Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av Nuvolari, torsdag 25. september 2014, klokken 11:01

« forrige - neste »

Nuvolari

I hverdagen kjøres bilen kort og jeg pleier å avbryte landingen med appen på ca 70-80% for å slite minst mulig på batteriet. Synd at eGolf ikke har samme mulighet som Tesla hvor man kan stille inn hvor mange % bilen skal lade.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Guardian

#1
Du kan velge hvor mye den skal lade under innstillinger for ladested.
Selv lader jeg som regel fullt da jeg stort sett kun lader på jobben og den aldri blir stående lenge med fulladet batteri. Står litt i denne tråden også: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15659.0

jamez

Lader bare hjemme. Har stilt inn i innstillinger for ladested at den skal lade til 80% i ukedager. I helgene er det satt opp 100% i helgene (i tilfelle langtur), men ofte har jeg ikke engang plugget i kabelen da.

Kan dog være enig at det er litt dumt at ikke bilen forstår hvor den er og velger ladeinnstillinger (både strøm og ønsket %) ut fra hvor man står parkert.

Råde

Sitat fra: jamez på onsdag 10. september 2014, klokken 08:39
Kan dog være enig at det er litt dumt at ikke bilen forstår hvor den er og velger ladeinnstillinger (både strøm og ønsket %) ut fra hvor man står parkert.
Kan den ikke det? Trodde det var noe av poenget (forskjellige profiler for hjem, jobb etc), men har ikke prøvd det selv.
e-Golf | X75D

iAnders

Jeg lader til 80% med kupevarme på hverdager og 90% uten forvarme i helger. Det fungerer helt strålende, måtte lage 2 "ladesteder": en med varme og en uten.

Det er viktig å legge inn hvilken strømstyrke man reellt benytter (står default 16A, men laderen trekker kun 10A fra standard kabel) Jeg tror dette kan føre til at ladingen starter for seint på kvelden og derfor ikke komme til angitt SoC.

Det er også mulig å stille inn at lading starter umiddelbart vet et gitt minimum SoC. Jeg har ikke klart å finne ut om den da lader til 100% eller stopper på instilt max SoC ("Lad nå" funksjonen fungerer slik, lader til 100%).

ara1

Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan lade maks da det er lagt inn 20% buffer i batteriet fra VW.
Grå 85 D levert mai 2015

jamez

hvorfor lade maks når jeg normalt sett bare bruker 30% av kapasiteten per dag?

Du kan jo lage en "hjem" og "arbeid" innstilling. Men bilen bruker ikke posisjonen sin til å velge innstilling. Da må man gå inn og huke på/av haka ved den ønskede/uønskede innstillingen.
Men, selv om den ikke er klar over posisjon vil den jo velge ut fra tidsinnstillingen dersom begge er valgt, så om du stiller inn "hjem" som avgang kl0700 med 80% lading på 10A, og "arbeid" som avgang kl1600 med 100% lading på 16A, så vil den jo velge riktig innstilling avhengig av hvor du er. Men om du arbeider hjemme en dag, vil den da lade batteriet til 100% til kl16 med 16A , såfremt pluggen står i.

torlie

Kommer til å lade akkuratt som det passer meg, dvs til 100% på nettene, og smålade innimellom slik at jeg har så mye strøm tilgjengelig til enhver tid. Man vet aldri når man plutselig får behov for å en lengre kjøretur enn planlagt.

VW har jo allerede lagt inn en buffer, og de ville ikke gitt 8års garanti på batteri om de ikke var 100% sikker på at batteriene var ok uansett hvordan man lader.

Om batteritilstanden er 98% vs 99% etter 2-3 års bruk spiller ingen rolle.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Bawler

Sitat fra: torlie på onsdag 10. september 2014, klokken 13:38
Kommer til å lade akkuratt som det passer meg, dvs til 100% på nettene, og smålade innimellom slik at jeg har så mye strøm tilgjengelig til enhver tid. Man vet aldri når man plutselig får behov for å en lengre kjøretur enn planlagt.

VW har jo allerede lagt inn en buffer, og de ville ikke gitt 8års garanti på batteri om de ikke var 100% sikker på at batteriene var ok uansett hvordan man lader.

Om batteritilstanden er 98% vs 99% etter 2-3 års bruk spiller ingen rolle.

Enig, jeg gjør som med mobilen. Kobler den til om natten, og når jeg trenger det.
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Rio

Sitat fra: torlie på onsdag 10. september 2014, klokken 13:38
Kommer til å lade akkuratt som det passer meg, dvs til 100% på nettene, og smålade innimellom slik at jeg har så mye strøm tilgjengelig til enhver tid. Man vet aldri når man plutselig får behov for å en lengre kjøretur enn planlagt.

VW har jo allerede lagt inn en buffer, og de ville ikke gitt 8års garanti på batteri om de ikke var 100% sikker på at batteriene var ok uansett hvordan man lader.

Om batteritilstanden er 98% vs 99% etter 2-3 års bruk spiller ingen rolle.


8 års garantien er vel på 70% restkapasitet. Reduksjonen i kapasitet skjer "raskest" den første tiden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: ara1 på onsdag 10. september 2014, klokken 12:18
Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan lade maks da det er lagt inn 20% buffer i batteriet fra VW.

Bufferen er vel på ca 7%, etter det jeg husker.

Du kan selvsagt lade maks alt du orker, på samme måte som du kan kjøre en fossilbil helt til den røde streken før du girer, med steinkald motor.

På en fossilbil er det høye omdreininger med kald motor som sliter på bilen, selv om det er "lov". På en elbil er det ingen problemer med å kjøre 100% det øyeblikket du starter bilen, men til gjengjeld sliter du mer på batteriet hvis du lar den stå ladet til 100%, eller helt/nesten utladet.

Men bevares - din bil - du kan "kjøre motoren på den røde linjen" alt du orker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Tror ikke en behøver å tenke på dette i det daglige.
Det som kunne vært interessant å vite, er cellespenningen.
Har man spenningen på batteripakken og vet hvor mange celler batteriet er bygd opp av kan man jo lett beregne dette. Da kan du få en god pekepinn på tilstanden på batteriet.
To minimize stress, keep the lithium-ion battery at the 4.20V/cell peak voltage as short a time as possible
Vil tro at VW safer og stopper lading godt under 4,20 Volt cellespenning, men det kunne jo ha vært interessant å vist.
MB kommer forresten med en knapp hvor lade opp de siste millivoltene når du trenger det.
En vanlig mobiltlf lades gjerne til 4,25 Volt.
For de som ønsker å sette seg inn i lading og bruk av batteri er det lesestoff her:
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

stefse: dette avhenger av batterikjemi og -temperatur.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på onsdag 10. september 2014, klokken 21:02
Sitat fra: ara1 på onsdag 10. september 2014, klokken 12:18
Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan lade maks da det er lagt inn 20% buffer i batteriet fra VW.

Bufferen er vel på ca 7%, etter det jeg husker.

Du kan selvsagt lade maks alt du orker, på samme måte som du kan kjøre en fossilbil helt til den røde streken før du girer, med steinkald motor.

På en fossilbil er det høye omdreininger med kald motor som sliter på bilen, selv om det er "lov". På en elbil er det ingen problemer med å kjøre 100% det øyeblikket du starter bilen, men til gjengjeld sliter du mer på batteriet hvis du lar den stå ladet til 100%, eller helt/nesten utladet.

Men bevares - din bil - du kan "kjøre motoren på den røde linjen" alt du orker.

Så lenge man ikke lar den stå over lengere tid så er det vel ikke noe problem med å lade til 100% daglig. Man "kjører ikke motoren på den røde linjen" ved å være noen få timer på 100%.

Jeg lader stort sett når jeg kan, (og orker) å lade. Det er noen av oss som kun har en bil, og da er det kjekt å ha tilgjengelig kapasitet om man plutselig skulle trenge det.

Regner ikke med å måtte skrote batteriet mitt med det første selv om.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Nicolay

Egolf har en nmc celle fra panasonic forresten:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA