Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er vi en gjeng sytepaver?

Startet av strommen, onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:00

« forrige - neste »

strommen

Fikk en mail der hvis man kjøper Tesla i løpet av September fikk man en nominell rente på 2.99%. Ganske mye lavere enn vanlig grønt billån. Noen som kjenner til DNB teslalån? Er det noe skjulte utgifter og hvor mye blir det egentlig på 400 000 f.eks.

F_P

Jasså, det tilbudet har ikke jeg fått. Her må det sjekkes skjønner jeg
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Guybrush

Jeg fikk også mail om dette i dag. Er vel ingen skjulte utgifter, men eksempelet krever 35% egenandel og 10 års nedbetaling. Eneste jeg la merke til er en forholdsvis høyt termingebyr på kr 95.- (og et høyt etableringsgebyr på 4395.-) som gjør at effektiv rente er mye nærmere 4'er tallet enn tilbudet skulle tilsi.

Men jeg tror det fortsatt er et godt tilbud, hvis de ikke øker noe veldig hvis man endrer lånebeløp og nedbetalingstid da...

jazzwheel

Jeg skrev om den forrige kampanjen her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13106.msg197294.html#msg197294

Da med 3,49% nominell rente.

"De sier lite om effektiv rente og det eneste eksempelet er 8 års nedbetaling. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at Skandiabankens Grønt billån faktisk blir rimeligere over 3 år hvis man for eksempel låner 200.000kr."

strommen

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:50
Jeg skrev om den forrige kampanjen her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13106.msg197294.html#msg197294

Da med 3,49% nominell rente.

"De sier lite om effektiv rente og det eneste eksempelet er 8 års nedbetaling. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at Skandiabankens Grønt billån faktisk blir rimeligere over 3 år hvis man for eksempel låner 200.000kr."

Skandiabanken har over 6% effektiv rente. Bedre å ta det på huslånet men samtidig må man holde seg i skinnet og betale ned tilsvarende verdifallet isåfall ... Lyst på Tesla så prøver å overbevise meg økonomisk sett :P

Muffinman

Når man reklamerer med nominell rente og lar mange andre faktorer være i det blå blir jeg skeptisk umiddelbart.

..men nå er det jo faktisk slik at jeg seriøst vurderer å få Model S nr 2 levert til neste høst, så det må vel sjekkes ut.  10 års nedbetalingstid er dog smått vilt. Tenker å betale ned 2 biler på 7 år  :)

Guybrush

De er ikke i de blå. De står skrevet der, men om de gjelder ved andre lånebehov vet jeg ikke..

*Basert på 60kwh Model S til kroner 461 000,- på 2,99% nom rente, 35% egenkapital og 120 måneder. I tillegg kommer termingebyr på 95kr og etableringskostnad inkludert avgifter på 4.395,-. Kredittbeløp utgjør 524 598,- med effektiv rente 3.92%. Betingelsene kan være gjenstand for endring og er avhengig av kundens kredittverdighet. Nærmere detaljer er tilgjengelig i butikken.

** Ved 35% egenkapital. Kontakt oss for gode tilbud på finansiering under 35% egenkapital.

Elmo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:44
Når man reklamerer med nominell rente og lar mange andre faktorer være i det blå blir jeg skeptisk umiddelbart.
Det står da tydelig i mailen:
Termingebyr på 95kr, Etableringskostnad inkludert avgifter på 4.395,-. Effektiv rente 3.92%.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

B_Tesla

10 år er faktisk ikke så dumt som det høres ut. Det frir opp cash, samt muligheter for andre investeringer (dropp ordet andre - bil er ikke innvestering:) ). I mitt tilfelle har jeg veldig varierende inntekt. Jeg har en god inntekt i normal mnd, som fint finansierer hus, og en 650' bil. Men enkelte mnd detter det inn alt fra 10-20 til 50-70k ekstra etter skatt (noen ganger i året). Da går dette inn på enden av de dyreste lånene, og korter dem ned, evt på totalen for å redusere mnd kostnad. Å refinansiere billån er i utgangspunktet ikke helt enkelt, så det kan være en fordel å starte med et langt lån, og endre det andre veien. Er det en mnd jeg trenger cash, kan jeg bare halvere utgiftene mine til bil ned til det "normale". Bilen er need på 5-7 år.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Sitat fra: Elmo på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:50
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:44
Når man reklamerer med nominell rente og lar mange andre faktorer være i det blå blir jeg skeptisk umiddelbart.
Det står da tydelig i mailen:
Termingebyr på 95kr, Etableringskostnad inkludert avgifter på 4.395,-. Effektiv rente 3.92%.
Det er riktig at tilbudet baserer seg på forutsetninger som står i mailen. Men jeg antar at det er de færreste som benytter seg av tilbudet under nøyaktig de forutsetningene. Det er i det blå hva betingelsene blir med en høyere/lavere egenkapital, normal løpetid og og ikke absolutt billigste modell uten vinterhjul :) Da tenker jeg umiddelbart at man har valgt de beste forutsetningene for å kunne presentere tilbudet som mest mulig fordelaktig, og min skepsis er et faktum. Kanskje ubegrunnet, men man må selvfølgelig undersøke hva betingelsene blir under egne forutsetninger før man veier tilbudet opp mot konkurrerende.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:06
Det er riktig at tilbudet baserer seg på forutsetninger som står i mailen. Men jeg antar at det er de færreste som benytter seg av tilbudet under nøyaktig de forutsetningene. Det er i det blå hva betingelsene blir med en høyere/lavere egenkapital, normal løpetid og og ikke absolutt billigste modell uten vinterhjul :) Da tenker jeg umiddelbart at man har valgt de beste forutsetningene for å kunne presentere tilbudet som mest mulig fordelaktig, og min skepsis er et faktum. Kanskje ubegrunnet, men man må selvfølgelig undersøke hva betingelsene blir under egne forutsetninger før man veier tilbudet opp mot konkurrerende.

Forsåvidt greit å ha dette du sier i bakhodet ja. Men på den annen side virker det som om de her har gjort "alt" korrekt. De har tatt utgangspunkt i den billigste Teslaen, og med lang løpetid (Litt usikker rett nok på om 35% egenkapital er høyt/lavt og hvilken effekt det evnt. har her - tar ikke billån selv). Så virker som om eksemplet blir noe tilnærmet maksimal effektiv rente, og at om man reduserer løpetiden eller låner ett høyere beløp så vil denne effektive renten også reduseres.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HåkonE

1. Hvem har interesse av nominell rente? "Etableringskostnader" og "termingebyr" må inkluderes i all den tid det skal betales.

2. Å betale ned på en bil over 15-25 år (huslån) høres ut som en dårlig idè selv om renten er litt lavere. De blir en dyr bil når rentene har løpt over så mange år.

3. Skandiabanken klarer 5% rente (1-8 år) med 25% egenkapital.

4. Prisene står på DNB sin hjemmeside. Fant ikke noe "Tesla lån", men fant grønt billån:

Salgspant                                        Nom. rente      Eff. rente
Egenkapital 35 % eller mer                    3,99 % *          4,68 %
Egenkapital mellom 20 % og 35 %        5,90 %             6,67%
Egenkapital mindre enn 20 %                6,40 %            7,19 %

* Kampanjerente til og med 28.09.2014

Med andre ord er DNB over 30% dyrere enn Skandiabanken (iht. denne oversikten. Jeg har ikke eposten).

Kilder:
https://www.dnb.no/privat/priser/laan.html
https://www.skandiabanken.no/Lan/Billan/

jkirkebo

Sitat fra: strommen på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:27
Skandiabanken har over 6% effektiv rente. Bedre å ta det på huslånet men samtidig må man holde seg i skinnet og betale ned tilsvarende verdifallet isåfall ... Lyst på Tesla så prøver å overbevise meg økonomisk sett :P

Har de gått opp nå? Det var under 5% effektiv når jeg lånte der, 4.95% mener jeg det var helt nøyaktig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Guybrush

Merkelig høy den prisliste der, for uansett hvordan jeg setter opp lånet havner jeg under 6.7% effektiv rente (fullfinansiering)

Usikker på hva som egentlig stemmer. Mulig det har noe med kasko/hvor ny bilen er osv..


jazzwheel

Sitat

Skandiabanken har over 6% effektiv rente. Bedre å ta det på huslånet men samtidig må man holde seg i skinnet og betale ned tilsvarende verdifallet isåfall ... Lyst på Tesla så prøver å overbevise meg økonomisk sett :P

Hvor har du det fra? Det står jo på hjemmesiden deres at "Nå tilbyr vi lån til 5,00 % effektiv rente"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA