Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med tilgang til mekanisk verksted i Ski området?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Leif1

20 % var tatt rett ut av lufta. Jeg har prøvd meg på kombinerte Chademo / 22kw ladere 2 ganger. På to forskjellige plasser. Fantasifulle betalingsløsninger etc. Fikk ikke ladet på noen av de. Hadde vært noe å by madammen på ja.. Tenker det skulle blitt kjøpt elbil her i huset om det var sånt en skulle stolt på.

Hvor er Nissan når model 3 kommer, og hvor er laderne?
Konvertitt fra S til X

Avh

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 16. september 2014, klokken 23:19
20 % var tatt rett ut av lufta. Jeg har prøvd meg på kombinerte Chademo / 22kw ladere 2 ganger. På to forskjellige plasser. Fantasifulle betalingsløsninger etc. Fikk ikke ladet på noen av de. Hadde vært noe å by madammen på ja.. Tenker det skulle blitt kjøpt elbil her i huset om det var sånt en skulle stolt på.

Hvor er Nissan når model 3 kommer, og hvor er laderne?



20% høres mer ut som noe Bjarne Holtsmark ville funnet på.

Jeg har hurtigladet ca 50 ganger på Østlandet, og hatt få problemer. Aldri sluppet opp for strøm, eller engang fått skillpadde.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Småfly på tirsdag 16. september 2014, klokken 23:00
Tror mange kunne klart seg med elbil som eneste bil hvis man gidder og prøver å se løsninger i stedet. Såklart passer det ikke for alle, men tror ganske mange hadde klart det. Synes ihvertfall det er utrolig deilig å bare sitte med en (el)bil, lite bekymringer :)

Jeg hadde klart meg fint med en elbil jeg, om den hadde rekkevidden til en Tesla ;)

Merk altså, jeg ønsker å kunne bruke en elbil, og har ønsket det i svært mange år... Har seriøst sjekket hvor langt jeg kjører i hverdagen, og fulgt med på mulig kjørelengde på elbilene etter som de har kommet på markedet (eller helst en del før - så fort det har vært snakk om en ny elbil). Noen av de stedene jeg kjører jevnlig i hverdagen så har jeg muligheter for å lade på destinasjonen, og da hadde det holdt med en Leaf eller tilsvarende. Men de fleste steder er det desverre ikke noen mulighet for å lade der, og blir neppe noen mulighet for det noen gang så langt jeg kan se. Model S er desverre utenfor min økonomi, så derfor kjører jeg - desverre - fortsatt fossilt. Joda, jeg har sett etter løsninger, men ingen som ikke innebærer at jeg blir nødt til å ta en time eller to i lade-pause på veien i hverdagen. Hadde gått greit om det var snakk om de få gangene jeg var på en litt lengre tur, men å stå en time eller mer (nesten) hver dag bare for å vente på lading blir for drøyt for meg. Spesielt når det er sent og jeg er sliten og trøtt og bare vil komme meg hjem til senga ;)

Joda, for mange er en slik kortrekkende elbil alt de trenger, og flott for dem det :) Men kjøper ikke påstander om at "de fleste" klarer seg med det slik enkelte flåsete slenger rundt seg med....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

#49
For at elbilsalget skal blomstre, må det være biler tilgjengelig for de ulike brukerene.
Vi f.eks kjører bare langkjøring, 500km+, nå er det blitt mye fly pga det er billigere en å kjøre diesel bilen. ((Pris+tid, Ikke bedre for miljø)
Vi går til butikken og sykler til andre daglige gjøremål, er dog avhengig av bil til de lange turene, må ha god plass pga utstyr. 16000-20000km pr år.

Nytt/brukt alternativ til Model X er diesel bil med effektivt (ikke teoretisk) 250g/km + i CO2 utslipp, kostnad dyrere en en model X.
Denne bilen vil gi skikkelig reduksjon i gjennomsnitts CO2 utslipp, siden den erstatter tilsvarende store biler.
Folk kjøper ikke en stor 7 seter pga de trenger en pendlerbil, men har behov for stor bil med plass til 5-7 personer + bagasje, av og til eller ofte.

Hjelper ikke at Leaf koster 1/3 når vi ikke kan bruke den, pga ladestruktur og tidsbruk, må reise hjem igjen før vi kommer frem.
(1000km weekendtur, med Leaf fungerer bare ikke i dag eller i fremtiden, må kunne kjøre lengre før lading og lade raskere)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Igjen, det er MEGET begrenset hvor mange (spesielt utenfor Norge) som har råd til en bil til 700 000 kr.

Ikke bare det, folks gjennomsnittelige kjørelengde er ca 33 km om dagen, dvs. 1000 km i måneden. Dette er et gjennomsnitt, men det sier seg selv at det er få som kjører til Trondheim fra Oslo hver helg. Selvsagt er det noen, og da er selvsagt Tesla tingen.

Men for de fleste "normale" mennesker, så går det meste fint med f. eks. en e-Golf.

En annen sak er at mange familier har 2 biler, og da er det langt bedre at minst én av dem er en elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:44
For noe übersnobbet piss (unnskyld uttrykket).

Du trenger ikke unnskylde deg, jeg tåler uttrykket "piss" ganske greit. Ellers syns jeg du bommer litt med kritikken. Jeg etterlyser jo en "folkebil" med ok egenskaper. En Octavia eller Passat på el, med rekkevidde nok til at hvermansen klarer seg. Den MÅ ikke gå 50 mil, men den må gå mye lenger enn 10. På den verste dagen i året. Enn så lenge er det kun TMS som klarer det, dessverre.

Sitat
Til din informasjon har Nissan Leaf solgt flere ganger så mange elbiler (ca 150 000) som Tesla har, og VW regner med å selge dobbelt så mange i Norge som Tesla frem til slutten av neste år. Svært mange av disse brukes som bil nr 1.

Når du nevner bil nr. 1 så er vi ved sakens kjerne. Det betinger at det er minst en bil til i husholdningen. Med mer rekkevidde kunne mange klart seg med kun elbilen. Etterhvert kjenner jeg ganske mange med elbil. Felles for dem er at ikke en eneste en har kun elbil. Jeg vet bare om en eneste person som legger opp til å klare seg med kun den ene elbilen, og det er meg selv. Og det med en "kortkjører", ikke Tesla. Til det aller meste vil det fungere helt fint, faktisk bedre enn fossilbil. Men jeg innser at det innebærer noen begrensninger og ulemper som jeg er villig til å ta. Å kjøre halve landet på tvers for å besøke slekt og venner utgår. Det får bli buss, tog, fly eller leiebil. Hyttetur på fjellet på kaldeste vinteren må vi kanskje droppe. Ihvertfall inntil det blir tettere mellom hurtigladerene. Men innen det skjer er det vel flere kortkjørere også, så da er vi like langt. Jeg lurer på hvor mange ladestasjoner en måtte hatt mellom Oslo og Beitostølen hvis all helgetrafikken skulle foregått med kortkjørende elbiler? Det er et regnestykke som er veldig langt unna å gå opp.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:25
Poenget er vel å få så mye trafikk over på elektrisk hverdagskjøring som mulig, og det er langt flere som har råd til en elbil til 200 000 kr (som e-UP) enn det er som kan håpe på å kunne bruke 700 000 kr for en ny Tesla.

700k-argumentasjonen har jeg sett mange steder, spesielt i kommentatorfelt. Jeg synes ikke det er så veldig ryddig, da man får en fullt brukbar S85 med vinterdekk og Type 2 kabel til under 550k eller en S60 (med SC) til under 500k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#54
Snobbete å antyde at man må bruke 700.000,- om man skal kjøpe Tesla  :)

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:51
Ikke som nå hvor kanskje 20% av de få som finnes er operative samtidig.
Tallet er nok litt høyere, men prøv å forklare at 90% av alle hurtigladere er oppe når du står ved en av de mange som til en hver tid ikke virker. "Åja, jeg må lunte i 50km/t på motorveien tilbake til Særp ja. Åja, jeg må lade fra schuko-uttak i noen timer for å komme meg noen vei ja."
Tror ikke jeg kjenner en eneste Leaf-eier som ikke har fått sin tur torpedert en eller flere ganger pga defekte ladere (i hovedsak E6 sydover fra Oslo).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

arthur

På spørsmålet om hvorfor jeg tok opp Tesla i denne tråden så ligger vel den enkle forklaringen på det i trådens tittel. Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil. Jeg har vurdert el-bil i mange år, men har ment at prisene har vært alt for høye og derfor valgt å vente, til nå. Valget falt da på en ny Trilling, en Miev, da den dekker vårt "behov", er gunstig i pris og passer bra i kombinasjon med vår fossil-bil. En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen.  Dette er nokså analogt med at jeg i prinsippet mener at progressiv skatt er riktig uten at jeg med det mener å innlede til en debatt rundt det temaet!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil.
Jeg eier ikke Tesla, har heller ikke tenkt å kjøpe. Men Tesla er spydspissen av elbilismen. Dette er den eneste elbilen som fullt ut kan erstatte en eksosbil. Derfor er den en trussel fordi den rokker ved eksosbilismens grunnpillarer, og angripes derfor fra alle kanter. Hadde den ikke delt incentivene med andre elbiler, ville det lagt sterke føringer for alle fremtidige elbiler med lang rekkevidde. På den måten at den hadde solgt vesentlig dårligere, ingen hadde giddet å satse på dem og eksosbilprodusentene kunne pustet lettet ut - de kan fortsette å produsere sine små elbiler med kort rekkevidde som aldri egentlig er truende. I Norge selges hver tredje elbil i verden, vi er spydspissen for elbilismen i resten av verden, vi bidrar sterkt til å holde markedet oppe. Hva vi lykkes med kan fort bli en mal for alle andre. Og Teslas modeller er en svært viktig milepæl i det å kunne bli kvitt eksosbilene for godt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen. 

Men hvis du vil ha et slikt fradrag så må elbilen belemres med avgifter først, slik at det er noe å trekke ifra. Hvilke avgifter vil du da pålegge elbilene? Merverdiavgift? Vektavgift? Hk-avgift?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:25
I Norge selges hver tredje elbil i verden, vi er spydspissen for elbilismen i resten av verden, vi bidrar sterkt til å holde markedet oppe.

Det var nå litt å ta i, vi har under 10% av verdensmarkedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

At Tesla har betydd noe for utviklingen av el-blier, og bedre batterikapasitet, tror jeg nok er riktig, men det kan virke som om enkelte mener at uten Tesla så hadde det ikke vært/blitt noen utvikling i så måte, og det tror jeg er en betydelig overdrivelse. Jeg har levd lenge nok til å se utviklingen av mobiltelefon og PC fra før dette var ukjente ord og begrep og dermed den utviklingen som har kommet på disse to områdene og tror ikke bil er noe annerledes i så måte hva angår utvikling rent generelt.

Avgiftene på el-biler kunne i utgangspunktet være som for alle andre biler, og at dette ble redusert med inntil 50'. Hva er så vanskelig med det?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA