarte appen hvis det oppstår igjen. (Appen (iOS 8) er alltid nystartet når jeg bruker den; slår den alltid av når jeg er ferdig å gjøre det jeg skal.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olatho

Restart av app funka ikke for meg den ene gangen etter .73 hvor jeg mista kontakt med bilen.
Det var kommunikasjonen mellom bilen og Teslas servere som var borte, og som kom tilbake etter restart av "skjermen" i bilen.

Men det har nå kun skjedd én gang på en drøy uke. Tidligere skjedde dette nesten daglig.

Ved et par anledninger har det vært selve appen som henger, men det er et annet problem, og mye enklere å forholde seg til.

Det er jo veldig mange potensielle feil her:

a) Bilen mangler 3G (eller annen data-kontakt med internett)
b) Bilen har kontakt med nett, men VPN-sesjonen mot Tesla er nede
c) Teslas servere er treige/overbelastet
d) APPen får ikke kontakt med teslas servere
e) APPen henger av andre grunner

Problem a) virker det som de nå har løst. 
Det fører til at problem b) ikke skjer så ofte, men det hender fortsatt innimellom, muligens på grunn av c), men kan også skyldes andre feil.  Normalt sett løser dette seg ved en restart av "skjermen" i bilen. 

Problem d) hender også ganske ofte, men løser seg normalt ganske raskt (man ser det særlig på 3. parts apps som Visible Tesla ol).

Problem e) er bare dårlig koding av APPene. Særlig Android-appen ser ut til å slite når man hopper mellom forskjellige nett.  Det er nok sesjonshåndteringen som tøyser det til når man bytter IP-adresse, og så er ikke APPen smart nok til å reconnecte når det skjer.  Disse løser man jo enkelt ved å restarte APPen.

Det KAN være tilsvarende bugs som fører til b) også.  At bilen tror den har forbindelse, men den i virkeligheten ikke har det, og derfor trenger et spark bak før den reconnecter.

Brede

Jeg var svært plaget med utfall av 3G tidligere og fikk også 6.0 svært sent.
Nå har jeg ikke hatt problemer på flere uker, 3G har fungert på både 5.11 og 6.0 (er på .45)

Det "merkelige" er at jeg hadde utfall av 3G annen- eller tredjehver dag helt frem til Telenor mistet nettet i store deler av Norge, etter at det skjedde så har jeg ikke hatt ett eneste utfall..

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019

NegativeElectrode

@olatho har ikke sett så nøye på Teslas API ennå, men kan det være session / auth tokens som ikke lengre er gyldige. Rimer med at noen brukere opplever at  det fungerer å restarte mobil appen.

Alternativt, håper virkelig ikke det er sånn, kan det være stale connections mellom bil og API service og/eller mobil og API.
Dersom dette stemmer er fallgrube nr 1 i Fallacies of distributed computing aktuell
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fallacies_of_distributed_computing
Hvit TM3 2019

Olatho

Klient-APIet består av to deler.  Et standard REST API med JSON for å hente ymse info og utføre kommandoer, og et "streaming" API, som bare er en lang http-request som gir deg en kommaseparert liste med verdier som brukes til å vise live-status når bilen beveger seg (blant annet).

Begge to krever en pålogging, og gir deg en session key, som så brukes til videre requests (og er gyldig i en viss periode før en ny key må hentes).
Jeg har ikke testa om det er mulig å bruke samme key hvis IP-adressen endres, men jeg tviler på det.  De har i alle fall en funksjon som kaster deg ut og blokkerer IP-adressen din hvis du er for ivrig med REST-APIet, og gjør for mange requests over kort tid.

Så APP-problemet mistenker jeg nok rett og slett er at APPen prøver å bruke en session-key som ikke lenger er gyldig, enten fordi IP-adressen har bytta, eller fordi den har timet ut.

APIet mellom bilen og serverne til Tesla derimot vet vi vel ingenting om, da all trafikken der vistnok skal være kryptert.  Jeg har ikke WLAN-dekning i garasjen, så jeg har foreløpig ikke fått studert den datastrømmen noe.
Men man kan jo i alle fall mistenke at det er de samme menneskene som har skrevet begge ender av kommunikasjonen, og at eventuelle bugs i den ene enden også kan eksistere i den andre...

Trøndertesla

Jeg har stort sett vært bedre connected enten med 3G eller Edge etter de siste oppdateringene. Men, en ting som jeg aldri har opplevd tidligere er at båndbredden er for liten til å spille noen kanaler, typisk podcaster fra NRK. Da kommer beskjeden "Not enough bandwidth" eller noe i den duren opp. Merkelig...?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Brede

Sitat fra: Brede på fredag 07. november 2014, klokken 16:08
Nå har jeg ikke hatt problemer på flere uker, 3G har fungert på både 5.11 og 6.0 (er på .45)

Det "merkelige" er at jeg hadde utfall av 3G annen- eller tredjehver dag helt frem til Telenor mistet nettet i store deler av Norge, etter at det skjedde så har jeg ikke hatt ett eneste utfall..

Trekker tilbake dette utsagnet..
Nå har jeg ikke fått kontakt med bilen på over et halvt døgn.. Appen står bare og jobber på "Waking car".
Har avinstallert appen og oppdatert den uten at det hjelper noe heller. Regner med at problemet ligger i bilen, men har ikke vært ute og sjekket ennå.
Energy saving, med allways connected.

Øggen

Sitat fra: Brede på lørdag 08. november 2014, klokken 09:49
Sitat fra: Brede på fredag 07. november 2014, klokken 16:08

Trekker tilbake dette utsagnet..
Nå har jeg ikke fått kontakt med bilen på over et halvt døgn.. Appen står bare og jobber på "Waking car".
Har avinstallert appen og oppdatert den uten at det hjelper noe heller. Regner med at problemet ligger i bilen, men har ikke vært ute og sjekket ennå.
Energy saving, med allways connected.

Prøv igjen nå. Ny app i natt

Brede

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA