Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av dinsdale, lørdag 27. september 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

dinsdale

I 2012 kjøpte jeg en C-Zero for 186.000. En god pris den gang. Den har gått ca 30.000 og batteriet er pent behandlet slik at jeg merker at den går lenger nå enn i starten. Noe av grunnen er selvsagt at kjørestilen min har endret seg og man regenererer strøm på uten å tenke på det. Det er 3 år igjen på garantien

Jeg tenker å selge for 90.000++ så verditapet er jo gigantisk. Men det jeg lurer på er om det i det hele tatt lønner seg med elbil når verditapet er så stort. Sett at bompenge-argumentet forsvinner i 2017, da er det vel egentlig bare bensinargumentet (som for meg utgjør rundt 2000,- i mnd)

Med et slikt verditap går jo ikke regnestykket opp i det hele tatt. Man taper penger på å kjøre elbil. En Zoe koster for meg ca 240.000 og har lenger rekkevidde. Men blir verditapet på denne 100.000 + er jo dette meningsløst.

Jeg skal bestemme meg om bytte om kort tid, men er faktisk inne på om jeg skal forlate festen og kjøre fossilt. Om man taper så mye penger er det jo ikke verdt det.

Synspunkter?

edyrli

Du bør nok beholde bilen litt lenger for at det skal være penger å spare. Jo lenger du har bilen jo mindre blir verditapet pr/år. Jeg har kalkulert med å beholde elbilen i minst 5 år. I utgangspunktet lenger.

Hvorfor vil du bytte? Bare ønske om en nyere og bedre bil? Da er det dyrt også med fossil.

Jeg kjøpte for noen år siden en Opel Astra GTC for 240.000. 2 år etter byttet jeg den inn og fikk 140.000. Så er verditap på 100.000 over 2 år er ikke uhørt for nyere biler.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

emil

I et marked med så stor utvikling som elbilmarkedet er det galskap å bare beregne et års eierskap. Så lenge trillingen din gjør jobben den skal ser jeg ikke noen grunn til å bytte den ut. Hvis det derimot er noen få turer i året den ikke holder kan du få veldig mye leiebil for 100.000kr

jkirkebo

Sitat fra: dinsdale på fredag 12. september 2014, klokken 08:27
I 2012 kjøpte jeg en C-Zero for 186.000. En god pris den gang.

Jeg tenker å selge for 90.000++ så verditapet er jo gigantisk.

En Zoe koster for meg ca 240.000 og har lenger rekkevidde. Men blir verditapet på denne 100.000 + er jo dette meningsløst.

Jeg skal bestemme meg om bytte om kort tid, men er faktisk inne på om jeg skal forlate festen og kjøre fossilt. Om man taper så mye penger er det jo ikke verdt det.

Synspunkter?

Ja, er du ute etter lavt verditap så er ikke franske biler tingen...

Vår Leaf er straks 3 år gammel og har tapt seg anslagsvis 35.000,- pr. år. Det er ikke verst for ny bil. Vi hadde tidligere en Touran som jeg kjøpte 3 år gammel for 265k og solgte 6 år senere for 92k. Det er 29k/år, for en bruktbil vi beholdt lenge. Slik sett har Leafen kommet veldig godt ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tinker

Jeg tror ikke "kjøp ny bil hvert 3. år" tankegangen funker hvis man vil kjøre elbil. Min horisont er 5 år og 100% verditap. Da koster bilen akkurat det samme i året som privatleien av aurisen gjorde. Alle pengene jeg kan få for den etter 5 år er bonus!
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

ludobrikke

Det kommer vel an på måten å regne.
Jeg har reservert en Eup og er i ferd med å ta steget i den elektriske bilverden. Forsøker nå å selge en dieselbil kjøpt for 380' for 5,5 år siden. Har fått et bud på 175', dvs 36' i årlige verditap. Med 30' i verditap på elbil og med vårt bruksmønster ca 20' spart i bom, drivstoff, årsavgift etc så blir det et positivt regnestykke.
I tillegg den gode samvittigheten, som ikke er lett å sette pris på :)
Blå E-up i Oslo

dinsdale


Sitat fra: edyrli på fredag 12. september 2014, klokken 08:48
Hvorfor vil du bytte? Bare ønske om en nyere og bedre bil? Da er det dyrt også med fossil.

Tja, handler egentlig om rekkevidde og bedre varmeapparat. Er jo fint med noe nytt, men har også tenkt at man bør selge før man ikke sitter igjen med noenting om man selger. Da må man jo starte på 0 igjen på en måte

Electrix

Sitat fra: dinsdale på fredag 12. september 2014, klokken 11:57

Sitat fra: edyrli på fredag 12. september 2014, klokken 08:48
Hvorfor vil du bytte? Bare ønske om en nyere og bedre bil? Da er det dyrt også med fossil.

Tja, handler egentlig om rekkevidde og bedre varmeapparat. Er jo fint med noe nytt, men har også tenkt at man bør selge før man ikke sitter igjen med noenting om man selger. Da må man jo starte på 0 igjen på en måte
Veien til 0 er kortere hvis du bytter til nybil ofte.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: dinsdale på fredag 12. september 2014, klokken 11:57
Er jo fint med noe nytt, men har også tenkt at man bør selge før man ikke sitter igjen med noenting om man selger. Da må man jo starte på 0 igjen på en måte

Tar du den tankegangen vil du etter 4 år kunne gi bort bilen uten å ha tapt mer, beholder du den et år til vil du gå i pluss. Riktignok fortutsatt at neste bil også vil ha samme verditap. Det største verditapet på trillingen din er tatt og så lenge det er garanti på den vil den neppe gå veldig mye mer ned. Og uansett hvor mye nytt som kommer vil den nok kunne gå for minimum 50.000,- om 2-3år.

Får jo bl.a 6-8 år gamle Buddy, Renaulter og Think med ikke Li-Ion batterier for rundt 50.000 idag.

Espen Hugaas Andersen

Enig i at det meste av verditapet er nå tatt ut. Trillingene var rett og slett alt for dyre i forhold til funksjonaliteten når de kom. Den ubalansen er nå i all hovedsak rettet opp. Om du beholder bilen tre år til vil det nok mer være snakk om 10.000 kr/år enn 20-30.000 kr/år som du vil trolig få med Zoe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Vi kjøpte i-MiEV i 2012 til 214.000 (Trøndelag). Enda litt verre utgangspunkt enn deg. Men alternativet da var en brukt fossil til ca. 80.000. Hadde vi gjort det, hadde vi hatt ca. 30.000 kr/år i merutgifter enn nå. Dvs. i-MiEV'en er "nedbetalt" etter (214-80)/30 = ca. 4,5 år. Da er verkstedutgifter holdt utenfor - noe som fort kan bli mye på en fossil til 80k. Er nå halvveis til dettet målet, og bilen duger jo den til sitt bruk (jobbpendling). Etter 4,5 år er det ren "fortjeneste" på mjauen, om vi kan kalle den det.

Hvis vi ønsker å oppgradere nå, får vi kanskje solgt mjauen til 100k, og ny elbil koster typisk 220k. Forskjellen på 120k betyr 4 ekstra år før vi går i null. Slik kan vi ikke holde på, da blir det aldri lønnsomt. Så mjauen skal beholdes i enda mange år til! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Vil tippe mellomlegget du må ut med mellom C-Zero og Zoe blir mindre dess lengre du venter.

Om 3 år får du antakelig Zoe till 100 000 kr mens din bil enda er værd 50 000.

Selv venter jeg på brukt e-Golf til ca 150 000 kr....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Det enkle er ofte det beste! ;D Jeg hadde beholdt zero'n var jeg deg. Det er i bunn og grunn en innmari enkel og kurant bil. Og lite stash som kan slå seg vrangt.
Selv kjøpte jeg min i september 2012 til 163.000. Jeg har nå kjørt 35.000km og sparer årlig ca 25.000,- i bensin kontra v70'n jeg hadde før. Så bare besparelsen i drivstoff tjener inn verdifallet. Jeg kjører nok min i 2 år til, og selger den med ett års gjenstående fabrikkgaranti. Så får vi se hva den er verdt når tiden for salg kommer. Forsvinner kollektivfelt-godet (noe det en trist dag gjør), blir det muligens en plug-in hybrid her på tunet. Vi får se! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

arthur

Kjøpte nettopp en helt ny Mitsubishi Miev til 145.000 og ser at 3 år gamle biler går for i overkant av 100' så et verditap de neste tre årene på 10/15' per år er meget akseptabelt etter mitt syn. Besparelsen i bompenger, bensin og parkering er trolig høyere enn verditapet og i tillegg kan jeg kjøre i kollektivfeltet noen år til. Hva en bil har kostet en gang i tiden synes jeg forøvrig er helt uinteressant da man ikke kan stille klokken/tiden tilbake og en ny bil har vel også falt betydelig i pris så mellomlegget blir vel ikke større, kanskje mindre (?) enn om prisene på elbiler ikke hadde gått ned de siste årene.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

stefka

Inntil 30.september får du jo den mest gunstige Zoe (med VP) til 200k inklusive vinterhjul og metallic. Skrapeloddaksjonen (alle prøvekjørere "vinner" 20 000) sørger for ti prosent prisreduksjon i forhold til listeprisen. Da var verdifallet for første året allerede unnagjort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA