Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med tilgang til mekanisk verksted i Ski området?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Amoss på fredag 19. september 2014, klokken 18:47
Sitat fra: arthur på fredag 19. september 2014, klokken 18:02
Uansett; den virkelige løsningen må være å løse det kollektive tilbudet, ikke minst inn til/ut av og innen byene ...

Klart det er også en nødvendig satsning som man må klare finne en løsning på. Men om man lar denne løsningen gå ut over satsningen på løsningen med å få folk over fra eksosbiler til elbiler så kommer man forsatt ikke lengre enn halvveis.

Ja, det er et både og, men siden du nevner halvveis så mener jeg at en langt større andel enn 50% av de reisende inn til/ut av byene må foregå kollektivt. Har ingen peiling på hva denne fordelingen er i dag, noen som vet?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: arthur på lørdag 20. september 2014, klokken 07:26
Ja, det er et både og, men siden du nevner halvveis så mener jeg at en langt større andel enn 50% av de reisende inn til/ut av byene må foregå kollektivt. Har ingen peiling på hva denne fordelingen er i dag, noen som vet?

For ordens skyld: Når jeg snakket om halvveis så tenkte jeg ikke på hvor mange som skulle kjøre kollektivt vs med elbil, bare at man har gjort den ene jobben og ikke den andre. Regner egentlig med at du forsto det, men greit å fjerne en hver tvil om hva jeg mente :)

... og nei, jeg kjenner ikke fordelingen, men vet at kollektivtilbudet ikke er i nærheten av å kunne ta unna det antallet som burde brukt kollektivtrafikken i rushtiden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Inne i sentrum i storbyene bør en stor del av persontransporten skje med rullende fortau med ca 15 km/t.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 20. september 2014, klokken 09:27
Sitat fra: Rio på fredag 19. september 2014, klokken 20:40
I alle land i verden?
ALMOST:  http://www.businessinsider.com/pisa-rankings-2013-12


Det var OECD-land, og selv da lå vi bare noen få punkt under gjennomsnittet. Dette dekker kun en lite fåtall av verdens land.

Jeg er enig i at realfag bør prioriteres, men ekstremsvartmaling hjelper ingen. Vi er ikke engang i nærheten av der du hevdet, men jeg er enig med deg at vi bør fokusere mer på realfag.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

Legg merke til hvor på listen/e USA ligger og fortell meg deretter at ikke en stor del av den teknologiske utvikling ikke skjer i nettopp USA!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elmo

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 09:32
. . . vet at kollektivtilbudet ikke er i nærheten av å kunne ta unna det antallet som burde brukt kollektivtrafikken i rushtiden.

Det er realt understatement. Fra Asker i rushtiden er det ikke plass til de som allerede tar kollektivt engang, hverken på toget eller bussene. De står som sild i tønne.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

Sitat fra: Elmo på søndag 21. september 2014, klokken 21:53
Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 09:32
. . . vet at kollektivtilbudet ikke er i nærheten av å kunne ta unna det antallet som burde brukt kollektivtrafikken i rushtiden.
Det er realt understatement. Fra Asker i rushtiden er det ikke plass til de som allerede tar kollektivt engang, hverken på toget eller bussene. De står som sild i tønne.
Kjenner igjen dette litt, er ikke bare Oslo. Begynner å bli dårlig plass på toget mellom Stjørdal og Trondheim i rushtida, spesielt på ettermiddagen. Toget var ofte fullt da jeg skulle på. Ble ståplass, og dét orker jeg bare ikke i lengden. Så selv om jeg nå kjører elbil istedet for å ta tog, tok jeg med en kollega i bilen og frigjorde dermed to plasser på toget for andre til å gå over fra fossil til tog. Har litt god samvittighet læll da. :D Utviklingen har gått bare en vei også på Trønderbanen, det blir bare fullere og fullere uten at det bygges flere spor.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 21. september 2014, klokken 21:53
Det er realt understatement. Fra Asker i rushtiden er det ikke plass til de som allerede tar kollektivt engang, hverken på toget eller bussene. De står som sild i tønne.

Jepp. Heldigvis dobles togfrekensen på Lillestrøm-lokalen i desember, da blir det 2 ekstra avganger Asker-Lillestrøm over Drammenbanen. Det vil øke kapasiteten en del, ca. 2000 personer i timen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på søndag 21. september 2014, klokken 22:57
Kjenner igjen dette litt, er ikke bare Oslo. Begynner å bli dårlig plass på toget mellom Stjørdal og Trondheim i rushtida, spesielt på ettermiddagen. Toget var ofte fullt da jeg skulle på. Ble ståplass, og dét orker jeg bare ikke i lengden. Så selv om jeg nå kjører elbil istedet for å ta tog, tok jeg med en kollega i bilen og frigjorde dermed to plasser på toget for andre til å gå over fra fossil til tog. Har litt god samvittighet læll da. :D Utviklingen har gått bare en vei også på Trønderbanen, det blir bare fullere og fullere uten at det bygges flere spor.  ::)

Det er ikke primært mer spor som trengs der men strøm og lengre togsett. Begge deler er på vei ;) Dagens dieselmotorvognsett er ikke akkurat utslippsfrie og har bare 2 vogner. 5-vogns Flirt-sett på strøm blir nok en annen hverdag. Ikke bare tar de langt flere folk og er utslippsfrie, men akselerasjonen er også svært mye bedre slik at rutetidene kan kortes ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. september 2014, klokken 03:52
Sitat fra: tomrh på søndag 21. september 2014, klokken 22:57
Kjenner igjen dette litt, er ikke bare Oslo. Begynner å bli dårlig plass på toget mellom Stjørdal og Trondheim i rushtida, spesielt på ettermiddagen. Toget var ofte fullt da jeg skulle på. Ble ståplass, og dét orker jeg bare ikke i lengden. Så selv om jeg nå kjører elbil istedet for å ta tog, tok jeg med en kollega i bilen og frigjorde dermed to plasser på toget for andre til å gå over fra fossil til tog. Har litt god samvittighet læll da. :D Utviklingen har gått bare en vei også på Trønderbanen, det blir bare fullere og fullere uten at det bygges flere spor.  ::)
Det er ikke primært mer spor som trengs der men strøm og lengre togsett. Begge deler er på vei ;) Dagens dieselmotorvognsett er ikke akkurat utslippsfrie og har bare 2 vogner. 5-vogns Flirt-sett på strøm blir nok en annen hverdag. Ikke bare tar de langt flere folk og er utslippsfrie, men akselerasjonen er også svært mye bedre slik at rutetidene kan kortes ned.
Du er vel litt insider på dette feltet siden du er lokfører, må vel tro på deg. ;) Plattformene ble forlenget for et par år siden, så lengre togsett skulle gå nå ja, mulig det er endel av planene som du nevner? Men det er enkeltspor ut av Trondheim, og flere togsett/avganger er ikke mulig med enkeltspor. Dobbeltspor hadde økt effektiviteten betraktelig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på mandag 22. september 2014, klokken 07:27
Du er vel litt insider på dette feltet siden du er lokfører, må vel tro på deg. ;) Plattformene ble forlenget for et par år siden, så lengre togsett skulle gå nå ja, mulig det er endel av planene som du nevner? Men det er enkeltspor ut av Trondheim, og flere togsett/avganger er ikke mulig med enkeltspor. Dobbeltspor hadde økt effektiviteten betraktelig.

Men det kan umulig bo så mange mennesker i Stjørdal at man trenger dobbeltspor for å frakte dem til Trondheim? Hvis det er 2 vogner i dag, og man oppgraderer til 5, så kan man vel snart transportere hele Stjørdals befolkning ;) i et par tog?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 09:12
Sitat fra: tomrh på mandag 22. september 2014, klokken 07:27
Du er vel litt insider på dette feltet siden du er lokfører, må vel tro på deg. ;) Plattformene ble forlenget for et par år siden, så lengre togsett skulle gå nå ja, mulig det er endel av planene som du nevner? Men det er enkeltspor ut av Trondheim, og flere togsett/avganger er ikke mulig med enkeltspor. Dobbeltspor hadde økt effektiviteten betraktelig.
Men det kan umulig bo så mange mennesker i Stjørdal at man trenger dobbeltspor for å frakte dem til Trondheim? Hvis det er 2 vogner i dag, og man oppgraderer til 5, så kan man vel snart transportere hele Stjørdals befolkning ;) i et par tog?
Neida, finnes nesten ikke folk nord for Sinsen vettu. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. september 2014, klokken 17:50
Sitat fra: OddB på fredag 19. september 2014, klokken 17:13
Det betyr at en Tesla tar igjen en liten bybil etter ca 80 000 km
Dersom drivstofforbruket både er CO2 fritt og er eneste forskjellen på driften av liten og stor bil.
Selv norsk fossekraft har vel noe CO2 som andel av byggingen av kraftverket.
Globalt er el langt fra CO2 fri enda om mengden minker år for år.

Hva med eksempelvis dekkforbruket?
For meg ser det ut til dekkene til S er både vesentlig større og slites vesentlig fortere ut enn til en liten fossilbil.
Og dekk er langt fra det eneste som øker med bilstørrelse.
Men vet du ikke at en fossilbil bruker mer strøm enn en elbil, gjennom forbruk i produksjonen av drivstoffet? I tillegg kommer masse direkte fossilt forbruk og medhørende utslipp i denne produksjonen. Fossilbil er skitnere greier enn det man opplever i direkte bruk. En tesla tar nok igjen en liten bybil mye raskere enn 80'km.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA