Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

Bonk3rs

Sitat fra: OleJA på søndag 20. september 2015, klokken 11:51
Sitat fra: Bonk3rs på fredag 18. september 2015, klokken 14:33
.... Tror det blir en 100% lading i helgen for å ta en sammenligning.
Har også en 100% lading pågående akkurat nå. Forhistorien er at jeg ladet til 100% på SC forrige helg. Den stoppet da på 367km, men lading pågikk fortsatt med ca 10kW. Koblet fra og dro uten å vente på at den stoppet. Utover dette har jeg så og si aldri ladet over 90%, og til daglig 75%.
Ladet til 90% på mine vanlige 25A igår kveld, satte deretter ned ladestrømmen til 5A og startet 100% lading. Denne skulle være ferdig i 6-tida inatt.
Nå, 6 timer seinere, så står fremdelese bilen og lader med 'calculating remaining time' ???. Indikert rekkevidde er fremdelese kun 367km, men noe driver den tydeligvis på med.

Blir spennende å se hva du får til slutt da.
Bruk de samme innstillingene som meg, så blir det sammenlignbart. Vi har jo i grunnen ganske like tkm@100%
Og ikke minst like gammle biler. BB mener at alderen spiller inn på degraderinga av batteriet. Noe jeg er helt enig i.

God tur :)
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Øyvind.h

Har nevnt det før, men skader sikkert ikke å nevne igjen:
Min maks tkm steg fra 370 til ca 377 etter tre runder med 100% lading i løper av kort tid. Det var en periode med mye kjøring.
Konklusjonen ble da at om man ønsker et så høyt tkm tall som mulig: kjør bilen godt ned, lad alltid til 100% og la gjerne bilen stå lengre tid ved 100%.

Ligger man bare i et skånsomt intervall i et halvt år og deretter tar en enkelt 100% lading så vil ikke tkm tallet vise det fulle bildet.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Bonk3rs på fredag 18. september 2015, klokken 14:33
Sitat fra: OleJA på fredag 18. september 2015, klokken 08:25
Driver å installerer en Firmware update nå, antar det er 2.5.71 som ble rapportert på TMC forumet for et par dager siden. Ser i changelog at følgende komponenter skal bli oppgradert av denne:

September 14, 2015 (2.5.71)
- **Battery Management**
- Drive Inverter
- Gateway
- Thermal Controller
- No Driver Assistance update this time, which is why it was faster than usual.


http://www.teslamotorsclub.com/showwiki.php?title=Model+S+software+firmware+changelog#Version+6+2+v2+5+71

Blir interesant og se om dette har noen utslag på indiker rekkevidde.

Denne blir den mest spennende uppdaten jeg får på lenge. Tror det blir en 100% lading i helgen for å ta en sammenligning.
Fikk denne samtidig med at bilen var inne for fiks av dørhåndtak. Merker innledningsvis ingen forskjell på indikert rekkevidde, men har ikke ladet fullt enda. 90% er ihvertfall 323 tkm. Tror etter fulladingene jeg har hatt i det siste med en 100-0 kjøring imellom har hentet ut "potensialet" for visning av tkm - siste gangen vokste det med lusne 1 tkm. Indikert rekkevidde rimer jo også godt med 68,5kWh eks reserve.

Vi får se over litt tid, det ville ikke skadet om de tok tak i dette med balansering - om det skulle være der de forsvunne kWh gjemmer seg.

Bonk3rs

En ringrev på det amerikanske forumet hadde dette å si:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/53488-Battery-aging-degradation-over-time?p=1156167&viewfull=1#post1156167

En annen som har hatt sin model S i over 2 år, sa dette:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/53488-Battery-aging-degradation-over-time?p=1157928&viewfull=1#post1157928

250miles*1,6miles/km=400km  (temmelig bra, hvis det stemmer)   

Vet ikke om det er typical de referer til der borte, for de snakker hele tiden om rated.

Jeg skal ihvertfall kjøre et par runder til 100% for å se om det gjør utslag. Helst i positiv retning...
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Men hvordan passer teorien med at det er dårlig balansering som forårsaker dette, med plutselige reduksjoner som kommer med softwareoppdatering? Min indikasjon var jo som nevnt helt stabil de første 10 månedene og 37500km inntil ny software ble lagt inn, og da forsvant nøyaktig 20tkm i likhet med flere andre. Deretter minket det gradvis, men så forsvant 8-9tkm øyeblikkelig med ny software ganske nylig.

Jeg kjørte en strekning på 206km en vei veldig ofte både før og etter den første reduksjonen (gjør det enda) og brukte alltid mellom 45 og 55% en vei. Etter reduksjon var det ikke lenger mulig å komme ned på 55%, og forbruket lå ofte over 60%.

sturle

Sitat fra: Bonk3rs på mandag 21. september 2015, klokken 21:12
Vet ikke om det er typical de referer til der borte, for de snakker hele tiden om rated.
Rated i USA er rekna ut etter EPA-standarden, som gjev mykje høgre forbruk enn den europeiske standarden som er rated på europeiske bilar.  Her er rated heilt ubrukeleg, men i USA stemmer det ganske bra med reelt forbruk.  Der er rated ofte lågare enn typical.

Bonk3rs

Sitat fra: sturle på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:25
Sitat fra: Bonk3rs på mandag 21. september 2015, klokken 21:12
Vet ikke om det er typical de referer til der borte, for de snakker hele tiden om rated.
Rated i USA er rekna ut etter EPA-standarden, som gjev mykje høgre forbruk enn den europeiske standarden som er rated på europeiske bilar.  Her er rated heilt ubrukeleg, men i USA stemmer det ganske bra med reelt forbruk.  Der er rated ofte lågare enn typical.

OK, så det betyr at deres " rated" er som vår typical, bare snillere. Det forklarer hvorfor jeg synes alle borti USA har høye SOC tall.
Hadde vært kjekt og vist om det rated tallet. Gir da kunne man ha gått ut en faktor for å gå sammenlignet tallene de kommer med.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

TR

Jeg har, som Muffinman, fått 1-2tkm mer ved både 80% og 90% etter et par 100% ladinger i det siste. Men det er jo langt unna de 40tkm jeg har mistet.

Når det gjelder teorier om at rekkeviddetapet skyldes balansering og beregningsmetoder er det i grunn ikke så interessant. Fakta er at jeg opplever at bilen har mye kortere rekkevidde basert på de faste turene jeg kjører mye. Eks: De første månedene (frem til en oppdatering i fjor sommer) viste bilen 299tkm ved 100% og jeg kjørte flere ganger en tur-retur rute på 280km uten problem. Det tar jeg ikke lenger sjansen på nå som 100% er blitt til 258-260tkm.

Jeg vil ha tilbake mine tkm og har purret opp Tesla på nytt i dag, ble lovet et svar imorgen. Ser av mailhistorikken min at det er ca et år siden første henvendelse  ???

Muffinman

#263
Jeg er veldig interessert i hva de svarer. Hvis jeg kan gjette blir det noe slik som at rekkevidden er uendret, og at beregningen er justert.

For min del ble turen Averøy-Trondheim som jeg kjører veldig ofte begge veier endret mtp forbruk øyeblikkelig etter første reduksjon med software. Det gikk flere %, men like mange kwh på strekningen. Jeg er ganske overbevist om at de har gjort ett eller annet med marginene i pakken, sannsynligvis pga en eller annen svakhet de har oppdaget. Det er jo mye som tyder på at Tesla har gjort endringer i andre sammenhenger for å unngå å ta støyten for at svakheter får konsekvens, og benekt det i etterkant. Litt konspiratorisk, men en del av denne tapte rekkevidden er ikke degenerering av batteri eller manglende balansering.

I det minste kunne vi fått vite om det er nødvendig å foreta seg noe for at pakken skal balanseres.

mj

Etter .71 får jeg nå 344 i stedet for 341 på 90% Har ikke gjort noe spesielt som jeg vet om.
Og min typical er nokså nøyaktig 200. Ved dette forbruk pr km synker den med 1 km pr kjørte km.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

TR

S60 90%=275tkm før juli 2014, 90%=234tkm nå.

svar fra Tesla:
"Vi har undersøkt kapasiteten på ditt batteri, det viser ingen tegn til unormal reduksjon av kapasitet.
Feil på batteriet og påfølgende plutselig dropp på kapasiteten hadde vært synlig.

Derimot vist Range i display kan ha blitt redusert, uten at kapasiteten på batteriet har tilsvarende reduksjon.
Dette fordi firmware oppdateringer kan endre på parametre og beregningene blir mer og mer nøyaktig, men igjen, det har ingen ting med reduksjon i batterikapasitet å gjøre, kun hvordan firmware beregner og viser range i display."

Det hjelper jo ikke meg stort. Før kunne jeg legge ut på turer på 275km, det kan/tør jeg ikke nå. Jeg har bedt om å få nedgradert programvare til pre-juni 2014...

Cookie Monster

Det med at fw gjør det har jeg liten tro på. Hvis det var beregninger i fw som er endret skulle det gjelde alle. Tipper heller at programvaren er laget slik at den tar bort km ved oppdatering hvis den mener det er mindre kapasitet. Da funker det også bra å skylde på det.

Stoler ikke veldig mye på hva Tesla sier lengre etter de siste sakene rundt bla effekt. 

Dette er vist et internt notat fra Tesla rundt når Model S kom og kan jo lese hvordan de ordlegger seg på slutten.

Sitat"The range and power of our electric vehicles on a single charge declines principally as a function of usage, time and charging patterns as well as other factors. How a customer uses their Tesla vehicle, the frequency of recharging the battery pack at a low state of charge and the means of charging can result in additional deterioration of the battery pack's ability to hold a charge over the long term. For example, we currently expect that our battery pack for the Tesla Roadster will retain approximately 70% of its ability to hold its initial charge after approximately 100,000 miles or seven years, which will result in a decrease to the vehicle's initial range and power. Deterioration of the Model S battery pack is expected to be less than the Roadster; however, such battery pack deterioration and the related decrease in range and power may negatively influence potential customer decisions whether to purchase our vehicles, which may harm our ability to market and sell our vehicles."
2015 P85D

GOS

Sitat fra: TR på mandag 05. oktober 2015, klokken 15:06
S60 90%=275tkm før juli 2014, 90%=234tkm nå.

svar fra Tesla:
"Vi har undersøkt kapasiteten på ditt batteri, det viser ingen tegn til unormal reduksjon av kapasitet.
Feil på batteriet og påfølgende plutselig dropp på kapasiteten hadde vært synlig.

Derimot vist Range i display kan ha blitt redusert, uten at kapasiteten på batteriet har tilsvarende reduksjon.
Dette fordi firmware oppdateringer kan endre på parametre og beregningene blir mer og mer nøyaktig, men igjen, det har ingen ting med reduksjon i batterikapasitet å gjøre, kun hvordan firmware beregner og viser range i display."

Det hjelper jo ikke meg stort. Før kunne jeg legge ut på turer på 275km, det kan/tør jeg ikke nå. Jeg har bedt om å få nedgradert programvare til pre-juni 2014...

Høres ut som de har bygget inn mer bricking protection og zero mile protection samt gjerne på topp protection enn de de opprinnelig hadde på S60. Er sikkert fornuftig utfra å bevare batteriet, men neppe hyggelig da en får helt annen rekkeviddeangst og reell mulig kjørelengde.
Vi har jo aldri sett noen diagrammer for dette alla det som har vært figurert for S85
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#268
Mistenker nok at Tesla har "jokket litt uten å betale" her ja. Hvis man går ut fra at et 85kWh-batteri koster 250.000 og at 4kWh er gjort utilgjengelig har man jo tatt tilbake kapasitet for rundt 12.000 kroner. Min bil har nå omtrent samme rekkevidde som en 70-bil, og det var vel en herremann her inne med 70 og så vidt flere tkm fulladet enn hva jeg har. Batterier taper seg, men ikke med nesten 10% på et par år.

@TR: Svaret fra Tesla er som forventet. En smule tåkeprat, dels fordi at "unormal reduksjon" ikke er definert, og dels fordi de henviser til kapasitet. Spurte du om tilgjengelig kapasitet - det er jo det vi snakker om her?

Bonk3rs

Leste om han som kjørte 15km under 0 (ca 2,5-3 kwh)
Da kom det en tanke i hodet. Hvis man får ca 330tkm@90% på et ubalansert batteri til vanlig.
Tar så å kjører batteriet ned til 0tkm (charge now) og kjører ned ca 10tkm til. Når man så lader til 90%, vil det da stå rundt ca 340tkm....?
Har noen her prøvd å kjøre noen km under 0?
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA