Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

Olatho

Nettopp ferdig ladet til 90%, 354 km typical. Tilsvarer ca 393 km for 100%

Fikk bilen midt i august, kjørt ca 2300 km og ladet én gang til 100% (etter at jeg fikk 6.0).

Haa

#61
346km typical @90% SOC
Har 6.0
Kjørt ca 15000 siden mars-14
Ladet meget sjeldent til 100% - kun et par ganger
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Sense

Sitat fra: OddB på mandag 06. oktober 2014, klokken 06:24
Jeg mener det er 190. Da er summen  av kjørte  km og gjenstående  rekkevidde  konstant.
Jeg prøvde Bjørn``s hypotese på 185 typical under en 344 km lang tur og bommet med 2 km når jeg regnet 185 wh/km.
Var imponert over hvor nøyaktig det funket på min bil.

Skjønt 185 eller 190 bør vel være innenfor tilfeldig feilmarginer.


tho

#63
Det stemmer vertfall bra med at jeg ved 100%->0% SOC (390->0km Typical) får ca 72-74kWh forbrukt. Veldig rart at energi-grafen har typical på 200wh/km da. Mistenker at det rett å slett er noe energi-tap som ikke blir tatt med.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

trygvelo

Testet nå i helgen. Sjekket ladingen de siste 10 minuttene og fikk 333 tkm ved 90% når lading var fullført. Har 6.0, 20000 km kjørt siden sept 2013. Lader vanligvis til 60% og kjører ned til 30-50% så batteriet kan være noe dårlig balansert pga. dette.

Muffinman

Akkurat ferdigladet til 80%. Endte på nøyaktig 300km. Siden 90% gir meg 337 stemmer det godt med at 100% gir 375. Det ser ut som energi tilsvarende 20tkm  ikke lenger er tilgjengelig for bruk med mindre de er å finne under 0 slik at reserven er doblet. Batteriet skal være ok balansert også siden jeg har fulladet noen få ganger siden i sommer. Og kjørt det ganske langt ned på direkten.

Har sendt mail til Tesla hvor jeg etterspør en forklaring på dette

trygvelo

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. oktober 2014, klokken 15:27
Akkurat ferdigladet til 80%. Endte på nøyaktig 300km. Siden 90% gir meg 337 stemmer det godt med at 100% gir 375. Det ser ut som energi tilsvarende 20tkm  ikke lenger er tilgjengelig for bruk med mindre de er å finne under 0 slik at reserven er doblet. Batteriet skal være ok balansert også siden jeg har fulladet noen få ganger siden i sommer. Og kjørt det ganske langt ned på direkten.

Har sendt mail til Tesla hvor jeg etterspør en forklaring på dette

Lurer på det samme, men er redd det rett og slett er degenerering av batteriet jeg er vitne til. Det sies jo at det vanligvis mister noen prosent kapasitet ganske tidlig i levetiden for deretter å flate ut. La oss si at jeg nå har ca. 70kWh fra 100% til 0% og typisk forbruk vinterstid med takboks på motorvei i 100 km/t på 250-270 wh/km kan jeg altså regne mellom 260-280 km rekkevidde. Godt at det begynner å bli tett mellom SC'ene :)

Muffinman

Jeg nekter å tro at batteriet degenereres med ca. 5kwh over natta, spesielt ikke tilfeldigvis når bilen har vært inne til reklamasjonsarbeid (bl.a. softwareoppgradering) hos Tesla.

Rekkevidden har vært helt stabil fram til da. Og helt stabil siden, riktignok på lavere nivå.

fonberg

#68
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:13
Sitat fra: Muffinman på mandag 13. oktober 2014, klokken 15:27
Akkurat ferdigladet til 80%. Endte på nøyaktig 300km. Siden 90% gir meg 337 stemmer det godt med at 100% gir 375. Det ser ut som energi tilsvarende 20tkm  ikke lenger er tilgjengelig for bruk med mindre de er å finne under 0 slik at reserven er doblet. Batteriet skal være ok balansert også siden jeg har fulladet noen få ganger siden i sommer. Og kjørt det ganske langt ned på direkten.

Har sendt mail til Tesla hvor jeg etterspør en forklaring på dette

Lurer på det samme, men er redd det rett og slett er degenerering av batteriet jeg er vitne til. Det sies jo at det vanligvis mister noen prosent kapasitet ganske tidlig i levetiden for deretter å flate ut. La oss si at jeg nå har ca. 70kWh fra 100% til 0% og typisk forbruk vinterstid med takboks på motorvei i 100 km/t på 250-270 wh/km kan jeg altså regne mellom 260-280 km rekkevidde. Godt at det begynner å bli tett mellom SC'ene :)

Jeg fikk 348 tkm når bilen var "nyfylt" til 90% i går. Dette er med Range Mode påslått, husk at å slå av Range Mode reduserer den oppgitte tkm-verdien!

Har forøvrig v6.0 / 1.65.15.

Edit: Støtter forøvrig Muffinman: nekter å tro at ulike "tkm-resultater" ved samme SOC skyldes ulik grad av degenerering av batteripakker; så store forskjeller på batteritilstander tror jeg ikke det er. Tror mer at detskylder faktorer som ulike sw-versjoner, batteritemperatur og innstillinger man har gjort på bilen (f.eks. Range Mode av eller på).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

trygvelo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:42
Jeg nekter å tro at batteriet degenereres med ca. 5kwh over natta, spesielt ikke tilfeldigvis når bilen har vært inne til reklamasjonsarbeid (bl.a. softwareoppgradering) hos Tesla.

Rekkevidden har vært helt stabil fram til da. Og helt stabil siden, riktignok på lavere nivå.

Det er jeg enig i. For min del har det vært en gradvis nedgang siden tidlig i sommer (juni), men stabilt nå i det siste. Det er selvsagt viktig at man leser av tkm akkurat når lading avsluttes. For ordens skyld har jeg Range mode på. Det er også en mulighet at batteritemperatur påvirker tkm mer i dagens software versjon enn tidligere?

Muffinman

Mulig. Min reduksjon skjedde som sagt over natta tidlig i september når det fremdeles var tropiske tilstander, så temperaturfallet har ikke noe å gjøre med det hos meg ihvertfall. Og når jeg tidligere hadde flere tkm tilgjengelig i forhold til soc kunne jeg kjøre inn slik at jeg kjørte flere km enn det minket, mens nå klarer jeg knapt det med samme forbruk. Noe er definitivt skjedd, og det skjedde når bilen var inne til reklamasjonsarbeid. Registrerer at noen få andre har samme greia, mens flertallet tilsynelatende fremdeles får verdier rundt 385-400tkm på fullading.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 16:44
Mulig. Min reduksjon skjedde som sagt over natta tidlig i september når det fremdeles var tropiske tilstander, så temperaturfallet har ikke noe å gjøre med det hos meg ihvertfall. Og når jeg tidligere hadde flere tkm tilgjengelig i forhold til soc kunne jeg kjøre inn slik at jeg kjørte flere km enn det minket, mens nå klarer jeg knapt det med samme forbruk. Noe er definitivt skjedd, og det skjedde når bilen var inne til reklamasjonsarbeid. Registrerer at noen få andre har samme greia, mens flertallet tilsynelatende fremdeles får verdier rundt 385-400tkm på fullading.

De tok nok ut reservetanken din
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

asa

Sitat fra: Muffinman på lørdag 04. oktober 2014, klokken 11:16

Endte på 337km. Ved 100% får jeg 374 mot tidligere 395.

Etter å ha kjørt fra 100% og temmelig langt ned finner at enten har man plusset på ca. 5 kwh på reservetanken slik at den nå er omkring 10kwh, eller så har man rett og slett gjort disse kwh``ene utilgjengelig i software. Jeg er ikke helt fornøyd med dette.

Har nesten nøyaktig samme tall som deg, før og etter (litt lavere før, ca. 392). Var vel oppgradering til 5.9 som gjorde utslaget. Stabilt på disse nivåene er det også, både før og etter med mange tester (visible tesla).

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. oktober 2014, klokken 15:27
Akkurat ferdigladet til 80%. Endte på nøyaktig 300km.

Passerer 80% nå, lader med 3,7 kW effekt. VT viser 314 tkm.

SW 6.0 (1.67.43)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cairnz

Har gjort litt analyse av data fra VisibleTesla.. (kanskje på tide med annen tråd for VisibleTesla-geeker)

Småinteressant.. Estimering av rekkevidde var før 5.9.11 ganske sprikende i antall km igjen basert på % på SOC. Etter 5.9.11 var utregningen av estimert gjenværende rekkevidde nesten uavhengig av SOC. Jeg ser dog fortsatt på endel "outliere" på ekstremt lav SOC som rapporterer høyere km pr SOC enn andre (altså 3-9% SOC).


Her er antall KM (rated) ved 80% SOC.


Her er antall KM (rated) (faktisk og estimert ved 100%-lading lineært kalkulert) på 33, 50, 66 og 80% SOC. Vi ser marginalt høyere "estimert" total rekkevidde ved lavere SOC.


Konklusjon? Etter nesten 50.000km er det ikke noe vesentlig tap i rapportert rekkevidde siden bilen var ny.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA