Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:32
Litt ute og sykler denne karen.

SitatIt won't hurt anything as long as you charge immediately.

Lading fra lav SOC er nettopp en av de store faktorene når det gjelder batterislitasje. Det skriver til og med Tesla i et internt notat publisert tidligere her.
Ehm, eg trur ikkje det er betre å vente til siste liten med å lade heller.  Å la batteriet stå lenge med veldig låg SoC er heller ikkje sunt.  Spesielt om det er kaldt ute, og det kan det fort verte i desse dagar.

Dette er ei øving du kan gjere ein gong i halvåret eller deromkring.  Ingen har sagt at du skal gjere dette dagleg.  Tvert imot.  Det må gjerast av og til for at batteriet kan balansere seg rett etter kvart som modulane taper seg i litt ulikt tempo gjennom levetida.

Bonk3rs

Jada, vet alt det der også. Men han som skriver dette, driver å forsker på batteriet til en model s, så jeg velger å tro at han vet hva han driver med.
Han anbefaler uansett ikke å lade til 100 mere enn en gang i måneden maks.

Hvis man er fortvilet over å ha lite tkm på batteriet, så er dette en alternativ tilnærming til problemet. Det å konspirere om at Tesla driver og gjemmer bort kWh'er  blir for meg villedende og lite konstruktivt.

Et så avansert batteri som det model s batteriet er, så har det også noen svakheter. Med 7104 celler,(74 i parallel, 96 grupper i serie) sier det seg selv at alle cellene ikke blir ladet og utlandet helt likt. Og hvis man hele tiden lader mellom 30-70%, så vet ikke algoritmen hvor yttergrensene er lengre. Da tror jeg det er bra å "callibrere" innimellom.
Jeg fikk ihvertfall en positiv overraskelse i går som får meg til å tro at ikke alt skyldes degradering.

Om noen velger å gjøre dette, er selvfølgelig valgfritt.


X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Sitat fra: Bonk3rs på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:59
Det å konspirere om at Tesla driver og gjemmer bort kWh'er  blir for meg villedende og lite konstruktivt.
Alternativet for min (og noen andres del) er i så fall å anta at batteriet havnet i ubalanse tilsvarende 4kWh i løpet av    to timer. Tilfeldigvis sammenfalt dette med softwareoppdatering.

SitatOg hvis man hele tiden lader mellom 30-70%, så vet ikke algoritmen hvor yttergrensene er lengre. Da tror jeg det er bra å "callibrere" innimellom.
Jeg har gjort dette en rekke ganger, og relativt hyppig i høst, uten effekt.

Bonk3rs

@muffin
Jeg har opplevd det samme som deg. 20tkm plutselig borte! Men jeg klarer ikke å dokumentere at det skyldes SW.
Du og dine tilhengere får lete videre etter de 4 kWh på deres vis.
Jeg har ihvertfall funnet tre av mine kWh som ble borte.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Jeg opplever jo også til tider å kjøre ned 3kWh før indikert rekkevidde minker. Noen ganger skjer det, andre ganger begynner det å minke tkm øyeblikkelig.
Jeg forholder meg kun til energien jeg klarer å få ut av pakka mellom 100% og 0. Den er for lav gjentatte ganger over tid, og helt uavhengig av om tkm startet å minke øyeblikkelig når kjøringen startet, eller om den først begynte å minke etter 3kWh forbruk. Om man ser helt bort fra indikert rekkevidde mangler det praktisk rekkevidde som følge av at det er mindre energi tilgjengelig fra batteriet, og dette skjedde (igjen..) med softwareoppdatering. Jeg kjører en strekning på 2x200km ofte, og øyeblikkelig etter oppdatering begynte det å gå flere % av batteriet på samme strekningen selv om forbruk i kWh var identisk.

Det er hygglig at du mener å ha "funnet" igjen noen kilowattimer. Det er ikke fullt så hyggelig at du idiotforklarer de som ikke mener å være så heldige.

Muffinman

Sitat fra: sturle på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:32
Litt ute og sykler denne karen.

SitatIt won't hurt anything as long as you charge immediately.

Lading fra lav SOC er nettopp en av de store faktorene når det gjelder batterislitasje. Det skriver til og med Tesla i et internt notat publisert tidligere her.
Ehm, eg trur ikkje det er betre å vente til siste liten med å lade heller.
Usikker på hva du mener her. Ingen som skriver at det er lurt å vente med å lade? Jeg tenker på dette fra et innlegg tidligere i tråden her.

SitatThe range and power of our electric vehicles on a single charge declines principally as a function of usage, time and charging patterns as well as other factors. How a customer uses their Tesla vehicle, the frequency of recharging the battery pack at a low state of charge and the means of charging can result in additional deterioration of the battery pack's ability to hold a charge over the long term. For example, we currently expect that our battery pack for the Tesla Roadster will retain approximately 70% of its ability to hold its initial charge after approximately 100,000 miles or seven years, which will result in a decrease to the vehicle's initial range and power. Deterioration of the Model S battery pack is expected to be less than the Roadster; however, such battery pack deterioration and the related decrease in range and power may negatively influence potential customer decisions whether to purchase our vehicles, which may harm our ability to market and sell our vehicles."

sturle

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 13:04
Sitat fra: sturle på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:32
Litt ute og sykler denne karen.
SitatIt won't hurt anything as long as you charge immediately.
Lading fra lav SOC er nettopp en av de store faktorene når det gjelder batterislitasje. Det skriver til og med Tesla i et internt notat publisert tidligere her.
Ehm, eg trur ikkje det er betre å vente til siste liten med å lade heller.
Usikker på hva du mener her. Ingen som skriver at det er lurt å vente med å lade? Jeg tenker på dette fra et innlegg tidligere i tråden her.
Nøkkelordet i det du siterer under er frequency.  Du bør ikkje køyre batteriet tomt (eller lade til 100%) kvar dag, men ein gong i halvåret skadar ikkje.

SitatThe range and power of our electric vehicles on a single charge declines principally as a function of usage, time and charging patterns as well as other factors. How a customer uses their Tesla vehicle, the frequency of recharging the battery pack at a low state of charge and the means of charging can result in additional deterioration of the battery pack's ability to hold a charge over the long term. For example, we currently expect that our battery pack for the Tesla Roadster will retain approximately 70% of its ability to hold its initial charge after approximately 100,000 miles or seven years, which will result in a decrease to the vehicle's initial range and power. Deterioration of the Model S battery pack is expected to be less than the Roadster; however, such battery pack deterioration and the related decrease in range and power may negatively influence potential customer decisions whether to purchase our vehicles, which may harm our ability to market and sell our vehicles."

Bonk3rs

Det jeg har lest, som kan forklare hvorfor det plutselig kan oppstå et brått dip i tkm er hvis celler i pakken dør. Det klarer ikke diagnoseverktøyet i bilen å oppdage. En hel gruppe av de 96 må i så fall dø ut.  Da må man enten regne dette ut hvis man vet antall celler det gjelder. Eller åpne batteriet og måle kapasiteten til hver gruppe.
Sigurdi kan mye om dette.

Tror det er lite sannsynlig at Tesla klarer og analysere hvert batteri som sitter i bilene, for så å finne ut at her er det en del pakker med døde celler. For så å endre algoritmen på gitte biler, for i så måte "skjule" feilen.

@muffinman Nå antyder jeg at det er noe sånt du tenker. Men du kan jo forklare det selv, hva som ligger bak din "SW tkm loss" påstand ;-)

Jeg har selv bedt Tesla om å sjekke batteriet i bilen. Til nå må jeg bare forholde meg til at batteriet er i orden.

Når det er sagt, så synes jeg Tesla tar en stor risk når de oppgir batteriet i km. De ber jo om at folk skal legge merke til endringer.
Her skulle de nok bare ha brukt %
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Bonk3rs

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

noto

90% = 341 km (340-342). 25 mndr gammel bil. 48k km.

I likhet med det flere andre rapporterer falt det plutselig en gang i fjor, men har vært stabilt siden.

fonberg

Sitat fra: Sven-E på lørdag 07. november 2015, klokken 16:22
  90% ved 35 020km = 330km
100% ved 35 104km = 372km

Nå har det minket fort synes jeg. 
8km bare i løpet av siste måned på 90%. (og i løpet av ca. 1700kjørte km)
17km i løpet av 4 mnd. på 100% (og i løpet av ca. 4800km)

Ikke helt usannsynlig at bilen oppgir lavere tkm pga. kaldere batteri nå i forhold til for hhv. én og fire måneder siden.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjoris

#296
Har ladet to ganger fult og tatt meg tid til at den har balansert ferdig, de siste 2-3 mnd og fikk  begge ganger 359 km på 100%, noe som er veldig lavt ifht andre, men så kjørte jeg 2,7 kw ut før den begynte å telle ned og da havner jeg på 373 om det da ikke er slik at dere andre med 375 ish verdier også kan kjøre 2-3 kw før den begynner å telle ned?

Min teori om det lave anslaget er at jeg kjører mellom 70 og 50 % hele tiden og dermed blir det vanskeligere og vanskeligere å få ett nøyaktig estimat? Ser at når jeg nå lader til 70% så får jeg 250/251 fast og det blir da 357-359 om du deler på 0,7 for å sjekke 100% så har ikke skjedd noen endring og jeg ønsker ikke å lade til 100% mange ganger bare for å prøve å få ett bedre estimat...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Jejl

Jeg ladet på Rødekro i sommer og hadde stilt den til å lade til 100%. Vi kom ut til bilen etter en stund, og det sto charging complite, men bare 95% soc. Vi kjørte så noen mil til det sto 89%, og parkerte så bilen. Da vi kom ut til bilen etter en stund så det plutselig 94%.
Så jeg stoler ikke på at prosentene bilen oppgir er helt reelle. 

Brede

Forsøk i går:
Ladet bilen til 100% og fikk 371 typical.
Kjørte så ned til 0 og kjørte enda 8 kilometer på reserven.
Ladet så opp til 100% igjen og fikk nå 384 typical og et påfyll på 76kWh.

GOS

Sitat fra: Brede på torsdag 12. november 2015, klokken 07:20
Forsøk i går:
Ladet bilen til 100% og fikk 371 typical.
Kjørte så ned til 0 og kjørte enda 8 kilometer på reserven.
Ladet så opp til 100% igjen og fikk nå 384 typical og et påfyll på 76kWh.
Hva hadde du da i Total Energy used?

Sto bilen på range mode on eller off
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA