Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe elbil til bruk i nordnorge (målselv)

Startet av andyolse, tirsdag 30. september 2014, klokken 16:45

« forrige - neste »

andyolse

Hei, for en tid tilbake prøvekjørte jeg en Zoe. Forsåvidt syns jeg bilen var bra, og jeg har mulighet for hurtiglading hjemme, dermed hadde det vært et godt alternativ.

Det jeg derimot syns var negativt var at den hadde utrolig daff respons, sammenlignet med for eksempel E-Up som jeg opplevde som svært sprek til sammenligning.

Det som slo meg i dag var om det kunne ha vært sånn at jeg hadde bilen innstilt på; type eco/comfort? Finnes dette? Eller er den relativt daff hva gjelder akselerasjon?
Jeg må jo erkjenne at jeg ikke satte meg nevneverdig inn i funksjonene før jeg kjørte.

A

moby666

Synes den er tilsvarende trillingene, dvs golf, up!, i3,Soul, Focus er sprekere (0-100)
Leaf er også hakket sprekere enn Zoe
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

emil

Synes også at Zoe var merkbart mindre kvikk enn Leafen min.

diax

Jeg har prøvd både e-Up og Zoe, og synes Zoe var klart kvikkere.

Effekten blir kraftig begrenset i Eco.

afo

Prøvde e-up og zoe samme helg og synes e-up var kjappere. Dette underbygges vel av tekniske data også. zoe veier over 300kg mer og har vel bare 6hk og 10Nm mer. 0-100 tiden er også kjapper for e-up. Men, e-golfen er iallefall sprekest av de!

andyolse

Sitat fra: diax på mandag 15. september 2014, klokken 16:56
Jeg har prøvd både e-Up og Zoe, og synes Zoe var klart kvikkere.

Effekten blir kraftig begrenset i Eco.

Mulig den har stått på Eco når jeg prøvde. Kanskje jeg skal prøve på nytt og forsikre meg at den ikke står på Eco!

ElSoul

Zoe den klart "daffeste" i konkurranse med Soul og e-Golf. Markant spør du meg, hvilket også er med rette og kan underbygges av specs på nevnte biler.

Alle modeller ble testet både i eco modus og uten.

ElSoul

Kan også legge til at det er generelt mer støy i Zoe, både fra dekk og el-motor, samt vindstøy når man kommer opp i fart. Ekstremt gjenskinn fa dashbord i sol. Bagasjerommet var dog et stort pluss, men veier ikke opp for langt minus - i mine øyne.

tinker

Japp, den har eco knapp. Jeg skrudde den akkurat av for første gang siden jeg fikk bilen, og du verden det var noe annet! Flaskene forsvant ut av holderene og landet bak i bilen første krysset jeg dro ut av. :S

Bilen blir atskillig daffere med eco påslått. Har ikke merket overstadig økning i forbruket heller.

AC ble også merkbart bedre etterpå.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Klykken

Sitat fra: moby666 på mandag 15. september 2014, klokken 15:05
Synes den er tilsvarende trillingene, dvs golf, up!, i3,Soul, Focus er sprekere (0-100)
Leaf er også hakket sprekere enn Zoe
i3 klarer jo hundre-sprinten på 7 sekunder. Dobbelt så fort som Zoe, nesten.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

edakcots

I3 er klart kjappest av alle utenom Tesla selvfølgelig, men ta av Eco på ZOE så er den ikke så treg den heller opp til ca 60km/t.
Første gang jeg prøvde den var Eco påslått og da virker den like dau som en Leaf med B-Eco modus, fysj!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

torlie

0-100

Zoe: 13,5sek

E-Up:12,4sek

E-Golf: 10,4 sek


2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

ElSoul


emil

Leaf: noe mellom 10 og 11 sek selv om det er enkelte som påstår både rundt 8 og 7 på youtube

Thomas Parsli

Nissan Leaf: 10,9s
Med Nismo-kittet skal den klare et sted mellom 7 og 9 sekunder :)

For min del er det bare på langkjøring 0-100 er interessant -fordi tallet sier noe om forbikjøringer i rundt 80km/t.
0-60km/t går raskt nok på alle moderne elbiler så hvis man ikke driver dragracing er det andre ting å byr seg om.

Mitusubish i-MiEV har f.eks helt grei aksellerasjon 0-60km/t, men føles som en 2CV når man skal svinge.

Når det gjeder Zoe er det interessant at testmodellene gjorde unna 0-100km/t på litt over 8sek, Renault har åpenbart dratt ned effekten på produksjonsmodellen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA