Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading på Stord?

Startet av pwb, søndag 28. september 2014, klokken 14:28

« forrige - neste »

inverter

Ikke uenig med deg der, men trådstarter beskriver en situasjon med "overflod" av gratisplasser og begrenset med ladeplasser.

Rio

Sitat fra: inverter på lørdag 13. september 2014, klokken 11:37
Ikke uenig med deg der, men trådstarter beskriver en situasjon med "overflod" av gratisplasser og begrenset med ladeplasser.

Jeg har truffet elbilister som trodde at elbiler KUN hadde lov til å parkere på ladeplasser, og ikke på vanlige parkeringsplasser...

Det er behov for mye informasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Powerflux

Sitat fra: Rio på lørdag 13. september 2014, klokken 11:30

Og selvsagt bilister med en hjerne, som parkerer på rett sted! :D

med tanke på hvordan det parkeres i dag tror jeg det kommer til å bli et laaaaangt lerret å bleke :-\
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

pwb

Sitat fra: inverter på lørdag 13. september 2014, klokken 11:37
Ikke uenig med deg der, men trådstarter beskriver en situasjon med "overflod" av gratisplasser og begrenset med ladeplasser.
Sikkert flere hundre ledige plasser minst.

cra

Heng opp en lapp på ladeplassen om at "ELBILER KAN OGSÅ PARKERE GRATIS PÅ DE ANDRE PLASSENE. DISSE ER FOR DE SOM TRENGER Å LADE" eller en lignende kort og lettlest tekst. For noen av dem som tror de stå på elbilplass kan det være tilstrekkelig med en slik. Snakk gjerne med plasseier om å få opp noe offisiell skilting.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Louise

Ganske skummelt at folk med såpass begrenset forståelse for bruk av parkeringsplasser er ute og kjører. De fleste vei- og varselsskilt må jo oppfattes totalt uforståelige..... Grøss....

Olatho

Stoppet en fossilfører som var i ferd med å parkere på en av de fire ladeplassene rett utenfor her i for et par dager siden. Hun var ikke veldig villig til å forstå problemet, til tross for at det var en rekke ledige (gratis) plasser på andre siden av veien.
Argumentene hennes var alt fra at skiltet var vanskelig å forstå(!) til at det var vanskelig å se på grunn av et tre. Dessuten var var søndag(!) og hun skulle ikke stå der så lenge.
Først da en annen nabo lente seg ut av vinduet og sa at hun kom til å få bot hvis hun sto der valgte hun å krype til korset og kjøre de fem meterne over gata.

MLe

Vet at (og gleder meg til) at de totalt 8 ladepunktene ved skolen skal skiltes "Reservert LADENDE elbil". Til nå aldri sett mer enn totalt 3-4 biler koblet til lader... som forøvrig koster en 5'er for timen. Styres med EasyPark-app, noe jeg synes er en strålende løsning!

Rio

Sitat fra: MLe på onsdag 17. september 2014, klokken 08:56
Vet at (og gleder meg til) at de totalt 8 ladepunktene ved skolen skal skiltes "Reservert LADENDE elbil". Til nå aldri sett mer enn totalt 3-4 biler koblet til lader... som forøvrig koster en 5'er for timen. Styres med EasyPark-app, noe jeg synes er en strålende løsning!

Det blir jo en dyr fornøyelse, på månedsbasis, hvis man skal stå der i mange timer hver dag. 
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olatho

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 10:29
Sitat fra: MLe på onsdag 17. september 2014, klokken 08:56
Vet at (og gleder meg til) at de totalt 8 ladepunktene ved skolen skal skiltes "Reservert LADENDE elbil". Til nå aldri sett mer enn totalt 3-4 biler koblet til lader... som forøvrig koster en 5'er for timen. Styres med EasyPark-app, noe jeg synes er en strålende løsning!

Det blir jo en dyr fornøyelse, på månedsbasis, hvis man skal stå der i mange timer hver dag.

Mange steder koster det minst 20-30 kroner/time å stå med fossilbil. Og de får ikke drivstoff inkludert i parkeringsavgiften.  Da synes jeg ikke det er helt urimelig å måtte betale en femmer i timen for både parkering og lading av elbilen.  Man bruker av en begrenset ressurs, det er flere som ønsker å bruke denne ressursen enn det som er tilgjengelig i dag, og at det da koster deg noen kroner å bruke den ser jeg på som helt greit.

5 kr/time, 8 timer per dag, 20 dager i måneden er 800 kr/mnd.  Det synes jeg faktisk er ganske rimelig for å legge beslag på 10 kvadratmeter gateplass. Det er f.eks. bare 150 kroner mer enn et månedskort internt i Oslo koster, og halvparten av hva månedskort for hele Oslo og Akershus vil koste deg. 

Panduck

Sitat fra: Olatho på onsdag 17. september 2014, klokken 10:39
5 kr/time, 8 timer per dag, 20 dager i måneden er 800 kr/mnd.  Det synes jeg faktisk er ganske rimelig for å legge beslag på 10 kvadratmeter gateplass. Det er f.eks. bare 150 kroner mer enn et månedskort internt i Oslo koster, og halvparten av hva månedskort for hele Oslo og Akershus vil koste deg.

Om et firma tilbyr gratis parkeringsplass synes jeg gratis plass for elbil er et must. På ladeplasser i gata ville jeg ikke hatt noe problem med å betale 5kr pr time! Om elbiler stor gratis på andre plasser, vil en 5'er gjøre at kun de som trenger å lade, faktisk får plass.

Panduck

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 10:29
Det blir jo en dyr fornøyelse, på månedsbasis, hvis man skal stå der i mange timer hver dag.

Parkering med 3kW/t for 5kr er ikke noen dyr fornøyelse. At det er litt dyrere å lade enn hjemme vil gjøre at folk lader kun dersom de trenger det.

Rio

Men folk som faktisk BOR her parkerer jo når vi kommer hjem fra jobb, og ønsker jo ikke å måtte gå ut hver kveld når ladingen er ferdig, for å finne en ny parkeringsplass til bilen.

Vi kan ikke legge opp til løsninger hvor folk må ut og flytte bilen hver dag, for da er det få som gidder å kjøre elbil - med andre ord, vi må legge opp til å ha nok normalladeplasser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erik e

Noen nevner :  Vi er jo i 2014 .  Det er jo derfor, folk er blitt sånn. Vi er en gjeng med drittsekker.  ;)   
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

emil

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:04
Men folk som faktisk BOR her parkerer jo når vi kommer hjem fra jobb, og ønsker jo ikke å måtte gå ut hver kveld når ladingen er ferdig, for å finne en ny parkeringsplass til bilen.

Vi kan ikke legge opp til løsninger hvor folk må ut og flytte bilen hver dag, for da er det få som gidder å kjøre elbil - med andre ord, vi må legge opp til å ha nok normalladeplasser.

Er nettopp det jeg gjør. Setter Charge-Amps kabelen på 16A og regner 15% pr time. Når bilen har kommet til 70-90% alt etter hva jeg trenger går jeg og flytter bilen til en annen parkeringsplass. Har ca 100m å gå til nærmeste ladeplass og en annen parkeringsplass 100m andre veien fra huset. Men litt avhengig av tid på døgnet må jeg kjøre en runde på nesten 2km hvis jeg ikke skal bryte noen gjennomkjøring forbudt skilt.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA