Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av Thor2014, mandag 29. september 2014, klokken 15:03

« forrige - neste »

Thor2014

Testet i sted, med bilen plugget i 32A blå og lading stoppet, full varme på range og std.
På range trakk den rundt 17A og std 32A (8kw).

Vinteren nærmer seg....

Hva er mest effektivt varming av bilen? 30 min på range eller 15 min på std?

cairnz

Så lenge du ikke vil at den skal dra fra batteriet i tillegg er det en fordel om den da ikke drar maks fra vegg - range mode holder gansek lenge ned til endel blå.
Elbilist

Thor2014

Jeg tenkte mer på hva som gir best varme i bilen. Effekten inn er jo lik.
Den blir bare fordelt på dobbel tid i range modus

Trustno1

#3
Fordeler du varmen over lengre tid, så vil jo omgivelsestemperaturene få mer tid på å kjøle bilen ned. Dette gjør at du taper mer energi.

Det mest effektive vil alltid være å forvarme bilen så kjapt du har mulighet til uten å ta strøm i fra batteriet.

Edit: Jeg kom også til å tenke på, her er det også litt spørsmål om hva du prøver å oppnå. Om det er å forbruke minst mulig strøm totalt sett, så stemmer nok det jeg skrev over. Men om du ønsker å få mest mulig rekkevidde, så kan det være at det er mer gunstig å starte forvarming tidligere slik at bilen rekker å bli gjennomvarm. Dette betyr at det vil gå med mindre energi til oppvarming etter du trekker ut pluggen

Thor2014

Strømforbruket blir jo tilnærmet likt.
Jeg ønsker å oppnå best mulig varme i bilen ved å tilføre si ca 2kw. Om det går fra vegg eller batteri er det samme.
Batteri vil være temperert etter lading så se bort bra det.
Dvs ca 15 min std full varme er ca 2kw, mens 30 min range vil gi det samme.

Trustno1

Jeg er litt usikker på hva egentlig spørsmålet ditt her er. Mener du tilføre 2kWh?(energi) eller 2kW (effekt)

Vanligvis er jeg ikke den som ønsker å pirke på disse benevnelsene, men i slike tilfeller som dette så kan feil bruk av enheter være noe forvirrende.

Thor2014

Helt korrekt.
Burde skrevet 2kwh i løpet av 30 eller 15 min.
Evnt mer energi over lengre tid dersom det er kaldt.
Har ikke hatt bilen på vinteren enda, så derfor er jeg nysgjerrig på hva som er best.
Eller bare vente til vinteren å teste selv  ::)

Trustno1

På en kald vinterdag; Om du tilfører bilen 2kWh med varme over 30 minutter, så vil den være kaldere enn om du tilfører samme energien i løpet av 15 minutter. Årsaken er at kuldeeffekten utenfra vil få en lengre periode å påvirke bilen på.

Så den mest effektive metoden å varme opp bilen på når det er kaldt vil sannsynligvis være å tilføre mest mulig effekt på kortest mulig tid.

cairnz

En annen ting er at luften som brukes til oppvarming er "tørrere" uten Range mode. Det kan fort dugge litt på kalde morgener om du kjører med range mode, men ett par minutter uten range mode og det er borte. Godt mulig dette også gjelder for forvarming.

Kan kanskje være en ide å sette bilen fra seg uten range mode, for forvarming uten, for så å bytte til range mode når man kjører etterpå.
Elbilist

Thor2014

Sitat fra: cairnz på mandag 15. september 2014, klokken 10:06
En annen ting er at luften som brukes til oppvarming er "tørrere" uten Range mode. Det kan fort dugge litt på kalde morgener om du kjører med range mode, men ett par minutter uten range mode og det er borte. Godt mulig dette også gjelder for forvarming.

Kan kanskje være en ide å sette bilen fra seg uten range mode, for forvarming uten, for så å bytte til range mode når man kjører etterpå.

AC er nok deaktivert i range når det er kaldt så det høres fornuftig ut.
I feks -10 grader har nok ikke det noe å si. 
Ser den med at luften rundt kjøler ned så full guff er best, men var usikker på om lavere varme over litt lengre tid gjorde materialene i kupen varmere slik at kanskje rattet holder en høyere temperatur.

Eip

Hvor mye strøm trekker bilen på full heating.
La oss si -20 ute og tilkoblet 11kw.
VIN: 509XX PD

Thor2014

Den trekker i allefall 8kw...
Ca 4kw på range.

Uten batterivarme..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA