Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min zero er død...

Startet av ortodox, tirsdag 30. september 2014, klokken 15:26

« forrige - neste »

ortodox

Jeg tenker dette er litt mer for dere som er tekniske av seg men så er det slik at jeg ville utvikle min egen app for Nissan Leaf også tenkte jeg hvorfor ikke lage noe som ikke er så avhengig av disse servere.Jeg tenkte likevel forske litt og fant ut at det finnes jo ingen fornuftig API(Application Programming Interface) eller SDK(Sfotware dev kit) jaja tenkte jeg, koblet mobilen til pcen slå på wifi og fikk wireshark til å fange data i det jeg aktiverte leafen via wifi da slo jeg av sim kortet.Bilen lot seg aktivere via wifi dette er spennede fordi jeg alltid trodde at her var det sim kort som var avgjørende men neida.Uansett så var det mislykka test da all data var kryptert med SSL kryptering og dermed kunne jeg ikke se hvilke webservices denne appen kaller.Letet noe på nettet og fant ut denne siden : http://electricvehiclewiki.com/Carwings_protocol

En annen ide ville vært å koble ODB2 til bilen samt koble denne til arduino sim card shield som kan kommuniseres via sms da er man helt uavhengig av carwings men så fikk jeg vite at odb fungerer ikke når bilen ikke er på.Er det noen andre som har fått til å koble seg til bilen utenom carwings?

emil

Sitat fra: ortodox på mandag 15. september 2014, klokken 14:21
Jeg tenker dette er litt mer for dere som er tekniske av seg men så er det slik at jeg ville utvikle min egen app for Nissan Leaf også tenkte jeg hvorfor ikke lage noe som ikke er så avhengig av disse servere.Jeg tenkte likevel forske litt og fant ut at det finnes jo ingen fornuftig API(Application Programming Interface) eller SDK(Sfotware dev kit) jaja tenkte jeg, koblet mobilen til pcen slå på wifi og fikk wireshark til å fange data i det jeg aktiverte leafen via wifi da slo jeg av sim kortet.Bilen lot seg aktivere via wifi dette er spennede fordi jeg alltid trodde at her var det sim kort som var avgjørende men neida.Uansett så var det mislykka test da all data var kryptert med SSL kryptering og dermed kunne jeg ikke se hvilke webservices denne appen kaller.Letet noe på nettet og fant ut denne siden : http://electricvehiclewiki.com/Carwings_protocol

En annen ide ville vært å koble ODB2 til bilen samt koble denne til arduino sim card shield som kan kommuniseres via sms da er man helt uavhengig av carwings men så fikk jeg vite at odb fungerer ikke når bilen ikke er på.Er det noen andre som har fått til å koble seg til bilen utenom carwings?

Du kan jo se på OVMS. Mye er gjort for trillinger, lite er gjort for Leaf

http://www.openvehicles.com/

svingen

Kjøre selv ovms og trilling,her har man sniffet trafikken på odb2 her er det en del info fra leaf spy som kan brukes,burde ikke være vanskelig og få opp basis info via ovms på en leaf. Og sniffe litt til får å starte varme etc artig prosjekt,husk å kjøpe en skiklig odb2 adapter med nok båndbredde hvis du skal prøve deg :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Lynet

OVMS går direkte inn på canbus. Duinomite mega har innebygget canbusleser. Kjører OVMS på min Think City og det funker utmerket  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ortodox

Er det slik at OVMS kjører mot en tjeneste som går via telenor og inn mot bilens sim kort? ODB er jo bare operativ når bilen er PÅ dermed hvis en slår av bilen er det ikke mulig å starte den igjen via ODB2. Jeg er ute etter fjern start lese verdier uavhegi av carwings apps.Er det mulig?

svingen

Odb2 er nå aktiv hele tiden den,kan lese av temp etc hele tiden,anbefaler og lese om er mye bra info :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ortodox

#6
Er det slik at denne modulen er tilkoblet bilen konstant? Er den ikke i veien når en kjører osv?
Er det denne dere bruker :

svingen

Det følger jo med 1.5 meter kabel så legger jo den hvor du vil,Overaskende mye plass det var rundt under rattet. Gsm plasserte jeg under sete får og ungå forstyrrelser er vel 1.5m kabel til den og
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rio

ODB2 på Nissan Leaf 2012 er aktiv når man kjører og når man lader. Utenom det er den av.

Man får ikke ODB2-informasjonen via CarWings/mobilnettet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ortodox

Hva med strøm til denne boksen går det rett fra odb kontakten?Hva av info kan en lese samt funksjoner som er tilgjengelig som en ikke får i standard carwings app?

Rio

Sjekk LeafSpy. Jeg tror den har det meste av kjent funksjonalitet.

Det er veldig synd at begge interfacene er så begrenset, på hver sin måte.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ortodox

Siden jeg bruker iphone vil ovms appen i appstore være mer aktuel for meg. Jeg ser at en kan se luft trykk osv om noen av dere har brukt den appen?

Rio

Man kan se lufttrykk på LeafSpy også, men det fordrer selvsagt at man har en modell med dekktrykksmålere - vanligvis fra USA.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ortodox

Noen som har brukt omvs appen til iphone?

hma

Sitat fra: ortodox på tirsdag 16. september 2014, klokken 23:53
Noen som har brukt omvs appen til iphone?
Jeg har både skrevet (OVMS)kode til Think City og brukt OVMS-appen på iOS (har ikke Think'en lenger). Hva tenkte du på?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA