Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lane deparature og Speed Assist

Startet av Lars1, lørdag 27. september 2014, klokken 09:39

« forrige - neste »

Lars1

Jeg har akkurat bestilt meg en TMS, og det eneste punktet jeg er litt usikker på før jeg bekrefter bestillingen min er dette med dobbelt eller enkelt lader.

Er dette en type utstyr man i praksis kan utnytte noe sted på offentlige ladestasjoner i Trondheim? Jeg har bare klart å finne en ladestasjon på møller bil (som vistnok koster 2,50 per minutt å bruke??) og noen 230v 32A ladestasjoner som egentlig er beregnet på ansatte ved St. Olav sin avdeling på Tunga. I tillegg går det noen rykter om at det skal finnes noe slags lademulighet ved Tesla-forhandleren på Lade Arena, uten at jeg helt kjenner til hva dette går ut på.

Er det noen kjentmenn i området som vet av andre ladepunkter som gjør det mer aktuelt å legge 10.000 ekstra i denne laderen?

Cries

Dette kommer mer ann på bruken av bilen enn hvor du befinner deg. Med mindre du ikke kan lade bilen hjemme eller på jobb, vil det kanskje være hensiktsmessig med dobbellader i området, men så vidt jeg vet er det ingen type 2 22kW ladere i Trondheim (mulig noen vet om noen).

På langtur er det superlader som er tingen, så med mindre du skal kjøre veldig mye pr dag (type 200-300 km) og bare har schuko hjemme, og kan feks lade på butikk ifm med innkjøp eller andre avtaler, ser jeg ikke vitsen i dobbellader for din egen bruk.

Men, som er diskutert før på forumet er det de som ikke kunne klart seg uten, men det er gjerne de som kjører mye, litt avsides strøk. Selv bor jeg i Vikhammer, kjører en del (22K km på 9 mnd), og mye mellom Vikhammer, Trondheim og Steinkjer. Har aldri hatt behov for dobbellader, men nå lader jeg hjemme.

Min personlige mening er at dobbellader er litt "overkill" da superladerene etterhvert vil være tilstrekkelig utbredt.

Øyvind.h

Sitat fra: Lars1 på torsdag 11. september 2014, klokken 18:59
Jeg har akkurat bestilt meg en TMS, og det eneste punktet jeg er litt usikker på før jeg bekrefter bestillingen min er dette med dobbelt eller enkelt lader.

Er dette en type utstyr man i praksis kan utnytte noe sted på offentlige ladestasjoner i Trondheim? Jeg har bare klart å finne en ladestasjon på møller bil (som vistnok koster 2,50 per minutt å bruke??) og noen 230v 32A ladestasjoner som egentlig er beregnet på ansatte ved St. Olav sin avdeling på Tunga. I tillegg går det noen rykter om at det skal finnes noe slags lademulighet ved Tesla-forhandleren på Lade Arena, uten at jeg helt kjenner til hva dette går ut på.

Er det noen kjentmenn i området som vet av andre ladepunkter som gjør det mer aktuelt å legge 10.000 ekstra i denne laderen?
Se hvilke turer du i løpet av eierskapet kommer til å ta. For min del var det veldig beleilig å kunne kjøre til København sentrum og koble til et 22kW punkt og lade det vi trengte mens vi hadde pause. Trenger også 22kW på en tur som går til slektninger i Sverige. På sistnevnte rute blir det ikke SC får nærmeste årene. Førstnevnte har det blitt SC på, men det er praktisk å slippe omveier når man kan lade med maksimal hastighet på ruta. Og ikke la deg lure - 22kW kan definitivt være tilstrekkelig på langtur. Alt avhenger av hvor mye du trenger å lade, og hvor lenge pausen skal vare. Trenger jo ikke alltid lade helt opp. Noen gang er noen få mil det du trenger, og da er 22kW dobbelt så raskt som 11kW.

Men jeg har inntrykk av at Tesla-eiere i Trondheim har et annet syn på 22kW enn folk i Oslo. Her er det jo mange 22kW punkter å velge mellom, uten at jeg nødvendigvis har behov hjemme/i eget nabolag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Philip Marlowe

Ikke noe å lure på. Bestill! Du vil også få dobbel nytte av dobbeltladerne på svakere type 2-uttak. Du skal vel ikke bare kjøre i Trondheim?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Lars1

Jeg har ikke lademulighet hjemme per i dag, men jeg jobber på Gløshaugen og føler meg trygg på at jeg skal kunne klare å få til i alle fall en 15-20 timer i uken på en av ladestasjonene der. Disse lader såvidt jeg vet ca 1.5 mil i timen, og bør dekke mitt normale gjennomsnittsforbruk. Ellers blir det helt sikkert at jeg supplerer med en del timer i uka på diverse kjøpesenter osv. som ligger i nærheten av steder jeg ofte frekventerer.

Det jeg kanskje frykter mest, i og med at jeg ikke har lading hjemme, er de gangene jeg absolutt må toppe opp batteriet før eller etter en eller annen langtur. Normalt ville man bare sette bilen på lading over natta og ikke tenke så mye på det, men jeg har ikke så lyst til å forlate bilen på gløshaugen midt på natten. Men siden det tydeligvis ikke finnes noen 22kW ladestasjoner i strøket uansett så er det kanskje ikke så mye hjelp i dobbelt lader uansett for min del.

Det er vel forsåvidt en god mulighet for at superchargeren i området er på plass før jeg får bilen levert, og i så fall forsvinner dette problemet helt. Det blir jo uansett mer hensiktsmessig å kjøre 2-3 mil til superchargeren enn å sitte timesvis på et eventuelt 22kW uttak.  :)

Jeg har også tenkt litt på det med reising, men realiteten er at jeg aldri på mine 20 år med bil har valgt bilferie som reiseform. Det henger sikkert sammen med at vi i Trondheim må bruke en dag ekstra hver vei sammenlignet med dere i Oslo. Jeg ser for meg at det blir et litt kunstig behov jeg skaper for meg selv hvis jeg investerer i utstyr for akkurat det formålet.

Angående det med å få mer utbytte av svakere 230v 32A uttak, var det ikke en fyr her som kunne bygge spesielle type 2-kabler som kunne gi full effekt av disse på bare en lader? Hastigheten på disse er vel fremdeles nesten som å se maling tørke, eller?

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. september 2014, klokken 20:27
Men jeg har inntrykk av at Tesla-eiere i Trondheim har et annet syn på 22kW enn folk i Oslo. Her er det jo mange 22kW punkter å velge mellom, uten at jeg nødvendigvis har behov hjemme/i eget nabolag.

Spørs om man skal nordover innimellom eller ikke da. Det skal jo bli SC dekning et stykke oppover E6 men om man skal til Lofoten, Tromsø, Alta osv. så er det nok 22kW som gjelder en god stund fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lars1 på torsdag 11. september 2014, klokken 20:44
Jeg har også tenkt litt på det med reising, men realiteten er at jeg aldri på mine 20 år med bil har valgt bilferie som reiseform. Det henger sikkert sammen med at vi i Trondheim må bruke en dag ekstra hver vei sammenlignet med dere i Oslo.

Tja, det kommer jo an på hvilken vei du skal. Vi bor sør for Oslo og brukte en drøy dag ekstra hver vei i sommer i forhold til dere i Trondheim ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Og ikke se deg blind på at det ikke er 22kW ladere i Trondheim idag.

Hvis dem dukker opp i "morgen" og du må ettermontere dobbeltlader, så koster det skjorta.
Man kan jo også se på dobbelt-laderen som en investering. Skal du selge bilen senere, så har den stor verdi.



Dobbelt-lader på 22kW punkt på et kjøpesenter i en time eller to er fine greier  ;)   Spesielt hvis du ikke har lademulighet "hjemme".

arnljon

Bor i Trondheim og har hittil kjørt 12000 km siden mars. Har enkeltlader og klarer meg utmerket med det i det daglige og SuperCharger på langturer. Dersom du skal på harryturer til Sverige over Storlien vil du ha stor nytte av dobbellader da svenskene bygger ut 22kw ladere på Green Highway (Trondheim - Østersund - Sundsvall). Ser imidlertid ut som om det blir SC på den ruta også innen 2015. Jeg ville ha brukt pengene til noe annet.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Lars1

Sitat fra: RaBalder på torsdag 11. september 2014, klokken 21:23
Og ikke se deg blind på at det ikke er 22kW ladere i Trondheim idag.

Hvis dem dukker opp i "morgen" og du må ettermontere dobbeltlader, så koster det skjorta.
Man kan jo også se på dobbelt-laderen som en investering. Skal du selge bilen senere, så har den stor verdi.



Dobbelt-lader på 22kW punkt på et kjøpesenter i en time eller to er fine greier  ;)   Spesielt hvis du ikke har lademulighet "hjemme".

Dette er definitivt noe jeg har tenkt litt på. Er det et realistisk scenario at en slik utbygging vil forekomme? Hvordan er dette løst i andre byer, Oslo for eksempel?

Her i Trøndelag ser det ut som om mye av fokuset har vært på CHAdeMO-ladestasjoner fra aktører som krever forholdsvis høy betaling for å lade.

inverter

Dersom du ikke  har anledning til å lade hjemme så ville jeg ha bestilt med dobbeltlader for å kunne utnytte 22 kilowatt punktene ved behov. Disse kommer det garantert til å bli flere av etter hvert.

null til full med dobbetlader på et 22 kilowatt punkt er litt over tre timer. Det er bare en litt lang handletur på et kjøpesenter. Med enkeltlader tar det dobbelt så lang tid..

Ettermontering av dobbeltlader koster 30 tusen ish.....

Er en del som har uttrykt at de angrer på at de ikke valgte dobbeltlader hvis du leser litt i de forskjellige trådene her inne.

Muffinman

Tenker at mange av de angrer mindre og mindre ettersom superladerene popper opp, og etterhvert som planene for videre utbygging utvikles. Så langt etter 39.000km på 10,5 mnd har jeg enda ikke vært i en situasjon hvor jeg har hatt bruk for hverken dobbeltlader eller type2 kabel. Sistnevnte har jeg brukt ved et par anledninger, men egentlig bare fordi det gikk an og ikke fordi jeg hadde bruk for ladingen.

bb

Jeg anbefaler å kjøpe dobbeltlader. Ettermontering koster 40k. Selv om det vil bli SCer flere steder i Norge og ellers i Europa så må man uansett lade når man er i byene. SCene vil hovedsakelig plasseres mellom byene.

Typisk scenario som jeg har erfart selv flere ganger er at jeg ankommer destinasjonen med 100-150 km igjen. Og med litt småkjøring rundt i byen så har man behov for å etterfylle. Det blir flere og flere 22 kW på kjøpesentre, bilforhandlere og dedikerte ladestasjoner. På de stedene du må betale for å lade vil du ha stor fordel av dobbeltlader. For eksempel tar Fortum 1 kr/minuttet for lading, uansett om du lader på 11 kW eller 22 kW. Med dobbeltlader får du i praksis dobbelt så mye for pengene.

Jeg har snakket med flere som angrer på at de ikke tok dobbeltlader enn de som angrer på at de kjøpte dobbeltlader og aldri fikk bruk for den.

Hvilke andre options har du gått for? Du kan fint droppe vinterpakka hvis du har valgt den. Og Performance er kjekk å ha, men du får kun utnyttet den 10-20 % av tiden. Og gjør du det, spises bakdekkene dine opp styggfort.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Vanskelig å angre på kjøp av dobbeltlader om man bare har eid bilen noen måneder eller toppen ett år. SC kommer ikke på en av strekningene jeg trenger lading, og jeg har hatt bruk for den et par ganger allerede ila de første 20.000km :) Ville kjøpt igjen, men det er meg og mitt bruksmønster (samt annenhåndsverdi)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Ta med dobbeltlader !
Skal du en gang selge bilen vil det være viktig.
Ladetid er en ting, dødtid noe annet.
I de fleste tilfeller er et stopp på en superlader "dødtid" hvis du likevel skal være et sted der du kan lade med 22 kW  et par timer.

Jeg velger å "harryhandle" på Tøcksfors istedet for Nordby, I løpet av de to timene jeg handler har jeg fått så mye strøm på batteriet at jeg kommer hjem med like mye som jeg startet med.
Hadde jeg kjørt over Svinesund måtte jeg ha stått på Solli i 20 min for å å det samme. -dødtid !

Ikke tro at ALLE mulige kjøreruter vil dekkes av superladere, nordlandskysten, Troms og Finnmark tror jeg nok vil må vente lenge på, det samme gjelder sikkert mange "på tvers" ruter i Sør-Norge.

På samme måte som et godt utvalg av strømadaptre er dobbeltladeren "kjekk og ha".
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA