Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med tilgang til mekanisk verksted i Ski området?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:46
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:37
Hvis man ikke kan kalle en bil til 7/800.000 ex moms for en luksusbil så må det være noe feil med bilen som gjør at den ikke passer inn i kategorien etter mitt syn. 7/800' pluss moms er faktisk hva mange betaler for en bolig i Norge sånn til sammenligning.

Grunnen til at det finnes noe fordel-program for disse bilene er jo nettopp at batteriene er så dyre at det trengs noen fordeler for å gjøre dem konkurransedyktige.  Btw: det er en bil til drøyt 450.000 ex mva i grunnversjon. Man ikke krisemaksimere ved å trekke frem hvor dyre bilene kan bli dersom man krysser av på alt... Selv om det er en populær og effektiv metode for de som vil at hele elbil-satsningen skal skrotes.

Noen tanker om hva prisen i gjennomsnitt er på de Teslaene som er solgt i Norge? På Finn.no ligger det 10 Tesla 2014/2015 modeller til salgs og de koster fra 630' til 829' og de har alle noen kilometer på telleren!

Ser at den helt nye Volvo XC90 ble utsolgt i Norge på 60 minutter, en bil til rundt en million og måtte bestilles på nettet.
http://www.hegnar.no/motor/artikkel516548.ece

Har vi gått helt av skaftet her i landet mht rikdom og forholdet til penger?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 17:58
Noen tanker om hva prisen i gjennomsnitt er på de Teslaene som er solgt i Norge? På Finn.no ligger det 10 Tesla 2014/2015 modeller til salgs og de koster fra 630' til 829' og de har alle noen kilometer på telleren!

Nei, jeg kjenner ikke til hva gjennomsnittsprisen har vært. Er så klart mulig å gjette, og vil nok tro den ligger i øvre enden av skalaen, men vet altså ikke.

Når det gjelder bilene på finn.no så har jeg ett inntrykk av at de fleste fortsatt ligger på over det de opprinnelig ble solgt for, eller i det minste rundt det, selv om de har noen km på telleren. Om du lurer kan du bare gå inn på Teslas Model S design side for å konfigurere likt med den som tilbys, og sammenligne med utropsprisen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

VigdisA

http://www.urbanet.no/announcements/policy-modell-for-kollektivtransporten-i-osloregionen
Her er oppdraget Urbanet jobber med om dagen.. Elbiler er jo bare en annen privatbil sett i Ruters /jernbaneverkets øyne - og lagelig til for "hogg" med alt spetakkelet som har vært i det siste.
De vil bare ha frem sitt poeng om at kollektivtransporten må subsidieres mer.
Jeg har slettes ikke noe imot kollektivtransport, bruker det selv innimellom, men det bør være mulig å tenke på flere ting på en gang?
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

hgs

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 17:58
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:46
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:37
Hvis man ikke kan kalle en bil til 7/800.000 ex moms for en luksusbil så må det være noe feil med bilen som gjør at den ikke passer inn i kategorien etter mitt syn. 7/800' pluss moms er faktisk hva mange betaler for en bolig i Norge sånn til sammenligning.

Grunnen til at det finnes noe fordel-program for disse bilene er jo nettopp at batteriene er så dyre at det trengs noen fordeler for å gjøre dem konkurransedyktige.  Btw: det er en bil til drøyt 450.000 ex mva i grunnversjon. Man ikke krisemaksimere ved å trekke frem hvor dyre bilene kan bli dersom man krysser av på alt... Selv om det er en populær og effektiv metode for de som vil at hele elbil-satsningen skal skrotes.

Noen tanker om hva prisen i gjennomsnitt er på de Teslaene som er solgt i Norge? På Finn.no ligger det 10 Tesla 2014/2015 modeller til salgs og de koster fra 630' til 829' og de har alle noen kilometer på telleren!

Ser at den helt nye Volvo XC90 ble utsolgt i Norge på 60 minutter, en bil til rundt en million og måtte bestilles på nettet.
http://www.hegnar.no/motor/artikkel516548.ece

Har vi gått helt av skaftet her i landet mht rikdom og forholdet til penger?

At vi er særdeles godt stilt i Norge er det nok ingen tvil om. Ei heller at forbruket vårt ikke er bærekraftig slik det er i dag, og definitivt ikke dersom vi ønsker at andre land skal opp på vårt velstandsnivå.

Men hvorfor drar du Tesla inn i dette? Når det endelig kommer et reelt alternativ til fossilbilen som andre enn idealistene har lyst på er det jo fantastisk at incentivene virker akkurat etter hensikten?
Tesla har vist at det går an, og har på utrolig kort tid klart å lage en gamechanger av en bil og en ladeinfrastruktur som gjør at bordet er dekket for modeller som 'alle' har råd til om noen få år. Det er ikke noe mål for Tesla at alle skal kjøre Model S eller X. Det er Model 3, som skal konkurrere med de bilene folk flest kjører
rundt i som er Teslas mål. At de bruker Model S og X til å skaffe seg kapital, erfaring og fantastisk reklame mens man venter på at batteriene skal bli billige nok til en 'vanlig' bil er jo bare bra. Flott at man har mulighet til å bruke penger på noe som er positivt for miljøet, for en gangs skyld. Så må man selvsagt se Norge isolert her også. De fleste av oss som kjøper ikke denne bilen er ikke spesielt rike, iallfall ikke om man skal tro undersøkelsene til Elbilforeningen. Det er totalpakka målt mot vanlige fossilbiler som gjør Tesla attraktiv.   
Videre er vel ikke utvalget på Finn helt representativt heller? Av de 38 bilene liggende ute i kveld var det 23 P85 eller P85+. Så vidt jeg kjenner til er ca 60% av alle solgte Model S den vanlige 85kWh - modellen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

NegativeElectrode

Sitat fra: VigdisA på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:00
http://www.urbanet.no/announcements/policy-modell-for-kollektivtransporten-i-osloregionen
Her er oppdraget Urbanet jobber med om dagen.. Elbiler er jo bare en annen privatbil sett i Ruters /jernbaneverkets øyne - og lagelig til for "hogg" med alt spetakkelet som har vært i det siste.
De vil bare ha frem sitt poeng om at kollektivtransporten må subsidieres mer.
Jeg har slettes ikke noe imot kollektivtransport, bruker det selv innimellom, men det bør være mulig å tenke på flere ting på en gang?

De bør ihvertfall holde seg for gode til å sette opp pussige regnestykker (eller regnestykkene kommer ikke frem i avisene). Det virker som om de har tatt "tapte avgifter" i et år og fordelt på et år med kollektivreisende. Dette er jo helt ulike størrelser/tidsperspektiver og har ikke veldig høy korrelasjon enn så lenge det er underkapasitet på kollektivtransport i de mest pressede områdene hvor elbil (Tesla) skaper kontrovers. Dersom myndighetene ville økt kollektivtilbudet kunne de gjort det for lenge siden, og køproblemer med stadig utvidelse av kapasiteten på hovedveiene er ikke noe nytt som kom med elbilen.

De setter også opp to gode saker mot hverandre, og det blir feil i et klimaperspektiv. Målene må være å få flest mulig til å reise kollektivt, og erstatte flest mulig eksosbiler. Elbilene utgjør tross alt ikke en stor andel av bilparken. Det er totalt antall biler på veien som må ned, og sykkel kan spille en rolle for de korteste reisene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

OddB

#35
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:05
Sitat fra: emil på tirsdag 16. september 2014, klokken 09:07
Er dette del to av [sett inn bilprodusent] og [sett inn prbyrå] sin svertekampanje? Har fjernet fokuset på hybrid og nå går rett på elbil vs kollektivtrafikk.

Ellers synes jeg en Tesla burde få alle fordelene de andre elbilene har så lenge det er den eneste elbilen som kan erstatte en fossilbil mer eller mindre 100% og være familiens eneste bil uten at man trenger å inngå kompromisser når det gjelder kjøringen.

Hvor stor andel av Teslaeierne har denne som eneste bilen? Kjenner mange Teslaeiere, men ingen som ikke har både en og to andre biler i tillegg!
Hvorfor skal man få momsfritak på soltak? I utgangspunktet tenker jeg at reduserte inntekter for fellesskapet ett sted må hentes inn et annet sted, og la meg slippe det evindelige svaret om at AS Norge har så mye penger på bok!
Da kjenner du ikke meg ;)
Hvor skal grensa gå ? Momsfritak på ny garasje er vel å gå for langt, men at soltaket som er en integrert del av bilen og som gir deg mulighet til skiboks synes jeg er helt innenfor.
Poenget er at de pengene Tesla tjener på å selge bilene til oss går med til å drive den raskest voksende  utviklingen av grønn teknologi på planeten.
De pengene staten "taper" på momsfritaket er mest sannsynlig den beste investeringen i "det grønne skiftet" som Erna så varmt snakket om i dag Norge kan gjøre.
Norge har kjøpt 10% av bilene Tesla har produsert, og i tillegg ligger vi nok i toppen når det gjelder ekstrautstyr. Dette har nok Tesla gode marginer på og bidrar til at vårt bidrag nok i realiteten er høyere enn 10%.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: Ferry på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:34
"Problemet" er at Tesla er den eneste skikkelige elbilen. Alle de andre er småbiler med minimal rekkevidde. Derfor er det ikke noe alternativ pr. akkurat nå. Vi får jo inderlig håpe det kommer snart.

For noe übersnobbet piss (unnskyld uttrykket).

Til din informasjon har Nissan Leaf solgt flere ganger så mange elbiler (ca 150 000) som Tesla har, og VW regner med å selge dobbelt så mange i Norge som Tesla frem til slutten av neste år. Svært mange av disse brukes som bil nr 1.

Din "argumentasjon" er som å si at bare "Ferrari" er en "skikkelig" vil, og ingen annen duger. Det er virkelighetsfjernt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leif1

150000 biler ja, på hvor lang tid??

Leaf er en matpakkebil og egnet til å dra på butikken med.
Utover det er den et miljøalibi for Nissan.
Konvertitt fra S til X

Rio

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:50
150000 biler ja, på hvor lang tid??

Leaf er en matpakkebil og egnet til å dra på butikken med.
Utover det er den et miljøalibi for Nissan.


Siden 2011. Nissan var tidligere ute enn Tesla, også med egen batterifabrikk.

Og for å fortsette på din linje: Alle andre biler enn Ferrari er ikke egnet til annet enn å dra til butikken i.

I virkeligheten klarer de fleste av oss helt fint med en Leaf eller e-Golf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnkl

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:44
Sitat fra: Ferry på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:34
"Problemet" er at Tesla er den eneste skikkelige elbilen. Alle de andre er småbiler med minimal rekkevidde. Derfor er det ikke noe alternativ pr. akkurat nå. Vi får jo inderlig håpe det kommer snart.

For noe übersnobbet piss (unnskyld uttrykket).

Til din informasjon har Nissan Leaf solgt flere ganger så mange elbiler (ca 150 000) som Tesla har, og VW regner med å selge dobbelt så mange i Norge som Tesla frem til slutten av neste år. Svært mange av disse brukes som bil nr 1.

Din "argumentasjon" er som å si at bare "Ferrari" er en "skikkelig" vil, og ingen annen duger. Det er virkelighetsfjernt.

Spørsmålt er vel om elbilen skal kome i tillegg til fossilbil, eller om ein skal greie seg med berre elbil(ar).

Elbilar i Leaf-klassen fungerar fint i kvardagen for dei fleste, men kjem til kort på to områder: Langturar og romsleg bagasjeplass. For ferieturar er dei fleste avhengige av dette. Ein treng også av og til å frakte større ting, og då kjem bagasjeplass i stasjonsvognklassen til sin rett. Førebels er det berre Model S som er fleksibel nok til å kunne erstatte fossilbil fullt ut for dei fleste.

(Mangel på slepekrok er vel den unskyldinga som ein del no brukar for å forklare kvifor elbil ikkje er aktuelt for dei. Før var det rekkevidde. Lurer på kva det blir etter at Model X er lansert ;) )

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Rio

Sitat fra: arnkl på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:16
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:44
Sitat fra: Ferry på tirsdag 16. september 2014, klokken 12:34
"Problemet" er at Tesla er den eneste skikkelige elbilen. Alle de andre er småbiler med minimal rekkevidde. Derfor er det ikke noe alternativ pr. akkurat nå. Vi får jo inderlig håpe det kommer snart.

For noe übersnobbet piss (unnskyld uttrykket).

Til din informasjon har Nissan Leaf solgt flere ganger så mange elbiler (ca 150 000) som Tesla har, og VW regner med å selge dobbelt så mange i Norge som Tesla frem til slutten av neste år. Svært mange av disse brukes som bil nr 1.

Din "argumentasjon" er som å si at bare "Ferrari" er en "skikkelig" vil, og ingen annen duger. Det er virkelighetsfjernt.

Spørsmålt er vel om elbilen skal kome i tillegg til fossilbil, eller om ein skal greie seg med berre elbil(ar).

Elbilar i Leaf-klassen fungerar fint i kvardagen for dei fleste, men kjem til kort på to områder: Langturar og romsleg bagasjeplass. For ferieturar er dei fleste avhengige av dette. Ein treng også av og til å frakte større ting, og då kjem bagasjeplass i stasjonsvognklassen til sin rett. Førebels er det berre Model S som er fleksibel nok til å kunne erstatte fossilbil fullt ut for dei fleste.

(Mangel på slepekrok er vel den unskyldinga som ein del no brukar for å forklare kvifor elbil ikkje er aktuelt for dei. Før var det rekkevidde. Lurer på kva det blir etter at Model X er lansert ;) )



Men det vil alltid være dager hvor den bilen man har (enten det er Tesla, Ferrari, VW eller en buss) ikke duger til det oppdraget man har. Skal man flytte duger ikke Tesla heller, og man må leie bil.

Jeg snakker ikke "ned" Tesla, men faktum er at Leaf har solgt 150 000 biler, og mange av dem er nok bil nr 1, slik den er for meg. Det er ikke alle som kjører til Portugal på ferie, og jeg har heller ikke hytte.

Og uansett om det er bil nr 2, så er vel det også helt OK? Poenget er vel å få så mye trafikk over på elektrisk hverdagskjøring som mulig, og det er langt flere som har råd til en elbil til 200 000 kr (som e-UP) enn det er som kan håpe på å kunne bruke 700 000 kr for en ny Tesla.

Jeg synes at "Tesla er den eneste ordentlige bilen"-argumentasjonen er snobbet, og viser en total mangel på forståelse for at store deler av Norges befolkning ikke kan bruke 700 000 kr på en bil. Selv om den er fin, og selv om man kan spare en del.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

I disse dager med en massiv elbilhets bør ihvertfall ikke de forskjellige elbilene settes opp mot hverandre.
Jeg er enig med deg Rio at man må respektere at man har forskjellige behov og forutsetninger når man velger bil. Jeg mener også at  Tesla stiller i egen klasse, teknisk og "idiologisk", men det hindrer ikke Nissan og alle de andre i å være fullt brukbare biler.
I verdenssammenheng er det Nissan og Tesla som står for den største produksjonen av elbiler, men kurvene for de fleste andre peker  også oppover.
Vi får glede oss over utviklingen og håpe at konkurransen blir hard framover :D

http://ecomento.com/2014/04/02/global-electric-car-sales-doubling-year-on-year-nissan-leaf-leads-the-way/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leif1

Med Nissan s budsjetter og størrelse burde de for lengst ha produsert noe som slår model s og x langt ned i støvlene. På den tiden de har produsert Leaf skulle det ha stått en chademolader på annethvert gatehjørne. Ikke som nå hvor kanskje 20% av de få som finnes er operative samtidig. Vil de noe med dette bør de snarest bygge noe for folk som har behov for å krysse fylkesgrensa uten overnatting også. Det har ingenting med Tesla å gjøre. Andre kunne fint klart det de har gjort om de ville.
Konvertitt fra S til X

Småfly

Sitat fra: arnkl på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:16
Elbilar i Leaf-klassen fungerar fint i kvardagen for dei fleste, men kjem til kort på to områder: Langturar og romsleg bagasjeplass. For ferieturar er dei fleste avhengige av dette. Ein treng også av og til å frakte større ting, og då kjem bagasjeplass i stasjonsvognklassen til sin rett. Førebels er det berre Model S som er fleksibel nok til å kunne erstatte fossilbil fullt ut for dei fleste.

Det var slik jeg tenkte også, men har nå hatt Leaf som eneste bil i noen måneder. Men vet du hva, det funker helt fint. Skal jeg på lang lang tur leier jeg en bil, bytter bil med noen andre eller tar fly/tog. Mulighetene er mange...
Skal man på litt lang tur finnes det hurtigladere. Trenger jeg hengerfeste bytter man bil med noen, aldri noe problem. Nok av folk som har lyst å prøve elbil :)
Nå har jeg riktig nok ikke hytte tretti mil unna, pendler like langt hver dag eller kjører Trondheim-Oslo annenhver dag slik mange later til å gjøre.
Tror mange kunne klart seg med elbil som eneste bil hvis man gidder og prøver å se løsninger i stedet. Såklart passer det ikke for alle, men tror ganske mange hadde klart det. Synes ihvertfall det er utrolig deilig å bare sitte med en (el)bil, lite bekymringer :)

Rio

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:51
Med Nissan s budsjetter og størrelse burde de for lengst ha produsert noe som slår model s og x langt ned i støvlene. På den tiden de har produsert Leaf skulle det ha stått en chademolader på annethvert gatehjørne. Ikke som nå hvor kanskje 20% av de få som finnes er operative samtidig. Vil de noe med dette bør de snarest bygge noe for folk som har behov for å krysse fylkesgrensa uten overnatting også. Det har ingenting med Tesla å gjøre. Andre kunne fint klart det de har gjort om de ville.

1) Nissan har jo allerede slått Tesla, ved å selge flere ganger så mange biler. De kunne selvsagt laget en dyrere bil, men elbiler er allerede dyre nok for de aller fleste - spesielt utenfor Norge.

2) Hurtigladestatus viser 5 ut av mellom 100 og 150 ladere som er ute av drift. FEM.
Og ikke dine 20% operative.

Forsøk å forholde deg til fakta.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA