Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading på Stord?

Startet av pwb, søndag 28. september 2014, klokken 14:28

« forrige - neste »

pwb

På Vinterbro hvor det er flere hundre gratis parkeringsplasser og noen få elplasser så klarer jaggu elidiotene å parkere på ladeplassene uten å lade. Vi trengte lading og måtte vente til en brødgjøk kom å flyttet bilen. Neste gang jeg kommer over idioter som står plassert på ladeplasser uten å lade og det er mange gratisplasser i området så kommer jeg til å ta bilde og legge ut her. Snakk om å være markspist fra øre til øre. Nesten så jeg begynner å lure på at mange av de som kjører elbil ikke har førerkort og kanskje egentlig ikke har lov til å ha det heller. Det er jo en syk oppførsel som garantert har en eller annen diagnose, muligens lukket avdeling en eller annen plass kan være løsningen for disse.

Til alle dere elbilidioter som tror at dere MÅ parkere på plasser merket elbil når dere kjører elbil, dere trenger ikke det, det er lov å bruke hode, i hvertfall litt.

BTW: Er egentlig litt forundret over at det i det hele tatt finnes folk som oppfører seg slik, det er jo snakk om 2014 vi lever i.

elektrolux

God humor. Får bare håpe sjåførerene du viser til leser dette og lærer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pwb

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. september 2014, klokken 19:33
God humor. Får bare håpe sjåførerene du viser til leser dette og lærer.

Når slike folk leser dette eller hører om slikt uten at de blir direkte konfrontert så tror de faktisk at det overhode ikke gjelder dem. Humor er vitkig ;-) men kjører man små elbiler som trenger lading så er det ikke direkte humoristisk å komme opp i slike situasjoner. Kan nok bli litt mer humoristisk når man parkerer rett foran (sperrer dem inne) for å kunne bruke laderen.

Ona IX

Print ut mange flyers du kan legge under vinduspusseren til de bilene som opptar ladeplass da vel? Tviler på at de tullingene som tror de bare har lov å stå på ladeplass er på dette forumet, samme som at de som kjøper elbil for å slippe unna køen ikke er på dette forumet.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Powerflux

Sitat fra: pwb på fredag 12. september 2014, klokken 19:16det er flere hundre gratis parkeringsplasser og noen få elplasser så klarer jaggu elidiotene å parkere på ladeplassene uten å lade.
Lurer på det samme selv!! Det er komplett uforstålig oppførsel. ser det samme på lokale senteret her. Hele senteret er gratis men likevel greier 9 av 10 kjøtthuer å parkere uten å lade :o

Har skrevet til senterledelsen og bedt dem om å presisere at det er ladeplikt men det er Q-Park somdriver dette så de viste ikke hvordan de skulle gå frem ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

Oppfattet ikke det som humor jeg? Men er uansett enig. Jeg har med meg en bunke med flyer som jeg henger på ruten til biler jeg ser som okkuperer ladeplasser. Hvis de fortsetter å gjøre det etter så har jeg i det minste gjort mitt for å opplyse de. Da er det holdningene det er noe i veien med.
Fremtiden er elektrisk.

Gus1

Om du har en ladekabel på 7-10meter så løser problemet seg ved å parkere foran..  :)

Men det er nok de samme folkene som parkerer på HC-parkeringen også uten grunn....
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Panduck

Sitat fra: pwb på fredag 12. september 2014, klokken 19:16
BTW: Er egentlig litt forundret over at det i det hele tatt finnes folk som oppfører seg slik, det er jo snakk om 2014 vi lever i.

En fyr hevder at han eier en øy nær Hønefoss fordi han ikke fant noe gård / bruksnummer på den, og dermed kunne ta den som sin. Litt urelatert til elbil, men bli aldri overrasket over hva folk kan finne på å gjøre, selv i 2014.

Panduck

Sitat fra: pwb på fredag 12. september 2014, klokken 19:39
Når slike folk leser dette eller hører om slikt uten at de blir direkte konfrontert så tror de faktisk at det overhode ikke gjelder dem. Humor er vitkig ;-) men kjører man små elbiler som trenger lading så er det ikke direkte humoristisk å komme opp i slike situasjoner. Kan nok bli litt mer humoristisk når man parkerer rett foran (sperrer dem inne) for å kunne bruke laderen.

Dette er jo et eksempel som viser at betaling for strømparkering også er i elbileierenes interesse. Koster det 10kr timen å stå på disse plassene, og de andre er gratis, så lader man kun om man trenger det. Innføre ladeplikt hjelper ikke så mye, da kobles bare kabelen inn, om man trenger det eller ikke. Kortere parkeringstid på mange elbilplasser også. Blit fortvilet over parkeringen i Lillestrøm, når de samme elbilene står der hver eneste dag. Ingen makstid, så de kan jo stå der LANGT mer enn de trenger for å få fullt batteri.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på lørdag 13. september 2014, klokken 10:29
Blir fortvilet over parkeringen i Lillestrøm, når de samme elbilene står der hver eneste dag. Ingen makstid, så de kan jo stå der LANGT mer enn de trenger for å få fullt batteri.

Har sett det samme selv men heldigvis foreløpig alltid fått plass de gangene jeg har kommet dit (typisk i 5-tiden om morgenen). Jeg har behov for lading der, da jeg som regel skal på hytta etterpå.

Men det er vel tidsbegrensning der? 11 timer mener jeg å huske, og det gjelder vel også ladeplassene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. september 2014, klokken 10:35
Har sett det samme selv men heldigvis foreløpig alltid fått plass de gangene jeg har kommet dit (typisk i 5-tiden om morgenen). Jeg har behov for lading der, da jeg som regel skal på hytta etterpå.

Men det er vel tidsbegrensning der? 11 timer mener jeg å huske, og det gjelder vel også ladeplassene.

I følge ladestasjoner er det ingen makstid. I følge websidene er det "maks parkering 11 timer innenfor avgiftsperiodene", som sikkert kan tolkes både hit og dit. Men ettersom avgiftsperiode er fra kl 9 til 20 (11 timer), har jeg litt problem med å tolke det på noen som helst måte... Og ettersom elbilparkeringen ikke har noen avgiftsperiode i det heletatt, er det jo uvisst om det gjelder dem. Regningen vår er stort sett Chademo laderen som det er maks 30 min parkering ved og max 80% lading ved kø...

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på lørdag 13. september 2014, klokken 10:52
I følge ladestasjoner er det ingen makstid. I følge websidene er det "maks parkering 11 timer innenfor avgiftsperiodene", som sikkert kan tolkes både hit og dit. Men ettersom avgiftsperiode er fra kl 9 til 20 (11 timer), har jeg litt problem med å tolke det på noen som helst måte... Og ettersom elbilparkeringen ikke har noen avgiftsperiode i det heletatt, er det jo uvisst om det gjelder dem.

Ok, da husker jeg sikkert feil. Trodde avgiftsperioden var 8-20 og at tidsbegrensningen var satt 1 time kortere enn dette for å hindre døgnkontinuerlig parkering der. Mente også å huske at det også gjaldt elbilparkeringen. Får sjekke skiltingen mer nøye neste gang jeg er der, og skrive en ny epost til kommunen ang. skilting av ladeplikt (har gjort det før).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

inverter

Jeg mener at det å innføre "ladeplikt", dvs at bilen må være tilkoblet, er et bra tiltak i første omgang. Dette vil antagelig medføre at andre gratisplasser velges foran ladeplassene for de som ikke har behov for å lade.

Dersom bilen ikke er tilkoblet på ladeplass, da bør det ilegges gebyr. Må selvfølgelig skiltes godt.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. september 2014, klokken 11:16
Ok, da husker jeg sikkert feil. Trodde avgiftsperioden var 8-20 og at tidsbegrensningen var satt 1 time kortere enn dette for å hindre døgnkontinuerlig parkering der. Mente også å huske at det også gjaldt elbilparkeringen. Får sjekke skiltingen mer nøye neste gang jeg er der, og skrive en ny epost til kommunen ang. skilting av ladeplikt (har gjort det før).

Nei jeg håper du har rett. Slik som det står på nettsidene deres gir det jo ingen mening.. :)

Rio

"Ladeplikt" er ikke "ladeplikt", men "tilkoblingsplikt".

Dersom det er rift om parkeringsplassene, så kan jo hvem som helst bare koble til (det tar noen sekunder), så er kravet oppfyllt.

Betalingsløsninger er også "counter productive", for det tar penger fra elbilister og inn i det store sluk. Det man trenger er massiv utbygging av normalladeplasser.

Og selvsagt bilister med en hjerne, som parkerer på rett sted! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA