Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bluetoot / handsfree / musikkavspilling med iOS8.02

Startet av marjusen, mandag 29. september 2014, klokken 20:02

« forrige - neste »

marjusen

Hei.

Jeg registerte meg her for noen måneder siden. Da lurte jeg på å kjøpe en Reva for å bruke tur-retur til toget. Det slo jeg litt fra meg.

Nå har jeg blitt fryktelig lei av å kjøre tog hver dag. Det er mye forsinkelser, og som jeg kommer tilbake til jobber jeg på Fornebu, så det blir mange bytter og det meste må klaffe.
Det er også irriterende at jeg må følge med på klokka hele tiden, og jeg sitter ofte litt "fast" i møter som gjør at jeg må ta senere tog enn planlagt. Og jeg bor på Gjøvik, så det er bare timesavganger i rushen og annahver time utenom rush. Dette gjør det meget ufleksibelt.

Det jeg nå lurer på er å bruke månedskortbudsjettet mitt fra toget på å kjøpe en helt ny elbil. Jeg har derfor et budsjett på 300.000 for bilen. + -

Det jeg nå lurer på, er det faktisk mulig for meg å bruke elbilen på jobb? Jeg bor som sagt på Gjøvik og jobber på Fornebu. Det er ca 145-150 km en vei.

Muligheter for å lade på jobb, så der blir det da 6-8 timers lading.

Hvilken bil anbefaler dere meg? Dette må da være en bil jeg kan bruke hele året. Har garasj, uisolert hjemme.
Vet det er hurtiglader på minnesund, men den koster vel litt også kanskje.

Hva tenker dere? Trenger råd og hjelp :)

Marius

emil

Skal du ha garantert 150km på en lading uansett vær og føre er det bare Tesla som er et alternativ, og den ligger litt over 300k. Selv på sommerstid kan 150km være en utfordring for flere, særlig hvis det er mye motorvei og hastigheter i 90-110km/t.

Ville ikke planlagt inn hurtiglading som en del av den vanlige pendlingen. Spørsmålet er om du klarer å strekke deg opp til en 60kWh Tesla fra penger spart på NSB og eventuelle penger spart på fossilkjøring. Eller hvis du har en fossilbil du også kan kvitte deg med kan du kanskje klare en 85kWh Tesla.

marjusen

Det var redd for ja, at Tesla er alternativet her...og den er jeg redd blir litt dyr.

Vi har i dag kun 1 bil, så det er også grunnen til at vi ønsker 1 bil til..men har ingen å selge.

NSB kortet tilsvarer ca 300.000 i lån.. Så jeg hadde håpa på en bil på 250-300
Sett på Golfen, og synes den er fin, men er litt kjedelig om det akkurat ikke går.

Det er jo stort sett motorvei med 90-110 (minnesund - fornebu).

Fossil bil blir for dyrt med alle bommer, drifstoff, årsavgifter osv osv.. Så da er nok NSB et greit alternativ. Men ønsket er virkelig en elbil som klarer 15 mil hele året uten problem;) Men det er vel ikke mulig på en pris 250-300k?

Marius

AndersinOslo

Du får holde ut med NSB til Tesla kommer med Model 3, den dekker behovet og budsjettet ditt.

Eller at Nissan/VW slipper en 250 km rekkeviddebil, det burde de klare. Det ville holdt såvidt.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Espen Hugaas Andersen

Tesla Model S, Tesla Roadster og Toyota RAV4 EV er nok per dags dato de eneste alternativene for ditt bruk. Teslaene er for dyre og RAV4 EV er enormt risikabelt da en feil på en dyr komponent medfører at bilen er verdiløs.

Om du venter 3 år vil det være flere alternativer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Hvor mye koster fossilbilen i bruk pr måned og kunne man solgt den og kjøpt en Tesla pluss en liten rimeligere bruktbil hvis man er avhengig av to biler?


marjusen

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 14. september 2014, klokken 16:45
Du får holde ut med NSB til Tesla kommer med Model 3, den dekker behovet og budsjettet ditt.


Er det noen som vet når man realistisk kan forvente denne? 1-2-3år?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

marjusen


muggost

Har du satt opp et langtidsbudsjett? Si at du kjøper den "kjipeste" teslaen, er det 461.000 den koster? Det er jo mulig at driftskostnadene over 5-7 år blir så mye lavere at det alikevel kan svare seg å bruke så mye penger på bil. Har du mulighet til å låne med sikkerhet i huset så blir jo et evt billån billigere også.

Ikke gå i fella og baser deg på daglig bruk av hurtiglader. Les mitt innlegg "en nær døden opplevelse" så forstår du hvorfor :-)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15646.msg242217.html#msg242217

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: marjusen på søndag 14. september 2014, klokken 17:24
http://www.dinside.no/930365/vellykket-elbil-fra-kia-soul-ev

Blir vel akkurat litt for snaut dette og, selv med VP ? Er omtrent som Golf osv?
Ja. Elbilene i dag legger seg stort sett på samme rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: marjusen på søndag 14. september 2014, klokken 17:24
http://www.dinside.no/930365/vellykket-elbil-fra-kia-soul-ev

Blir vel akkurat litt for snaut dette og, selv med VP ? Er omtrent som Golf osv?

Jepp, det blir for snaut vinterstid. Eneste gode alternativ pr. nå er nok dessverre en skrapet Tesla S60. 461k + 14k for hurtiglading + 19k for uoriginale felger/vinterdekk m/sensorer + 2k for Type 2 kabel og rødt adapter. Til sammen 496k for billigste brukbare konfigurasjon er jeg redd for.

Men den burde kunne erstatte mye av bruken til den andre bilen også, slik at du sparer en del ekstra på drivstoff til den.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

Kjør R4 istedet for om Minnesund så sparer du ca 15 km hver vei pluss at du får en del ekstra rekkevidde på grunn av lavere hastighet enn på E6. Så kjøper du en Golf eller KIA uten varmepumpe og legger de pengene i en Webasto varmer i stedet, så kan du antagelig klare det året rundt og samtidig ha det varmt og behagelig :)

Ellers så vil vel en Zebra Think klare denne distansen både sommer og vinter, men det er kanskje for stor risiko mht dyre reparasjoner etc?

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

marjusen

Sitat fra: goggo på søndag 14. september 2014, klokken 18:13
Kjør R4 istedet for om Minnesund så sparer du ca 15 km hver vei pluss at du får en del ekstra rekkevidde på grunn av lavere hastighet enn på E6. Så kjøper du en Golf eller KIA uten varmepumpe og legger de pengene i en Webasto varmer i stedet, så kan du antagelig klare det året rundt og samtidig ha det varmt og behagelig :)

Ellers så vil vel en Zebra Think klare denne distansen både sommer og vinter, men det er kanskje for stor risiko mht dyre reparasjoner etc?

Hugo

Så 130km kontra 145km tror du kan gå uten problemer vinterstid med webastio?

Er ikke en mulighet med 15 min hurtiglading på minnesund hver vei? Hvor mye ekstra kan jeg få ut av å hurtiglade 15 min?

Hver gang jeg kjører er jeg innom minnesund på vei innover og hjemmat. Men litt kjedelig om det blir 15-30 min ventetid på å få lade ofte da... Da sparer jeg nesten ikke tid eller penger :(

Synd. Sku vært en elbil som fint klart 15-20 mil året rundt og kosta rundt 250-300k. Og da virker det som Tesla er eneste mulighet, og den er for dyr og 2017 er leeenge til;) hehe

Espen Hugaas Andersen

#14
Hvis du kjøper en e-Golf eller Kia Soul med Webasto, så ville det nok ikke være mange dagene du ville måtte hurtiglade. Men det ville nok være noen av de dagene.

Men om du kjører 75.000 km/år, så ville batteriet være ute av garantien på ca 2 år for både Soul og e-Golf. Etter 3 år ville det ikke overraske meg om du har mistet 20% av batterikapasiteten. Da vil du måtte hurtiglade stort sett hver dag.

85 kWh Model S er bra fordi garantien på batteri og drivlinje er på 8 år/ubegrenset antall km. Altså med 75.000 km/år vil du ha kjørt 600.000 km før garantien er ute. Riktignok garanterer ikke Model S en gitt restkapasitet, men du vil ha såpass mye rekkevidde utover det du faktisk trenger at i all hovedsak, så lenge bilen fortsetter å gå, så vil du ha nok rekkevidde.

I forhold til en fossilbil hadde det vært en no-brainer, man hadde spart 360.000 kroner på drivstoff alene, men i forhold til kollektivt er det vanskeligere å rettferdiggjøre kjøp. Da må man ha bruk for bil, utover pendlerbehovet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA