Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lane deparature og Speed Assist

Startet av Lars1, lørdag 27. september 2014, klokken 09:39

« forrige - neste »

sn0le

Kjørt 9.000km siden slutten av juni.
Ferieturen min til Nordnorge hadde jeg neppe orket uten dobbeltlader.
I løpet av tiden fremover gjør SC'er det mulig å kjøre samme ruten uten å benytte Type-2 lading. Men som mange sier her, dobbeltlader kan være kjekt om man trenger å toppe opp litt kjapt uten en SC i nærheten.

Og forresten så toppet jeg opp bilen på Ullared på et av 7,4kW-punktene deres ved en annen anledning.
Med enkeltlader ville jeg fått bare 3,0kW på det ladepunktet.
Ventetid var 0 siden vi handlet i 4-5 timer.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Sitat fra: OddB på torsdag 11. september 2014, klokken 22:28
Jeg velger å "harryhandle" på Tøcksfors istedet for Nordby, I løpet av de to timene jeg handler har jeg fått så mye strøm på batteriet at jeg kommer hjem med like mye som jeg startet med.
Hadde jeg kjørt over Svinesund måtte jeg ha stått på Solli i 20 min for å å det samme. -dødtid !
Veldig godt poeng!

Jeg tror dobbeltlader kan sammenlignes med hengerfeste på en måte. For enkelte trenger du hengerfestet kun et par ganger i året. Men når du først trenger det er den gull verdt. For min del utnyttes dobbeltladeren ukentlig. Og hadde Model S kommet med 43 kW quadlader hadde jeg gledelig betalt 10-20k for det også.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkm

Jeg kjøpte uten dobbeltlader. Jeg fant ut den første uka at jeg hadde valgt feil. Jeg kunne sluppet unna med 9300 ved bestilling, betalte senere det mangedobbelte for etterinnstallering, det kostet skjorta, men det var verdt det. Nå lader jeg 100-110 km per time på 22 kW ladepunkter. Tidligere fikk jeg 42 km med 13A begrensningen.

De første og viktigste valgene man gjør når man bestiller en Tesla Model S er valg av batteripakke og dobbeltlader.

kjellan

Sitat fra: jkm på torsdag 11. september 2014, klokken 23:11


De første og viktigste valgene man gjør når man bestiller en Tesla Model S er valg av batteripakke og dobbeltlader.

Ja, batteristørrelsen og mulighet for rask lading er faktisk essensielt for ein batteribil.
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Brede

Dobbeltlader angret jeg på at jeg ikke bestillte, helt til jeg fikk bilen. Etter det har jeg ikke angret et sekund på at jeg sparte de pengene.

Trådstarter kan nok gjøre rett i å ta med dobbeltlader, men jeg vil påstå at det er overkill for de aller fleste å ha den ekstra laderen.
Når vi nå også ser hva Tesla har fått opp av superladere i løpet av ett år og hva de planlegger fremover så blir dobbeltladeren mer og mer for de som kjører mye på litt avsides områder (men disse har kanskje ikke 22kW lading heller?)

Jeg hadde iallefall følt meg kraftig lurt om jeg hadde hørt på alle som ropte at dobbeltlader var en nødvendighet, for det er det for de aller fleste ikke!

Men det er klart at om pengene sitter løst så koster den jo bare 10.000!  :P

jkirkebo

Sitat fra: Brede på fredag 12. september 2014, klokken 00:32
Når vi nå også ser hva Tesla har fått opp av superladere i løpet av ett år og hva de planlegger fremover så blir dobbeltladeren mer og mer for de som kjører mye på litt avsides områder (men disse har kanskje ikke 22kW lading heller?)

Jo, det har det blitt en del av. Jeg ladet på 22kW både i Eide, Orkanger, Fauske, Tromsø og Alta i sommer. De to siste er ikke dekket på SC-kartene som er publisert hittil. Dessuten passerte vi Svolvær men fikk ikke ladet der. Nå er det 22kW der også.

22kW popper opp som paddehatter nå, og i løpet av et par år tror jeg de fleste tettsteder vil være dekket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Vi i TOCN vil prøve å dekke opp steder "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" med 22kW-ladere.
Som tidligere sagt et 22 kW et veldig godt alternativ når først bilen SKAL stå parkert et par timers tid.
Slike ladere vil også kunne virke som lokkemiddel for veikroer, butikksentre og attraksjoner og dermed tilbys gratis.
Slik jeg ser det er det tre nivåer for lading. Hjemmelading  til daglig bruk, Superladere for de lange transportstrekkene og Type 2 for lokaltrafikk utenfor allfarvei og ved endepunkter.
Når vi endelig får strøm på laderne våre i Lofoten vil de gjøre det mulig å ta en dags tur fra Narvik til Å i Lofoten t/r.  Om vi forutsetter at det har kommet en superlader i Bjerkvik  blir det er en strekning på 66  mil, eller 70 mil med noen avstikkere underveis. Det vil kreve at man lader 3-4 timer på en 22k lader, eller 6-8 timer hvis man ikke har dobbellader.

Jeg kjørte 87 mil på en dag i sommer, Nordland på langs. Uten dobbeltlader ville det ikke vært mulig.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

GOS

#22
Jeg har bare hatt bilen i 2 1/2 måned og har brukt dobbelt-laderen minst 4 ganger i løpet av mine 3900 km. Vet ikke hvordan det er i Trondheimstraktene, men her på Sør-Vestlandet så er den god å ha. Kjører jeg en tur retur som er mer enn 15 mil en vei, så er det (foreløpig) kun i retning Kristiansand jeg treffer SC. Da er det godt å stoppe innom en 22Kw lader en plass for en pause og en liten slant strøm. Kjørte her en helgen Stavanger - Sunndal (ved Folgefonna/Odda)-Stavanger som da ble 446 km, og da er det gått at det er 22kw ladere i for eksempel Etne og Oda. Tok en liten (15 min) pause på vei opp for litt shopping til turen og en større (30 min) på vei ned for en matbit. Altså i realiteten ingen venting. Uten dobbeltlader ville det tatt dobbelt tid og vært en del venting. For meg er den verdt det.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Oreo

Sitat fra: Lars1 på torsdag 11. september 2014, klokken 20:44
Jeg har ikke lademulighet hjemme per i dag
Der sa du det selv. Ikke noe å lure på da.

Jeg hadde ikke kjøpt meg elbil engang om jeg ikke kunne lade hjemme.
Som flere har sagt vil det nok kommer flere 22kW punkt (ihvertfall ikke færre!). De er et godt supplement til SC. F.eks sett at et av kjøpesenterne du bruker å dra til å handle setter opp et punkt, da er det ikke noe behov for å kjøre til noe SC (f.eks på Størdal) for å lade.
Per i dag kan du vel lade hos Tesla på Lade. På Orkanger (både betale v/Rema og gratis på Amfi senteret). I tillegg er det 22kW på Storllien. Kjøp du, ikke gå å tenk på det. Har du ikke råd til de 10k ekstra bør du heller se deg om etter et annet alternativ. Da er du fort låst til færre ladealternativ.
Som jeg har sagt før, tar det ikke bare lengre tid å lade med kun 11kW, men du tar også opp plassen dobbelt så lenge enn nødvendig.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Windows22

Har heller ikke tilgang til lading hjemme, dobbeltladeren er da gull. Vil sterkt anbefale dobbeltladeren i en slik situasjon. Selv hadde eg garantert installert i ettertid om eg hadde tabbet meg ut og bestillt uten.

Første 22kw lader i bergen kom i vår (sønnico), deretter fulgt av 2 kjøpesentre samt bunnpris på hjørnet (2+1+2 punkter), mange flere er på vei. Vil overaske stort om ikke Trondheim ser samme utvikling.

Som BB skriver over er det nye annet "kjekt å ha" utstyr du heller kan plukke bort, dobbeltladeren er garantert mer en bare kjekt å ha for oss uten lading hjemme.

Lars1

Sitat fra: Oreo på fredag 12. september 2014, klokken 08:16
Jeg hadde ikke kjøpt meg elbil engang om jeg ikke kunne lade hjemme.
Som flere har sagt vil det nok kommer flere 22kW punkt (ihvertfall ikke færre!). De er et godt supplement til SC. F.eks sett at et av kjøpesenterne du bruker å dra til å handle setter opp et punkt, da er det ikke noe behov for å kjøre til noe SC (f.eks på Størdal) for å lade.
Per i dag kan du vel lade hos Tesla på Lade. På Orkanger (både betale v/Rema og gratis på Amfi senteret). I tillegg er det 22kW på Storllien. Kjøp du, ikke gå å tenk på det. Har du ikke råd til de 10k ekstra bør du heller se deg om etter et annet alternativ. Da er du fort låst til færre ladealternativ.
Som jeg har sagt før, tar det ikke bare lengre tid å lade med kun 11kW, men du tar også opp plassen dobbelt så lenge enn nødvendig.

Du nevner en del interessante punkter her. Kan du si litt om hvordan ladestasjonene hos Tesla og på Storlien fungerer? I følge ladestasjoner.no er det kun en evpower-lader med CHAdeMO på Lade Arena. Den som Tesla har er altså noe i tillegg til denne? Er den offentlig tilgjengelig, eller er det noe jeg må ordne via spesialavtaler osv?

Jeg ser også at Møller Bil sin ladestasjon fra Fortum har 22kW type 2. Jeg er litt usikker på prisen her, er den 1kr per minutt slik som en del av de andre Fortum-stasjonene? Statoil på Nardo skal også sette opp 22kW ladepunkt "snart".

Realiteten er at jeg føler meg ganske trygg på å kunne dekke mitt normale behov via lading på jobb. Men det er greit å kunne ha en plan B dersom det kniper.

Mange andre gode poeng har også kommet opp i tråden her. Alt som bidrar til å tette fleksibilitetsgapet mellom fossil bil og elbil er bra. Det er greit å kunne lade på så mange ulike typer ladestasjon som mulig, og til så høy effekt som mulig, alltid. Jo mer man må vente, eller tilpasse hverdagen sin, for å lade bilen, jo mer "slave" av bilen blir man. Jeg vet ikke om man nødvendigvis hever 2. gangs verdien av bilen ved salg, men man øker kanskje kretsen av potensielle kjøpere med å ha en slik lader, og det er jo også en bra ting.

9700 for laderen er jo egentlig bare en pølse i slaktetiden i denne sammenhengen, men det er noe med nøkternheten i meg som sier at jeg allerede har lagt nok penger i oppsettet. Men nå begynner jeg å helle litt mer over på å ta den med i oppsettet. :)

Lars1

Sitat fra: bb på torsdag 11. september 2014, klokken 22:15
Hvilke andre options har du gått for? Du kan fint droppe vinterpakka hvis du har valgt den. Og Performance er kjekk å ha, men du får kun utnyttet den 10-20 % av tiden. Og gjør du det, spises bakdekkene dine opp styggfort.

Har egentlig gått for et ganske nøkternt oppsett. 85kW med tech, luftfjæring, parkeringsassistent, skinnseter og piggdekk. De øvrige tilleggene er ting som jeg mener ikke gir meg noe ekstra. Dobbeltlader er eneste tilvalget jeg fremdeles har oppe til vurdering. :)

bb

Sitat fra: Lars1 på fredag 12. september 2014, klokken 14:12
Sitat fra: bb på torsdag 11. september 2014, klokken 22:15
Hvilke andre options har du gått for? Du kan fint droppe vinterpakka hvis du har valgt den. Og Performance er kjekk å ha, men du får kun utnyttet den 10-20 % av tiden. Og gjør du det, spises bakdekkene dine opp styggfort.

Har egentlig gått for et ganske nøkternt oppsett. 85kW med tech, luftfjæring, parkeringsassistent, skinnseter og piggdekk. De øvrige tilleggene er ting som jeg mener ikke gir meg noe ekstra. Dobbeltlader er eneste tilvalget jeg fremdeles har oppe til vurdering. :)
Da er det ikke så mange options du bør velge bort. Du får bare slenge på de ti ekstra "bærumstierne" :) Jeg har ved flere anledninger ved Sønnico i Oslo møtt på en fersk eier av S85. Han angret bittert på at han hørte på selgeren som påstod at han ikke trengte dobbeltlader. Han bor i borettslag og har ikke mulighet til lading verken hjemme eller på jobb. Så han er avhengig av å henge på Type 2-laderen et par ganger i uka. For han ville dobbeltlader vært gull verdt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Oreo

#28
Sitat fra: Lars1 på fredag 12. september 2014, klokken 14:03
Men det er greit å kunne ha en plan B dersom det kniper.
Jeg har jo gitt deg svaret allerede, eller du har jo forsåvidt gitt deg selv det svaret i tittelen på tråden her.

Som Bjørn (bb) sier, er det mer bittert å angre på at du ikke har det og har behov for dobbeltlader, enn at du har kjøpt den og ikke har bruk for den. De Bærumstierne merker du ikke likevel, eller kutt ut f.eks. vinterpakke, skinn eller pano for den del. har ikke brukt min dobbeltlader så mange ganger jeg heller, men jeg skulle heller ha valgt en standard 85 istedetfor P85+ om den ikke hadde dobbeltlader. Nå har jeg riktignok både P85+ og dobbeltlader da. Klart strengt tatt så "trenger" du ikke dobbeltlader, bilen fungerer som vanlig den.

Edit: Hos Tesla i Trh, har en del kunder fått lade bilen sin i kjelleren der de har satt opp en del saltobokser. Fra det jeg har hørt er dette 22kW. Tviler på om du kan komme hver mandag, og fredag for en skvett.
Sjekk forøvrig http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3357-sjekk-hva-din-elbil-kan-lade-med for en sammenligning hvor fleksibel Tesla er ift. andre elbiler.
På Storlien (Coop) var det gratis sist gang jeg brukte Type2 laderen og mener å huske det var fastmontert kabel også, selv om jeg også vil på det STERKESTE anbefale å kjøpe en Type2 kabel, gjerne sammen med bilen om du får.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

OleJA

Glemte for første gang å sette bilen på lading inatt, og skal på langtur i ettermiddag. Krise! ... nei egentlig ikke, et par timer på 22kW lader hos Tesla Trd. så var vi 'good to go' igjen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA