Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe varebil?

Startet av TRM, tirsdag 30. september 2014, klokken 00:37

« forrige - neste »

TRM

Tesla gir dessverre ikke noen garanti på restkapasitet, men har en god garanti mot feil på batteriet.

Superladerne blir satt opp med ca 20 mils mellomrom.

Hva hvis en 60 kwh-bil ikke lenger rekker mellom superladerne pga for dårlig rekkevidde - bør ikke det dekkes av batterigarantien?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Espen Hugaas Andersen

#1
Hvis du ikke kommer deg mellom superladerne har rekkevidden blitt redusert fra ca 300 km til ca 200 km, dette er en reduksjon på 33% og batteriet er etter alle definisjoner oppbrukt. Da ville jeg forventet å få et annet batteri med mindre enn 30% tap av kapasitet.

Men jeg tenker at med 60 kWh Model S skal det mye til for at garantien ikke er ute før man er nede på 200 km rekkevidde. Garantien varer kun 200.000 km. På 85 kWh kan det være mulig å komme under 30% gjenstående kapasitet om man kjører over 50.000 km/år, som blir over 400.000 km på 8 år. Men heller ikke her er det trolig at man skulle ikke klare å komme seg mellom superladerne. Da snakker vi om nesten 50% tap av kapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: TRM på søndag 14. september 2014, klokken 22:24
Tesla gir dessverre ikke noen garanti på restkapasitet, men har en god garanti mot feil på batteriet.

Superladerne blir satt opp med ca 20 mils mellomrom.

Mange av de nye er det ned mot 15 mils avstand mellom. Men så finnes det også enkelte med større avstand, f.eks Solli-Lillehammer på E6. Det er 265km og kan nok bli spennende med en S60 vinterstid om man ikke orker å vente en evighet på at batteriet lades helt opp til 100%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trustno1

Selv med ekstrem bruk så ser jeg for meg at dette kan tidligst bli ett problem om 3-4 år. Innen den tid tipper jeg det står tett i tett med superchargers uansett :)

frekri

Den nyeste forskningen viser at høy batteritemperatur er grunnen til at batteriene slites ned. Vi vil se disse problemene i varme områder av USA med god margin før noen i Norge vil få problemer.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA