Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med tilgang til mekanisk verksted i Ski området?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Rio

Amoss: Nissan har da hatt batterifabrikk i flere år (ikke engang i fremtiden) og produserer jo biler som selger i større antall. Jeg er helt enig med deg at det Tesla gjør er fantastisk, og jeg er enig i at de også skal ha avgiftsfritak, men de er ikke "den eneste produsenten som aktivt går inn for å øke produksjonen av elbiler...".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:30
Amoss: Nissan har da hatt batterifabrikk i flere år (ikke engang i fremtiden) og produserer jo biler som selger i større antall. Jeg er helt enig med deg at det Tesla gjør er fantastisk, og jeg er enig i at de også skal ha avgiftsfritak, men de er ikke "den eneste produsenten som aktivt går inn for å øke produksjonen av elbiler...".

Ja, helt korrekt at Nissan har en batterifabrikk, og har hatt den lenge. Hvor mye har den fabrikken redusert prisen på batterier med?  Hvor mye har den fabrikken redusert prisen vi kunder betaler for elbiler med?

Helt sant at Nissan har produsert flere Leaf enn Tesla har produsert av Model S. For å fullføre det sitatet der du bekvemmelig valgte å droppe bort det mest essensielle: "den eneste produsenten som aktivt går inn for å øke produksjonen av elbiler og deres batterier så mye som overhode mulig, for derved å få ned prisen på begge deler, ..."
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Tja - jeg ser ikke at man kan anklage/påstå an noen gjør det mer eller mindre: Tesla leverer ikke batterier til selvkost, og jeg tviler på at Nissan gjør det (eller tar en ublu pris, siden det koster under 40 000 kr for en Leaf batteripakke).

Denne forgudelsen av Tesla er rimelig slitsom. Joda, Tesla er et flott firma, og gjør mye for elbilsaken, men det gjør faktisk andre også.

VWs sjakktrekk med å gjøre deres mest populære modell tilgjengelig som elbil vil ha meget stor effekt. De regner med å selge like mange e-Golf i Norge som Nissan og Tesla sammenlagt (!) frem til utgangen av 2015.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:58
Tja - jeg ser ikke at man kan anklage/påstå an noen gjør det mer eller mindre:

Jo, jeg kommer med en påstand. Men nei, det er ikke noen anklagelse og det vet du. Slutt å vri!  (Anklagen kommer først nå, noen linjer lengre ned... :p )

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:58
Tesla leverer ikke batterier til selvkost, og jeg tviler på at Nissan gjør det (eller tar en ublu pris, siden det koster under 40 000 kr for en Leaf batteripakke). 

Denne forgudelsen av Tesla er rimelig slitsom. Joda, Tesla er et flott firma, og gjør mye for elbilsaken, men det gjør faktisk andre også.

Jeg har ikke påstått at noen produsenter skal ta selvkost for batteriene. Men Tesla jobber altså aktivt for å redusere prisen på batteriene - for å kunne levere biler en en lavere pris uten å redusere rekkevidden. Klart, stoler du ikke på at de vil gjøre det de sier, så behøver man ikke vurdere Tesla noe bedre enn "røkla", men Elon har klart det kunstdykket å få meg til å faktisk tro han mener det han sier, og at han vil gjøre det han kan for å få gjennomført det. At han har en stor gjennomføringevne bør selv du ha innsett nå.

Har hørt at de nå har gått ut med en så lav pris på erstatningsberettigetest ja. Etter press om jeg har forstått det korrekt? Onde tunger sier at det er under selvkost, og ikke representerer prisen på batteriet som leveres med bilen. Dette er så klart påstander jeg ikke kan stå inne for selv. Men enda ondere tunger snakker om at Nissan tar ett "Norges-tillegg" på prisene her til lands?  (eller tok, vet de har redusert prisene nå når de har fått mer konkurranse, om det har "brukt opp" hele Norges-tillegg eller ei har jeg ikke giddet å sjekke ut.... - men klart, Norges-tillegget kan man skyve over fra produsent til importør - ikke vet jeg hvor den marginen havner)

Og nei, er ikke ute etter å angripe Nissan! Nissan har med Leaf gjort mye bra, og skryt skal de ha for det. Men når du prøver å "skryte opp" Nissan/rakke ned på Tesla for å sette dem på samme nivå, så ber du om det. For det er de ikke uansett om du skryter av den bilen du selv har kjøpt.

... og sånn i forbifarten: Du glemte vist å svare meg på det jeg faktisk spurte om... Lurer på hvorfor?


Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:58
VWs sjakktrekk med å gjøre deres mest populære modell tilgjengelig som elbil vil ha meget stor effekt. De regner med å selge like mange e-Golf i Norge som Nissan og Tesla sammenlagt (!) frem til utgangen av 2015.

Ja, og å lukte på denne muligheten har de gjort i mange år. Er det 20? Eller er det 30?  Eller mer?  Og NÅ først satser de nogen-lunde seriøst?  Hvorfor akkurat nå mon tro?  Det MÅ være Leaf som har brakt dette på banen vel?

Ja, Golf er en populær bil det, fra en godt etablert og populær bilprodusent. Ikke noe vanskelig å spå at de vil selge bedre enn en mindre populær bil fra en mindre populær produsent (selv om de med Leaf er i ferd med å puste dem godt i nakken her i Norge) eller en dobbelt (og vel så det i noen populære utstyrs-varianter) så dyr bil fra en nyetablert produsent. Og hva er poenget med trekke frem det?  Holder VW på å lage en batterifrabrikk som vil gi batterier til elbiler en godt prispush nedover? Er prisen på eGolf så mye lavere enn de andre tilsvarende bilene på markedet? Eller hva var det du ville frem til?

Husk det man snakker om her. Du svarte meg i utgangspunktet på dette:
Sitat fra: Amoss på onsdag 17. september 2014, klokken 16:27
Hensikten med incentivet er å få byttet ut så mange fossil-/eksos-biler som mulig (helst alle sett på sikt), og for å oppnå dette så må prisene på elbiler ned. Den viktigste faktoren for å oppnå dette er å få redusert prisene på batterier. For å få redusert prisene på batterier så er det viktig å få opp produksjonstakten.

Så vidt jeg vet er den eneste produsenten som aktivt går inn for å øke produksjonen av elbiler og deres batterier så mye som overhode mulig, for derved å få ned prisen på begge deler, Tesla. Tesla er den ene elbilen (av noe volum) som kan bli "straffet" i stor grad av at man endrer fra "ubegrenset" mva sats på 0% til ett fast beløp (som skal ca tilsvare mva satsen på en mye billigere elbil).

Så, hva har din forgudelse av Nissan og VW å gjøre med at fastbeløp vs mva sats på 0% innvirkning på "den eneste produsenten som aktivt går inn for å øke produksjonen av elbiler og deres batterier så mye som overhode mulig, for derved å få ned prisen på begge deler"?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hgs

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.

Jøss, vi venter jo på samme bilen. Jeg ikke bare vurdere den, jeg skal ha den  ;)

Model S er en flott bil, men hadde vi hatt brukbare el-alternativer til halve prisen hadde nok fornuften seiret.

Men denne kommer ikke av seg selv, og den kommer ikke før prisen på batterier er mye lavere enn i dag.
Jo flere som kjøper elbil nå, jo mer penger kan produsentene, enten det nå er Tesla eller noen andre, bruke på å investeringer i forskning og produksjon av batterier.
Trekker man ut incentivkontakten nå vil det i beste fall ta lengre tid før denne bilen ser dagens lys. Og en slik bil tror jeg mange syntes de har ventet lenge nok på.

At de etablerte produsentene kommer med en slik modell i løpet av kort tid tviler jeg på - så lenge de ikke har Tesla eller andre nytenkende oppkomlinger pustende i nakken. Det er bedre for bunnlinjen å fortsette som før. Slik er det alltid - på kort sikt.

Når teknologien står på egne bein og "El-Ford Mondeo" stasjonsvogn koster 250000, hurtiglades på 30 min og har 40 mils rekkevidde ser jeg poenget ditt. Da kan man avgiftsbelegge dyrere elbiler hardere, om ikke annet for å skaffe staten inntekter. Men vi er ikke der enda. Selv tror jeg TM3 blir den første bilen i denne klassen, og den er vel tenkt lansert i 2017-2018. Da må de andre produsentene på banen, og så vil forhåpentligvis ballen rulle av seg selv.

Var det ikke 15 år vi hadde på å redde klimaet? http://www.nrk.no/norge/stoltenberg-legg-fram-klimarapport-1.11935480

Det er vel ingen grunn til å ikke gjøre det man kan iallfall.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

arthur

Igjen, effekten av den nokså særnorske ordningen på el-biler mht alle fordelene disse har har ingen, absolutt ingen, betydning for utviklingen av batterier til el-biler eller andre forbedringer på biler generelt. Årsaken til dette er rett og slett at Norge med en befolkning på størrelse med en forstads-by i mange land er et bittelite marked selv om det akkurat nå tar unna både 10 og 20% av salget/eksporten av enkelte merker, men dette vil være et nokså forbigående fenomen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Rio

Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Igjen, effekten av den nokså særnorske ordningen på el-biler mht alle fordelene disse har har ingen, absolutt ingen, betydning for utviklingen av batterier til el-biler eller andre forbedringer på biler generelt. 

Vås. (Og trolling.)

Selv om prosentandelen av verdensmarkedet nå er mindre, så var den mye større.

Det vesentlige og det viktige er at Norge har bevist at befolkningen skifter til elbil med de rette insentivene, og fortsetter å være et laboratorium for elbilprodusentene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Igjen, effekten av den nokså særnorske ordningen på el-biler mht alle fordelene disse har har ingen, absolutt ingen, betydning for utviklingen av batterier til el-biler eller andre forbedringer på biler generelt. Årsaken til dette er rett og slett at Norge med en befolkning på størrelse med en forstads-by i mange land er et bittelite marked selv om det akkurat nå tar unna både 10 og 20% av salget/eksporten av enkelte merker, men dette vil være et nokså forbigående fenomen.
(min uthevning)

Og nettopp derfor (det jeg uthevet) gjør at selv denne lille forstads-byen faktisk har en effekt. At det kommer folk fra f.eks. Kina hit for å studere hvordan vi har fått det de selv ikke har fått til når de skal revurdere sin egen tilnærmelse til oppgaven er ikke akkurat med på å redusere effekten av det vi gjør i denne lille landsbyen...

Men joda, det er ett forbigående fenomen, og er ment å være det.

... ut over det tenkte jeg å legge frem ett forslag her i bøgda. Jeg bor i en bitteliten bygd, og hva vi stemmer her har jo så klart ingen som helst effekt på stortingvalget for hele landet. Så her kan vi spare ved å droppe å delta i fremtidig stortingvalg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Jeg er ikke enig med Holtsmark i mye, MEN han har et poeng i at bruken må koste, ikke eierskapet.

Om jeg hadde styrt så hadde jeg fjerna gratis parkering (men gratis lading) og kollektivfelt for elbiler, lagt på et par kroner literen på bensin og diesel i avgift og gitt elbiler og pluginhybrider halv bompengeavgift. Samtidig hadde jeg gjort kollektivtransport gratis og latt dette bli finansiert av de økte avgiftene på drivstoff og tatt mer av engangsavgiftspotten. Man hadde fremdeles hatt en godt incetiv for elbiler, et dårligere incentiv for fossilbiler og et ekstremt godt incentiv for kollektivtransport :) Man hadde ivaretatt distriksproblematikken for elbiler da de i liten grad ville rammes av bompenger og parkeringsbetaling. Elbiler skulle fremdeles i mange år vært unntatt engangsavgift og MVA.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Rio

Jeg finner denne hangen til å argumentere VEKK fordelene vi har heller bekymringsverdig.

Jeg ser ikke hvordan fjerning av insentiver skal få flere over på elbil...???


Det virker jo mer som om man har gitt opp, lar eksosbilene overta igjen, og fortsetter som før?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Igjen, effekten av den nokså særnorske ordningen på el-biler mht alle fordelene disse har har ingen, absolutt ingen, betydning for utviklingen av batterier til el-biler eller andre forbedringer på biler generelt. Årsaken til dette er rett og slett at Norge med en befolkning på størrelse med en forstads-by i mange land er et bittelite marked selv om det akkurat nå tar unna både 10 og 20% av salget/eksporten av enkelte merker, men dette vil være et nokså forbigående fenomen.

Ja, hvorfor skal vi gjøre noen miljøtiltak her i landet i det hele tatt? Det spiller jo ingen rolle hva vi gjør, mindre enn 1/1000 av verdens befolkning.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

NegativeElectrode

Ny "anonym" lederartikkel i Aftenposten i dag hyller rapporten om at grønn teknologi kan gi verdiskaping
http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Aftenposten-mener-Gronn-vekst-er-ingen-onskedrom-7709058.html

Er det ikke elbiler en slik teknologi vet ikke jeg, men i går snakket samme avis denne teknologien ned
http://www.aftenposten.no/meninger/leder/article7708116.ece#comment-1593272759

Troll med flere hoder, eller en papegøye som repeterer noe andre har sagt?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på torsdag 18. september 2014, klokken 10:00
Jeg finner denne hangen til å argumentere VEKK fordelene vi har heller bekymringsverdig.

Jeg ser ikke hvordan fjerning av insentiver skal få flere over på elbil...???


Det virker jo mer som om man har gitt opp, lar eksosbilene overta igjen, og fortsetter som før?
Nå viser jo undersøkelser at det er MVA, billig drivstoff og engangsavgift som er hovedgrunna til at folk kjøper elbiler og at kollektivfelt, parkering etc er underordna for mange selv om de benytter seg av det om det er mulig. Å gjøre elbilene billige i innkjøp, men noe dyrere å bruke kan føre til ønsket utvikling, dvs at folk bruker elbilene når de kan, men foretrekker kollektivtransport i byene da den er mer lønnsom og tidsbesparende. De fleste er vell enige om at det er for mange biler i flere av storbyene, og selv om elbilene er klart å foretrekke så tar de allikevel mye plass. Å slenge på en krone eller 2 på litersprisen på drivstoff ville nok også hjulpet :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

arthur

Sitat fra: Rio på torsdag 18. september 2014, klokken 09:27
Sitat fra: arthur på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Igjen, effekten av den nokså særnorske ordningen på el-biler mht alle fordelene disse har har ingen, absolutt ingen, betydning for utviklingen av batterier til el-biler eller andre forbedringer på biler generelt. 

Vås. (Og trolling.)

Selv om prosentandelen av verdensmarkedet nå er mindre, så var den mye større.

Det vesentlige og det viktige er at Norge har bevist at befolkningen skifter til elbil med de rette insentivene, og fortsetter å være et laboratorium for elbilprodusentene.

Til orientering består den norske befolkning av 5 millioner personer hvilket for de fleste av oss betyr at vi utgjør en svært liten andel av verdens befolkning. Hvis vi anslår verdens samlede bilpark til rundt 1 milliard og den norske bilparken til 2 millioner så ser man at vår bilpark utgjør 2 promille og trolig fallende andel så å hevde at det norske markedet er av vesentlig betydning for utvikling av biler enten de drives av el, olje, gass eller kombinasjoner av disse faller på sin egen urimelighet. Verdens navle befinner seg neppe rett utenfor (eller innenfor) hverken ditt, eller mitt, stuevindu selv om enkelte ser ut til å tro det.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 18. september 2014, klokken 09:48
Samtidig hadde jeg gjort kollektivtransport gratis ...

Å gjøre i det minste lokal kollektivtransport (i det minste nesten) gratis er absolutt ett tiltak jeg støtter, helt uavhengig av hva som skjer eller ikke skjer med elbil eller annet...  Og ja, det hadde absolutt vært ett tiltak som hadde fungert (dersom man sørger for at det faktisk er ett velfungerende lokalt kollektivtransport tilbud).  Kombinerer man det med innfartsparkering inn til de litt større byene så burde mye være på plass :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA