Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med tilgang til mekanisk verksted i Ski området?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 12:40
Til orientering består den norske befolkning av 5 millioner personer hvilket for de fleste av oss betyr at vi utgjør en svært liten andel av verdens befolkning.

Ja, som jeg var inne på tidligere her så er bygda jeg bor i så liten av våre stemmer teller svært lite i ett stortingsvalg som får stemmer fra hele landet. Så vår bygd kan like godt droppe hele valget....  Det er akkurat samme sak som den du forfekter her. Eller mener du at land som USA og Kina skal redusere utslippet, mens land med færre en 6 millioner innbyggere skal kunne fortsette "as usual"? Eller hvor går grensen?  10 millioner?  20 millioner?

Skal man få en effekt globalt så spiller den rolle hva ALLE gjør. Enten de bor i ett stort eller lite land.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

#91
Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Igjen, effekten av den nokså særnorske ordningen på el-biler mht alle fordelene disse har har ingen, absolutt ingen, betydning for utviklingen av batterier til el-biler eller andre forbedringer på biler generelt. Årsaken til dette er rett og slett at Norge med en befolkning på størrelse med en forstads-by i mange land er et bittelite marked selv om det akkurat nå tar unna både 10 og 20% av salget/eksporten av enkelte merker, men dette vil være et nokså forbigående fenomen.

For en liten produsent som Tesla er Norge et viktig marked, for de andre mye mindre. For at elbilen skal fungere i praksis er man avhengig av lang rekkevidde og godt distribuert ladenettverk. I små land er det relativt lett å få til (og det er et pluss om landet har god forsyning med distribuert fornybar kraft). Hvorfor har Norge god dekning av ladere, og Sverige dårlig dekning? 2 ganske like land i utgangspunktet. Finland har vel omtrent ikke ladere overhodet.

Både for store og små produsenter kan Norge fungere som et laboratorium, uten å øke utslippene av klimagasser nevneverdig.Vi er ganske teknologikåte, og tar i bruk ny teknologi. På sikt blir vi minoriteter i elbilmarkedet, forhåpentligvis. I 2014 - 2020 har vi muligheten til å vise at overgang til elbiler er mulig. I Norge ligger rett og slett forholdene til rette for å få en høy andel av elbiler ganske raskt.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 18. september 2014, klokken 12:55
Vi er ganske teknologikåte, og tar i bruk ny teknologi.
JA, helt i front når det gjelder elbil og bruk av plastpenger.

Rimer egentlig dårlig med at N har verdensrekorden i realfagfobi og -analfabetisme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. september 2014, klokken 16:13
Rimer egentlig dårlig med at N har verdensrekorden i realfagfobi og -analfabetisme.

Hvor har du det fra?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. september 2014, klokken 12:49
Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 12:40
Til orientering består den norske befolkning av 5 millioner personer hvilket for de fleste av oss betyr at vi utgjør en svært liten andel av verdens befolkning.

Ja, som jeg var inne på tidligere her så er bygda jeg bor i så liten av våre stemmer teller svært lite i ett stortingsvalg som får stemmer fra hele landet. Så vår bygd kan like godt droppe hele valget....  Det er akkurat samme sak som den du forfekter her. Eller mener du at land som USA og Kina skal redusere utslippet, mens land med færre en 6 millioner innbyggere skal kunne fortsette "as usual"? Eller hvor går grensen?  10 millioner?  20 millioner?

Skal man få en effekt globalt så spiller den rolle hva ALLE gjør. Enten de bor i ett stort eller lite land.

En stemme på bygda teller langt mer enn en stemme i byene i Norge i forbindelse med stortingsvalg. En potensiell bilprodusent vil aldri se på Norge som et viktig marked, ja mange av dem vet vel snaut nok hvor, eller hva, Norge er.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Rio

Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 17:19
Sitat fra: Amoss på torsdag 18. september 2014, klokken 12:49
Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 12:40
Til orientering består den norske befolkning av 5 millioner personer hvilket for de fleste av oss betyr at vi utgjør en svært liten andel av verdens befolkning.

Ja, som jeg var inne på tidligere her så er bygda jeg bor i så liten av våre stemmer teller svært lite i ett stortingsvalg som får stemmer fra hele landet. Så vår bygd kan like godt droppe hele valget....  Det er akkurat samme sak som den du forfekter her. Eller mener du at land som USA og Kina skal redusere utslippet, mens land med færre en 6 millioner innbyggere skal kunne fortsette "as usual"? Eller hvor går grensen?  10 millioner?  20 millioner?

Skal man få en effekt globalt så spiller den rolle hva ALLE gjør. Enten de bor i ett stort eller lite land.

En stemme på bygda teller langt mer enn en stemme i byene i Norge i forbindelse med stortingsvalg. En potensiell bilprodusent vil aldri se på Norge som et viktig marked, ja mange av dem vet vel snaut nok hvor, eller hva, Norge er.

Når du er ferdig med selvflagelleringen, så har toppfolk fra både Nissan Japan, VW Tyskland og Tesla vært i Norge nettopp for å se hvordan det funker.

Ikke fordi deres største market er her, det vet alle det ikke er, men fordi Norge fungerer som et "real life" laboratorium for hvordan det kan gjøres i andre land.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

Ja, at Norge for tiden er et form for "forsøks-land" er det nok mye i, men det er liten grunn til å tro annet enn at dette er et forbigående fenomen. Hva du mener med "hvordan det kan gjøres" er jeg litt usikker på da det er det politiske flertallet som lager premissene, ikke produsentene av bilene. Det er lite som indikerer at alle de fordelene som el-bilene har i Norge for øyeblikket vil forbli slik de er særlig lenge, kanskje heller snakk om hvilke fordeler som vil bli fjernet og når. Forøvrig er vi og vil for alltid forbli et svært lite og ubetydelig marked av grunner jeg har nevnt og ingen bilprodusent vil basere sin produksjon og/eller utvikling av sitt/sine produkt(er) på basis av det norske markedet. Synes du ellers kan spare deg for dine pubertale kommentarer.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Rio

Selvsagt er det et forbigående fenomen - er det noen som har sagt noe annet?

Det de er interessert i er hvordan politikere har lagt til rette, hvilke fordeler, hvordan det funker i praksis, osv.

At vi er "ubetydelige" osv. og annen selvpisking er totalt irrelevant i denne diskusjonen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 18:39
Ja, at Norge for tiden er et form for "forsøks-land" er det nok mye i, men det er liten grunn til å tro annet enn at dette er et forbigående fenomen. Hva du mener med "hvordan det kan gjøres" er jeg litt usikker på da det er det politiske flertallet som lager premissene, ikke produsentene av bilene. Det er lite som indikerer at alle de fordelene som el-bilene har i Norge for øyeblikket vil forbli slik de er særlig lenge, kanskje heller snakk om hvilke fordeler som vil bli fjernet og når. Forøvrig er vi og vil for alltid forbli et svært lite og ubetydelig marked av grunner jeg har nevnt og ingen bilprodusent vil basere sin produksjon og/eller utvikling av sitt/sine produkt(er) på basis av det norske markedet. Synes du ellers kan spare deg for dine pubertale kommentarer.

Betyr dette at du mener det er riktig at de andre elbilmarkedene som er større enn Norge skal opprettholde sine incentiver for elbiler over en viss størrelse, mens Norge skal avvikle dem?

Eller mener du alle elbilmarkeder burde avvikle incentivene for de bilene som er større enn folk trenger?

Mener du at noen av disse alternativene bidrar til raskere utvikling av flere, bedre og rimeligere elbiler?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

sigurdi

#99
Så de 3.5 milliardene Tesla har solg biler for i Norge til nå, samt estimert totalt elbilsalg på ca 8 milliarder til neste år, ikke betyr noen ting?
Er jo bare småpenger, men vi er gode på ekstra utstyr (som leverandørene tjener mye penger på).

Eks: Volvo XC90 Firs Edition så ble 120 av 1927 reservert til Norge.
(120 millioner, altså 1million pr stk)
Mye her går til mva, avgifter osv, noe som ikke gjelder elbilene.

Husk at bekker små blir.......

Hos Tesla går all overskudd direkte til utvikling av model 3, batterifabrikk, og forskning på bedre batteri, utbygging av SC....
Null utbytte eller andre ting til aksje eiere.
Så hver krone som kommer inn vil gå til bedre elbiler for hvermansen om noen år.
Kan ikke si det samme om de andre, der aksjonærene settes svært høyt og utbytte og fortjeneste er pri 1.

At PC produsentene skal utvikle bedre batterier, ser dårlig ut, har skjedd mer på den fronten siden Apple startet å minimalisere sine telefoner, en de 10-15 årene før.

Men her brukes mye LiPo batterier, som ikke er egnet i elbil av litt størrelse.
Supert til RC, men takler ikke så mange sykluser, noe som de fleste med iPhone og andre mobiler merker. 

Batteriene har blit mindre og slankere, men holdbarheten er ikke så innmari mye bedre.
Da vil solcelle industrien hjelpe mer på utviklingen, men dette er også i oppstarten fasen og trenger drahjelp.

Dersom du ser på Giga fabrikk planene til Tesla skal denne alene produsere like mye batteri energi som all produksjon i verden i dag.
Altså alt av PC, mobil, bil osv, sier litt om marked og størrelse.
Av 50GWh produsert i 2020, skal 35GWh gå til de estimert 500 000 bilene som er produksjonsmål i 2020, resten skal selges til solcelle anlegg og partnere.

Er alikevel under 1% av verdens bilproduksjon i dag pr år, så da kan vel bare Tesla avslutte alle planer pga de er så små, at det ikke vil bety noe i den store sammenhengen?
Går jo ikke å tenke slik, alt hjelper, hvert skritt på lavere utslipp er et skritt i riktig retning.

Når snøballen ruller kan det fort snurre fort og bli stor samt ringvirkningene følge, så eie en XC90 til 1million kan fort bli lite ettertraktet om 5-10 år, selv om den er First Edition. He he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

arthur

#100
Sitat fra: hgs på torsdag 18. september 2014, klokken 21:11
Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 18:39
Ja, at Norge for tiden er et form for "forsøks-land" er det nok mye i, men det er liten grunn til å tro annet enn at dette er et forbigående fenomen. Hva du mener med "hvordan det kan gjøres" er jeg litt usikker på da det er det politiske flertallet som lager premissene, ikke produsentene av bilene. Det er lite som indikerer at alle de fordelene som el-bilene har i Norge for øyeblikket vil forbli slik de er særlig lenge, kanskje heller snakk om hvilke fordeler som vil bli fjernet og når. Forøvrig er vi og vil for alltid forbli et svært lite og ubetydelig marked av grunner jeg har nevnt og ingen bilprodusent vil basere sin produksjon og/eller utvikling av sitt/sine produkt(er) på basis av det norske markedet. Synes du ellers kan spare deg for dine pubertale kommentarer.

Betyr dette at du mener det er riktig at de andre elbilmarkedene som er større enn Norge skal opprettholde sine incentiver for elbiler over en viss størrelse, mens Norge skal avvikle dem?

Eller mener du alle elbilmarkeder burde avvikle incentivene for de bilene som er større enn folk trenger?

Mener du at noen av disse alternativene bidrar til raskere utvikling av flere, bedre og rimeligere elbiler?

Jeg mener at incentiver er riktig som i; det skal lønne seg å gjøre de riktige valgene, og det skal koste å gjøre/treffe feil valg. Derfor er høye avgifter på fossilt brensel riktig og incentiver for bruk av el-biler også riktig. Jeg mener at det økonomiske incentivet ved kjøp av el-bil skal være et beløp begrenset oppad til f.eks 50'. Dette har jeg skrevet om før. Det finnes mange måter å innrømme/gi incentiver og her har ikke jeg noe almengyldig riktig svar å gi som skal gjelde over alt og til enhver tid, men kun den generelle holding at det skal gis incentiver som er "riktige".
Etterspørsel = økt tilbud = utvikling. For bilindustrien/bilprodusenter så er et beløp på 3,5 milliarder småpenger og tilsvarer vel omsetningen hos Toyota på et par timer eller noe sånt. Ser man på antall biler Toyota selger i Norge så tilsvarer det fire (4) timers produksjon!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ferry

Sitat fra: arthur på fredag 19. september 2014, klokken 06:57
For bilindustrien/bilprodusenter så er et beløp på 3,5 milliarder småpenger og tilsvarer vel omsetningen hos Toyota på et par timer eller noe sånt. Ser man på antall biler Toyota selger i Norge så tilsvarer det fire (4) timers produksjon!

I følge Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota så omsatte de for 22.000 milliarder Yen i 2013. Det er ca. 1275 milliarder NOK. Ca. 145 millioner NOK/time, ca. 300 millioner NOK på "et par timer"
Profit var 962 milliarder Yen, ca. 13 millioner NOK på "et par timer"
Dette er tall så store at jeg ikke helt skjønner meg på dem. Men til sammenligning: Toyota trakk seg fra Formel 1 etter finanskrisa i 2008. De hadde da et årlig budsjett på ca. 3 milliarder NOK. Så kan vi sikkert diskutere til vi er blå om dette er mye penger eller ei. Dvs. DERE kan diskutere. Jeg har ikke tenkt å være med. Jeg bare reagerte på tallet fordi jeg kjenner til budsjettene i F1.

Porsgrunn

Sitat fra: arthur på fredag 19. september 2014, klokken 06:57
Jeg mener at incentiver er riktig som i; det skal lønne seg å gjøre de riktige valgene, og det skal koste å gjøre/treffe feil valg. Derfor er høye avgifter på fossilt brensel riktig og incentiver for bruk av el-biler også riktig. Jeg mener at det økonomiske incentivet ved kjøp av el-bil skal være et beløp begrenset oppad til f.eks 50'. Dette har jeg skrevet om før. Det finnes mange måter å innrømme/gi incentiver og her har ikke jeg noe almengyldig riktig svar å gi som skal gjelde over alt og til enhver tid, men kun den generelle holding at det skal gis incentiver som er "riktige".
Etterspørsel = økt tilbud = utvikling. For bilindustrien/bilprodusenter så er et beløp på 3,5 milliarder småpenger og tilsvarer vel omsetningen hos Toyota på et par timer eller noe sånt.

Alt du sier er jeg i prinsippet enig i, tror også det er bred støtte for alt sammen på dette forumet.

Men det er noen av prioriteringene og forutsetningene som ikke helt viser seg å gi de resultatene som mange ønsker.

Avgifter på fossilt drivstoff her en begrenset og veldig treg effekt på klima og byluft. Skal dette virkemidlet gi den effekten mange ønsker holder det ikke med noen tiere i økning per liter. Kanskje det da er bedre å støtte opp om et skifte av teknologi som på mange måter fjerner årsaken til problemet i stedet. For byluft vil elektrifisering gi en dramatisk forbedring.

På forurensing er det vanskelig å finne noe bedre sted å utvikle ny teknologi enn Norge, vi har helt ren kraft. Det er andre deler av verden som sliter med problematikken rundt grønn teknologi i en skitten økonomi. Imidlertid så er ting i endring. Det endrer seg så fort at IEA bommer grovt år etter år i anslagene sine for vekst i vind og sol energi. Elbilen blir bare renere og renere hele tiden etterhvert som energien blir renere.

Elbil på dette tidspunktet dreier seg ikke først og fremst om å oppfordre til det miljøvennlige valget, det forutsetter at det er relativt likeverdige alternativer å velge mellom for forbrukeren. Det dreier seg om teknologi utvikling og modning, først og fremst på batterier og kraftelektronikk. Resten av bilen er bare en bil og bør være relativt kjent teknologi.

Bruken av disse to i bil setter endel krav til egenskaper som gjør at det er lite eller ingenting og hente fra utviklingen i laptop/mobil batterier f.eks.

Når det gjelder at bilindustrien vasser i penger de lett kan løse alt med tar du ganske enkelt feil. Det er riktig at det er en enorm industri som omsetter for vanvittige summer, men det er også en ekstremt kapital intensiv bransje. Som en tydeliggjøring kan jeg nevne at under finanskrisen sist sank omsetningen av biler med ca 10%(varier litt etter hvilket marked du ser på). For solide bransjer regnes det som et dårlig år, for bilindustrien førte det til en mengde konkurser. Noe av det virkelig kostbare er utvikling av modeller og oppbygning av produksjonslinjer.

Marginene i volum markedet er ikke større enn at det må selges et betydelig antall for at ikke det skal bli tap. Spør Mercedes hvor mye de har tapt per produserte Smart. Kan også nevne at Mazda for en stund siden uttalte at de ikke kom til å gjøre en av sine modeller tilgjengelig for Europa da de ikke regnet med å nå break even som var på 250 000 biler.

Det er ingen som etter andre verdenskrig har klart å starte et nytt bilmerke i masse markedet (Kaiser klarte det nesten). Hvorfor skulle da Tesla eller hvem som helst andre klare det? Det er selskapets uttalte strategi å komme til volum modeller via modeller som MS i et dyrere sjikt fordi der er det mulig å overleve for et mindre merke i oppstartfasen.

Poenget er en ønsket stimulering til grønnere produkter. Dette kan ikke politisk vedtas, men det kan i aller høyeste grad politisk stimuleres. Mange av oss er stolte av at den norske politikken virker. Vi er også sikre på at denne politikken gir oss produkter som er bedre enn dagens raskere enn økte bensinpriser. Din løsning med flat 50 000 i støtte er mer eller mindre en kopi av det Svenske systemet, det er en underdrivelse å si at der virker det ikke hvorfor skulle det da gjøre det hos oss?

En annen viktig ting er verdens enorme behov for energilagring for å kunne øke og bedre utnytte sol og vindkraft. Her er det store muligheter for at utviklingen i batteri og kraftelektronikk gir overførbarhet og synergieffekter.

Det litt tankevekene for meg med innlegget dit er erkjennelsen av at det kunne vært skrevet av meg for 2-3 år siden.

Leif1

Konvertitt fra S til X

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på torsdag 18. september 2014, klokken 16:43
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. september 2014, klokken 16:13
Rimer egentlig dårlig med at N har verdensrekorden i realfagfobi og -analfabetisme.

Hvor har du det fra?
Ferdighetene til uteksaminerte elever fra grunnskole til universitet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA