Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EL-bil treff!

Startet av storform, fredag 26. september 2014, klokken 21:01

« forrige - neste »

storform

Hei!
Ny i elbil-verden og trenger noen enkle råd. Vet dette med lading er diskutert i andre tråder, men det er mye info å ta inn. Trenger derfor et par tips/råd forklart på en enkel måte:

1) I vår fellesgarasje skal det installeres ladestasjon. Vi har da to alternativer dersom vi vil koble oss til:
a) "standard"
b) Et alternativ med høyere spenning(?) og kraftigere kabel til noe høyere pris. Vet at en nabo med Tesla valgte dette, men han trodde ikke jeg trengte dette. Har ikke detaljene i forhold til spenning. Kan dere likevel si noe om hvilket behov jeg har i forhold til min Soul ex (som er i bestilling)?
Er "standard" tilstrekkelig, eller gjør jeg lurt i å velge den heftigste varianten? (Kan den i det hele tatt brukes?).

2) Ser det er en del medlemmer som snakker om at de har fått med en "type 1 til type 2 kabel", eller noe i den duren. Hva trenger man det til? Er ikke den vanlige kabelen som følger med tilstrekkelig?

Som dere skjønner, er kunnskapsnivået rimelig begrenset! Setter derfor stor pris på lettfattelige, gode råd!

På forhånd takk!
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

emil

Teslaen har nok fått en 16 eller 32A 400V 3fase sak som gir 11 elller 22kW.

Soul kan kun lade på 230V enfase og med maks 32A. For nyopprettede ladepunkter i dag er det kun Type2 som gjelder, men som kriseløsning CEE-kontakter.

16A enfase vil lade bilen fra tom til full over natta, 32A halverer ladetiden igjen.

Så jeg ville anbefale 32A 230V med Type2 kontakt, men hvis det er kapasitet og for fremtiden er det jo best å få montert samme som Tesla,  400V 32A der Soul fint henter ut 32A 230V med en Type2-Type1 kabel.

Griffel

#2
Sitat fra: emil på torsdag 11. september 2014, klokken 15:05
Teslaen har nok fått en 16 eller 32A 400V 3fase sak som gir 11 elller 22kW.

Soul kan kun lade på 230V enfase og med maks 32A. For nyopprettede ladepunkter i dag er det kun Type2 som gjelder, men som kriseløsning CEE-kontakter.

16A enfase vil lade bilen fra tom til full over natta, 32A halverer ladetiden igjen.

Så jeg ville anbefale 32A 230V med Type2 kontakt, men hvis det er kapasitet og for fremtiden er det jo best å få montert samme som Tesla,  400V 32A der Soul fint henter ut 32A 230V med en Type2-Type1 kabel.
Hva du trenger å lade med avhenger av ditt kjøremønster.
Men en 32A ladestasjon med Type 1 kabel er det meste bilen har glede av og ganske praktisk da kablen henger klar til bruk.
Fleksibelt for andre framtidige biler blir jo 400V 32A stasjon med type 2 kontakt, men antagelig en god del dyrere og 22kW lading har du kanskje ikke brukt for, hvor mye dyrere er avhengig av kabellengder og eksisterende inntakskabel. 400V er i ditt tilfelle bare værd å tenke på om du bor et sted med 400V distribusjon.

Kia har Type 1 kontakt i bilen og trenger type2-type1 for å kunne lade på ledestasjoner med type 2 kontakt som det begynner å bli mange av. Den "vanlige kablen" kan ikke utnytte bilens 6,6 kW lader fult ut.

Standarden gjør at du med Type 2 til type 1 kablen kan koble deg til en type 2 kontakt uten å bekymre deg om hva som ligger forand kontakten, Ladestasjonen forteller laderen i bilen hva den får lov å trekke av strøm fra den aktuelle stasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pottle

Sitat fra: storform på torsdag 11. september 2014, klokken 14:42
Ny i elbil-verden og trenger noen enkle råd. Vet dette med lading er diskutert i andre tråder, men det er mye info å ta inn.

Tips nummer en er at du bør ta tiden til hjelp: Bruk noen uker og måneder til å kjenne på om du virkelig trenger å oppdatere strømnettet ditt. Det kan være dyrt å legge inn en ny kurs og spesielt hvis du i ettertid finner ut at du ikke trenger det.

Det er mange som klarer seg med den 10A-/16A-kursen de allerede har og den originale ladekabelen. Det er selvfølgelig bedre å ha en kurs med høyere ampere, men dette kan du finne ut av etterhvert på bakgrunn av kjørestilen og levestilen du får med den nye bilen...
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

storform

Tusen takk for gode tips og nyttig info! @pottle: Har ikke noe noe uttak i garasjen nå. Dette er en felles garasje der ladestasjon skal monteres i løpet av høsten, før jeg får bilen. Skal altså installeres nytt uansett. Har ingen tid å ta til hjelp ettersom jeg må ta valget før jeg får erfaring med bilen.

Slik jeg har forstått det er rådene som følger:

- 230V, 32A, type 2, som vil være optimalt for Soul EV
- 400V, 32A, type 2, som vil gi samme resultat for Soul EV da den uansett kun vil kunne utnytte 230V. Imidlertid vil den siste løsningen kunne komme til nytte ved kjøp av annen elbil i fremtiden.

Da blir det i første rekke et spørsmål om pris. Alle i boligfeltet kan ikke velge siste løsning pga. kapasiteten, men inntil videre er dette fortsatt et mulig valg.

Har jeg forstått det rett?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

elektrolux

Ofte er arbeidspengene største delen av utgiftene når ny kurs skal legges opp.

Sats derfor på å legge opp 400V 32A 3 fase stikk om dette er mulig. Du kan da plugge inn det du måtte ønske på et senere tidspunkt. Eneste buggen med 32A uttak er at du da ikke kan bruke 10-16A utstyr uten egen sikring på det.

Alternativet er 230V 32A, eller kanskje best og billigst: 230V 16A Cee som sannsynligvis gir rask nok lading og kan brukes sammen med original ladekabel ( Med adaptorkabel til Cee ) og stort sett alle ladeløsninger på markedet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA