Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser på hurtiglading

Startet av AK, mandag 29. september 2014, klokken 10:36

« forrige - neste »

AK

Hei!

Vi er en liten familie på  to voksne og to små barn som lenge har ønsket å kjøpe elbil. Vi bor i Oslo og vil primært bruke bilen til bykjøring og kjøring i nabolaget, dvs hente i barnehage etc. Vi har ikke så mye penger å bruke på bil, så en ny bil er utelukket, samme gjelder Tesla og de dyre merkene. Kan noen anbefale en elbil som er et godt bruktbilkjøp? Den trenger ikke være veldig romslig mhs baggasje etc, og trenger ikke kunne kjøre så langt, men den bør helst kunne romme 2 barneseter, være trygg og enkel å ha med å gjøre (vi kan ingenting om bil og vil unngå å måtte bli mekanikere) Er iMiev et alternativ? Leaf er litt dyr, synes jeg..

Takk på forhånd for svar!

Espen Hugaas Andersen

Mitsubishi i-MiEV / Citroen C-Zero / Peugeot iOn  (disse er samme bil, bare med litt forskjellig interiør) høres absolutt ut som ett godt alternativ.

Det er vanskelig å finne en billigere bil om man kjører en nevneverdig avstand per år, den er veldig enkel, grei og pålitelig. Og den er ganske trygg. (Om trygghet er veldig viktig er riktignok en større bil å foretrekke.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Vil anbefale en PSA Classic som er meget gode biler som dekker behovet ditt og koster ned mot 30 000 kr.

Trikset er å finne en bil som er i orden i kjøpsøyeblikket. Gjerne med RoboMeter som gir umiddelbar tilbakemelding om batteriets tilstand.

Ikke kjøp bil der selger har eid den mindre enn 1 år, eller etter en "Stor" reparasjon. Det betyr at selger vet flere utgifter lurer. Du er på jakt etter en stabil bil.

Dessverre er det ikke så ofte at genuint gode biler selges, nettopp forde de er så lite værd, og så geniale i det de gjør, men en gang i blandt dukker det opp en bil, der eier rett og slett må rydde plass, og da gjelder det å ha pengene klar.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MrUnderhill

Det er endel rimelige brukte Leaf ute på markedet. Mange som bytter i Tesla, så her kan dere få en bra deal.

De starter på rundt 150.000:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F792&carmodelmake=1%2F792%2F2000183&sort=2

Ser at i-MIEV ser ut til å starte på 120.000, men det er en helt annen type bil.

emil

Brukt Trilling eller Leaf er vel de mest fornuftige alternativene. Ca 100k for trilling og 150k for Leaf, for begge vil det da med stor sansynlighet være biler som er bruktimporterte og/eller har kjørt et stykke. Men for samme sum som du får brukt Leaf kan du få en ny Trilling (Peugeot iOn) med full granti.

Panduck

Kom deg ut og prøvekjør... Det meste av nyere elbiler er vel bra for folk som ikke liker å mekke bil? Jeg ville tenkt over ett par ting. Hva sparer man pr mnd når man ikke kjøper bensin? Kan noe av det brukes for å legge litt mer penger inn i en elbil? Og er du sikker på at bilen kun kommer til å brukes til det du nevner? For å si det slik, når drifstoff nesten ikke koster noe, da skal det veldig lite til for å kjøre langt mer enn planlagt.

AK

Tusen takk for mange gode råd! Det blir vel en Leaf eller Trilling som dere kaller det. Og ja, vi må komme oss ut å prøvekjøre! Gleder meg!

AndersinOslo

Velg en trilling, perfekt i byen. Veldig enkel å parkere, få plss på ladeplasser etc. Leaf er "unødvendig" stor inne i byen.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

svingen

#8
Har dere bil fra Før?  Vi kjøpte en ion til "små kjøring" kjørt nå 17 Tusen på 7 mnd..... angrer på jeg ikke kjøpte leaf da ville nok bensin bilen vært solgt (bruker kun på lang kjøring hvor vi ikke har tid til å lade underveis) , trilling blir fort liten med 2 barn og voksne på hytte tur osv :-) leaf har jo og nytt batteri til ca 40 Tusen som skaper trygghet :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Panduck

Sitat fra: svingen på søndag 14. september 2014, klokken 18:36
Har dere bil fra Før?  Vi kjøpte en ion til "små kjøring" kjørt nå 17 Tusen på 7 mnd..... angrer på jeg ikke kjøpte leaf da ville nok bensin bilen vært solgt (bruker kun på lang kjøring hvor vi ikke har tid til å lade underveis) , trilling blir fort liten med 2 barn og voksne på hytte tur osv :-) leaf har jo og nytt batteri til ca 40 Tusen som skaper trygghet :-)

Vi har kun hatt leafen ett par mnd, og jeg innser at vi må øke kjørelengden på forsikringen relativt snart. Vi drar til Oslo i helgene (60km en vei) bare for å småhandle litt..

gbzdoc

Som mange her nevner; tenk litt videre enn det du TROR du kommer til å bruke elbilen til. Enten du tror det eller ei så kommer den til å bli bil nr. 1.

Vi lærte "the hard way" via Budy og i-Miev før vi endte med Leaf. Eide alle tre bilene i løpet av ett år... I-Mieven var den som virkelig fikk opp øynene, og vi innså fort at den kunne brukes til omtrent alt i hverdagen om den hadde plass til fem og mer bagasjeplass.

Nå har vi ingen fossilbil lenger, og stortrives med våre to elbiler. (Leaf + Tesla)

Lykke til! [emoji2]

AK

Da har vi fått litt å tenke på. Kanskje kjøpe en litt dyrere bil, fordi den kommer til å bli bil nr 1 uansett. Vi drømmer litt om den nye fra BMW. Noen som har erfaringer med den som de vil dele?

Elmo

Sitat fra: AK på mandag 15. september 2014, klokken 13:18
Vi drømmer litt om den nye fra BMW. Noen som har erfaringer med den som de vil dele?

Her (http://elbilforum.no/forum/index.php/board,66.0.html) kan du lese mye om hva folk mener om sine BMW i3
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Alfano

Sitat fra: gbzdoc på søndag 14. september 2014, klokken 22:11
Nå har vi ingen fossilbil lenger, og stortrives med våre to elbiler. (Leaf + Tesla)

Om du ikke har en fet lomebok, så er jo dette galskap og både kjøpe tesla og leaf.......
Sunn fornuft og kalkulasjon så vil du aldrig få dette regnestykket til og gå opp.

Men selvsagt har du en STOOOOR lommebok så spiller det ingen rolle.
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Alfano på søndag 21. september 2014, klokken 11:20
Sitat fra: gbzdoc på søndag 14. september 2014, klokken 22:11
Nå har vi ingen fossilbil lenger, og stortrives med våre to elbiler. (Leaf + Tesla)

Om du ikke har en fet lomebok, så er jo dette galskap og både kjøpe tesla og leaf.......
Sunn fornuft og kalkulasjon så vil du aldrig få dette regnestykket til og gå opp.

Men selvsagt har du en STOOOOR lommebok så spiller det ingen rolle.
Hvis man skal være fornuftig er det tilnærmet aldri slik at det å kjøpe bil lønner seg. Sykkel, kollektivt, taxi og leiebil er i tilnærmet alle tilfeller mer fornuftig.

Så, stort sett, når man snakker om å kjøpe bil, så er det kun snakk om å finne ut hvor ufornuftig man vil være.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA