Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

E_S

Min har også rimelig mye vampire drain. Mister nok opp mot 10 km hver dag enda alt er innstilt for mest mulig sparing og jeg ikke har forsøkt å få kontakt over app eller lignende. Min gamle Leaf kunne stå tre uker og miste 3-4% av et batteri som bare er litt over 1/4 av størrelsen..

Hva skjer om man reiser bort en måned og ikke har mulighet til å ha bilen tilkoblet strøm?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Bonk3rs

Ehm! Nå var dette en tråd om hva vi får ved 90% SOC.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

sondell

http://t.co/UJpjQxomjY
Har den bilen fått nytt batteri tro? 240000 km og 217 miles på rangen på mindre enn 90% ser det ut til. Hvordan forholder seg rangen på USA bilene tro? Mer som Rated det kanskje...

Bonk3rs

331tkm@90% i dag.
Hvis det viser seg at SW 7.0 gjør noe med dette ,som vi snakker om i denne tråden, så blir jeg fornøyd.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Horsenose

Sitat fra: sondell på tirsdag 08. september 2015, klokken 22:44
http://t.co/UJpjQxomjY
Har den bilen fått nytt batteri tro? 240000 km og 217 miles på rangen på mindre enn 90% ser det ut til. Hvordan forholder seg rangen på USA bilene tro? Mer som Rated det kanskje...
Jeg synes det ser mer ut som 80-85% batteri. 350km ved 80-85% er nok rated ja. Dvs rundt 430-440 rated km. Eller kanskje 350-360 typical?
Model X reservasjon

sondell

Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 09:00
Sitat fra: sondell på tirsdag 08. september 2015, klokken 22:44
http://t.co/UJpjQxomjY
Har den bilen fått nytt batteri tro? 240000 km og 217 miles på rangen på mindre enn 90% ser det ut til. Hvordan forholder seg rangen på USA bilene tro? Mer som Rated det kanskje...
Jeg synes det ser mer ut som 80-85% batteri. 350km ved 80-85% er nok rated ja. Dvs rundt 430-440 rated km. Eller kanskje 350-360 typical?
Hvis det er samme batteri som når bilen ble kjöpt så er det jo ganske bra synes jeg:). Hade värt moro å vite.


Muffinman

Ny rekord: 90% = 320tkm.

Startet dagen med forvarming og 20km kjøring, deretter lading til 100% på 6,5kW. Under ladingen stod bilen i solsteken med ca. 17 pluss i skyggen. Deretter kjørte jeg i overkant av 3 mil før batteriet var redusert til 90%. Temperaturen burde med andre ord være tilstrekkelig at den ikke innvirker. Så ting skjer fremdeles her.

I motsetning til tidligere har jeg ikke lenger 3kWh som kan brukes før bilen begynner å telle ned. I dag stoppet ladingen på 356tkm@100%, og det minket km fra første minutt. Etter å ha brukt 3kWh viste bilen 340tkm/95%.

sondell

Sitat fra: Muffinman på fredag 11. september 2015, klokken 15:00
http://my.teslamotors.com/fr_CA/forum/forums/senior-tesla-executives-comforting-answer-concerns-re-loss-range
Tror vi på det? :)
Vi har vel kjört 0-100% före ganger nå og sett at det nok mangler litt kWh også, ikke bare tkm? Når jeg kjörte tom hadde jeg håpet på at det fantes mere igjen under 0  % fordi batteriet sjeldent hade värt på så lav SOC og kanskje ikek egentlig visste hvor mye som var igjen. Me det viste seg jo å väre heller omvendt.

BTW, det var lavt med 320 tkm på 90% du. Er fremdeles over 330 jeg, men du har iof kjört mye mer. Men jeg tror ikke jeg har merket meg noen range tap annet enn ved software oppdatering. Merker aldri noen gradvis nedgang. Og de 3 kWh i topp over 100 % hadde ikke jeg heller sist. Merkelige greier, at det kan variere så mye.

Bonk3rs

Sitat fra: Muffinman på fredag 11. september 2015, klokken 16:42
Ny rekord: 90% = 320tkm.

Startet dagen med forvarming og 20km kjøring, deretter lading til 100% på 6,5kW. Under ladingen stod bilen i solsteken med ca. 17 pluss i skyggen. Deretter kjørte jeg i overkant av 3 mil før batteriet var redusert til 90%. Temperaturen burde med andre ord være tilstrekkelig at den ikke innvirker. Så ting skjer fremdeles her.

I motsetning til tidligere har jeg ikke lenger 3kWh som kan brukes før bilen begynner å telle ned. I dag stoppet ladingen på 356tkm@100%, og det minket km fra første minutt. Etter å ha brukt 3kWh viste bilen 340tkm/95%.

Ikke godt å si hva som skjer her. Det kan være at din pakke er veldig ubalansert. Eller at algoritmen som beregner størrelsen er på villspor...
Jeg opplever i stor grad det samme som deg. Sitter med et intrykk at flere med biler levert okt/nov 2013 har samme issue.
Min har D-pack, som de aller fleste fra den tiden er levert med.
Frister med en langtur for å kjøre ned batteriet for å sjekke totalen, men det var det med tia...
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

OleJA

Har B-pakke, bil levert sept 2013 (2 år idag) og opplever det samme. Har etterhvert begynt å lure på om dette hovedsaklig er et problem med ballansering av batteriet. Til daglig lader jeg til 75% og kjører sjelden under 50%, dvs forhold som skulle være ganske optimalt for  batteriet.
Har også inntrykk av at de fleste andre som opplever mye tap av indikert rekkevidde er 'snille' med batteriet?
Ladet forresten til 100% indikert på superlader igår. Fikk da 367km, men den ladet da fortsatt med 25A, dvs ca 10kW. Satt noen min ekstra, men indikert rekkevidde økte ikke. Jeg tar dette som en indikasjon på at det ikke er samsvar med indikert rekkevidde og batteriets reelle status.
Svært lite iinformasjon fra Tesla om når/hvordan batteriet ballanseres. Antar at det må opp mot 100% for at dette skal skje, og kanskje holdes der en stund. Kanskje saktelading  til 100% på 5A er det som skal til?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Jejl

Hadde en merkelig opplevelse i Danmark for en mnd siden. Ladet på sc til 95% og så sto det charging complite. Kjørte så noen mil til det sto 86%. Noen timer etterpå kom vi ut i bilen og det sto 92%!.

Muffinman

Sitat fra: OleJA på lørdag 12. september 2015, klokken 19:23
Har også inntrykk av at de fleste andre som opplever mye tap av indikert rekkevidde er 'snille' med batteriet?
Det stemmer ihvertfall bra for min del. Lader på jobb nok til at ettermiddag/kveldens kjøring tar soc ned til 40-50%, slik at den lagres over natten der. Passer også på å time lading slik at jeg kjører når den er ferdig slik at soc øyeblikkelig begynner å gå ned etter complete.

Merket forresten at min bil ladet uførtrødent i vei på 6kw+ ved siste fullading en god stund etter indikerte 100% før den begynte å trappe ned.

Men det er et poeng at uavhengig av hva som forårsaker dette:

1. Degradering
2. Feilvisning
3. En kombinasjon av 1 og 2

Så er resultatet i praksis det samme:

1. Jeg kan ikke legge ut på en tur på opp mot 35 mil når bilen viser samme rekkevidde fulladet, det blir for liten margin. Med 380-390 på måleren stiller det seg annerledes.
2. Dette kan bli problematisk ved salg. Man kan vise til Tesla sin garanti, men det er ikke særlig betryggende at de serverer at "alt fungerer som det skal". Det gjør det jo på ingen måte.

OleJA

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. september 2015, klokken 21:13
Sitat fra: OleJA på lørdag 12. september 2015, klokken 19:23
Har også inntrykk av at de fleste andre som opplever mye tap av indikert rekkevidde er 'snille' med batteriet?
Men det er et poeng at uavhengig av hva som forårsaker dette:

1. Degradering
2. Feilvisning
3. En kombinasjon av 1 og 2

Så er resultatet i praksis det samme
Du mangler da alternativ 'batteri ikke i balanse'. Dette vil da evt gi en midlertidig nedgang i tilgjengelig effekt, og rekkevidde. Dette stemmer bra med det som mange opplever, og at de sjelden lader batteriet over 80%. Dette er da trolig for lavt til at ballansering  blir utført?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

GOS

@Muffinman
Har du i den senere tid kjørt fra 100-0 % eller i det minste tappet la oss si minst 85% SOC i mer eller mindre en kjøring og skalert hva det gir på 100% SOC?

Om ikke, så er det gjerne på tide å gjøre det for å få inntrykk av om det er feilestimering eller ei?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA