Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Torpedo Ted, mandag 29. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

ebbrey

25 mnd gammel bil. 70.000 km

90% - 334 tkm.

Datt 20 tkm over natta ifjor en gang. Var da på 353-356. Har holdt seg stabil på 334 siden.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Roma

Kjørte batteriet ned til 1 km idag og fylte på igjen til det stod 100% på batteriet. Deretter begynte kalibreringen. En ganske tidkrevende affære. Jeg lot den ikke bli ferdig før jeg avsluttet.

Min typical max endte på 364 tkm. Det samme som forrige gang jeg ladet til 100%. Men denne gangen så dro jeg ut 4,5kwh før den begynte å tikke ned fra 364 tkm. Det er jeg fornøyd med. Spesielt siden jeg ikke lot den stå til den var ferdig kalibrert (påfyll 72kwh).

Men vil displayet noensinne vise 364 + de ekstra milene jeg "fikk" igjen? Eller vil jeg kun ha en usynlig topping på batteriet?

Cookie Monster

Nå som det er en -7 til -10 viser den ca 3-4 km mindre siden det virker som den tar hensyn til at det går bort litt på oppvarming. Får nå 361km på 90% når den står i oppvarmet garasje hjemme og 357-358km når den står på jobben ute i kulda.

P85D levert Mars gått 21 000km
2015 P85D

Bonk3rs

Sitat fra: Roma på mandag 14. desember 2015, klokken 22:20
Kjørte batteriet ned til 1 km idag og fylte på igjen til det stod 100% på batteriet. Deretter begynte kalibreringen. En ganske tidkrevende affære. Jeg lot den ikke bli ferdig før jeg avsluttet.

Min typical max endte på 364 tkm. Det samme som forrige gang jeg ladet til 100%. Men denne gangen så dro jeg ut 4,5kwh før den begynte å tikke ned fra 364 tkm. Det er jeg fornøyd med. Spesielt siden jeg ikke lot den stå til den var ferdig kalibrert (påfyll 72kwh).

Men vil displayet noensinne vise 364 + de ekstra milene jeg "fikk" igjen? Eller vil jeg kun ha en usynlig topping på batteriet?

Har tilnærmet like tall som du kommer med her.
Tok det opp med Tesla om det var mulig å rekalibrere algoritmen for 100% tkm . Siden jeg har ca 3kwh som ligger på toppen som ikke blir med.
Det kunne de ikke :( . SA på Tesla skjønte ikke hvorfor jeg ville det, for han mente det uansett hadde med kjørestil, hvor mye tilgjengelig det var på batteriet. Men det vet jo alle :-/
Men jeg vet det går an. Har lest at dem gjør det på loanere i USA.
Nå har jeg ca 328 tkm rangemode off på 90% . Det burde ha vært rundt 340tkm. Jaja, sånn går no dagan...
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Bonk3rs

Men som svar til deg Roma.
Jeg tror ikke det går an å få igjen det som er over 100%
Noen få tkm er nok mulig med gjentatte toppladinger, men ikke så mye som det toppen over 100 tilsier.
De eneste som kan gjøre noe med det er Tesla.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Leif1

333 km i dag. 7 plussgrader.
S85 54000 km. Lev mars 14. Stort sett ladet til litt over 70%. 100% kanskje en gang i måneden i snitt.
Konvertitt fra S til X

Roma

Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 17. desember 2015, klokken 12:30
Men som svar til deg Roma.
Jeg tror ikke det går an å få igjen det som er over 100%
Noen få tkm er nok mulig med gjentatte toppladinger, men ikke så mye som det toppen over 100 tilsier.
De eneste som kan gjøre noe med det er Tesla.

Sukk... da skal jeg sjekke med Tesla om de kan resette dette på en eller annen måte.

Bonk3rs

Sitat fra: Roma på søndag 20. desember 2015, klokken 15:48
Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 17. desember 2015, klokken 12:30
Men som svar til deg Roma.
Jeg tror ikke det går an å få igjen det som er over 100%
Noen få tkm er nok mulig med gjentatte toppladinger, men ikke så mye som det toppen over 100 tilsier.
De eneste som kan gjøre noe med det er Tesla.

Sukk... da skal jeg sjekke med Tesla om de kan resette dette på en eller annen måte.
Ikke ha for store forhåpninger. Objektivt sett har de muligheten, men de har nok aldri praktisert det for sine kunder. Og kommer nok ikke til å gjøre det, dessverre. Jeg har spurt selv, det var ikke mye respons å spore der.
Men la oss tenke at hvis det var noe de praktiserte:
Lader til 100%, får 365tkm
Tar en 100-0 kjøring, og da fått, la oss si 72kwh ut av batteriet. 72kwh/189wh/km= 380tkm Da kunne de ha oppjuster fra 365 til 380. Dette er noe jeg kunne tenke meg var en mulighet. Men det er sikkert et hav av andre faktorer som spiller inn, så så enkelt er det sikkert ikke. En drøm er det uansett
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Salvesen

Sitat fra: Bonk3rs på mandag 21. desember 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Roma på søndag 20. desember 2015, klokken 15:48
Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 17. desember 2015, klokken 12:30
Men som svar til deg Roma.
Jeg tror ikke det går an å få igjen det som er over 100%
Noen få tkm er nok mulig med gjentatte toppladinger, men ikke så mye som det toppen over 100 tilsier.
De eneste som kan gjøre noe med det er Tesla.

Sukk... da skal jeg sjekke med Tesla om de kan resette dette på en eller annen måte.
Ikke ha for store forhåpninger. Objektivt sett har de muligheten, men de har nok aldri praktisert det for sine kunder. Og kommer nok ikke til å gjøre det, dessverre. Jeg har spurt selv, det var ikke mye respons å spore der.
Men la oss tenke at hvis det var noe de praktiserte:
Lader til 100%, får 365tkm
Tar en 100-0 kjøring, og da fått, la oss si 72kwh ut av batteriet. 72kwh/189wh/km= 380tkm Da kunne de ha oppjuster fra 365 til 380. Dette er noe jeg kunne tenke meg var en mulighet. Men det er sikkert et hav av andre faktorer som spiller inn, så så enkelt er det sikkert ikke. En drøm er det uansett
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Cookie Monster

Ladet min på SC i går og den var god og varm siden battery max power hadde stått på. Fikk 364 km typical range mode av på 90% som er like mye som helt ny. Det etter snart 10 måneder og 22 000km så fornøyd med at det holder seg bra ;D
2015 P85D

Roma

Dette har ingenting med kjørestil å gjøre. Typical range er utregnet basert på batterikapasitet. Derfor så ser jeg ingen faremomenter med en resetting av tkm basert på batteriets faktiske kapasitet.

Jeg ser fordelen med å endre innstillingen fra km til energi visning.

Salvesen

Sitat fra: Roma på mandag 21. desember 2015, klokken 15:09
Dette har ingenting med kjørestil å gjøre. Typical range er utregnet basert på batterikapasitet. Derfor så ser jeg ingen faremomenter med en resetting av tkm basert på batteriets faktiske kapasitet.

Jeg ser fordelen med å endre innstillingen fra km til energi visning.

Så du har innsyn i kildekoden til Tesla? Det er "umulig" å beregne kapasitet til ett batteri uten kjemisk analyse, derfor er det og vill alltid være ett estimat. Hvilke parameter som går inn i beregningen på de forskjellige måtene er ren gjetting. Tror det beste er å ikke overtenke dette for mye...
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Bonk3rs

Kjøre tom kan man gjøre uansett resett av batteri eller ikke. Så lenge tallene stemmer når man kjører så vil man ha tilnærmet kontroll.
   
Jeg vet hvor mange kwh batteriet mitt er, og det tillsier et reelt tap på ca 3 %. Regner jeg tap ut ifra  tkm@100% nå, blir der nermere 10 %. Det er ikke reelt.
Derfor hadde jeg sett at mine tkm@100% hadde gjennspeilet mere det tapet på 3%

Påstand:
Mine 365tkm er mere realistiske i forhold til biler med tilnermet 400tkm. Hvis det er sånn at desto lengre man har kjørt desto mere "forbruksdata" har batteriet. Jeg tror at hver bil har sin "typical" Problemet mitt er at jeg ikke har peiling på hva min er. Vet bare at den er mye høyer enn 189wh/km som mange mener de har.

@Salvesen
Jeg er uansett enig med deg at det er "umulig" å beregne kapasiteten med bare matematikk. Men Tesla er ikke langt unna ;) 



 
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Muffinman

Hiv opp energyappen på last 10km når du er i høyden og skal kjøre nedover. Da vil forbrukslinja flytte seg veldig langt nedover, og avdekke din typical til venstre. Den ene linja ligger oppå den andre når forskjellen er liten, og man kan ikke lese av tallet på den bakerste.

Bonk3rs

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. desember 2015, klokken 18:30
Hiv opp energyappen på last 10km når du er i høyden og skal kjøre nedover. Da vil forbrukslinja flytte seg veldig langt nedover, og avdekke din typical til venstre. Den ene linja ligger oppå den andre når forskjellen er liten, og man kan ikke lese av tallet på den bakerste.
Er ikke den linja på rundt 200?....eller er den litt forskjellig fra bil til bil?
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA