Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

OddB

Ikke gå inn i depresjoner ;)
Som tidligere sagt, å måle rekkevidden ved 90% er ganske usikkert. Skal det i det hele tatt være mulig å sammenligne forskjellige batterier tror jeg at man minimum må foreta en dyp utlading (under 50tkm) for deretter å fylle batteriet til ladingen stopper ved 100%, og lese av tallet akkurat i det ladingen stopper.  Og aller helst gjøre dette flere ganger etter hverandre. Ikke særlig sunt for batteriet, men vil gi mer nøyaktige tall.
Lader man bare batteriet "midt på" blir estimatet av rekkevidden nødvendigvis unøyaktig.
Den mest nøyaktige måten å måle den reelle kapasiteten må være å lade til 100%, for så å kjøre kontinuerlig, uten å slå av bilen eller sette den i P til man når 0 tkm. Da vil man kunne lese av tilgjengelig kapasitet i kWh på triptelleren.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Om det var en gradvis drifting av indikert rekkevidde vi snakket om kunne jeg gått med på at dette handler om balansering av cellene. Når det som hos meg forsvinner 20tkm over natta ved 100% soc, tilfeldigvis når bilen får oppgradert software, er det jo ikke balansering som er årsaken. Jeg har kjørt ca. 8000 etter at dette skjedde og finner ikke igjen energimengden som tilsvarer disse kilometrene.

Kan legge til at indikert rekkevidde ved både 80,90 og 100% soc har vært 100% stabil både før og etter at dette skjedde - med andre ord ingen gradvis endring.

GOS

Jeg ligger normalt mellom 352 og 354 når jeg lader til 90%.Har hatt det siden den ble levert i juni.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

OleJA

#93
Sitat fra: Muffinman på mandag 03. november 2014, klokken 16:16
Om det var en gradvis drifting av indikert rekkevidde vi snakket om kunne jeg gått med på at dette handler om balansering av cellene. Når det som hos meg forsvinner 20tkm over natta ved 100% soc, tilfeldigvis når bilen får oppgradert software, er det jo ikke balansering som er årsaken. Jeg har kjørt ca. 8000 etter at dette skjedde og finner ikke igjen energimengden som tilsvarer disse kilometrene.

Kan legge til at indikert rekkevidde ved både 80,90 og 100% soc har vært 100% stabil både før og etter at dette skjedde - med andre ord ingen gradvis endring.
Bilen min stopper på 336km ved lading til 90%, det er vel omtrent det samme som Muffinman oppnår om jeg ikke husker feil. I likhet med mange andre (men ikke alle?) så mistet jeg 20km ved oppgradering til 6.0.
Kan dette være relatert til enkelte batcher med batterier hvor Tesla har funnet det nødvendig å behandle batteriet snillere? (Har et 'B' batteri)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman


Øggen


Muffinman

#96
Tør ikke spekulere så mye, men det er helt åpenbart at gode 5% av rekkevidden på min bil ble "inndratt" over natta. Hvis ikke reserven under 0 nå er 10KWh, men jeg tviler.

SitatKan dette være relatert til enkelte batcher med batterier hvor Tesla har funnet det nødvendig å behandle batteriet snillere?
Har tenkt den tanken. Trodde først at det handlet om en mer pessimistisk beregning av rekkevidden og at det dermed skulle være mulig å "kjøre inn" mer reell distanse enn det minket enn før, men det slo ikke til. Med samme forbruk som før bygde opp litt å gå på minker nå telleren i takt med tilbakelangt distanse. Om dette er tilfelle blir jeg bra muggen, for slike ting vil jeg ha kontroll på selv. Holder jo batteriet mellom 70-40% til vanlig, og søker å ha det på 40-50% om natta hvis mulig. Lading til høy soc skjer kun når jeg trenger rekkevidden. Hvis den ikke lenger er tilgjengelig lager det nye utfordringer i og med at jeg må kjøre med lavere margin.

fonberg

Jeg får vanligvis rundt 347 tkm ved 90%, og 383 tkm ved 100% (bare gjort to ganger etter sommeren). Tror min er ca. like gammel som din @Muffinman (hentet ut 13. nov i fjor).

Hvilke typer/batcher av 85-batteriet finnes det så langt, og hvordan finner man ut hvilken versjon man har i sin bil?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

#98
I hjørnet av batteripakken bak høyre forhjul er det et skilt med versjon og serienummer.

bb

#99
1 tkm er ikke 1 tkm. Det fikk jeg erfare i helga med S60. Fra før av har jeg kommet fram til at min røde P85 beregner 185 Wh/km per 1 tkm. Men i S60 har jeg ved flere målinger påvist 205 Wh/km per 1 tkm. Den har v 6.0. Det har blitt påstått at bilen samler statistikk og beregner tkm ut ifra kjørt forbruk. Siden lånebilen bare hadde kjørt 3000 km og mest i byen kan det hende det forklarer den høye beregningen for tkm.

Derfor skal man ikke se seg blind på hvor mye range du får ved en gitt SOC. Det som teller er å lade bilen til full, bruke den nesten ned til 0 km og telle hvor mange kWh som er brukt. Men start- og stoppsted må da være på samme havnivå. Stopp med bruk av varmeapparat og lengre stopp (vampire drain) bør også unngås i målingen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GOS

@Muffimann.

Er vi sikre på at bilene teller likt ned når vi kjører og at den bygger opp "reservetanken" på samme måte uavhengig av om det er "gammel" eller ny bil (selv med samme software)? Når jeg kjører langtur så må jeg ligge på ca 185 wh/km for å holde tritt med nedtellingen i typKm. Er det det samme for deg? På mine langturerer så kan det da se ut som om jeg har 72.7 kwh tilgjenglig på batteiret. Om jeg da har 85 kwh tilsammen, og 3.9 kwh er bricking protection, så har jeg 8.4 kwh på servertanken og ikke 5.1 kwh som er omtalt tidligere. (De 206 wh/km på storskjermen indikerer at jeg har ca 81 kwh inkludert "reservetank" tilgjengelig. Jeg får 393 typKm når jeg lader 100%)

Men når jeg så kjører i bykjøring og klattlader mellom 50 og 70% så får jeg ikke kalkulasjonene til å gå i hop, selv om jeg tar høyde for at batteriet ikke blir skikkelige varmt, vampire drain, står ikke i Park og bruker batteriet etc. I slike tilfeller må jeg ofte under 170 wh/km for å holdte tritt med typKm. Muligens dette indikerer at typKm i området når batteriet er rundt 50%-70% ikke er så nøyaktig, ikke vet jeg....
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

sn0le

Sitat fra: bb på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:08
Men i S60 har jeg ved flere målinger påvist 205 Wh/km per 1 tkm.
På energi-appen min så ligger det en fast linje på 205Wh/km hvis jeg har Typical visning, og ca på 165Wh/km hvis jeg har på Rated visning.
Disse beveger seg ikke, og jeg har siden jeg fikk bilen gått ut ifra at det er de 2 snittene som brukes for å beregne gjenværende rekkevidde i speedometeret.
Så om jeg kjører på f.eks 185Wh/km så er jeg da midt i mellom og burde klare ca 400km om speedometeret viser 350km(typical) og 450km(rated).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

eadie

384 ved 100% og 348 ved 90% her. Kjørt 7000km, utlevert mars 14. Hadde 352 ved 90% før v6.0
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Batteritralla

Sitat fra: eadie på tirsdag 04. november 2014, klokken 17:26
384 ved 100% og 348 ved 90% her. Kjørt 7000km, utlevert mars 14. Hadde 352 ved 90% før v6.0

Stemmer veldig bra med min, også levert i Mars 14. Ca 20 km drop i typical etter 6.0
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

OddB

Hvor nøyaktig har dere målt ?
Når jeg oppdaterte fra 5.12 til 6.0 ladet jeg bilen til 100%. Helt til ladingen stoppet. Da noterte jeg rekkevidden med en gang ladingen var ferdig.
Så tok jeg oppdateringen umiddelbart.
Deretter ladet jeg opp til 100% igjen. Helt til ladingen stoppet. Ny avlesing umiddelbart
Forskjell :1 tkm ! Eller ca 0.25%
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA