Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gassing ved lading

Startet av bosonic, søndag 08. februar 2009, klokken 19:19

« forrige - neste »

bosonic

Foredrag ved BA Eric Torsøe. 

Mandag 26.januar kl.1800-2015
Sted: Askim kulturhus.  Infotlf: 988 65 407   eller  asv.solar@gmail.com

Kurset egner seg for selvbyggere og alle som ønsker å vite mer om hvordan det er
mulig å redusere strømregningen med hjelp av solenergi.

Ingen forhåndspåmelding, kursavgift kr. 100.-

Kursinnhold:

l        Plassering i forhold til sola

l        Forskjellige solfangere

l        Hva kan du gjøre selv?

l        Helse, miljø og sikkerhet

l        Hva kan du bruke solvarmen til?

l        5 kritiske installasjonspunkter

l        Bygge egen solfanger?

Norsk Solfangerproduksjon AS er et firma som har skjønt saker og ting.
Ingen prangende reklame og mediautspill, men bygger sten på sten med et produkt de har tro på.(det har også jeg 8) )

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

 Det hjelper ikke med verdens beste produkt, om ingen vet at det finnes.
Jeg leste innlegget kl 19 i går kveld.
"Der skulle je ha vøri kal"
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#2
Kurs i solenergi på Sørlandet tirsdag 10.mars Kurset egner seg for alle som ønsker å vite mer om hvordan det er mulig å redusere strømregningen med hjelp av solenergi.
Foredrag ved Solenergigründer Torkel Åsen og BA Eric Torsøe.

Tirsdag 10.mars kl.1900-2115
Sted: Hamresanden Resort AS, i Admiralen
          kurs- og selskapslokale
          4656  HAMRESANDEN   

Ingen forhåndspåmelding, kursavgift kr. 125.
Info.tlf: 988 65 407
Foredrag ved BA Eric Torsøe. 
asv.solar@gmail.com

Kurset egner seg for selvbyggere og alle som ønsker å vite mer om hvordan det er
mulig å redusere strømregningen med hjelp av solenergi.

Kursinnhold:

l        Plassering i forhold til sola

l        Forskjellige solfangere

l        Hva kan du bruke solvarmen til?

l        Solvarmesystemet

l        Lønnsomhet



Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

#3
Få håpe at hans løsning egentlig er billig.

Den er litt lo-tech som jeg synes er bra. Vann sirkulerer i solfanger bare hvis sola er sterk nok og/ eller det er behov for varme.

Må stikke innom kurset siden det er lokalt for meg.

Et stort annlegg monteres på Gjennestad videregående skole som er på den gamle E18 ved Sandefjord. Det er bare å stikke innom for de som kjøre E18. Hagesenter ved siden av.

"Der skulle vi ha vøri, Kal, hos Lola og Lu-Ping." Hva betyr det Hens. Det er noe med syden tur å gjøre som jeg trenger sårt.


Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

#4
Vennligst ikke ødelegg tråden min >:( >:(

(Dette henspeiler på et innlegg av Griffel som nå er slettet.)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#5
Sitat fra: bosonic på mandag 09. mars 2009, klokken 07:29
Vennligst ikke ødelegg tråden min >:( >:(
Dette var da sure fjes. Så da får vi forsøke å komme tilbake til saken ;)

Sitat fra: Ken på lørdag 07. mars 2009, klokken 11:02
Få håpe at hans løsning egentlig er billig.

Den er litt lo-tech som jeg synes er bra. Vann sirkulerer i solfanger bare hvis sola er sterk nok og/ eller det er behov for varme.

Må stikke innom kurset siden det er lokalt for meg.


Siden du har tenk deg på kurset syne jeg det er på sin plass at du gir ASV Solar litt pepper for hva de skriver på hjemmesiden sin.

Dette er jo et profesjonelt firma i energibransjen og da bør de kunne få dette med effekt og energi riktig i regnearkene på hjemmesiden sin.

Energi måles i kWh
Effekt i kW.

Stort sett skriver de kW der det skulle stått kWh men i regnearket "Varmeproduksjon" skriver de "tilført energi" her kunne det stått tilført effekt og da er enheten riktig. (Eller det kunne stått tilført energi per time, og da skulle enheten vært kWh)

Når det gjelder lønnsomhet, er beregningen basert på hva panelene produserer ikke på hva en kan spare. Her er det en viktig forskjell siden panelene en del av året produserer kWh en ikke får benyttet. Installeres det for mange paneler blir lønnsomheten dårlig.

Dessuten er det feil i rentes rente beregningen, riktig beregning ville vise en bedre lønnsomhet så her prøver de ikke å lure noen. ;D

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Feilene skal videreformidles Griffel.

Om man ikke vil ha en diskusjon rundt et emne så må man si fra eller opprette et emne " Kjøp og salg av tjenester" for alternativ energi produkter som vi har under Elbiler.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

#7
Sitat fra: Ken på mandag 09. mars 2009, klokken 11:51
Feilene skal videreformidles Griffel.

Om man ikke vil ha en diskusjon rundt et emne så må man si fra eller opprette et emne " Kjøp og salg av tjenester" for alternativ energi produkter som vi har under Elbiler.


På grunnlag av dette innlegget ditt Ken så tar jeg det for gitt at du ikke leste innlegget til Griffel som han nå har slettet


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Sitat fra: Griffel på mandag 09. mars 2009, klokken 11:11
Dette er jo et profesjonelt firma i energibransjen og da bør de kunne få dette med effekt og energi riktig i regnearkene på hjemmesiden sin.

Jeg ser ikke på dette firmaet som "profesjonelt firma i energibransjen" enda. Torkel Åsen er imidlertid en gründer som bygger opp en virksomhet steg for steg.

Feil må selvfølgelig påpekes. Tilbakemelding er også noe ASV ber om på siden sin.




Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Nei jeg leste ikke Griffel sin slettet innlegg.

Alt i orden nå?

Jeg skal prøve å være saklig og høflig på kurset.

Alle fortjener en sjanse å vise hva de kan.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#10
Sitat fra: bosonic på mandag 09. mars 2009, klokken 07:29
Vennligst ikke ødelegg tråden min >:( >:(

(Dette henspeiler på et innlegg som Griffel nå har slettet.)
For ordens skyld, jeg har ikke slettet innlegget, det må moderator ha gjordt.

Sitat fra: Ken på lørdag 07. mars 2009, klokken 11:02

"Der skulle vi ha vøri, Kal, hos Lola og Lu-Ping." Hva betyr det Hens. Det er noe med syden tur å gjøre som jeg trenger sårt.

Men det var altså svaret på dette spørsmålet, som et appropo til sol energi, og Norsk kultur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Jeg slettet innlegget til Griffel. Da det hadde lite med emnet å gjøre.

(Burde ha markert dette bedre, men plutselig var knappen trykket og inlegget borte...).

Lars
Diktator
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ken

Kurset var OK.  God innføring i solenergi generelt.

Vi trenger ikke syden tur lenger. Syden kommer til oss! Pga stor satsing og offentlig støtte, har Berlin mange flere solfangere enn Roma tross høyere stråling lenger sør.

Kurs deltagere få uforpliktende befaring og prisoverslag pluss tilbud for et videregående kurs.

Ville selv gjerne ha glass overflate på fangerne men polykarbonat er lettere og billigere.

Omtrent kr 50,000 for en enebolig. Mellom 6-10m2 fanger og lagringstank til 450 liter.

Enova tilskudd inntil kr10,000. løp og kjøp?!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#13
Sitat fra: Ken på tirsdag 10. mars 2009, klokken 23:58

Omtrent kr 50,000 for en enebolig. Mellom 6-10m2 fanger og lagringstank til 450 liter.

Enova tilskudd inntil kr10,000. løp og kjøp?!
Med regnvær og fridag fikk jeg litt ekstra tid til å se på regnearkene fra Norsk Solfangerproduksjon AS.

Om det er løp og kjøp er avhengig av litt forskjellige ting. Dersom en er så opptatt av å spare strøm at det kan "koste hva det koste vil" er det selvfølgelig bare løp å kjøp.

Må det være lønnsomt, kommer selvfølgelig strømprisen inn i bildet, og ikke minst en renteberegning. Strømmen har jo blitt en del dyrere så det er lettere å få noe økonomi ut av en solfanger nå enn for noen år tilbake.

Strømpris: Nettleie Asker 33 øre/kWh
Spotpris nå med påslag ca 42 øre/kWh
3 års fastpris  (Røyken kraft) ca 42 øre/kWh
Høyeste 3 år fastpris ca 50 øre/kWh

Renter: Her er det jo litt avhengig av om en tar ut pengen av banken, eller låner, Har jeg 110 000,- i DnB og tar ut 40 000,- får jeg et rentetap på drøyt 5% har jeg derimot 70 000,- og tar ut 40 000,- blir rentetapet 2,5% må jeg låne pengene blir renten ca 8%.

Det største problemet er imidlertid å vite hvor mye strøm en sparer. Hva panelet kan produsere lar seg beregne sån nogen lunde. Men siden levert energi varierer fra dag til dag vil en på gode dager produsere mye mer enn en har bruk for. Disse gode dagene er om sommeren når behovet kanskje er lavest. En reiser kanskje bort i 4 uker, dermed er den månedens produksjon tapt. En tank på 450 l til et panel på 10 m2 lagrer ikke hele dags produksjonen på en sommersolskinnsdag.

Jeg har korrigert regnearkene til Norsk Solfangerproduksjon mest går det på enheter, men også litt i formelverket og renteberegningen. «Lånet» betales nå tilbake med det panelet leverer av varme. (Planen var å legge ved regnearket men det gikk ikke, feil type fil.)

Jeg har benyttet 80øre/kWh og 5% som en mellomting mellom tapt på sparing og lån,
og juster tallene til en investering på 50 000,- - 10 000,- fra enova = 40 000, som engangs utgift. Med tallene fra produsenten får jeg en energiproduksjon på 4800 kWh/år, etter 16 år går jeg i balanse og etter 20 år har jeg spart 19000,-. Problemet er bare at jeg ikke har glede av mer enn 2000 kWh/år, og da må strømprisen opp i ca. 1,60 for å komme i balanse på 20 års sikt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

#14
Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. april 2009, klokken 00:53

Med regnvær og fridag fikk jeg litt ekstra tid til å se på regnearkene fra Norsk Solfangerproduksjon AS.


Skulle du få mer ekstra tid en dag Griffel, så har jeg et spennende prosjekt jeg kan anbefale :  ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA