Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bedre lys på Ampera

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 30. september 2014, klokken 08:48

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Burde jo egentlig ikke komme som en overraskelse at Tesla Model S er en dyr bil. De sier ikke hva de sammenligner med her, så hva de egentlig har funnet ut er noe mer usikkert ;)
http://www.nettavisen.no/na24/spar-konomisk-sjokk-for-tesla-eiere/8486161.html

Sammenligner man med en BMW/Mercedes/Volvo i samme prisklasse kan det jo ikke bli dyrt. Sammenligner man med billigste familiestasjonsvogn, så er det så klart dyrere.

Redigert:
Mitt syn på saken er at om man skal få et bredere utvalg av befolkningen til å være med å dra lasset for å få flere elbiler på veiene (og skal man ha en bil som er teknologisk ledende) så kommer det til å koste noen kroner. Derfor er elbilpolitikken helt på sin plass.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

emil

Fra saken:

Sitat
Jeg kom til at verdien på en elbil må man regne med å skrive av på syv år. Da er det ikke noe økonomisk poeng, sier Rustad som legger til at teknologiutviklingen kan føre til at elbilen man kjøper nå er yesterday's news om ikke mange år, og at den da er nærmest ingenting verdt.

Jeg regnet på at jeg ville gå i pluss etter 5 år, selv med 0kr i verdi på Leaf (lite trolig) sammenlignet med gratis bensinbil og 0.5L/mil.

RonnyØ

For en sokk!

Snakker om å blande snørr og barter. "Har du en bensinbil, som en Golf, så lever den i tyve år, forklarer Rustad"

Hvis vi blander teknologiske fremskritt og hvor lenge ting "lever", så blir jo grunnlaget feil.
Husqvarna Automower 320

Nuvolari

Mitt kjøremønster er akkurat det samme om 7 år som i dag. Om bilen dekker mitt kjøremønster i dag så dekker det også mitt kjøremønster om 7 år. Det vil aldri være feil å ha en bil med tilnærmet 0,- i drivstofforbruk.

Jeg er mer "bekyrmet" for prisfallet på fossilebiler de neste 7 årene etterhvert som man ser at det finnes utmerkede alternativer med 0,- i drivstofforbruk.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Mippen

Jeg ler litt for meg selv. Man trenger ikke å være økonom for å se at tesla er en dyr bil, men den er ikke så dyr hvis man ser på alternativene. Hvis man hadde kjøpt en tilsvarende audi i samme prisklasse ville man for det første hatt større utgifter til drivstoff, man ville hatt høyerer servicekostnader, måtte ha betalt bom, ferger, parkering mm. Så totalt sett hadde ikke tesla vært så dyr i forhold til den. I forhold til en Leaf eller trilling er det dyrt.  For mange er en Tesla like dyr å eie som en familiebil til 3-400.000kr. Når man får plass,komfort og miljø på kjøpet er ikke valget tungt. =)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Nuvolari på mandag 15. september 2014, klokken 10:15


...Jeg er mer "bekyrmet" for prisfallet på fossilebiler de neste 7 årene etterhvert som man ser at det finnes utmerkede alternativer med 0,- i drivstofforbruk.

Snakket med en selger for en stund siden. Han sa at det fortsatt var godt salg av nybiler, men det var blitt tregere salg av bruktbiler. Forhandlere som ligger nær Tesla forhandere eller andre elbil forhandlere merker stort forskjell i salget sitt.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

#6
Sitat fra: Mippen på mandag 15. september 2014, klokken 10:58
Sitat fra: Nuvolari på mandag 15. september 2014, klokken 10:15


...Jeg er mer "bekyrmet" for prisfallet på fossilebiler de neste 7 årene etterhvert som man ser at det finnes utmerkede alternativer med 0,- i drivstofforbruk.

Snakket med en selger for en stund siden. Han sa at det fortsatt var godt salg av nybiler, men det var blitt tregere salg av bruktbiler. Forhandlere som ligger nær Tesla forhandere eller andre elbil forhandlere merker stort forskjell i salget sitt.

Bilsalget faller, men elbilsalget øker. Med andre ord spiser elbilene markedsandeler i stor stil
http://www.ba.no/nyheter/article7583902.ece

Nå kan man også begynne å måle effekten av den norske elbilpolitikken
http://www.elbil.no/nyheter/statistikk/3361-norge-dominerer-det-europeiske-elbilmarkedet
Uten denne politikken ville på langt nær produsentene kunne solgt like mange biler. I og med at Norge har et "kompakt" bilmarked blir det fort synlig hvilke egenskaper som er ettertraktet. Akkurat som Norge var et lite laboratorium for mobilbransjen rundt år 2000 spiller vi den samme rollen i utvikling av elbiler.

Redigert:
Det eneste vi lærer av historien er at vi ikke lærer av historien. Å se i bakspeilet for å forutse fremtiden leder veldig ofte til konklusjoner basert på historiske premisser. Økonomiske modeller er dessverre ofte basert på hva som har skjedd før, og ikke innsikt i teknologiske skifter. Det tror jeg gjelder for elbiler.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Erik N

Grunnen til at han regner at en Tesla er verdiløs på 7 år er at det sannsynligtvis kommer ny teknologi som er mye bedre.  Alltså en elbil som er mye billigare, eller mye bedre for samme penger antar jeg at han mener.

Spørsmålet er jo hvordan en bensin-golf kan behålle verdien i 20 år i et sånt case..? Borde ikke den bli faset ut før elbilarne blir konkurrert ut av neste generasjon..? Ser ikke for meg at jeg vil kjøpe en ny eller brukt bensingolf om 10-15 år når det finnes elbiler som går minst like långt per tank, lader med 100-200 kW, og koster mindre enn en ny bensingolf (uten subsidier).
Alternativt, hvis ikke en så bra elbil har kommit om 10 år, så er det jo fortsatt et restverdi på teslaen.

Mippen

Jeg tror ikke tesla vil ha verdi kr 0 etter noen år. Se på de klassiske elbilene. De har mye kortere rekkevidde sammenlignet med dagens biler. Ikke er det mulig for hurtiglading og mange av de har bare 2 seter. Fortsatt ligger de på et ok nivå i pris med tanken på at de eldste kom på slutten av 90-tallet. Teknologien på fossilbiler har også utviklet seg masse på noen år. På 90-tallet fikk de fleste biler ABS og Airbag, noen Antispinn også. På 2000-tallet fikk vi EPS og mye bedre dieselmotorer. Flere biler fikk airbager og kollisjonsgardiner rundt hele. Nå i det siste har det kommer adaptiv cruise, bremseassistent, lane assist. Vi har fått hybridbiler, mer moderne elbiler, men fortsatt holder bilene som er fra 90 og 2000-tallet seg greit i pris. De bilen som har falt mest i pris er de dyreste. En mercedes som kostet over 1 mill i 2000 koster nå ned mot 70.000kr brukt. Tilsvarende koster en stasjonsvogn fra samme tid bare noen tusenlapper mindre.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Sitat fra: Erik N på mandag 15. september 2014, klokken 11:14
Grunnen til at han regner at en Tesla er verdiløs på 7 år er at det sannsynligtvis kommer ny teknologi som er mye bedre.  Alltså en elbil som er mye billigare, eller mye bedre for samme penger antar jeg at han mener.

Spørsmålet er jo hvordan en bensin-golf kan behålle verdien i 20 år i et sånt case..? Borde ikke den bli faset ut før elbilarne blir konkurrert ut av neste generasjon..? Ser ikke for meg at jeg vil kjøpe en ny eller brukt bensingolf om 10-15 år når det finnes elbiler som går minst like långt per tank, lader med 100-200 kW, og koster mindre enn en ny bensingolf (uten subsidier).
Alternativt, hvis ikke en så bra elbil har kommit om 10 år, så er det jo fortsatt et restverdi på teslaen.

Den som gjetter riktig her kan nok gjøre noen kupp og unngå økonomiske blemmer, men tror det blir vanskelig å forutse. Volumproduksjonen av elbiler vil nok trenge tid før de leverer biler med veldig mye bedre rekkevidde, mens (b)leeding edge og til høyere pris vil man innen levetiden for dagens elbiler ganske sikkert kunne få bedre modeller. Det tar tid å utvikle ny teknologi og designe effektive produksjonsprosesser.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: RonnyØ på mandag 15. september 2014, klokken 10:11
Hvis vi blander teknologiske fremskritt og hvor lenge ting "lever", så blir jo grunnlaget feil.

Joda, det er høyst relevant å sammenligne. Dersom de hadde hatt rett i at den reelle verdien av Tesla er 0 om 7 år, og at den reelle verdien av fossilgolfen ikke er 0 før om 20 år, så hadde det faktisk hatt ett poeng. Men, det er ikke hva de sier. De sier at man må nedskrive verdien av en Tesla til 0 på 7 år, mens fossilgolfen lever i 20. DET er det som er "snørr og bart". Skal man sammenligne så må man enten se på over hvor mange år Tesa vs fossilgolf må økonomisk nedskrives i regnskapet til 0, eller hvor mange år en Tesla vs en fossilgolf faktisk lever.

Nå er ikke jeg en økonom, og kjenner ikke spesifikt til nedskrivningreglene for biler. Men om en Tesla må økonomisk nedskrives til 0 i regnskapet på 7 år, så ville jeg da tro at det samme gjeller for en fossilbil. Så langt jeg ser ikke at det kommer frem noen grunner for å nedskrive elbilene noe raskere enn fossilbiler. Eneste de trekker frem er "yesterday's news", men det vil jo bare i enda større grad gjelde fossilbilen etter som teknologien utvikler seg med stadig bedre elbiler. Uansett, avskrivingsregler tilsvarer overhode ikke nødvendigvis hva en reel bruktbilpris vil være. Om de da ikke brukte "nedskrivning" som ett synonym for reelt verditap, men det oppga de heller ikke noen bedre begrunnelse for.

Og levetiden? Vel, ingen har hatt en Tesla i 20 år enda, så der er det ikke noen definitive svar enda. Og hadde de trukket frem det så kunne de jo nesten hatt ett poeng. Men så langt kan jeg egentlig ikke se noen grunn til at Tesla skal ha ett nevneverdig kortere liv enn 20 år.


Men, de er som nevnt innom dette med "yesterday's news". Og det kan uansett være noe å ha i tankene. Vi har alle sett hvordan produkter i markedssegmenter der teknologien beveger seg raskt (pc'er og mobiltelefoner f.eks.) så faller bruktprisene også raskt nedover, og gamle pc'er og mobiltelefoner er så å si uselgelige (for en nevneverdig % av nyprisen). Biler er nå i ferd med å komme inn i denne klassen der teknologi beveger seg kjapt, så at bruktpriser på biler generelt (både fossiler og elbiler) kan falle raskere enn vi er vant med skal man ikke se helt bort i fra. Å påstå at fossilbilene vil holde seg i pris mens elbilene vil falle vil jo nesten være som å spå at knappetelefoner vil holde seg i pris med touchtelefoner vil falle fort.... (om man ser bort i fra en viss usikkerhet om reell levetid for elbiler)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

Vil tippe at det ikke engang er fritt fram å kjøre en bensinGolf i 2034. Forhåpentligvis har myndighetene forbudt sløsing av det som tross alt er en begrenset mengde fossil energi innen den tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

Tviler på at det blir forbudt med bensin/diesel. Men at det blir temmelig dyrt i bruk og anskaffelse, DET kan man fint regne med, hvis utviklingen går mot el. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

K S

Løsningen er enkel:

La vær å kjøpe og kjøre bil. Da har man økonomisk forutsigbarhet. Da er man økonomisk. Hvis man ikke har et transportbehov og bor Ein stad ein ikkje skulle tru at nokon kunne bu. Og ikke forflytter seg.

Ellers så gleder jeg meg til vår første elbil! :-)

cra

Sitat fra: Klykken på mandag 15. september 2014, klokken 13:51
Tviler på at det blir forbudt med bensin/diesel.

Et totalforbud ligger nok langt fram i tid, men vi har allerede sett eksempler på at det har vært innført periodevise restriksjoner på kjøring i f.eks. Bergen. Og bensin- og dieselprisene kan man jo bare spekulere i.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA