Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hastighet på superlader

Startet av Alessandro Volta, søndag 28. september 2014, klokken 15:13

« forrige - neste »

Alessandro Volta

Er disse bra? Ser at det ikke går å få xenonlykter, men at bilen kommer med "full-LED" frontlykter og det er jo strømbesparende, men er er de bra?

Erfaringer mottas med takk!

flunde

Hei,

Jeg prøvekjørte e-golf på kvelden. Har en 2009 Audi A4 med bi-xenon fra før av. Opplevde lysene på E-golf som bedre/sterkere. Merket det først da jeg satt meg i Audi'n igjen etterpå, det var altså en vesentlig forskjell.


Alessandro Volta

Sitat fra: flunde på fredag 12. september 2014, klokken 20:34
Hei,

Jeg prøvekjørte e-golf på kvelden. Har en 2009 Audi A4 med bi-xenon fra før av. Opplevde lysene på E-golf som bedre/sterkere. Merket det først da jeg satt meg i Audi'n igjen etterpå, det var altså en vesentlig forskjell.
Takk for svar. Det er jo gode nyheter. Jeg er jo klar over at LED hovedlys skal gi bedre lys ifh til xenon, men jeg har aldri testet de selv, og det er veldig kjekt hvis de lyser kraftigere enn A4 bi-xenon.. De kjenner jeg til. De er ikke de beste xenonlykter jeg har sett/opplevd, men generelt er VAG bra på dette.. Tegner godt dette!

Alessandro Volta

Er det noen som har sett eller lest noen tester som innheholder info på LED lysene? Jeg har ikke klart å støve opp noe..

Råde

Ikke at det hjelper deg noe, men papirutgaven av enten Auto Motor & Sport eller bladet BIL hadde en sammenligningstest av forskjellige lamper til forskjellige bilmodeller. Golf ble testet, men kun halogen mot xenon. Flere produsenter som tilbyr led ble testet med dette. Resultatene var veldig delt. Selv om lyset skal være bedre enn både xenon og halogen er det ikke sikkert spredning av lyset osv er så godt. Peugeot 308 med LED er et eksempel på det, hvor Golf halogenlys faktisk var på høyde pga dårlig spredning og inhomogent lys.
e-Golf | X75D

Alessandro Volta

Sitat fra: Råde på lørdag 13. september 2014, klokken 17:23
Ikke at det hjelper deg noe, men papirutgaven av enten Auto Motor & Sport eller bladet BIL hadde en sammenligningstest av forskjellige lamper til forskjellige bilmodeller. Golf ble testet, men kun halogen mot xenon. Flere produsenter som tilbyr led ble testet med dette. Resultatene var veldig delt. Selv om lyset skal være bedre enn både xenon og halogen er det ikke sikkert spredning av lyset osv er så godt. Peugeot 308 med LED er et eksempel på det, hvor Golf halogenlys faktisk var på høyde pga dårlig spredning og inhomogent lys.
Jeg så den sammenligningstesten og det var bl annet den som får meg til å sette spørsmåltegn ved styrken og spredningen på rene LED lykter.. Men førstehåndserfaringen til flunde gjør at jeg konkluderer det ikke kan være helt ubrukelig  :) Time will show. Jeg har hatt noen biler hvor lyset har vært helt forferdelig og det gjør jo at man føler seg utrygg.

e-Golfer

LED Lysene på e-Golfen er svært bra. Jeg er mer fornøyd med disse enn bi-xenon lysene på Passaten. Har riktignok ikke fått testet fjernlysene skikkelig enda.

Savner dog dynamiske lys med hjørnelysfunksjon.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Alessandro Volta

Sitat fra: e-Golfer på søndag 14. september 2014, klokken 07:30
LED Lysene på e-Golfen er svært bra. Jeg er mer fornøyd med disse enn bi-xenon lysene på Passaten. Har riktignok ikke fått testet fjernlysene skikkelig enda.

Savner dog dynamiske lys med hjørnelysfunksjon.
Takk for svar! Så bra. Da er det bare å glede seg  ;D

Coolio

LED lys avgir lite varme, det kan man fint se om man kjører bak en bil over fjellet en vinterdag, bilen blir helt hvit bak og umulig å se lysene på, snøen smelter ikke, (mulig derfor mange biler har halogen i tåkebaklysene),om dette vil skje foran er usikkert og siden det ikke er lyktespylere så kan det fort bli dårlig med lys. Den som venter får se.

Råde

e-Golf | X75D

Ohm

Når det blir kaldt, må man jo stoppe å lade, da kan man fjerne snøen på lyktene. I alle fall vi som ikke har vp.

Er faktisk litt spent på akkurat det, lyktene er helt iskalde etter en kjøretur, så dette blir nok en ting man vil oppleve, særlig ved rundt minus 2, tonnevis med salt og man ligger bak en trailer. Da blir nok lysforholdene svært dårlige.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Alessandro Volta

Ingen som har testet lysene på kvelden og har tilbakemeldinger?

bounce

Joda, - har kjørt både på motorvei i stor hastighet og mørke småveier i regn og høstmørke de siste dagene. Både fjærnlys og nærlys er mist like bra, kanskje litt bedre enn min 6 år gamle Tiguan

rifusk

Det jeg reagerte på var lysbildet... Synes ikke de lyste så godt opp i skarp sving. Har en S-Max med "hjørnelys"; ekstremt stor forskjell på det området...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Alessandro Volta

Sitat fra: bounce på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:33
Joda, - har kjørt både på motorvei i stor hastighet og mørke småveier i regn og høstmørke de siste dagene. Både fjærnlys og nærlys er mist like bra, kanskje litt bedre enn min 6 år gamle Tiguan
Takk for svar. Regner med det er xenon på din Tiguan? I så fall er det jo ikke så halvgalt. Jeg fant noen tyske brukererfaringer på diverse forumer og der gikk det på at LED hovedlyktene var en god del simplere i utførelsen enn f. eks de Audi bruker på A6 og A8. Noen mente at LED'ene på Golf lå et eller annet sted ml. halogen og xenon når det gjelder styrke og lysbilde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA