Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser på hurtiglading

Startet av AK, mandag 29. september 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

Alfano

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. september 2014, klokken 11:26
Sitat fra: Alfano på søndag 21. september 2014, klokken 11:20
Sitat fra: gbzdoc på søndag 14. september 2014, klokken 22:11
Nå har vi ingen fossilbil lenger, og stortrives med våre to elbiler. (Leaf + Tesla)

Om du ikke har en fet lomebok, så er jo dette galskap og både kjøpe tesla og leaf.......
Sunn fornuft og kalkulasjon så vil du aldrig få dette regnestykket til og gå opp.

Men selvsagt har du en STOOOOR lommebok så spiller det ingen rolle.
Hvis man skal være fornuftig er det tilnærmet aldri slik at det å kjøpe bil lønner seg. Sykkel, kollektivt, taxi og leiebil er i tilnærmet alle tilfeller mer fornuftig.

Så, stort sett, når man snakker om å kjøpe bil, så er det kun snakk om å finne ut hvor ufornuftig man vil være.

Er helt enig med deg her, og alle har vi forskjellige behov og ikke minst lommebok.
Men kjøper du en ny Tesla og ny Leaf, så snakker vi priser på bilpark fra 700.000,- til 1.000.000,-
Jeg regner med att snitt bilparken til det norske folket ikke ligger her....... Mulig jeg tar feil, da er det bare og korrigere meg.
Men vinner jeg i lotto, ja da blir det kanskje 2 elbiler  :).
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

OleT

Vi er på god vei til å bli tobilsfamilie, med en E-up som supplement til Teslaen. Teslaen, inkludert låneavdrag, koster mondre per måned enn den gamle Saaben som brot sammen et par uker etter at den var fordrevet fra garasjen. Men busstilbudet her er såpass håpløst at det ikke er et brukbart alternativ, og når to personer arbeider på forskjellige steder i forskjellig avstand til forskjellige tider, er det god grunn til to biler.
Jeg kjører 70km per dag pluss litt mer, hun ca 30. To Teslaer ville være råflott, en E-up i tillegg til en S85 er greit nok. selv om det blir bilkjøp for 800 lapper på ett år.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

pwb

Sitat fra: OleT på onsdag 24. september 2014, klokken 22:51
Vi er på god vei til å bli tobilsfamilie, med en E-up som supplement til Teslaen. Teslaen, inkludert låneavdrag, koster mondre per måned enn den gamle Saaben som brot sammen et par uker etter at den var fordrevet fra garasjen. Men busstilbudet her er såpass håpløst at det ikke er et brukbart alternativ, og når to personer arbeider på forskjellige steder i forskjellig avstand til forskjellige tider, er det god grunn til to biler.
Jeg kjører 70km per dag pluss litt mer, hun ca 30. To Teslaer ville være råflott, en E-up i tillegg til en S85 er greit nok. selv om det blir bilkjøp for 800 lapper på ett år.

Du vil jo aldri klare å tjene inn Tesla med den kjøringen der. Jeg kjøpte en ion til 150.000,- og har siden rett etter påske kjørt 13.500, det blir i gjenomsnitt 90km HVER dag, DEN vil tjene inn pengene sine i løpet av noen år. Det er kun ett fåtall som har Tesla som vil være i nærheten av å kunne tjene penger på å ha en Tesla i forhold til en NY fosilbil som hadde kostet 200-300.000 mindre og opp mot sin gamle bruktbil så er det stort sett ingen som ville gått i pluss. Folk blir helt ko-ko i hodet når det gjelder elbil, men husk at 250.000 utgjør over 330.000 km med diselbil som bruker 0,5 på mila. Men skjønner jo godt at folk må forsvare kjøpet sitt og ikke innser dette, har full forståelse for det. Men å si at den er billigere å ha en en gammel Saab stemmer nok trolig ikke. Det er heller ikke råflott å ha to Tesla, å ha to Hummer hadde vært råflott, å ha to dyre elbiler vitner heller om dårlig regnekunnskaper.

BTW prøvde Kia Soul electric i går, snakk om god bil :-) Sitter kjempegodt, kjempeplass, utrolig godt varmeapparat med varmepumpa, rett og slett en fantastisk bil. Det er nok en bil som man kan tjene inn hvis man har 3-5 mil hver vei til jobben. Med 7 års garanti til den prisen så er det ett røverkjøp rett og slett.

En fullfinansiert Kia koster 3 lapper i mnd. En fullfinansiert Tesla koster 9 lapper i mnd.

Panduck

Sitat fra: pwb på torsdag 25. september 2014, klokken 05:59
BTW prøvde Kia Soul electric i går, snakk om god bil :-) Sitter kjempegodt, kjempeplass, utrolig godt varmeapparat med varmepumpa, rett og slett en fantastisk bil. Det er nok en bil som man kan tjene inn hvis man har 3-5 mil hver vei til jobben. Med 7 års garanti til den prisen så er det ett røverkjøp rett og slett.

En fullfinansiert Kia koster 3 lapper i mnd. En fullfinansiert Tesla koster 9 lapper i mnd.

3000 pr mnd over hvor lang tid? Jeg var nær ved å gå for Tesla, men regnestykket gikk rett og slett ikke opp. Da ble det LEAF i steden.

Uansett, så en KIA S.E for første gang for noen dager siden. Den ser jo langt bedre ut "i virkeligheten" enn den gjør på bilder, og jeg angrer nesten litt på at jeg ikke gikk for den. Men den hadde jo ikke kommet ut når jeg kjøpte min LEAF, så jeg kan ikke angre for mye... Men jeg skal definitift vurdere KIA når vi skal bytte bil (når neste generasjon med litt lengre rekkevidde kommer)

pwb

Sitat fra: Panduck på torsdag 25. september 2014, klokken 08:11
Sitat fra: pwb på torsdag 25. september 2014, klokken 05:59
BTW prøvde Kia Soul electric i går, snakk om god bil :-) Sitter kjempegodt, kjempeplass, utrolig godt varmeapparat med varmepumpa, rett og slett en fantastisk bil. Det er nok en bil som man kan tjene inn hvis man har 3-5 mil hver vei til jobben. Med 7 års garanti til den prisen så er det ett røverkjøp rett og slett.

En fullfinansiert Kia koster 3 lapper i mnd. En fullfinansiert Tesla koster 9 lapper i mnd.

3000 pr mnd over hvor lang tid? Jeg var nær ved å gå for Tesla, men regnestykket gikk rett og slett ikke opp. Da ble det LEAF i steden.

Uansett, så en KIA S.E for første gang for noen dager siden. Den ser jo langt bedre ut "i virkeligheten" enn den gjør på bilder, og jeg angrer nesten litt på at jeg ikke gikk for den. Men den hadde jo ikke kommet ut når jeg kjøpte min LEAF, så jeg kan ikke angre for mye... Men jeg skal definitift vurdere KIA når vi skal bytte bil (når neste generasjon med litt lengre rekkevidde kommer)

8 år, det er ett tilbud kia har. Satt mye bedre i Kia enn i Leaf også.

tomrh

Sitat fra: AK på mandag 15. september 2014, klokken 13:18
Vi drømmer litt om den nye fra BMW. Noen som har erfaringer med den som de vil dele?
Sikkert en bra bil men dekkene har veldig uvanlig dimensjon, foreløbig dårlig utvalg i 155/70-19. Dekkskift kommer nok til å koste flesk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

En Miev har vel også litt uvanlig dimensjon så da synes jeg ikke 8000 for fullt sett på felg ferdig montert er så avskrekkende for piggfrie vinterdekk. Kjøpte disse igår.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

#22
Sitat fra: arthur på torsdag 25. september 2014, klokken 11:24
En Miev har vel også litt uvanlig dimensjon så da synes jeg ikke 8000 for fullt sett på felg ferdig montert er så avskrekkende for piggfrie vinterdekk. Kjøpte disse igår.
2000 pr piggfritt vinterdekk inkl montering? :o Jo, veldig avskrekkende. Får det til for ca. halvparten. Noen har god avanse her.

Edit: Misforstod deg sikkert her, dette var inkl felgene ja?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Fullt sett er inklusive felger, ja. Det "artige" er at forhandler ved kjøp av bilen skal ha 10' uten moms, mens jeg kan kjøpe de samme dekkene for 8' inkl. moms fra en dekkforhandler.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

Sitat fra: arthur på torsdag 25. september 2014, klokken 16:43
Fullt sett er inklusive felger, ja. Det "artige" er at forhandler ved kjøp av bilen skal ha 10' uten moms, mens jeg kan kjøpe de samme dekkene for 8' inkl. moms fra en dekkforhandler.
Det er dette du har slått til på ja? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51918190
Bra deal det! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Nei, har kjøpt dekke/felg fra Dekkmesteren på Høvik i Bærum. Dekk fra Yokohama og felger fra Sento Mits (tror jeg det står på kvitteringen). Innehaveren har tilsvarende bil med disse dekkene så håper de vil funke greit.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Olemann

Vi har i3, hatt den et halv år nå, en fantastisk bil, egen tråd om denne her på Forum, med mye informasjon.   Aldri hatt BMW før, men derimot kjøpt og eid 5 nye VW opp gjennom årene, men aldri i tvil denne gangen om at det ble BMW i3 og ikke VW eGolf (når trillingen skulle erstattes)

Sitat fra: AK på mandag 15. september 2014, klokken 13:18
Da har vi fått litt å tenke på. Kanskje kjøpe en litt dyrere bil, fordi den kommer til å bli bil nr 1 uansett. Vi drømmer litt om den nye fra BMW. Noen som har erfaringer med den som de vil dele?

Trekkoppbil

Det som er viktig når man kjøper bruktbil, er kapasiteten på batteriet.  Økonomien dreier seg først og fremst om hvor lenge batteriet lever.

Når man kjøper bil fra fremmede, kan det være vanskelig å vite hvordardan de har behandla batteriet.

Vurderer man brukt Leaf, bør man først og fremst lese av hvor mange kilowattimer med lading man har, når batteriet er fulllada. Det kan gjøres med appen Leaf Spy Pro.

tomrh

#28
Sitat fra: arthur på torsdag 25. september 2014, klokken 18:23
Nei, har kjøpt dekke/felg fra Dekkmesteren på Høvik i Bærum. Dekk fra Yokohama og felger fra Sento Mits (tror jeg det står på kvitteringen). Innehaveren har tilsvarende bil med disse dekkene så håper de vil funke greit.
Arthur, har du Sento Mits felgene på nå? Hvor mye klaring er det fra felgkant inn til fjærbein foran?
(Fint også om du kan poste svar i "felg-tråden" på trillingforumet så har vi det samlet der, er jo off-topic her. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9057.0.html)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA