Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Går det an å lade fra denne kontakten?

Startet av Thor2014, fredag 26. september 2014, klokken 16:02

« forrige - neste »


janstok

Hva vil du egentlig vite? Selvsagt kan du kjøpe det hvis du vil. Vi må vite noe om hva dine behov er...
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Thor2014

Det skal brukes til å sykle til å fra barnehage med vogn bak. Mye bakker på vei hjem.

tahustvedt

Har du mye bakker så trenger du en krankmotor om du vil holde deg under lovlig effektgrense. Da får motoren utnyttet girene når det kommer en bakke. Hvis du har vanlig krankhus på sykkelen så kan den monteres.

http://www.bmsbattery.com/central-motor/645-48v350w-bbs01-bafang-central-motor.html

Sammen med dette batteriet:
http://www.bmsbattery.com/36v/683-bottle-ebike-battery.html


Thor2014

Tusen takk for tips.
Jeg tror ikke jeg kan bruke motor foran for gaffelen er i karbon?
Hadde i utgangspunktet tenkt på motor i bakhjulet, men krank er kanskje bedre?
Må jeg ha display? Jeg ønsker egentlig minst mulig greier.

tahustvedt

Jeg vet ikke om min krankmotor kan brukes uten displayet. En kompis spurte meg om det samme her om dagen, og jeg tenkte å teste det ved å kortslutte de ledningene som trigger kontrolleren til å slå seg på, men har ikke kommet så langt enda. Det kan ikke gjøres uten å koble litt selv, men det kan være så enkelt som å sette en jumper i en kontakt.

Thor2014

Hvis du går tom for strøm, går kan man fortsatt sykle?

Har sett på noen sider at man går kjøpt løse gir, men aner ikke hva de er til...

Thor2014

Fant at krankmotoren hadde frihjul, så da blir det nok en slik. Tror nok jeg satser på BBS02 med litt mer futt.

Har sett på dette batteriet. Det er uten controller. Hva er en controller i batteriet? Er det en innebygget motor controller eller noe for å styre spenningen?
Trenger jeg det med BBS02 motor?

http://www.bmsbattery.com/battery-pack/685-bottle-ebike-battery.html

tahustvedt

Alt er integrert i BBS01/02, kontroller og kranksensor ligger inni. Det går kabel opp til styret og egen kabel til batteriet.

Thor2014

Sitat fra: tahustvedt på torsdag 18. september 2014, klokken 12:37
Alt er integrert i BBS01/02, kontroller og kranksensor ligger inni. Det går kabel opp til styret og egen kabel til batteriet.
Oki, så da skriver man uten controller på batteriet fordi det finnes batteri med motorcontroller integrert eller er det en annen type controller?

Hvordan tror du batteriet jeg har valgt vil passe til BBS02?

tahustvedt

Du trenger ikke batteri med innebygd kontroller nei.

Har ikke prøvd batteriet selv, men det står at batteriet tåler 20 A kontinuerlig. Det betyr at det er egnet for maks 500 W 48V BBS02 da den trekker maks 18 A. Jeg har god tro på disse batteriene selv om jeg ikke har prøvd.

Thor2014

Jeg hadde tenkt å gå for 750w. Den koster det samme og er etter hva jeg kan forstå lik som 500w. Det er kun en programmering sak.

Fra side 13 i manualen:
Level amount setting
Press (+) or (-) to change the amount, range from 2 to 9 levels (excluding level 0).
Press M to save and exit.
Setting effects after restart.

Betyr det at jeg kan kjøpe en 750 for å så skru den ned?
Jeg kunne ikke finne noen peak strøm på batteriet, men antar det vil litt høyere en 20A opp en kneik, eller tror du det tar skade?

tahustvedt

De nivåene som omtales der er bare hvor fin justering av assistanse du vil ha. Når du kjøper motoren kommer den med tre nivåer. Nivå tre er samme som nivå ni om du velger ni nivåer. Du kan selvfølgelig velge å bare sykle på det midterste nivået. Da vil den trekke mindre strøm, men toppfarten begrenses også med mindre du har forandret på programmeringen med egen programmeringskabel. Skal du begrense maksstrøm må du bruke en programmeringskabel. Det er egentlig servicenivå. Tror ikke jeg vil anbefale å overbelaste batteriet.

750 W motoren drar 1200 W inneffekt på det meste. 250 W motoren drar 570 W på det meste (520 W uteffekt i følge mine målinger på bakhjulet).

Jeg har tenkt å kjøpe meg 500 W 36v motor neste gang og skru den ned til myndighetene tar til vett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA