Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av aottesen, onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:09

« forrige - neste »

odahle

Den endrer vel også "rekkevidde estimatet" etter hvordan du kjører. Altså tidligere turer spiller inn her, om jeg ikke tar feil. Min varierer veldig etter hvordan jeg kjører/hvordan forholdene har vært. Jeg så ofte opp mot 160 i sommer, mens den nå har senket seg ned på rundt 150.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Ferry

Jeg kjørte 147 km i følge Google maps. Da måtte jeg nødlade. Den viste 9 km rest. Så 156 km skulle vært mulig. Og jeg kan bekrefte at bilen går enda et par km etter at den viser 0 km [emoji16]

Terjer

Sitat fra: aottesen på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:03

Hvordan er andres erfaring med disse oppgitte 160 km?

Lengste teoretiske rekkevidde jeg har sett på min, er 166 km. Den lå på det i sommer når det var godt og varmt, rundt 25 grader. Nå på høsten kommer den ikke noe særlig over 150 km. Lengste kjørte strekningen er ca 140 km på en varm sommerdag, uten bruk av vifte og aircondition.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Careka

Lot bilen stå og lade fredag og lørdag, og da viste den 153km når vi tok en tur på søndag.  Så mine forrige på 135km, så har den sikkert ikke stått lenge nok.  Vi har enda ikke testa Eco, eller Eco+ .
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Terjer

Sitat fra: Careka på mandag 22. september 2014, klokken 07:07
Lot bilen stå og lade fredag og lørdag, og da viste den 153km når vi tok en tur på søndag.  Så mine forrige på 135km, så har den sikkert ikke stått lenge nok.  Vi har enda ikke testa Eco, eller Eco+ .

Det er sjelden du ender opp på samme tallet. Måten du kjørte på og forbruk av varmeapparat/aircondition på siste tur, samt utetemperatur der bilen står og lader, avgjør hvor lang den beregner den teoretiske rekkevidden. Etter en kort tur i butikken kan du ha hatt et helt sinnsykt høyt energiforbruk som da legges til grunn for beregning av neste tur.
VW e-up! - Aurskog-Høland

olegregert

Terjer har et viktig innspill.  Er batteriet fulladet så er det hvordan du kjører og hva du gjører med Lys/AC mv som avgjør hvor langt du kommer på fulladet bil

aottesen

Jeg begynner å bli bekymret etterhvert ..
Kjøreturen min om morgenen er på ~2x17 km (tur/retur barnehage).

Idag kjørte jeg riktignok med lys, vindusviskere og AC på 20gr (endog forvarmet bil).
Men for tredje dag på rad, kommer jeg ut til en bil som IKKE er fulladet. Viseren står rett opp (kl 12) i stedetfor fulladet.

Jeg har fra før programmert bilen til Øvre batterigrense: 100% og at det er avgårde-kåre klokken 06:30 (med 23grader).
Dette har fungert ypperlig i en god uke, men denne uken har det tullet mye.

Legg også merke til data fra kjørekomputer - vi snakker langt fra noe 160 km her.

d386yv

Dette er jo fordi bilen din ikke har ladet. Uten fullt batteri får man heller ikke rekkeviddeindikatoren opp.

Jeg har også hatt problemer med lading.

1. Ladekladden lyser rødt, fordi den blir for varm. Dette skjedde flere ganger i uken, noen ganger flere ganger om dagen. Tok kontakt med Møller og de fant feil i kontakten i bilen som ble byttet.  Problemet har dog ikke forsvunnet helt, men nå er i hvert fall kladden varm når den lyser rødt. Det virker faktisk som om det er solvarming som gjør utslaget. Det er i så til felle et idiotisk opplegg da ladekladden nødvendigvis må ligge ute ofte.

2. Klokken på Garmin enheten var noen ganger helt på bærtur og stemte ikke med bilen. Dette medførte at forhåndsprogrammert lading ikke skjedde fordi tidene ikke stemte. Dette har jeg ikke opplevd siden jeg oppdaterte garmin enheten. Det tok litt tid før jeg skjønte at det var problemet (min antakelse), fordi noen ganger var tiden riktig igjen i det jeg kom til bilen.

aottesen

Overoppheting kan jeg forsåvidt forstå at kan være et problem med solsteik ja - dessverre har det vært lite av det mellom 20:00 og 06:30 (i fra jeg koblet i i gårkveld, til jeg satt meg i bilen i dagmorges).

Jeg holder en knapp på Garmin-problematikken du nevner!
Er det bare å installere Garmin Connect ell. og koble til PC?

d386yv

Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men må koble til PC ja og installere programvare. Tror jeg lastet ned programvaren, søkte bare opp produktnavnet så vidt jeg kan erindre.

Men du er sikker på at du har "aktivert" ladeprogrammet du har satt opp? Altså huket av i firkantboksen for hver dag etc. Dette må vel gjøres uke om jeg husker riktig? Har ikke brukt ladeprogram siden vinteren så jeg husker ikke helt.

MisterScience

I forhold til ladeproblematikk er det verd å sjekke stikkontakten på laderen.

Det ligger nemlig en temperaturføler i stikket som slår ut laderen hvis kontakten blir for varm, jeg har selv en del problemer med dette på jobb fordi stikkontakten er dårlig. (Ble selvfølgelig ikke bestilt med reservedeler, og laaang leveringstid... :))

Forsøk å lade bilen en time, dra så ut stikkontakten i veggstikket og kjenn etter om det har vært noen varmeutvikling på pinnene.
2014 Volkswagen e-UP!

tlauri

Husker at min e-up viste ca 90km rekkevidde fulladet ved ca -16 grader i januar  :o

jensjacob

#27
Jeg har lejet en e-Up (årg. 11/2014) for at prøve om jeg kan køre til og fra arbejde uden opladning. Der er ca. 42 km hver vej (ifølge google maps).
Idag prøvede jeg så for første gang.

Her lige et par indledende detaljer :

Fuldt opladet. Ingen forvarmning. Temp. 7-9 C; Dæktryk for 2,6 ; Dæktryk bag 2,8 (*); Højdeforskel start-slut +3m til arbejde ; 90 km/t på motorvej (autopilot) ; Eco+ ; B-drive

Bilens log til arbejde (ingen forbrug udover periodisk varme i bagrude) :
Dist. 41 km ; Tid 0:38h ; Avg. speed 64 km/h ; Avg. e-mot. 15,0 kWh
Avg.recup. 0,4 kWh ; Avg. AUX 1,1 kWh/100km

Herefter parkeret udendørs uden ladning fra ca. 6.10 - 14.50 i 8 grader C.

Bilens log fra arbejde (ingen forbrug udover radio og periodisk varme i bagrude) :
Dist. 41 km ; Tid 0:39h ; Avg. speed 63 km/h ; Avg. e-mot. 12,0 kWh
Avg.recup. 0,9 kWh ; Avg. AUX 1,1 kWh/100km

På vej hjem lå jeg bag en lastbil i en længere periode, men jeg tror ikke jeg var tæt nok på til at udnytte hans drag selvom det kunne se sådan ud på forbrugstallene.

Da jeg kom hjem var der ca. 4½ streg tilbage, lidt over en kvart tank incl. de røde streger som jeg nødig vil ned i. Det skal dog prøves en dag under kontrollerede forhold. Så kan jeg blive bekendt med advarsler og reaktionsmønster og hvor langt man kan køre efter første advarsel.

Jeg glemte at se hvor lang rækkevidde den selv syntes der var tilbage ifølge gom, men det tal er jeg rimelig ligeglad med...

Alt i alt så er jeg positivt overrasket. Også selvom det nok ikke går ligeså godt ved -5 grader C.

(*) Ang. dæktryk, så er disse blot indstillet af udlejer. Jeg ved ikke hvad de bør være... Jeg checkkede bare værdierne da jeg kom hjem for at kunne notere dem.

Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Et eksempel på AUX energiforbrug over de sidste 11 ture. Kørt indenfor de sidste 5 dage med temp. mellem 5 og 9 grader i vejret.

Min. : 1.1 kWh/100km
Max. : 11.9 kWh/100km
Gns. : 6.8 kWh/100km
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

#29
Hej

Jeg kørte til arb. i morges i regn og blæst (modvind). Startede med helt fuld tank (Batt. = 16,3 streger), uden forvarmning.
Forbrug ifølge bilen : 41,4 km * 19,4 kWh/km = 8,03 kWt.

Kan jeg stole på det tal ?

Jeg ved at når jeg skal hjem igen, så er højdemeter (-20) og blæst på min side. Dvs. jeg i allerværste fald kommer til at bruge 8 kWh igen. Dvs. et total forbrug på 16 kWh.

Jeg hører at bilen ud af sine 18,5 kWh har allokeret de 16,5 til reel kørsels/varmeforbrug.
Er det rigtigt forstået ?

Batteriindikatoren viser at tanken er nede på lige knap halvdelen (ca. 7,8 streger). Dvs. at batteriindikatoren ender med at stå helt i nul når jeg kommer hjem... (?!) - hvis jeg kan nå hjem.

Men hvor kommer de 2 ekstra 'gemte' kWh kapacitet så ind i billedet ?
Hvornår træder reservetanken til og hvornår går bilen selv i eco-mode ?

Hvis jeg vitterlig har næsten 8 kWh tilbage på nuværende tidspunkt, som jeg synes jeg burde have, så vil jeg prøve det. Ellers helst ikke.

Mange tak for jeres kyndige meninger.
Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA