Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med tilgang til mekanisk verksted i Ski området?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Taubu

Aftenbladet i dag:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Kollektivpendlerne-taper-grovt-mot-Tesla-folket-3509991.html

Fra Store Norske Leksikon: https://snl.no/subsidier

Dette synes som en UMULIG oppgave: lære opp journalister og "forskere" i ordbruk og definisjoner.

Slik jeg ser det kan det ikke være annet enn bevisst strategi for å øke "nyhetsverdien", øke antall "klikk" eller opplag eller "mest lest"...

*Sukk*

Ferry

"Problemet" er at Tesla er den eneste skikkelige elbilen. Alle de andre er småbiler med minimal rekkevidde. Derfor er det ikke noe alternativ pr. akkurat nå. Vi får jo inderlig håpe det kommer snart. F.eks en Skoda Octavia elbil med 30 mil rekkevidde ville kunne blitt populært. Eller andre no-nonsens biler for folket. Men hva er egentlig så luksuriøst med TMS? Den ser flott ut, for all del. Litt Maserati for et utrent øye. Men den er vel ikke helt på BMW/Audi/Mercedes-nivå.
Jeg tror jeg er enig i prinsippet om et fast beløp, men det må sees i forhold til et reelt alternativ til fossibilen folk flest vil ha. Hva ville vært realistisk pris på en "folke-Skoda" med ok rekkevidde og andre egenskaper? Det er ikke sikkert det ville vært noe billigere enn TMS. Pr. idag er ordningen omtrent: "Du skal få 150k avgiftslette hvis du tar til takke med ei lita loppekasse med dårlig plass og rekkevidde" (Jada, det er satt litt på spissen. Eller kanskje ikke)

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:40
... ikke at vi absolutt trenger en slik bil.

Det jeg trenger er en elbil med tilsvarende rekkevidde som Tesla har. Vis meg gjerne til den elbilen jeg kan skaffe meg idag i ett "godkjent prisleie".  Inntil du kan vise meg til en slik bil, så har Tesla en helt klar misjon som er helt i tråd med hensikten bak fordeleprogrammene.

Tesla ser flott ut den, og har en fabelartig ytelse, god lasteplass og noen supre "luksus" utstyrs-alternativer. Men det er ikke hva jeg ser etter. Kan du vise meg en Leaf, e-Golf eller iMev (ok, stryk den siste, det var kanskje å gå litt for langt ;) ) eller lignende med 30->40 mils reel elektrisk rekkevidde, eller en hybrid med ca 20+ mils reell elektrisk rekkevidde, så skal jeg være fornøyd.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Litt på siden:
Var også linket til en videosnutt i Aftenposten: "Så raskt går det inn til Oslo med en Tesla"
http://www.aftenposten.no/webtv/article7702991.ece

Det som slår meg når jeg ser videoen, hvor er alle bussene som elbilene påstås å skulle hindre? Teslaen tar jo nesten ikke igjen en eneste buss her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:40
Målet er økt antall el-biler, ikke økt antall luksusbiler

Målet må da være økt antall elbiler som gjør at folk ikke lenger trenger fossilbilen. Om bilen av noen anses som "luksus" er ikke relevant, i alle fall ikke så lenge det ikke finnes konkuranse i segmentet. (Det er påpekt at om man "stopper" salget av Tesla kan de andre fortsette å dille med 150km rekkevidde i det uendelige, og vi får aldri noen elbil med lang rekkevidde.) For mange er en egolf, Leaf eller tilsvarende en fullgod erstatning, men for enda flere er det nok Tesla eller enda mer som skal til. For vår del klarte Leaf å erstatte ca 90% av all kjøringa (100% av daglig), men det er først med Tesla det er praktisk mulig å kvitte seg med dieselbilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

VigdisA

 Det virker som noen er ute etter elbilfordelene - det må være noen som taper om det blir flere elbiler. Trikset for å få det til, er å få flere med seg, sjofle triks eller ei. Misunnelse er et slikt triks - da er det selvfølgelig lett å dra fram bilder av en Tesla og hamre inn tvilsomme argumenter om subsidier.
Nå får vi potensielt alle kollektivreisende "mot" oss, og er de riktig "heldige", får de som står bak splittet elbilistene også. Håper vi kan slippe det og heller være mange stemmer som svarer i kommentarfeltene,  om vi ikke tar til motmæle i mer organiserte former.
Det blir massivt når varianter av samme artikkel blir publisert i de ulike media. Det er til å bli matt av for hver enkelt av oss.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

arthur

Hvis man ikke kan kalle en bil til 7/800.000 ex moms for en luksusbil så må det være noe feil med bilen som gjør at den ikke passer inn i kategorien etter mitt syn. 7/800' pluss moms er faktisk hva mange betaler for en bolig i Norge sånn til sammenligning.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: VigdisA på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:27
Håper vi kan slippe det og heller være mange stemmer som svarer i kommentarfeltene,  om vi ikke tar til motmæle i mer organiserte former.

Dette har du helt rett i ja. Men nå har jo mange alt svart på disse angrepene, både Belona, Zero, Elbilforeningen og NAF - samt en rekke privatpersoner.  Ser ut som om på er på tide å benytte tyngre skyts. Noen høyt profilerte politikere eller forskere som "allmuen" kan ha tillit til. Har merket meg at de i det siste har brukt "forskere" til å uttale seg og komme med tvilsomme regnestykker som selv ungdomskoleelever kan plukke fra hverandre om de gidder. Her bør nå noen seriøse forskere komme på banen og plukke alle disse argumentene til fillebiter før inntrykket fra dagens mediekjør setter seg som "fakta" i det brede lag. Ser for meg ut som om noen har fått med seg at det er ett politisk flertall for å videreføre fordeleprogrammet, og at det nå er viktig å få med seg "folket" i å kreve at dette må opphøre når klimaforliket skal reforhandles :(
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

VigdisA

Enig med deg @cra - rekkevidden er avgjørende. Forsøkte for ti år siden med en annen elbil, men den hadde ikke rekkevidde nok til T/r jobb uten lading en gang.
Vår elbil har erstattet så godt som all transport pr dieselbil inklusive feriereiser. Det er bare turer med henger og turer på søppelplassen som går pr diesel + turer om elbilen ikke er tilgjengelig.  Brukbart fornøyd med dieselbilen, men kjøper nok ikke noen ny om det finnes elektriske alternativer.
Kollektivt er som oftest for knotete. Kollektivt går greit til jobb, og hjem, men fungerer ikke når barn skal hit og dit på barnehage, trening osv. og man skal rekke alt, eller skal handle inn mat og større ting og rekke alt før det blir for sent hver dag.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:37
Hvis man ikke kan kalle en bil til 7/800.000 ex moms for en luksusbil så må det være noe feil med bilen som gjør at den ikke passer inn i kategorien etter mitt syn. 7/800' pluss moms er faktisk hva mange betaler for en bolig i Norge sånn til sammenligning.

Grunnen til at det finnes noe fordel-program for disse bilene er jo nettopp at batteriene er så dyre at det trengs noen fordeler for å gjøre dem konkurransedyktige.  Btw: det er en bil til drøyt 450.000 ex mva i grunnversjon. Man ikke krisemaksimere ved å trekke frem hvor dyre bilene kan bli dersom man krysser av på alt... Selv om det er en populær og effektiv metode for de som vil at hele elbil-satsningen skal skrotes.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

VigdisA


Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:37
Hvis man ikke kan kalle en bil til 7/800.000 ex moms for en luksusbil så må det være noe feil med bilen som gjør at den ikke passer inn i kategorien etter mitt syn. 7/800' pluss moms er faktisk hva mange betaler for en bolig i Norge sånn til sammenligning.
[/quote
Her er man i gang allerede..
Slapp av, Vi teslaeiere er bare neste runde ned nyfrelste elbilister - noen var bilfrelste fartsfantom, noen teknologifriker osv. Ikke alle like klar over hvor bra elbiler kunne være før vi snublet inn i det av ulike årsaker.

Rekkevidden + utseende lurte nok mange på vei. Nå kommer elgolfen med enda flere nye elbilister, før det BMW, men de mangler begge den gode rekkevidden for å erstatte en fossilbil fullt ut.
Om en stund kommer forhåpentligvis Teslas model 3 som skal ha bra rekkevidde og brukbar pris for flere. Forhåpentligvis andre leverandører også som hiver seg på konkurransen.
Er ikke det bra da? Er ikke målet å få færre fossiler? Batteriteknologien blir bare bedre om man faktisk forsker/gjør noe.
Klart det er noen som er redd for at elbilmarkedet skal ta av - de som vil tape på det, som ikke klarer å svare med like bra løsninger..
Det er den dyreste bilen jeg har vært med på å kjøpe, men med kr 0 i drivstoffutgifter kan man leve med det likevel. (Drar strøm selvfølgelig) Den erstatter som sagt for oss i familien en hel masse reiser med dieselbil og fly, så vi sparer en del likevel, selv om bilen var dyr å kjøpe.
Er dessverre ikke rare krypinnet man får for 500-800.000 her omkring -
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Som en motvekt mot denne artikkelen er det godt å se at en artikkel med overskriften "Krever kutt i milliard-støtte" ikke dreier seg om elbiler ;)

Sitat** Ny Stoltenberg-rapport vil ha slutt på subsidiering av fossil energi
** I Norge betaler staten 80 prosent av all olje-leting
** «Nærmest sikkert» at 2 graders-målet sprekker
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:37
Hvis man ikke kan kalle en bil til 7/800.000 ex moms for en luksusbil så må det være noe feil med bilen som gjør at den ikke passer inn i kategorien etter mitt syn. 7/800' pluss moms er faktisk hva mange betaler for en bolig i Norge sånn til sammenligning.

Prisen har da lite med om det er en luksusbil eller ikke. Du får f.eks sportsbiler til langt over den prisen som ikke byr på det gram luksus. Støy pga. fraværende lydisolasjon, manuelle vinduer, ingen stereo eller AC osv.

Eller for å si det på en annen måte: En luksusbil må nødvendigvis være dyr pga. byggekvalitet, materialer og utstyr. En dyr bil behøver på ingen måte å være en luksusbil, det kan være lagt vekt på andre kostnadsdrivende egenskaper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

http://www.hegnar.no/bors/artikkel518042.ece

En artikkel jeg ikke hadde forventet å finne hos Hegnar. Det er flere som har gjort noen eksperimenter med tall ser det ut til. Tror ikke vi skal bli særlig forbauset om det begynner å hagle drittpakker mot elektrisk
fremdrift. Det ser unektelig spennende ut, og kan vippe beina under deler av oljeindustrien om de som
sitter med kapitalen finner plasser med større inntektspotensiale.
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 16. september 2014, klokken 15:10
Tror ikke vi skal bli særlig forbauset om det begynner å hagle drittpakker mot elektrisk
fremdrift.

Begynner?  :O  Det har da pågått en god stund alt det, i alle fall her til lands....

Men ja, spennende lesning :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA