Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felg og dekk

Startet av Zett, mandag 29. september 2014, klokken 19:16

« forrige - neste »

Zett

Forventer eksplosjon i elbilsalget: 34.000 elbiler ut på veien det neste året

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/34-000-elbiler-ut-paa-veien-det-neste-aaret/a/23294635/

"Salget av elbiler til nå har vært som et lite puff mot eksplosjonen som venter fra nå og ut 2015, viser VGs kartlegging. Vi har spurt importørene av elbilmodeller om hvor mange elbiler de tror de skal selge fremover."

Gordon Retriever

12 spådommer for 2015:




  • Januar: Ishavsveien regner med å ha hurtigladerne de tidligere har fått tilskudd til klare til drift innen utgangen av august 2015. Pga. uforutsette omkostninger begrenses ladetiden til 15 minutter og prisen for drop-in lading settes til 400 kroner.
  • Februar: Toyota er misfornøyde med resultatene av avtalen med First House, og vurderer å be Bjart Holtsmark skrive en ny artikkel for dem.
  • Mars: FrP ønsker fortsatt lavere skatter og avgifter. Egentlig. Men de er villige til å gjøre et unntak for elbiler.
  • April: Abid Raja er oppgitt over Siv Jensen.
  • Mai:Stort salg av elbiler gjør at Transnova får en hastebevilgning til 12 nye hurtigladere.
  • Juli: Bussjåfører og fergerederier er samstemte i at elbiler er roten til alt ondt.
  • August: Rykter om at elbil-fordelene fases ut gir ekstra klikk hos nettavisene.
  • September: Ishavsveien ønsker å kjøpe defekte Nissan-ladere som det ikke kan skaffes resevedeler til, og plassere dem på stedene der de har fått støtte for å plassere hurtigladere. "Hurtigladere er som oftest i ustand likevel, så folk flest vil ikke merke noen forskjell", sier driftsansvarlig hos Ishavsveien i en kommentar. Planene betinger at Transnova gir et ekstratilskudd som dekker kostnadene til produksjon og montering av permanente "I ustand"-skilt.
  • Oktober: Målinger viser at 28% av årets nye elbileiere parkerer på elbilparkering med ladekontakt uten å lade
  • November: Elbilmotstandere står fast på at batteriproduksjon er forurensende, mens bensin og diesel oppstår i det øyeblikket den pumpes ut av pumpen.
  • Desember: Ubekreftede meldinger sier at Volkswagen i 2016 vil få bukt med problemet med lang ventetid på e-Golf.



elbas

Nissan leaf 2014

Espen Hugaas Andersen

#3
Mine forventninger for året var i januar:

5000 Nissan Leaf
5000 Model S
3000 VW e-Up!
2000 VW e-Golf
2000 BMW i3
1000 Andre

http://www.tu.no/industri/2014/01/10/nesten-to-av-tre-elbiler-solgt-i-fjor-var-en-nissan-leaf

Utifra VGs prognoser har jeg da bommet med:

Nissan Leaf: - 173
Model S: - 157
VW e-Up!: -195
VW e-Golf: -958
BMW i3: -300
Andre: -1115

Jeg ligger foreløpig an til å ha vært litt pessimistisk, og bommet med 2898 elbiler.

Jeg syns det er morsomt å se på utviklingen over tid. Tidligere i år var ikke Kia Soul på radaren i det hele tatt, det virket urealistisk at VW skulle klare å skalere opp så raskt, og prisen på trilling har jo hatt en utrolig positiv utvikling. Det vil jeg si er de tre viktigste forskjellene mellom forventet og observert utvikling. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA