Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: verdifall zoe

Startet av JonasB, torsdag 25. september 2014, klokken 10:31

« forrige - neste »

JonasB

Kommer det app til å starte/stoppe lading, batteristatus, forhåndsvarme bilen osv?

Ona IX

Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

JonasB

Hvor er begrensningen? Regner ikke med at det er så enkelt som å registerere Amerikans Itunes bruker å laste ned appen.

Ona IX

De har laget et system inni bilen som kommuniserer over XM satelitt. Det fins jo bare i usa, og det er tydeligvis ikke bare å sette inn et simkort for å funke på gprs nettverket i europa..
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

JonasB

Det er jo dårlig planlegging. Får håpe det kommer løsninger for dette etterhvert.

terjebc

 Fra det jeg leser på denne siden http://www.kiamedia.com/us/en/models/soul-ev/2015
så har ikke XM satellitt noe med å laste opp eller ned ladestatus evt å sette på varme.

Arriving with a five-year complimentary subscription to SiriusXM™7 Data Services and Travel Link, the Soul EV has access to charging stations and travel information such as road conditions, weather and security alerts as well as sports scores, movie times and stock prices through the screen's graphical interface and electronic program guide.
SiriusXM er bare enveis data ned til bilen. Det vil si den kun mottar diverse data som f.eks. været.
Tenk Tekst-TV bare til bilen.....

Data fram og tilbake til bilen derimot... (som kreves for å kunne se ladestatus og sette på varme) er over GSM / Mobilnettverket.

  "Utilizing an embedded connectivity solution powered by the Verizon network and an integral smartphone app, UVO EV Services provides owners with an innovative, real-time, in-vehicle connectivity experience that includes navigation and added convenience features specifically tailored for the Soul EV to help owners stay informed as to their vehicle's charging status while on the go."


Dette er jo gode og dårlige nyheter i mine øyne.

Dårlige nyhetene er at enda denne har GSM/GPRS/EDGE/3G/UMTS modem i seg så har ikke KIA tatt seg bryet med å klargjøre dette for norsk / europeisk market.

Gode nyheten er at det mest sannsynlig kommer støtte for dette. Om vi skriker høy nok... Det er da kun oppdatering og få på plass servere til å håndtere dette som må til..
- KIA Soul EV Titanium - overlevert 20.02.2015 -

svingen

Hvis den ikke er på feil gsm bånd så,men alle støtter vel kanskje alt nå om dagen :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

m0nkey

Mener å huske at fjernstyringen i USA baserer seg på CDMA nettverket som ikke eksisterer her i Norge.
Men hvis bilen ikke kan kommunisere med internett i det hele tatt så lurer jeg på hvordan disse 6 årlige kartoppdateringene skal lastes ned til bilens navigasjonsenhet.
KIA Soul EV Classic (2015)

FredH

Sitat fra: m0nkey på mandag 15. september 2014, klokken 11:16
Mener å huske at fjernstyringen i USA baserer seg på CDMA nettverket som ikke eksisterer her i Norge.
Men hvis bilen ikke kan kommunisere med internett i det hele tatt så lurer jeg på hvordan disse 6 årlige kartoppdateringene skal lastes ned til bilens navigasjonsenhet.

Forstod det slik på min leverandør at de oppdaterte systemene/kartene via USB porten når bilen var på service.
Det er vel en måte å sørge for at man tar service hos Kia og ikke hos en annen ...
_______________________________________

Kia Soul EV Exclusive (blå/hvit) i bestilling.
Forventet levert slutten av september.

terjebc

Sitat fra: m0nkey på mandag 15. september 2014, klokken 11:16
Mener å huske at fjernstyringen i USA baserer seg på CDMA nettverket som ikke eksisterer her i Norge.
Men hvis bilen ikke kan kommunisere med internett i det hele tatt så lurer jeg på hvordan disse 6 årlige kartoppdateringene skal lastes ned til bilens navigasjonsenhet.

ICE bruker CDMA i Norge :)     Så mulighetene er der...
- KIA Soul EV Titanium - overlevert 20.02.2015 -

moby666

USA versjonen har en annen headunit/Navi enn den som står i den Norske utgaven.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

terjebc

Sitat fra: moby666 på mandag 15. september 2014, klokken 14:29
USA versjonen har en annen headunit/Navi enn den som står i den Norske utgaven.

Jaha?
Hvor har du fått den infoen fra?
- KIA Soul EV Titanium - overlevert 20.02.2015 -

berry89

Sendte epost til Kia og spørte om appen, fikk dette til svar:

"Takk for meldingen din, og din interesse for Kia Soul Electric.

Det stemmer at vi ikke kan levere med en app til bilen – gjelder ikke bare i Norge, men i hele Europa.

For å få en app til «snakke» med Soul Electric krever dette kommunikasjon via et Telematics senter, og det har ikke Kia foreløpig i Europa.

(Telematics-senteret koordinerer kommunikasjon mellom app og bil og omvendt). I USA har Kia et slikt senter, og det er grunnen til at de der kan benytte app til Soul Electric.

Byggingen av et slikt senter sees i sammenheng med krav som vil komme i 2017 om at alle biler skal kunne ha «E- Call», dvs nødanrop fra bil ved krasj / ulykke. Etter det vi har fått opplyst er et Telematics senter under planlegging, men vil sannsynligvis ikke stå klart på et par år.

Gjør oppmerksom på at man på Soul Electric kan tidsinnstille oppvarming, f.eks. at man setter fast et klokkeslett alle hverdager, og et annet i helger. Bilen må stå koblet til lader om oppvarming skal starte."

Men om Soul EV vil kunne kobles opp mot dette har jeg ikke spurt om, men virker som at det kanskje kan bli muligheter.

fly

Forhåpentlig kommer appen til Europa...

Synd det kan ta tid da UVO Ev appen som ligger i App Store ser veldig bra ut etter min mening. (Demo versjonen som jeg sett på)

Alfano

Får håpe denne appen kommer til norge/europa, den ser knall bra ut.

KIA Soul EV Black and Red Exclusive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA