Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av aottesen, onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:09

« forrige - neste »

Team Arctic

#30
Har hatt min bil en uke nå. Starter dagen med forvarmet kupe. Har da en rekkevidde på 120km. Ved ankomst jobb har jeg ca 45-52km igjen, etter en distanse på 51km. Synes dette er helt ok. Er flere bratte stigninger på turen og de trekker selvsagt litt mer. Regenereringen på motsatt side veier ikke opp for forbruket.
Da kjører jeg store deler på Eco+
Skjønner derimot ikke hvordan mange av dere har 150km i rekkevidde  8)
Morten
VW E-UP 2015 mod

Henning

Jeg har 50 km mellom sandefjord og porsgrunn. I dag var det -1 grad og litt slaps/vann på veien. Kom frem med 12 km igjen. Jeg hadde regnet med at 5 mil skulle være trygt uansett føre, men hvis det hadde vært kaldere eller dårligere vær så er jeg jammen ikke sikker på at det hadde gått med normal kjøring.

Heldighvis har jeg ganske mye å hente ved å kjøre sakte på motorveien og sette ned temperaturen. Men det er litt nedtur å måtte gjøre dette på kun 5 mils distanse.

Ellers strålende fornøyd med bilen.

Team Arctic

#32
Sitat fra: Henning på mandag 19. januar 2015, klokken 14:00
Jeg har 50 km mellom sandefjord og porsgrunn. I dag var det -1 grad og litt slaps/vann på veien. Kom frem med 12 km igjen. Jeg hadde regnet med at 5 mil skulle være trygt uansett føre, men hvis det hadde vært kaldere eller dårligere vær så er jeg jammen ikke sikker på at det hadde gått med normal kjøring.

Heldighvis har jeg ganske mye å hente ved å kjøre sakte på motorveien og sette ned temperaturen. Men det er litt nedtur å måtte gjøre dette på kun 5 mils distanse.

Ellers strålende fornøyd med bilen.

Oj... Hva startet du med??
Laveste jeg kom var første dagen jeg brukte den. Var minus 17 grader og liten kuling, da hadde jeg 30km igjen. Kjørte ECO hele tiden.
Morten
VW E-UP 2015 mod

Turist

Sitat fra: Henning på mandag 19. januar 2015, klokken 14:00
Jeg har 50 km mellom sandefjord og porsgrunn. I dag var det -1 grad og litt slaps/vann på veien. Kom frem med 12 km igjen. Jeg hadde regnet med at 5 mil skulle være trygt uansett føre, men hvis det hadde vært kaldere eller dårligere vær så er jeg jammen ikke sikker på at det hadde gått med normal kjøring.

Heldighvis har jeg ganske mye å hente ved å kjøre sakte på motorveien og sette ned temperaturen. Men det er litt nedtur å måtte gjøre dette på kun 5 mils distanse.

Ellers strålende fornøyd med bilen.

Fastsetting av rekkevidden for en elbil har mange likhetspunkter med å måle hvor lang en strikk er......
En masse faktorer spiller inn:

Kjørestil (kanskje den viktigste)
Utetemperatur
Vann eller snø på veien
Bruk av varmeapparat
Dekktype
Dekktrykk
Hastighet
Topografi
for bare å nevne noen.
Det er fullt mulig å få e-Up! til å ha rekkevidde 100 km om vinteren / 150 km om sommeren, men bare hvis du tar hensyn til faktorene ovenfor.

Eksempel: på torsdag ettermiddag/kveld var "interessante" kjøreforhold i Oslo-området, med mye slaps på veien og mye kø. I løpet av ettermiddagen / kvelden kjørte jeg tilsammen seks turer, alle sammen med endepunkt hjemme hos meg (på toppen av en lang stigning). Strekningen var tilsammen 93 km, uten å lade. Hadde ca 10% strøm igjen (resterende rekkevidde gir liten mening, da jeg som sagt bor på toppen av en bakke).
Brukte stort sett eco+, men noe varme i begynnelsen av turene for å få vekk dugg.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Flyvind

Fikk bilen i desember. Batterikapasitet er jeg fornøyd med. +/- 100 km under vinterlige forhold. Forsøker å ha temperert kabin og batteri ved start. Stusser over påstand langt opp i kommetar feltet her at regenerering gir økt motstand ved ved pådrag. Mener bestemt at på flate i jevn hastighet ved å skru av og på regenerering er wattforbruket det samme slik VW har fortalt meg. Regenereringen kommer først når du slipper gasspedal og nivå 3 slår først inn når pedalen er helt ute. Pen kjøring Kolbotn og opp til Gardermoen(60km distanse/57 min) var batteriet på midt mellom 1/2 og 1/4. 49 km rest range og temperaturen var -1 til -5. Dette synes jeg er bra og forventer en pen økning på rekkevidde til sommeren
2017 i3
2015 Eup solgt

Henning

Ser jeg har mye å hente på rekkevidden ja. Startet med fullt batteri og forvarmet bil. Kjørte vanlig med 22 grader i kupeen hele veien. Tror nok det er 110 sone som tar mest rekkevidde, her pleier jeg å ligge litt over fartsgrensen. Hvis det er -10 grader en dag så får jeg nok legge meg under fartsgrensen og ta på jakke i bilen ;)

Kjærra

Jeg regner med at det er en eller annen form for batterivarmefunksjon som stjeler en del energi, særlig i starten av en tur. Ved mange småturer går det mye energi til batterivarming. Noen som kan bekrefte at det er slik på E-up?
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Elmo

Sitat fra: Kjærra på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:04
Jeg regner med at det er en eller annen form for batterivarmefunksjon som stjeler en del energi, særlig i starten av en tur. Ved mange småturer går det mye energi til batterivarming. Noen som kan bekrefte at det er slik på E-up?

Nei, jeg tviler sterkt på at det er noe batterivarming med mindre der er VELDIG kaldt. Det er oppvarmingen av kupeen som koster rekkevidde. Og i tillegg litt ekstra forbrukt fordi alt går tregere i kulda.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kjærra

Jeg merker bla. at det ikke er noen regenerering før etter en tid når bilen er kald og det er kaldt ute.

Det samme gjelder Teslaen vi har, hvor man da i instrumentpanelet ser begrensninger på regenerering og effekt inntil batteriet har fått en driftstemperatur som er nødvendig. Batterivarmeren mener jeg drar mer energi enn varmeapparatet.

På Teslaen kan batterivarmefunksjonen slåes delvis av for å få lengre rekkevidde (range mode). Lurer på om det samme er en del av energisparingen i Eco eller Eco+ for e-upen?
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

HaakonH

Manglende regen til å begynne med oppstår vel kun når bilen er fulladet?
Går ikke an å fylle på noe som er fullt.
Vi må rulle 2-3 kilometer før regen virker, men kun når vi starter med fulladet batteri.
TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

Terjer

Sitat fra: Team Arctic på mandag 19. januar 2015, klokken 12:08
Skjønner derimot ikke hvordan mange av dere har 150km i rekkevidde  8)

Når man har blitt kjent med bilen og det er sommer og varmt ute, kjører jeg stadig vekk 150km. Pen kjøring i jevn fart, 70 maksimalt 80km/t i ECO+ uten å regenerere, untatt i nedoverbakker der man regenererer for ikke å overstige fartsgrensen, så går det.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Elmo

Sitat fra: HaakonH på søndag 01. mars 2015, klokken 00:49
Manglende regen til å begynne med oppstår vel kun når bilen er fulladet?

Helt riktig !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA