Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

Muffinman

Bilen viser 0% i det man kommer til "charge now", så tror nok ikke det. Reserven skal uansett være under 0%.

Bonk3rs

Sitat fra: Muffinman på mandag 19. oktober 2015, klokken 20:07
Bilen viser 0% i det man kommer til "charge now", så tror nok ikke det. Reserven skal uansett være under 0%.

Tenkte kanskje det kunne ha noe å si for balanseringen, men du har nok rett. Men jeg er lit fristet til å prøve. Selvom man skulle kjøre til det stopper, så er det vel en brickprotection der.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Det er beskyttelse, men lading fra lav soc sliter mye på batteriet og bør ikke gjøres oftere enn man trenger. En gang er dog neppe noen krise.

GOS

Sitat fra: Bonk3rs på mandag 19. oktober 2015, klokken 20:15
Tenkte kanskje det kunne ha noe å si for balanseringen, men du har nok rett. Men jeg er lit fristet til å prøve. Selvom man skulle kjøre til det stopper, så er det vel en brickprotection der.

Det er mange som har kjørt den ned til 0 og litt under det og som kanskje har fått mer tkm når de ladet til 100%, men det tror jeg nok er på grunn av balanseringen og ikke på grunn av ett resonnement alla det du tenkte.

For min del så ga ikke det å kjøre noen km etter null noe mer tkm på 100%, men det endret tempoet den "telte ned" tkm igjen på batteriet når en kjørte. Men etter en stund så er den tilbake til ca 188 wh/km i forbruk for å holde tritt med "nedtellingen"
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Bonk3rs

Sitat fra: GOS på mandag 19. oktober 2015, klokken 21:05
Sitat fra: Bonk3rs på mandag 19. oktober 2015, klokken 20:15
Tenkte kanskje det kunne ha noe å si for balanseringen, men du har nok rett. Men jeg er lit fristet til å prøve. Selvom man skulle kjøre til det stopper, så er det vel en brickprotection der.

Det er mange som har kjørt den ned til 0 og litt under det og som kanskje har fått mer tkm når de ladet til 100%, men det tror jeg nok er på grunn av balanseringen og ikke på grunn av ett resonnement alla det du tenkte.

For min del så ga ikke det å kjøre noen km etter null noe mer tkm på 100%, men det endret tempoet den "telte ned" tkm igjen på batteriet når en kjørte. Men etter en stund så er den tilbake til ca 188 wh/km i forbruk for å holde tritt med "nedtellingen"

Nei, da er det nok ikke noe vits i å prøve det. Men jeg fikk i grunn svar på det jeg begynte å tenke på :)
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Cookie Monster

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit?pli=1#gid=1669966328

Fint hvis flest mulig fører opp sin bil med km stand, type, lademønster osv der :)

Der kan man også se på grafer å se hvor man ligger an iforhold til andre med samme km stand og alder på bil.
2015 P85D

TR

Og der forsvant enda 5tkm. (2x100% ladinger siste uke). Da runder vel tapet mitt 15%.

Har det samme skjedd hos andre?

Når det gjelder reklamasjon mot Tesla blir jeg fullstendig ignorert. Lurer på om jeg har havnet på svarteliste der. Eneste jeg har hørt fra de i det siste er de vil bytte "strømforsynings bryter". De forsikret meg om at det ikke kom til å gjøre noe med rekkevidden. Det var da enda godt  :P

Muffinman

Ikke tapt noe i det siste, ligger fremdeles på 323 ved 90% og 359/360 ved 100%.

Det er vel ikke umulig at batteriet i seg selv ikke har noe unormalt tap (selv om Tesla ikke har definert "unormalt"), og man viser stadig til at kapasiteten er den samme mens beregningene er endret.

Det man burde diskutere her og som faktisk er det eneste som betyr noe for kunden er tilgjengelig kapasitet, og hvor langt bilen kommer. Den eneste relevante problemstillingen Tesla bør svare på er enkel:

1. Bilen kunne kjøres X antall kilometer før disse oppdateringene
2. Etter oppdateringer kan den kjøres Y antall kilometer, som er Z antall kilometer mindre enn X

Dette må besvares med:

Dette skyldes følgende årsak(er): ----------

IKKE

Alt fungerer som det skal blablabla

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:52
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit?pli=1#gid=1669966328

Fint hvis flest mulig fører opp sin bil med km stand, type, lademønster osv der :)

Der kan man også se på grafer å se hvor man ligger an iforhold til andre med samme km stand og alder på bil.
Lagt inn. Ser ut som jeg er "best" av alle med 85-batteri.

TR

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:52
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit?pli=1#gid=1669966328

Fint hvis flest mulig fører opp sin bil med km stand, type, lademønster osv der :)

Der kan man også se på grafer å se hvor man ligger an iforhold til andre med samme km stand og alder på bil.

Kanskje ikke så nøye, men hvordan finner man produksjonsdato? Eller er det utleveringsdato folket fyller inn i det feltet?

Uten å ha fylt inn selv ser jeg at min bil har tapt seg klart mest blant S60. Men det er også en ganske klar forskjell i kjørelengde...

Muffinman

Jeg la bare inn leveringsdato. Er vel greiest det. Batteriet har jo også en annen produksjonsdato enn bilen, og cellene i batteriet har andre produksjonsdato(er) enn batteripakken igjen.

Bonk3rs

Min model s står i en garasje som ikke er spesiel varm, som utetemp i grunn. Ser at tkm @ 90% kryper nedover. Nede i 329tkm nå ved 2 grader.
Jeg velger å tro at det blir bedre til neste år, til sommern. Hvis da ikke degenereing hentet det inn da... :-/
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Bonk3rs

I går ladet jeg til 100%. Fikk 366tkm, rangemode off. På SC og med SW 7.0
Da kjørte jeg ca 7km(3kwh) før det begynte å telle ned. Det har jeg ikke opplevd siden en gang i juni. Har ladet et par ganger til 100 etter det, uten at det har skjedd. Tok det som et godt teg :-)
Den stod lenge og callibrerte på SC og batteriet endte på 403Vdc.

Mens jeg stod der hadde jeg god tid til å lese litt på det amerikanske forumet, og kom over et innlegg dom jeg har tenkt å følge en stund fremover.

#2106
wk057  wk057 is offline
Senior Tinkerer
                   
wk057's Avatar Join Date
Feb 2014
Location
Hickory, NC, USA
Posts
3,524
Tesla Android App Users
Basically there are a couple of things at work causing the low range display on some cars.

1) Energy usage calibration.

This is probably the biggest offender. The car will keep track of energy usage and cell voltage, along with estimating losses due to internal resistance, wiring, etc. Eventually this will get thrown off if you never/rarely allow the pack to charge in the constant-voltage (100%) charge area and/or you never/rarely drain the pack close to 0%. So the solution is to give the algorithm new data by charging to 100% and draining as low as comfortable, but somewhere near 10% or lower is best. It won't hurt anything as long as you charge immediately.

2) Cell balancing

There are 96 cell groups in the Model S 85/90 kWh packs, and 84 in the 60/70 packs. Eventually due to slight variations these cell groups will end up at slightly different voltages. However, the Model S uses the highest voltage out of all 96 to determine when to cut the charge. So, even if 95 of the cell groups are at say, 97% if one of them is at 100% it can't safely charge anymore.

So the BMS system has balancing bleeder circuits. Once the BMS is aware of which cell groups are higher than the rest it activates a low power load specific to that cell group to drain the excess capacity they have and bring them back in line with the other cells. However, the BMS does not appear to activate any balancers until it gets a voltage reading during the constant-voltage phase of a charge, which is > ~93% SoC. So, charging to 100% also has the benefit of getting the BMS to activate the balancing circuits. These will stay active for hours/days/weeks until they bleed off sufficient power from the affected cell groups, and will happen continuously in the background even after driving and all and even if the pack is not at 100% since it knows how long it will need to bleed for based on the voltage difference during the 100% charge.

While the cells balance, as you charge over the coming days the cells will be able to charge more fully.

So essentially you want to get the car as much data about the pack as possible. This way it has more information to go by and thus have a more optimistic range prediction.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Salvesen

Sitat fra: Bonk3rs på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:21


har også lest dette, men i tillegg har jeg lest at å lade til 100% bør unngås om det ikke trengs da det fører til raskere degradering av batteriet. Så spørs om det er smart å gjøre dette ofte bare for å "kalibrere" logikken.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Litt ute og sykler denne karen.

SitatIt won't hurt anything as long as you charge immediately.

Lading fra lav SOC er nettopp en av de store faktorene når det gjelder batterislitasje. Det skriver til og med Tesla i et internt notat publisert tidligere her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA