Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Bowers, tirsdag 30. september 2014, klokken 23:44

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: TeslaSvein63 på lørdag 20. september 2014, klokken 14:14
Hvis du liker knapper så er jo Tesla feil bil for deg. Hovedpoenget til Tesla er jo nettopp knappefritt "nesten" og da er det meningsløst å komme med negativitet om dette og hva du liker.  Det samme om interiøret. Hvis du ikke liker noe nytt, funksjonabelt og revolusjonerende, Så er det ikke det samme som om at det er negativt. Det er bare for deg å styre unna. BMW eller Skoda med lyd, lukt og knapper, passer bedre for deg.
Så må jeg spørre om du egentlig har Tesla? Da burde du vite at du ikke trenger å fjerne hendene fra rattet for å styre 95% av bilen funksjoner og du trenger heller ikke se på den store skjermen. Alt styrer du med det lille "simple" skrollehjulet og knappene på høyre side av rattet med en perfekt plassering, uten å fjerne hendene fra rattet. Du vil legge merke til alt på høyre side av den "lille" skjermen rett i synspunktet ditt, slik at du ikke fjerner blikket fra trafikkbildet. Hva er vel sikrere en dette? Er jo en formidabel forbedring i forhold til MB greien med menyer fullstendig på jordet. Visste du det ikke?. Hva er galt med det lille hjulet? Det fungerer jo utmerket, godt tak og materiale og har som sagt perfekt plassering. Burde det hvert i elfenben eller?
...
Dab : Jeg legger merke til at daben trøbbler på faste plasser på mine kjøreruter. Det får meg til å forstå at det ikke er bare daben i Teslaen det er problemer med. Det virker som om at Sør og Vestlandet har mye igjen for utbyggingen av dab fungerer bra. Så vet man jo at alt blir jobbet kontinuerlig med forbedringer hos Tesla, i motsetning til andre. 
...
Så lurer jeg på hvorfor du absolutt skal kline mobilen opp i radioen og høyttalerne, når du er ute å farter. Hvis meg ett apparat som ikke får interferens og feedback nær en mobil, spesielt  når den er aktiv. Jeg bruker lommen framme på førersetet. Den er genial. Problem borte. Kanskje mobilen din ikke er helt i orden eller dårlig merke?
...
Å ligge å cruise i 115-120 km på de nye fartsgrensene våre og den fine asfalten som er lagt, forsterker dette inntrykket. Det er jo dørgende stille i bilen. Altså er all støy relatert til dekk og underlag.

Først: beklager å dra opp denne tråden etter at den har lagt brakk noen dager, men jeg har rett og slett ikke hatt tid og anledning til å gi noe svar før nå. Men her føler jeg det rett og slett er på sin plass å gi en kommentar:

Du mener altså scrollehjulet som medfører nitidid stirring på displayet for å sjekke om man har rullet seg frem til riktig linje eller om den har gjort dobbelthopp eller lignende? Jo, det krever definitivt å flytte blikket bort fra trafikkbildet. Eller har du et slags supersyn som gjør at du legger merke til alt på veien selv om du stirrer på menyen på skjermen?
Og siden scrollehjulet bare er toveis (opp og ned) behøves mye scrolling for å navigere seg frem.

Tenker du ytelser, rekkevidde og plass så er Model S det ypperste du får innen elektriske biler. Kvalitetsmessig forbigås de av langt rimeligere alternativer. Hadde man fått en e-Golf i stasjonsvogn og langt bedre rekkevidde så hadde jeg ikke vært i tvil: e-Golfen ville blitt valgt over Model S.

Kline mobilen oppi radioen og høyttalerne??? Det er nok at jeg har min iphone i høyre bukselomme. Samme mobilen har jeg akkurat nå liggende 30 centimeter fra laptopen, 10 centimeter fra PC-skjermen, 10 centimeter fra DAB-radioen. Ikke et fnugg av interferens noensinne oppdaget. Og da har jeg vel noe slikt som 5 samtaler hver time, og x antall meldinger, pluss datatrafikk. Ikke en eneste av mine tidligere biler har jeg noensinne opplevd interferens på, selv om jeg har hatt mobilen liggende/stående rett ved radio, høyttalere etc. Så kom "romskipet" Model S, og viste at det fremdeles finnes apparater som ikke har noen skjerming mot mobilstøy. Ganske utrolig synes jeg.

DAB-radio bare ustabil i utkantstrøk? For fem år siden hadde jeg for første gang DAB i bilen min, og jeg kjørte da de samme strekningene som jeg gjør med Model S. Selv for fem år siden, i en bil til brøkdelen av prisen av Model S'en og langt dårligere DAB-utbygging, opplevde jeg mer stødig DAB-dekning i den bilen. Og ikke minst; visning av stasjonsnavn...

Du mener andre produsenter ikke gjør kontinuerlige forbedringer? Da tror jeg du bør gjøre noe med virkelighetsoppfatningen din. Men det er kanskje ikke like synlig som xx antall firmwareoppdateringer fra Tesla for å fikse bugs som man ikke finner på andre biler.

Men utover dette er Model S stort sett en super bil, og jeg er gledelig fornøyd 95% av tiden bak rattet på den. Opplever jeg bilen som en revolusjon? Nei. Opplever jeg den som Bil 2.0? Nei. Opplever jeg den som premium? Nei. Det er for mye pjatt med den. For mange mangler. For mye som dukker opp.
Men er den et fint steg utenom mainstream biler på markedet? Definitivt. Et herlig friskt pust i en ellers traust bilverden. Men Tesla har definitivt en lang vei å gå, og da nytter det ikke at kundene sitter der som Komiske Ali i forhold til feil og mangler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA