Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av -Xee-, søndag 28. september 2014, klokken 07:32

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Dette er en generell myte: at man "må" lade hele batteripakken fra 0-100% hver dag. Husker en Nissan forhandler som brukte dette som et argument mot Tesla vs Leaf...

Samme som om en fossiilbil med 70liters drivstofftank MÅ fylle dobbelt sy mye hver dag vs en fossilbil med 35 liters drivstofftank.

Det er det daglige energiforbruket som avgjør hvor mange kWh må etterfylle hver dag - ikke størrelsen på batteripakken. Og får 80-90% så vil til og med en 10A kurs være nok til det daglige behov for å etterfylle energi for hvilken som helt elbil enten det er en trilling eller en 85kWh TMS. 16A

snappy

Sitat fra: -Xee- på torsdag 18. september 2014, klokken 10:37
...
Nå som vi først er inne på forskjellene; jeg har fått inntrykk av at det er litt mindre ventetid på S60 biler kontra S85. Er det noe hold i denne påstanden, eller er det kun et feil intrykk jeg har fått?
....

Fyll gjerne i regnearket i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10353.0.html med dine bestillingsopplysninger.
Ut fra den informasjonen som finnes i det arket i dag ser det ikke ut som det er noen forskjell i ventetid mellom S60/S85 , men datagrunnlaget er vel litt tynt.


2014 e-UP
2015 85D

Cowboystrekk

Sammenligna med P85 så er 60 merkbart noe tregere hele vegen. Sammenligna med 85 så kan faktisk 60 være kjappere i starten pga 110 kg mindre, men bare 10 NM mindre dreiemoment. Når 85 passerer 50 km\t så begynner HK-kurva dens å passere 60 og den vil da dra litt fra. Det ligger noen akstester på tuben som viser at 60 faktisk er litt kjappere i starten, men blir frakjørt når man nærmer seg 100 km\t. Jeg synes faktisk det rykker litt mer i 60 enn i 85 når du presser pedalen i golvet fra stillstand, men forskjellen er liten, P85 er merbart kjappere og småskummel i mine øyne ;) I forbikjøringer fra f.eks 60-80 eller 80-100 så vil noen 85 være noen få tideler raskere og muligens litt merkbart.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

eclipse

#18
Som vanlig er jeg ikke videre imponert over artikkelen, den er noe forutinntatt f.eks at de første Teslakjøperene er aulminnelige usympatiske rikfolk med rått glis som kjører i kollektivfeltet, en slik innledning sier jo noe om utgangspunktet til journalisten.

Men han har rett i en del annet, interiøret i en TMS er ikke av tysk Premiumkvalitet, det er noe vi bare må innrømme! Spesiellt dårlig er setene :)

Men forskjellen på S60 og S85 er kun batteristørrelsen og at SC er inkludert i S85. Ladehastigheten på SC blir jo påvirket av at batteriet er mindre og dermed så vil hastigheten reduseres noe tidligere.

Når det gjelder effekt så er det lurt å ta en titt på en link i artikkelen, der kan en se at en test viser forskjellen på effekt:


Tesla Model S 60 kWh
Dette er utgaven med den minste batteripakken av de tre versjonene man får kjøpt av Tesla Model S. Den skal likevel gjøre 0-100 km/t på 6,2 sekunder, og er oppgitt til 306 hk og 440 Nm dreiemoment.

Resultat:
Hjulnav: 304,936 hk / 414,854 Nm
Oppgitt svinghjuleffekt (fra fabrikk): 306 hk / 440 Nm


Tesla Model S 85 kWh
Dette er den mest solgte utgaven av Model S med den største batteripakken. Teslaen med denne pakken er i stand til å akselerere fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder, og er oppgitt til 367 hk og 440 Nm dreiemoment.

Resultat:
Hjulnav: 404,836 hk / 414,302 Nm
Oppgitt svinghjuleffekt (fra fabrikk): 367 hk / 440 Nm


Tesla Model S P85 kWh
Dette er Performance-utgaven av Model S. 0-100 km/t på 4,4 sekunder, 421 hester og 600 Nm dreiemoment er tallene Tesla oppgir.

Resultat:
Hjulnav: 423,847 hk / 413,047 Nm
Oppgitt svinghjuleffekt (fra fabrikk): 421 hk / 600 Nm
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Griffel

#19
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 18. september 2014, klokken 11:41
S60'en som jeg har nå, bruker dobbelt så lang tid på 0-80 som det P85+'en min gjør.
Huff da!

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 18. september 2014, klokken 11:41
Nesten 150hk mer i P85+ enn i S60. 
Ikke helt riktig fra 0-80. Effekten øker med hastigheten, og først nær 80 km/h har effekt forskjellen rukket å bli maksimal og bare om du fortsetter å akselerere maksimalt.
421-306= 115 hk. men er altså mye mindre i starten av akselerasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cowboystrekk

#20
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 18. september 2014, klokken 11:41
Sitat fra: fonberg på torsdag 18. september 2014, klokken 11:19
Sitat fra: -Xee- på torsdag 18. september 2014, klokken 10:37
Og til de som har en S60; hvordan er aksen og drivet på den?
Ingen grunn til bekymring, 60 går meget bra. Den har en del mindre effekt men mye av dette kompenseres av at den er lettere pga mindre batteripakke. I det hele tatt lite forskjell på prestasjonene til 60, 85 og P85.
::) :o ???
Da synes jeg du skulle prøve de 2 andre variantene av Tesla også.
For nå uttaler du deg om noe du tydelig vis ikke har greie på.
S60'en som jeg har nå, bruker dobbelt så lang tid på 0-80 som det P85+'en min gjør.

Nesten 150hk mer i P85+ enn i S60.  For å flytte ca. 50 kg mer.
S60 veier   2123kg netto
P85+ veier 2175kg netto
Jeg har også kjørt P85 og kjører daglig S60, forskjellen er merkbar ja, men dobbelt så raskt er sprøyt isåfall er det noe fundamentalt galt med 60en du bruker. Du kan ta en kikk på de mange aksvideoene som ligger på tuben. Dragtimes testa P85 til 3,9 og 60 til 5,1 på 0-60 MPH. En annen video viste at med 3 voksne i bilen så greide 60 5,5 fra 0-60 MPH. Jeg har testa min 60 flere ganger og selv med under 40% SOC greide jeg 5,8 sek fra 0-100. S60 veier 1999 så selv inkl fører blir det 2074, dvs 109 kg under vanlig S85 og P85, mulig p85+ veier mindre, det vet jeg ikke noe om, men greier ikke finne tall på det. Ingen av Teslaene har max effekt på HK før 68 km\t, P85 "leder" hele vegen, men forskjellen er vesentlig mindre i f.eks 40 km i timen enn i 100 km i timen.



Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Car-El

Æ høre flisene treffer gulvet...

Hvem som driver på med flisespikkeri.

Alle TMS har mye mere motorkraft enn vi trenger. Skulle ønske at dem kom med svakere motorer etterhvert. 150kW hadde passet tror jeg. 270kW er myyye mere enn jeg trenger. (Men det er gøy da.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cowboystrekk

Om TMS hadde hatt 150 hk hadde jeg kjøpt den da og. Utseendet kunne også vært mindre tiltalende, hadde kjøpt den da og. Rekkevidda og størrelsa er det viktigste, utseendet og ytelsene er gode bonuser som jeg virkelig setter pris på. Å gå fra ei stasjonsvogn som gjør 0-100 på 13,5 sek er uansett en annen verden (min tidligere bil) ;) 150 eller 300 hk eller over 400 ;) P85 var egentlig litt for rask til at jeg følte jeg hadde god kontroll, men forstår veldig godt at mange velger den, spesielt da jeg bestilte da man fikk mye mer for pengene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Anew

Mitt vognkort sier da vitterlig 1999kg. 2074kg med fører.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

fonberg

#24
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 18. september 2014, klokken 11:41
Sitat fra: fonberg på torsdag 18. september 2014, klokken 11:19
Sitat fra: -Xee- på torsdag 18. september 2014, klokken 10:37
Og til de som har en S60; hvordan er aksen og drivet på den?
Ingen grunn til bekymring, 60 går meget bra. Den har en del mindre effekt men mye av dette kompenseres av at den er lettere pga mindre batteripakke. I det hele tatt lite forskjell på prestasjonene til 60, 85 og P85.
::) :o ???
Da synes jeg du skulle prøve de 2 andre variantene av Tesla også.
For nå uttaler du deg om noe du tydelig vis ikke har greie på.
S60'en som jeg har nå, bruker dobbelt så lang tid på 0-80 som det P85+'en min gjør.

Nesten 150hk mer i P85+ enn i S60.  For å flytte ca. 50 kg mer.
S60 veier   2123kg netto
P85+ veier 2175kg netto


Det er jo et veldokumentert fenomen at de fleste av oss ønsker å rettferdiggjøre våre egne investeringer  ;)

Jeg har prøvd alle tre jeg, og har pr i dag 25000 km i mine egen S85.
Aksen fra stillestående opp til ca 60 er betydelig raskere med P med høy SOC, ut over dette er det minimale forskjeller på aksen til de tre etter min mening.
Skulle likt å se dokumentasjon på at P (+ eller ei) er dobbelt så rask som 60 opp til 80. Forskjellen opp til 100 er av de fleste tester jeg har sett målt til 1,2-1,8 sek. Det er en forskjell på ca 30%, ikke 100%  8)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Diravi

Sitat fra: Anew på torsdag 18. september 2014, klokken 16:06
Mitt vognkort sier da vitterlig 1999kg. 2074kg med fører.

Elon Musk har jo sagt at bilene er blitt lettere lenger ut i produksjonen, kan være snakk om nærmere 100 kg.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Griffel

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 18. september 2014, klokken 18:47
Sitat fra: Diravi på torsdag 18. september 2014, klokken 18:22
Sitat fra: Anew på torsdag 18. september 2014, klokken 16:06
Mitt vognkort sier da vitterlig 1999kg. 2074kg med fører.

Elon Musk har jo sagt at bilene er blitt lettere lenger ut i produksjonen, kan være snakk om nærmere 100 kg.
VIN P4326X Tesla Model S 60 - Egenvekt med fører 2123kg Reg. 16.7.2014
VIN P1871X Tesla Model S P85+ - Egenvekt med fører 2175kg Reg. 19.12.2013
(Hvis noen vil sammenligne VIN / KG)

Siden S 60 og P85+ er likt gearet er sammenligning i Akselerasjon enkel reguladetri.
Skyvet (F) er proposjonalt med dreimoment og akselerasjon A = F/m og hastigheten V = A x t (Altså V=F/m x t)
Dreimoment S 60 = 440Nm, P85+ 600Nm så dersom P85+ for eksempel bruker 3 sek fra 0-80 vil S 60 bruke hele 4 sek om tallene forøvrig stemmer, og vekt er som gitt over.
P 85+ har da fått et solid forsprang på 11m.
(Jeg vil tro at de aller fleste finner S 60 mer enn tilfredstillende i så måte.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cowboystrekk

I mitt vognkort står det 1999 kg, registrert 12.12.2013. Det er ikke fysisk mulig at S60 er dobbelt så treg som P85. Ingen akstester har vist større forskjell enn 1,2 sek fra 0-100, dragtimes sine er gode da de bruker vbox, MA-autosport har også lagt ut flere tester på tuben. Hva din subjektive opplevelse er vet jeg ikke, men om du har målt dobbel akstid så er det noe galt med S60en din. Flere tester viser at S60 har over 300 hk, har ikke sett noen som har mindre. At P85 kan ha mer enn 421 tviler jeg ikke på :) Det skal ikke gå an at din bruker over 8 sek fra 0-100 mens alle andre sin greier det på såvidt over 5, selv under 6 med lav SOC og mye last...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bushy

Gleder meg til den jævla teslan kommer en gang jeg... Så jeg får testet gtech måleren på s60 og s85 iallefall
S75D sept. 17

Thor2014

Jeg har kjørt alle og min erfaring er at P er merkbart raskere fra 0-60, mens 60 er omtrent like kjapp som 85 frem til rundt 60 km/t, så dabber akselerasjonen av i forhold til 85.
Nesten som en turbobil som som mangler litt ladetrykk på toppen, men bevares, den går mer enn bra nok.
Eneste drawback er saktere superlading

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA