Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Delt lading (flere mode 3 ladere på en kurs)

Startet av Ohm, mandag 29. september 2014, klokken 09:13

« forrige - neste »

mariowing

Akkurat det jeg tenkte også! Koster forøvrig ti kroner.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rio

Etter det jeg vet koster en BankAxept-transaksjon mellom 10 og 20 øre.
Visa og MasterCard koster 2% eller 3%.

SitatMens BankAxept gjerne har en transaksjonskostnad på 10-20 øre, må butikken vanligvis betale rundt to prosent for hver Visa eller Mastercard-betaling. Det betyr at hvis du kjøper varer for hundre kroner, koster det butikken 10-20 øre at du betaler med BankAxept, mens de betaler 2 kroner hvis du bruker Visa eller Mastercard.

http://www.aftenposten.no/digital/Alt-kan-bli-dyrere-med-mobilbetaling--7712260.html
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Elmo på lørdag 20. september 2014, klokken 16:35
Sitat fra: mariowing på søndag 14. september 2014, klokken 11:10
Toalettdøra på Nationaltheatret stasjon (NSB) tar kort!

Da syns jeg ladestasjon-idiotene skal slutte å påstå at kortløsning er for dyrt, for det kan da ikke koste mange kronene å gå på d... på Nasjonal?  Hvis NSB klarer å dekke inn kostnaden for terminalen på do-besøk så bør jaggu andre klare det også.

Forskjellen her er vel at NSB kan ta 10kr pr besøk og ha 50-100 besøk på en time, en hurtiglader kan på sitt beste kanskje ha 4 "besøk" i timen.

Men jeg tror selv ikke manglende kortbetaling kommer av hverken tekniske årsaker eller kostnader med betalingsavtalene, men av den grunnen at de ikke kan binde kundene til forutsigbare (for operatørene) abonnementsløsninger og låse dem til sitt eget ladenettverk.

Rio

Sitat fra: emil på lørdag 20. september 2014, klokken 17:22
Sitat fra: Elmo på lørdag 20. september 2014, klokken 16:35
Sitat fra: mariowing på søndag 14. september 2014, klokken 11:10
Toalettdøra på Nationaltheatret stasjon (NSB) tar kort!

Da syns jeg ladestasjon-idiotene skal slutte å påstå at kortløsning er for dyrt, for det kan da ikke koste mange kronene å gå på d... på Nasjonal?  Hvis NSB klarer å dekke inn kostnaden for terminalen på do-besøk så bør jaggu andre klare det også.

Forskjellen her er vel at NSB kan ta 10kr pr besøk og ha 50-100 besøk på en time, en hurtiglader kan på sitt beste kanskje ha 4 "besøk" i timen.

Men jeg tror selv ikke manglende kortbetaling kommer av hverken tekniske årsaker eller kostnader med betalingsavtalene, men av den grunnen at de ikke kan binde kundene til forutsigbare (for operatørene) abonnementsløsninger og låse dem til sitt eget ladenettverk.

NSB kunne jo ha et toalettabonnement, de også! :D

Jeg er helt enig med den siste setningen din - årsaken ligger nok der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Sitat fra: Rio på søndag 14. september 2014, klokken 11:16
Akkurat nå, snart "midt på dagen" på en søndag, er det 3 (!) av hurtigladerne i Norge som er i bruk.

Jeg er selvsagt helt enig i at de bør ta kort, samtidig som det ikke akkurat virker som om det er et enormt hurtigladebehov...??? De som kjører langt hver dag kjører nok allerede Tesla (fordi det svarer seg for dem), og det betyr at resten av behovet er mer folk på "tilfeldige turer".

Det gjør det nok vanskelig for leverandørene å tjene penger på det.
(Jada, jeg vet mange har vært ute av drift, men situasjonen er den samme på Østlandet også.
Jeg tviler på at grunnlaget du har for å si at kun tre ladere er i bruk er reell. Midt på dagen i går kom jeg fram til en dobbellader hvor en var i bruk. Kjørte til lader nr to i Kløfta som ikke har virket på en stund, og fikk en bak meg i kø midtveis. Det sier meg at kun tre ladere i bruk som du skrivet ikke representerer virkeligheten. Det kan jo hende at kun tre var i bruk akkurat da men at hver lader hadde 10 biler i kø?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. september 2014, klokken 20:48
Sitat fra: Rio på søndag 14. september 2014, klokken 11:16
Akkurat nå, snart "midt på dagen" på en søndag, er det 3 (!) av hurtigladerne i Norge som er i bruk.

Jeg er selvsagt helt enig i at de bør ta kort, samtidig som det ikke akkurat virker som om det er et enormt hurtigladebehov...??? De som kjører langt hver dag kjører nok allerede Tesla (fordi det svarer seg for dem), og det betyr at resten av behovet er mer folk på "tilfeldige turer".

Det gjør det nok vanskelig for leverandørene å tjene penger på det.
(Jada, jeg vet mange har vært ute av drift, men situasjonen er den samme på Østlandet også.
Jeg tviler på at grunnlaget du har for å si at kun tre ladere er i bruk er reell. Midt på dagen i går kom jeg fram til en dobbellader hvor en var i bruk. Kjørte til lader nr to i Kløfta som ikke har virket på en stund, og fikk en bak meg i kø midtveis. Det sier meg at kun tre ladere i bruk som du skrivet ikke representerer virkeligheten. Det kan jo hende at kun tre var i bruk akkurat da men at hver lader hadde 10 biler i kø?

Det er vel heller ekstremt usannsynlig (og i så fall et tegn på ekstremt dårlig planlegging) hvis 3 ut av 100-150 ladere har tilsammen 30 bilister i kø, og resten står helt tomme?

Akkurat nå var det ca 5-6 i bruk, på en lørdag kveld.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Usannsynlig ja, helt enig men man vet altså ikke det. Problemet med å tolke slike tall er at man vet ikke noe om køen bak, hvor mange som snur, hvor mange som har opplevd kø for mange ganger til å la vær og inkludere hurtiglader i sitt kjøremønster osv. Skal man først ta fram tall som sier noe, bør man finne ut antall lademinutter pr døgn pr lader, mener jeg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. september 2014, klokken 21:13
Usannsynlig ja, helt enig men man vet altså ikke det. Problemet med å tolke slike tall er at man vet ikke noe om køen bak, hvor mange som snur, hvor mange som har opplevd kø for mange ganger til å la vær og inkludere hurtiglader i sitt kjøremønster osv. Skal man først ta fram tall som sier noe, bør man finne ut antall lademinutter pr døgn pr lader, mener jeg.

Selvsagt er det ikke en nøyaktig statistikk, men et øyeblikksbilde. Tar man nok øyeblikksbilder så bygger man opp noe som er representativt.

Poenget forblir dog, at tilsynelatende er det relativt få % av elbilbefolkningen (foruten Tesla, som ikke er på oversikten) som kjører såpass langt i løpet av en dag at de må hurtiglade. Det henger egentlig godt på greip, for det er jo bare nødvendig hvis man kjører 3-5 ganger gjennomsnittlig daglig kjørelengde.

Jeg tipper dette også gjelder for eksosbilister, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. september 2014, klokken 21:13
Skal man først ta fram tall som sier noe, bør man finne ut antall lademinutter pr døgn pr lader, mener jeg.

Helt enig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

smaug01

Sitat fra: Rio på lørdag 20. september 2014, klokken 23:00
Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. september 2014, klokken 21:13
Usannsynlig ja, helt enig men man vet altså ikke det. Problemet med å tolke slike tall er at man vet ikke noe om køen bak, hvor mange som snur, hvor mange som har opplevd kø for mange ganger til å la vær og inkludere hurtiglader i sitt kjøremønster osv. Skal man først ta fram tall som sier noe, bør man finne ut antall lademinutter pr døgn pr lader, mener jeg.

Selvsagt er det ikke en nøyaktig statistikk, men et øyeblikksbilde. Tar man nok øyeblikksbilder så bygger man opp noe som er representativt.

Poenget forblir dog, at tilsynelatende er det relativt få % av elbilbefolkningen (foruten Tesla, som ikke er på oversikten) som kjører såpass langt i løpet av en dag at de må hurtiglade. Det henger egentlig godt på greip, for det er jo bare nødvendig hvis man kjører 3-5 ganger gjennomsnittlig daglig kjørelengde.

Jeg tipper dette også gjelder for eksosbilister, for øvrig.
Problemet et at jeg ikke tror datagrunnlaget du benytter er god nok. Se på alle laderene som er grønne men egentlig er ute av drift, de som er røde men ikke ute av drift, de er bare ikke helt på nett osv. Hva er oppdaterings frekvensen på disse laderene? Neppe sanntid status? Budskapet du sprer er at ingen bruker de, dette er bare tøv, er litt det jeg leser mellom linjene. Mulig jeg tolker det feil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: Hansi på søndag 21. september 2014, klokken 00:01
Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. september 2014, klokken 21:13
Skal man først ta fram tall som sier noe, bør man finne ut antall lademinutter pr døgn pr lader, mener jeg.

Helt enig.

Selvsagt er det bedre, men det er nok forretningshemmeligheter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: smaug01 på søndag 21. september 2014, klokken 00:22Problemet et at jeg ikke tror datagrunnlaget du benytter er god nok. Se på alle laderene som er grønne men egentlig er ute av drift, de som er røde men ikke ute av drift, de er bare ikke helt på nett osv. Hva er oppdaterings frekvensen på disse laderene? Neppe sanntid status? Budskapet du sprer er at ingen bruker de, dette er bare tøv, er litt det jeg leser mellom linjene. Mulig jeg tolker det feil.


Oppdateringen skjer løpende (altså, hver gang noen begynner å lade, eller er ferdig å lade).

Jeg sier ikke at "ingen" bruker dem, men at det ikke er mange som bruker dem. Mtp at jeg nå har hurtigladet ca 50 ganger, og knapt kan huske å ha ventet, så indikerer det også at det ikke er mange som bruker dem.

Det er synd, fordi det betyr at det blir mindre press på utbyggerne for å installere nye hurtigladere. Spesielt når de er så dyre som de er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 21. september 2014, klokken 02:20
Jeg sier ikke at "ingen" bruker dem, men at det ikke er mange som bruker dem. Mtp at jeg nå har hurtigladet ca 50 ganger, og knapt kan huske å ha ventet, så indikerer det også at det ikke er mange som bruker dem.

Det er veldig opp og ned på de forskjellige lokasjonene. Jeg kan aldri huske å ha sett noen lade på de 2 gratis CHAdeMO-stasjonenen utenfor Marché på Lillehammer, mens hver gang jeg har stått på Lillestrøm og sakteladet har den gratis CHAdeMOen der vært i bruk og ofte med kø i tillegg. Det er en eldre SGTE-sak og jeg tror ikke den er "på nett" på noen måte. De i Østfold hadde nok vært ganske mye i bruk om de faktisk virket, men det gjør de jo stort sett ikke...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#28
De jeg kjenner med Leaf tør ikke lenger dra på langtur hvor de må hurtiglade, og det er på en strekning hvor det finnes flere ladere og aktører. De har strandet for mange ganger pga ustabilitet og patetiske betalingsløsninger. Lade-tilbyderne har altså drept Leaf som langturbil, noe som gir litt dårlig samvittighet fordi en av de jeg kjenner kjøpte på bakgrunn av mine positive og problemfrie opplevelser med hurtiglading i fjor sommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Jeg kjører fra Oslo til Gjøvik, til Kongsberg, til Lillehammer, til Sverige, osv. ganske så regelmessig. 50 hurtigladere, og veldig få hurtigladere som ikke har funket.

Aldri fått skillpadde, men fikk "low" en gangda både Gardermoen og Frogner var nede.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA