Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hastighet på superlader

Startet av Alessandro Volta, søndag 28. september 2014, klokken 15:13

« forrige - neste »

Alessandro Volta

Sitat fra: rifusk på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:45
Det jeg reagerte på var lysbildet... Synes ikke de lyste så godt opp i skarp sving. Har en S-Max med "hjørnelys"; ekstremt stor forskjell på det området...
Hmm.. Nå har jo S-Max'en veldig bra xenon lykter ifølge nyeste test i regi av bl. annet NAF, og de er sikkert vanskelige å slå :-) Disse har jeg ikke personlig erfaring med. Svingbare lykter er alltid en fordel. Apropos; har ikke e-golf sånne hjørne-grøftelys som lyser i den retningen man svinger ved lave hastigheter?

rifusk

Det virket ikke slik på den jeg prøvde.

Kanskje noen som har fått bilen kan kommentere dette? 8)
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Ohm

Mulig det finnes Citroën DX lykter til eGolf, men det er i såfall ekstrautstyr.  Min lyser rett fram. Er forøvrig meget godt lys.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Alessandro Volta på lørdag 11. oktober 2014, klokken 08:33
Sitat fra: bounce på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:33
Joda, - har kjørt både på motorvei i stor hastighet og mørke småveier i regn og høstmørke de siste dagene. Både fjærnlys og nærlys er mist like bra, kanskje litt bedre enn min 6 år gamle Tiguan
Takk for svar. Regner med det er xenon på din Tiguan? I så fall er det jo ikke så halvgalt. Jeg fant noen tyske brukererfaringer på diverse forumer og der gikk det på at LED hovedlyktene var en god del simplere i utførelsen enn f. eks de Audi bruker på A6 og A8. Noen mente at LED'ene på Golf lå et eller annet sted ml. halogen og xenon når det gjelder styrke og lysbilde.
Riktig det. Utover at det er LED er teknologien supersimpel. Sammenlign med reflektor-halogen. Dvs ingen svinging eller andre adaptive trekk og heller ingen hjørnefunksjon. Derfor er nok adaptive xenon bedre idet de lyser opp mer der man trenger, men set man på selve lyskeglen foran bilen er e-Golf LED minst på høyde. Noe matriseLED som man finner i nye A8 er miiiiilevis fra dette her, og jeg tror vi vil se at denne typen LED som e-Golf har, kommer til å være VWs enkleste modell.
e-Golf | X75D

Alessandro Volta

Sitat fra: Råde på lørdag 11. oktober 2014, klokken 12:18
Sitat fra: Alessandro Volta på lørdag 11. oktober 2014, klokken 08:33
Sitat fra: bounce på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:33
Joda, - har kjørt både på motorvei i stor hastighet og mørke småveier i regn og høstmørke de siste dagene. Både fjærnlys og nærlys er mist like bra, kanskje litt bedre enn min 6 år gamle Tiguan
Takk for svar. Regner med det er xenon på din Tiguan? I så fall er det jo ikke så halvgalt. Jeg fant noen tyske brukererfaringer på diverse forumer og der gikk det på at LED hovedlyktene var en god del simplere i utførelsen enn f. eks de Audi bruker på A6 og A8. Noen mente at LED'ene på Golf lå et eller annet sted ml. halogen og xenon når det gjelder styrke og lysbilde.
Riktig det. Utover at det er LED er teknologien supersimpel. Sammenlign med reflektor-halogen. Dvs ingen svinging eller andre adaptive trekk og heller ingen hjørnefunksjon. Derfor er nok adaptive xenon bedre idet de lyser opp mer der man trenger, men set man på selve lyskeglen foran bilen er e-Golf LED minst på høyde. Noe matriseLED som man finner i nye A8 er miiiiilevis fra dette her, og jeg tror vi vil se at denne typen LED som e-Golf har, kommer til å være VWs enkleste modell.
Du er inne på noe.. Det er LED og så er det LED :-) Men jeg har faktisk en e-golf stående i gårdsplassen akkurat nå og etter legging av småtasser skal jeg ut i mørket å teste litt :-) Kanskje jeg kan dokumentere med litt bilder osv..

pwb

Problemet er at fler og fler leverandører vil ha xenon og led i billigbilene (selv dyre biler som Tesla har kun 25watt dårlige Xenon) sine også. Dermed fant de ut at hvis de går ned i lysstyrke (under 2000 lumen) så slipper de automatisk høydejustering og lyktespylere på lysa.

Alessandro Volta

Fikk testet litt nå. Hva skal jeg si..? Ikke skuffet, ikke imponert. Selvsagt en meget uhøytidelig og ikke veldokumentert test, men noe sier meg at Golfens LED ligger over på nivå eller litt over halogen i almindelighet og godt under xenon som jeg husker det fra min Audi S3 og VW Golf VI 2.0 TDI.
2013 Skoda Fabia halogen, nærlys:

Fjernlys:

e-Golf, nærlys

Fjernlys:

Klart er det at LED lyktene gir et mye, mye hvitere lys som er bedre definert og det er også skarpere avtegninger på lysbildet. Det er også litt breiere lysbilde. Men rekkevidden var omtrent den samme. Litt skuffet over nærlysets lengde i forhold til halogen. Nå skal det sies at jeg ikke gadd å kjøre bort på en stor og ikke belyst plass og man kunne også ha satt opp noen målestokker, men bildene viser noe sannhet iallfall. Ingen som sier at Fabiaen har noe særlig godt lys, men noen referansepunkter har man jo :-) Til slut spiller det nok en større eller mindre rolle at jeg tok bildene med en mobiltelefon  :o

EV - Driver

Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Råde

#23
http://m.dinside.no/930864/livsviktig-lys-i-hostmorket

Jeg fant ikke testen det er referert til, men her er en liten oversikt som både viser halogen, xenon og LED i lysutbredelse.
https://www.naf.no/forbrukertester/gruppetester-av-biler/den-beste-vinterbilen1/resultatene-fra-testdisiplinene/lystesten/

Noen som har omtalte NAF-testen?
e-Golf | X75D

Alessandro Volta

Sitat fra: Råde på søndag 12. oktober 2014, klokken 08:21
http://m.dinside.no/930864/livsviktig-lys-i-hostmorket

Jeg fant ikke testen det er referert til, men her er en liten oversikt som både viser halogen, xenon og LED i lysutbredelse.
https://www.naf.no/forbrukertester/gruppetester-av-biler/den-beste-vinterbilen1/resultatene-fra-testdisiplinene/lystesten/

Noen som har omtalte NAF-testen?
Jeg fant NAF testen fra artiklen!? Det som irriterte meg når jeg så dinside hadde en test med e-Golfen og bilde av bilen.. Så var det ikke ETT ord om bilen i hverken artikkel eller NAF test?? Latterlig!

Gordon Retriever

Sitat fra: Alessandro Volta på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:09
Jeg fant NAF testen fra artiklen!?


Men dele den med andre hadde du ikke lyst til?  ;D

For Råde og andre som leter, se her:  S-Max på topp, Ka på bunn.

Alessandro Volta

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Alessandro Volta på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:09
Jeg fant NAF testen fra artiklen!?


Men dele den med andre hadde du ikke lyst til?  ;D

For Råde og andre som leter, se her:  S-Max på topp, Ka på bunn.
Lyst og lyst.. Jeg er på mobilen og gadd ikke å finne frem, klippe og lime på en 4 tommer skjerm med mange andre til stede i rommet. Two sides to a story..

Sirup

Kjempeflott test, meget bra.
Bilder sier mer enn 1000 ord:-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

jensjacob

Er der nogen der kender den estimerede levetid på disse ?
Er de dækket af en garanti også hvis de skulle gå i stykker inden garantiperiodens udløb ? (Hvor lang garanti er de dækket af ?)

Jeg spørger fordi reservedelslageret hos VW ikke mente de kunne udskiftes men at man skulle udskifte hele lygtehuset til ca. 10000,- DKK  pr. stk. ??? Kan i bekræfte det ?

Og, ja - jeg ved godt at LED generelt har en lang levetid, men hvis de bliver kørt hårdt og får lov at udvikle varme i store mængder som halvledere egentlig ikke bør, så kan levetiden lynhurtigt blive sammenlignelig med de gamle pærer igen.
Med andre ord, levetiden er ikke længere 20000 timer som for typiske laveffekt led-løsninger, men fuldstændig bestemt af hvor hårdt producenten har valgt at presse lamperne.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

SteinarSun

Sitat fra: jensjacob på mandag 08. juni 2015, klokken 16:23
Er der nogen der kender den estimerede levetid på disse ?
Er de dækket af en garanti også hvis de skulle gå i stykker inden garantiperiodens udløb ? (Hvor lang garanti er de dækket af ?)

Jeg spørger fordi reservedelslageret hos VW ikke mente de kunne udskiftes men at man skulle udskifte hele lygtehuset til ca. 10000,- DKK  pr. stk. ??? Kan i bekræfte det ?

Og, ja - jeg ved godt at LED generelt har en lang levetid, men hvis de bliver kørt hårdt og får lov at udvikle varme i store mængder som halvledere egentlig ikke bør, så kan levetiden lynhurtigt blive sammenlignelig med de gamle pærer igen.
Med andre ord, levetiden er ikke længere 20000 timer som for typiske laveffekt led-løsninger, men fuldstændig bestemt af hvor hårdt producenten har valgt at presse lamperne.
Hei !
Levetid på denne typen LED er fra 25-50'timer med 70% restverdi.
Xenon har 3-6' timer med inntil 60% lystilbakegang.

Hvis lampene feks holder 30.000timer og gjennomsnittfart er 40km/t , må lampene byttes etter 1,2 mill km..
Du må da bytte både driver og lyskilde (komplett lampehus) om VW fremdeles har dette under produksjon...
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA