Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere CSS i Drammen og Notodden

Startet av Kone:Mor, tirsdag 30. september 2014, klokken 10:48

« forrige - neste »

Kone:Mor

Skulle lade vår e-golf for 1. gang utenfor hjemmet på Statoil på Minnesund.
Men noen hadde ladet og stukket av med ladekabelen som passet til e-golf og en del andre bilmodeller. Veldig kjipt!  :(
Hadde heldigvis god tid og Statoil var serviceminded så jeg brukte Type 2 16A kabel som følger med bilen. Men rakk ikke å lade opp nok til hele veien hjem.
Prøvde ladestastasjonen på Mc Donalds på Berger, men den passet ikke golfen. Heldigvis rakk vi til Møller på Hvam der vi fikk ladet med hurtiglader.
Håper vedkommende som stakk av med kabel fra Minnesund leverer den tilbake!

e-golf sjåfør :-)
Oslo

mariowing

Kan nok også være lurt å ha sin egen fast i bilen, kommer stadig flere av disse punktene og de færreste har kabel
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Kone:Mor

Men hvor får man kjøpt disse hurtigladekablene da? De er sikkert dyre.
e-golf sjåfør :-)
Oslo

mariowing

Her er et eksempel: http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel

Det kan kjøpes andre steder også, men så langt jeg har sett så virker de å ligge på 2000 kroner omtrent. Etterhvert som vanlig stikkkontakter fases ut som ladepunkter er det en slik kabel du trenger. Var for eksempel på Minne gård i helgen (500 meter fra den Statoil du snakket om) og der hadde de to nymonterte ladepunkter. Begge krevde slik kabel, ingen vanlig stikkkontakt var montert.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

emil

Hurtigladekabel har du aldri med deg selv, den sitter alltid fast på laderen og er ikke noe man bare kan koble av enkelt. Kan nok heller ikke regne med at de som står og pusher pølser+brus inne vet veldig mye om det tekniske rundt elbillading selv om de har det som mulighet hos seg.

BMW, eGolf og eUp! leveres med Type2-Type2 kabel som kan brukes på Type2 stolper. BMW i3 kan lade med 32A fra en sånn mens Volkswagen kan lade med 16A.

For lading fra stikkontakt er det vanligvis 10A som gjelder.

svingen

Sitat fra: mariowing på mandag 15. september 2014, klokken 11:52
Her er et eksempel: http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel

Det kan kjøpes andre steder også, men så langt jeg har sett så virker de å ligge på 2000 kroner omtrent. Etterhvert som vanlig stikkkontakter fases ut som ladepunkter er det en slik kabel du trenger. Var for eksempel på Minne gård i helgen (500 meter fra den Statoil du snakket om) og der hadde de to nymonterte ladepunkter. Begge krevde slik kabel, ingen vanlig stikkkontakt var montert.

den her minne gård er ikke på ladestasjoner.no etc? forsøkte og finne den men fant ingen ting.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

mariowing

Nei den var ikke det. Så ut som et helt nytt opplegg, grøfta var ikke dekket til enda etc. Var to "bokser" der, en med påskriften 7 kw og en ned 22 kw. Begge krevde type 2 kabel.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

#7
Sitat fra: emil på mandag 15. september 2014, klokken 12:03
Hurtigladekabel har du aldri med deg selv, den sitter alltid fast på laderen og er ikke noe man bare kan koble av enkelt. Kan nok heller ikke regne med at de som står og pusher pølser+brus inne vet veldig mye om det tekniske rundt elbillading selv om de har det som mulighet hos seg.

BMW, eGolf og eUp! leveres med Type2-Type2 kabel som kan brukes på Type2 stolper. BMW i3 kan lade med 32A fra en sånn mens Volkswagen kan lade med 16A.

For lading fra stikkontakt er det vanligvis 10A som gjelder.

Ser nå at jeg har misforstått litt, Kone:Mor skriver jo at hun hadde Type 2 kabel. Og da får man vel ikke mer fart ut av det uttaket på en Golf slik som hun også skriver.

På Statoil Minnesund har de en ChaDeMo hurtiglader, ingen CCS/Combo lader . På baksiden av stasjonen har de et Type 2 uttak. Det ville ikke gått noe fortere selv om Statoil hadde hatt den "røde kabelen! da laderen i bilen ikke kan hente ut mer fra Type 2. Det er vel det som er riktig svar i grunnen, beklager igjen forvirringen!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

elektrolux

Sitat fra: Kone:Mor på mandag 15. september 2014, klokken 10:03
Skulle lade vår e-golf for 1. gang utenfor hjemmet på Statoil på Minnesund.
Men noen hadde ladet og stukket av med ladekabelen som passet til e-golf og en del andre bilmodeller. Veldig kjipt! 

Ikke helt sikker hva som har skjedd her, men om dette er en såkalt mode 3 stolpe er det meningen at bileier stiller med egen mode 3 kabel. Dette har du sannsynligvis fått med da du kjøpte e-Golfen din.

Hvis ikke selger vi 5m mode 3 type 2 til type 2 32A kabler som passer e-golf/e-Up/i3 etc. for 1790 kr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: mariowing på mandag 15. september 2014, klokken 13:24
Nei den var ikke det. Så ut som et helt nytt opplegg, grøfta var ikke dekket til enda etc. Var to "bokser" der, en med påskriften 7 kw og en ned 22 kw. Begge krevde type 2 kabel.

Den gjennomsnittlige Leafen (eller eGolf/eUp!) vil ikke få noe mer enn 16A (3.3kW) fra en Type2 kontakt uansett om den er merket 7kW eller 22kW. Hvis Leaf/i3 er kjøpt med 6.6kW lader (noe veldig få er) kan du derimot få dobbelt så mye.

En Renault Zoe og Tesla med dobbeltlader kan derimot utnytte 22kW fra Type2

mariowing

Sitat fra: emil på mandag 15. september 2014, klokken 13:37
Sitat fra: mariowing på mandag 15. september 2014, klokken 13:24
Nei den var ikke det. Så ut som et helt nytt opplegg, grøfta var ikke dekket til enda etc. Var to "bokser" der, en med påskriften 7 kw og en ned 22 kw. Begge krevde type 2 kabel.

Den gjennomsnittlige Leafen (eller eGolf/eUp!) vil ikke få noe mer enn 16A (3.3kW) fra en Type2 kontakt uansett om den er merket 7kW eller 22kW. Hvis Leaf/i3 er kjøpt med 6.6kW lader (noe veldig få er) kan du derimot få dobbelt så mye.

En Renault Zoe og Tesla med dobbeltlader kan derimot utnytte 22kW fra Type2

Ja er klar over dette. Synes det er et fornuftig oppsett fra Minne Gård sin side, de har et med 22 kw til Tesla (og Zoe) for semi-hurtig lading og et 7 kw uttak til sakte-lading. Selv om de fleste bilene trekker 3,6 så er det muligheter for å trekke mer for de som er så heldige å ha den muligheten. På disse to punktene bør da de fleste kunne lade så "raskt som mulig" uten å bruke ChaDeMo/CCS/Combo/Superlading som jo ville hatt en HELT annen pris for å få på plass på gården.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Panduck

Sitat fra: Kone:Mor på mandag 15. september 2014, klokken 10:03
Skulle lade vår e-golf for 1. gang utenfor hjemmet på Statoil på Minnesund.
Men noen hadde ladet og stukket av med ladekabelen som passet til e-golf og en del andre bilmodeller. Veldig kjipt!  :(
Hadde heldigvis god tid og Statoil var serviceminded så jeg brukte Type 2 16A kabel som følger med bilen. Men rakk ikke å lade opp nok til hele veien hjem.
Prøvde ladestastasjonen på Mc Donalds på Berger, men den passet ikke golfen. Heldigvis rakk vi til Møller på Hvam der vi fikk ladet med hurtiglader.
Håper vedkommende som stakk av med kabel fra Minnesund leverer den tilbake!

Hva ville forskjellen være? Du får jo ikke mer enn 3.3kW til din golf på den laderen, uansett hva slags kabel du bruker. Selv om laderen gir 22kW så vil jo ikke en egolf kunne benytte seg av dette, så det du fikk med din kabel, er vel det du maks får, uansett?

Panduck

Sitat fra: mariowing på mandag 15. september 2014, klokken 13:30
Ser nå at jeg har misforstått litt, Kone:Mor skriver jo at hun hadde Type 2 kabel. Og da får man vel ikke mer fart ut av det uttaket på en Golf slik som hun også skriver.

Jeg tror man toucher et problem med kunnskapen til de som er på Statoil og selger lading. De forstår ikke dette! Jeg har snakket med flere som har ringt og spurt "kan jeg hurtiglade bil xxxxx hos dere?" De ser vel på en oversikt over hva som kan kobles inn i laderen, og svarer "Ja, det kan du!". Folk kjører dit, betaler for hurtiglading, og får 3.3kW. "Vi har kabel som gjør at du kan hurtiglade golf'en din!" fikk en Golfeier beskjed om. Jeg måtte forklare at uansett hva slags kabel det var, kunne den ikke hurtiglade en golf med A/C.

Her burde Statoil bli litt flinkere, samtidig som ferske elbileiere definitift bør gjøre litt hjemmelekse før de drar ut å "hurtiglader"

Flips

Sitat fra: Panduck på mandag 15. september 2014, klokken 16:08
Sitat fra: mariowing på mandag 15. september 2014, klokken 13:30
Ser nå at jeg har misforstått litt, Kone:Mor skriver jo at hun hadde Type 2 kabel. Og da får man vel ikke mer fart ut av det uttaket på en Golf slik som hun også skriver.

Jeg tror man toucher et problem med kunnskapen til de som er på Statoil og selger lading. De forstår ikke dette! Jeg har snakket med flere som har ringt og spurt "kan jeg hurtiglade bil xxxxx hos dere?" De ser vel på en oversikt over hva som kan kobles inn i laderen, og svarer "Ja, det kan du!". Folk kjører dit, betaler for hurtiglading, og får 3.3kW. "Vi har kabel som gjør at du kan hurtiglade golf'en din!" fikk en Golfeier beskjed om. Jeg måtte forklare at uansett hva slags kabel det var, kunne den ikke hurtiglade en golf med A/C.

Her burde Statoil bli litt flinkere, samtidig som ferske elbileiere definitift bør gjøre litt hjemmelekse før de drar ut å "hurtiglader"
Navigasjonen i bilene burde også bli smartere. Velger man "ladestasjoner" på Renault Zoe sin TomTom kommer det opp mange CHAdeMO hurtigladere, og en del Schuko-punkter. På Leaf er det ikke bedre. De burde bare finne fram hurtigladere som støtter biltypen man har, og markere klart hva som er hurtig, semihurtig eller sakte.

Kone:Mor

Er visst to steder å lade på Statoil Minnesund. Jeg sto på baksiden der bla en Tesla ladet med egen kabel ut i fra samme uttak. På bildet ser du en oversikt på veggen over ulike biler og og om de skal bruke rød eller sort kabel fra disken inne ( dessverre ble det uklart ).
Regner med at den røde kabelen er en Combo som ville hurtigladet golfen slik vi kunne på Møller, Hvam.

Ja, ja- mye man skal sette seg inn i. Mener jeg så en oversikt et sted over ulike ladetyper. :-)
e-golf sjåfør :-)
Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA