Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan vi forvente nye prisjusteringer

Startet av honday, onsdag 24. september 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

honday

Hei
Vi vurderer å bytte ut konas BMW 1 serie med en e-golf, men det dukker opp flere og flere spørsmål som jeg ikke klarer å finne ordentlig svar på. Står mye skrevet men det virker at det er bare synsing og ikke fakta som står skrevet. Derfor håper jeg at dere kan gi meg noen svar på spørsmålene mine.

1. Varmepumpe. Trenger man det i Stavanger, når bilen stort sett skal brukes til og fra jobb? Årsaken til jeg spør er at, i følge selger på Møller, kan de ikke levere varmepumpe før 2 kvartal 2015. Selgeren på Møller sier også at man får ikke skikkelig effekt i den før man har kjørt i 30 min. Når man da kjører 10-15 min til jobb... dere skjønner. En annen ting jeg har lest er at den varmer ikke mer en varmeapparatet, men sparer strøm. Stemmer det? Hvis man kjøper uten varmepumpe nå, er det helt utelukket å ettermontere en senere?

2. Lading. Vi har hytte på Sørlandet og hjemmefra til hytta er det nøyaktig 17 mil. Hvis vi skulle bruke e-golfen til hytta så vil man neppe nå frem med full bil og masse bagasje. I følge oversikter over hurtig ladestasjoner så er det en i Flekkefjord. Hvor lang tid vil det ta å lade bilen der før vi kan kjøre videre? Det så mange typer hurtigladning at man blir forvirret.

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene. Prøvekjørte e-golf i går kveld og må si jeg likte den veldig godt.

Jørgen

afo

1. Varmepumpa er mest effektiv mellom -10 og 10 grader. Så passer vel ganske bra til en Stavangervinter.
Man får full effekt fra start. Den har ikke høyere effekt enn std. varmekolbe, men bruker mindre strøm på å produsere samme varme (ca 1/3 under ideelle forhold). I følge Møller går det ikke ann å ettermontere VP.

2. 17 mil er vel uansett i grenseland, men 10 min på hurtiglader, og du vil klare strekningen uten problemer.

soarer

#2
Sitat fra: afo på tirsdag 09. september 2014, klokken 12:04
1. Varmepumpa er mest effektiv mellom -10 og 10 grader. Så passer vel ganske bra til en Stavangervinter.
Man får full effekt fra start. Den har ikke høyere effekt enn std. varmekolbe, men bruker mindre strøm på å produsere samme varme (ca 1/3 under ideelle forhold). I følge Møller går det ikke ann å ettermontere VP.

Jeg forstår meget godt hvorfor mange undrer seg på dette med den såkalte varmepumpen.

VISS det er slik at denne varmeveksleren ( omtalt som varmepumpe, men et AC anlegg er også en varmepumpe? ), skal hente ut "spillvarme / overskuddsvarme" fra elmotoren, så er den da veske avkjølt?  Mann vil da kunne hente ut litt ekstra varme, men ikke fra start. Og da forstår jeg hvorfor Møller ansatte hevder at dette vil ta litt tid før mann får utnyttet i kuppen.
Dermed så stemmer ikke annen info om at mann får ekstra varme effekt helt fra start? 
Jeg synes informasjonen runt dette har vært like dårlig som informasjonen runt levering av bilene og mattene   :)

.... Nå fikk begrepet ventepumpe ennå en mening.... Mens mann venter på varmen?  ;)

2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

honday

SitatVarmepumpa er mest effektiv mellom -10 og 10 grader.
Det sa også selgeren var den mest effektive temperaturen. Men hvis man er flink å sette på for-varming av bilen en halv time før man starter å kjøre, forutsatt at den står med lading, vil ikke det hjelpe? 

SitatOg da forstår jeg hvorfor Møller ansatte hevder at dette vil ta litt tid før mann får utnyttet i kuppen.
Som sagt tidligere så mente selger, at skulle man bruke bilen til småkjøring så trengte man ikke den.

Årsaken til at jeg henger meg opp i det, er at hvis den hadde vært tilgjengelig så hadde jeg tatt den, men siden man ikke kan få VP på e-golfen før tidligst til våren så leter jeg etter grunner til å ta den uten, hvis dere forstår. Kommer jeg til å sitte i januar å angre på at jeg ikke ventet.

Sitat17 mil er vel uansett i grenseland, men 10 min på hurtiglader, og du vil klare strekningen uten problemer.

I Flekkefjord er det en ladestasjon Kan man hurtiglade der på e-golf? Her er det som står på www.ladestasjoner.no:

SitatAMFI Hurtigladestasjon, Flekkefjord
Ant ladepunkt: 1
Fordeling:1 CHAdeMO/Combo (Hurtig DC).

emil

Selger er redd for at du velger en annen bil med varmepumpe som kan leveres på dagen og ikke venter på eGolf.

Det er nettopp med småkjøring i sørvestnorsk kystklima at varmepumpen er fin å ha, på finnmarksvidda eller inn i skauen i østerdalen midtvinters har den mindre effekt. Ser ingen grunn til at den skulle trenge 30 minutter på gi full effekt.

Med så mye feilinformasjon fra selgeren ville jeg prøvd å finne en annen bilpusher.

Ellers er det Combo lader i Flekkefjord, Lyngdal, Mandal, Kr.sand i tillegg til at det kommer i Lillesand, Arendal og Brokelandsheia. Da skulle mesteparten av sørlandskysten være dekket. Ca 20 minutter på hurtiglader (litt avhengig av hvor) burde holde. Feriepakket bil i 80 bruker litt mer strøm enn bykjøring med bare en person i bilen.

Audigaudi

Jeg har også tenkt på det samme, men konkluderte som følger før jeg kjøpte bil uten varmepumpe.

#1 Jeg kommer frem dit jeg skal uten å lade på sommeren, 11 mil på det lengste. På vinteren er jeg forberedt på at jeg må lade på veien uansett varmepumpe eller ikke. Kanskje jeg ville klart det med?

#2 Jeg forventer at nettverket av hurtigladere vil utvides og således gjøre strekninger utover min normale kjøring mer tilgjengelig over tid. Les turen din til hytta. Der må du uansett påregne lading.

Tekberg

Lading:
E-golf har pr i dag mulighet til å hurtigladere på css som det finnes 45 plasser av i Norge iflg grønnbil.no
Leaf, Soul benytter chardemo hurtiglading som det finnes 113 av i Norge. ( grønnbil.no)

På hytta kan du lade med opp til 16A hvis du har e-golf, leaf, soul kan lades mot opp til 32A ( begge alternativer krever ny ladekabel)

Sjekk http://www.gronnbil.no/bilmodeller/
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Ohm

Vedr. hurtiglading, så kommer det litt an på hvor mye strøm du har på batteriet når du starter lading ei forhold til hastigheten. Du får på mest på kortest tid fra 0 til ca 80%. De siste 20 tar veldig lang tid. Så det beste er om du klarer å kjøre nesten tom før du hurtiglader.

Vedr. varmepumpe er det pr i dagen ingen som vet noe konkret annet enn at en bil med vp har et mer effektivt varmeapparat. Hvor mye mer praktisk rekkevidde det vil gi, gjenstår å se. Møller sier den ikke kan ettermonteres, da bør det også være utgangspunktet.

Jeg har nå kjørt 300 mil med min egolf, er storfornøyd med bilen, og angrer foreløpig ikke på at jeg ikke ventet på varmepumpe. Så får vi se til vinteren da, om det var klokt. Har 14 km til jobb, det bør den klare.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Sitat fra: honday på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:43
Hei
Vi vurderer å bytte ut konas BMW 1 serie med en e-golf, men det dukker opp flere og flere spørsmål som jeg ikke klarer å finne ordentlig svar på. Står mye skrevet men det virker at det er bare synsing og ikke fakta som står skrevet. Derfor håper jeg at dere kan gi meg noen svar på spørsmålene mine.

1. Varmepumpe. Trenger man det i Stavanger, når bilen stort sett skal brukes til og fra jobb? Årsaken til jeg spør er at, i følge selger på Møller, kan de ikke levere varmepumpe før 2 kvartal 2015. Selgeren på Møller sier også at man får ikke skikkelig effekt i den før man har kjørt i 30 min. Når man da kjører 10-15 min til jobb... dere skjønner. En annen ting jeg har lest er at den varmer ikke mer en varmeapparatet, men sparer strøm. Stemmer det? Hvis man kjøper uten varmepumpe nå, er det helt utelukket å ettermontere en senere?

2. Lading. Vi har hytte på Sørlandet og hjemmefra til hytta er det nøyaktig 17 mil. Hvis vi skulle bruke e-golfen til hytta så vil man neppe nå frem med full bil og masse bagasje. I følge oversikter over hurtig ladestasjoner så er det en i Flekkefjord. Hvor lang tid vil det ta å lade bilen der før vi kan kjøre videre? Det så mange typer hurtigladning at man blir forvirret.

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene. Prøvekjørte e-golf i går kveld og må si jeg likte den veldig godt.

Jørgen

1) Varmepumpe har effekt de dagene du tilbringer mye tid i bilen, og gjør mye småkjøring (slik at du må varme opp kupéen ofte). Jeg kjører Leaf uten varmepumpe, og har opplevd at ca 1/3 av batterikapasiteten på enkelte dager går til (gjentatte) oppvarminger av bilen.

Ettersom bilen også har vanlig varmeapparat, så mener jeg å huske at du får en varm kupé langt raskere.

2) Hvis du kan lade på hytten, så trenger du jo ikke hurtiglade mange minuttene, fordi du trenger jo ikke lade til 80% (eller 100%), men bare det lille du trenger for å nå frem til hytten og selvsagt litt god margin.

Du trenger en CSS (også kalt "Combo") hurtiglader. Alle europeiske elbiler bruker denne standarden så den blir nok veldig utbredt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Sitat fra: emil på tirsdag 09. september 2014, klokken 15:27
Med så mye feilinformasjon fra selgeren ville jeg prøvd å finne en annen bilpusher.
Dette her er kollektiv psykose. Møllerspparatet har nå vært på lansering av den nye passat, men det store temaet var e-Golf og ventepumpe (maaaange av de signerte kontraktene venter). De vil derfor prøve å melke mest mulig i ventetiden og har funnet på den store salgstalen for å få folk fra. Denne talen er designet sentralt.

Behovsanalyse kalles det og er i dette tilfelle litt ambivalent, for de fleste trenger den ikke hele tiden, men den vil nok være savnet av og til. Kanskje i de mest kritiske situasjoner.

Prøv å tenke i motsatt fall. At det hadde VP lett tilgjengelig. Da ville den vært "nesten uunnværlig" og "det er jo ikke den store kostnaden men su vil ha glede av den store deler av året" osv osv.
e-Golf | X75D

EV - Driver

Hadde bestilt med VP.  Etter uke 45 skal det ikke gjøre noen forskjell på leveringstiden.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

emil

Sitat fra: Råde på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:30
Behovsanalyse kalles det og er i dette tilfelle litt ambivalent, for de fleste trenger den ikke hele tiden, men den vil nok være savnet av og til. Kanskje i de mest kritiske situasjoner.

Prøv å tenke i motsatt fall. At det hadde VP lett tilgjengelig. Da ville den vært "nesten uunnværlig" og "det er jo ikke den store kostnaden men su vil ha glede av den store deler av året" osv osv.

Kan si det samme om rekkevidde/batterikapasitet. De fleste trenger ikke mer enn kanksje 50km i rekkevidde pr dag og kun få dager i året man trenger mer enn det, men VW hadde ikke fått solgt en eneste eGolf med 75km som maksrekkevidde. Rekkevide + ladetid her elbilens to største ulemper, og alt som kan være med på å forbedre de tingene (som f.eks varmepumpe for VW og 6.6kW lader for Leaf) er veldig gode ting å ha. Men det er jo alltid folk som kjøper bil som aldri kjører mer enn 20-30km pr dag og da klarer man seg uten.

Ellers er min erfaring etter å ha tatt en runde med alle elbilene i Golf-klassen i sommer at VW pusheren var den mest arrogante og av oppfatning av at bilen solgte seg selv. Man skulle knapt trenge prøvekjøring siden det var en Golf. De andre elbilene, og særlig Tesla var bare ubrukelig søppel. Han hadde da ikke peiling på at jeg hadde hatt en problemfri Leaf i snart et år.

EV - Driver

#12
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 06:59


Ellers er min erfaring etter å ha tatt en runde med alle elbilene i Golf-klassen i sommer at VW pusheren var den mest arrogante og av oppfatning av at bilen solgte seg selv. Man skulle knapt trenge prøvekjøring siden det var en Golf. De andre elbilene, og særlig Tesla var bare ubrukelig søppel. Han hadde da ikke peiling på at jeg hadde hatt en problemfri Leaf i snart et år.

Den selgeren har sovet på salgskurset:
Regel nummer en: Snakk aldri nedsettende om konkurrentens produkt. Fremhev ditt eget produkt i stedet for å snakke nedsettende om konkurrenten.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Råde

Sitat fra: Vw-E-Golf på onsdag 10. september 2014, klokken 08:13
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 06:59


Ellers er min erfaring etter å ha tatt en runde med alle elbilene i Golf-klassen i sommer at VW pusheren var den mest arrogante og av oppfatning av at bilen solgte seg selv. Man skulle knapt trenge prøvekjøring siden det var en Golf. De andre elbilene, og særlig Tesla var bare ubrukelig søppel. Han hadde da ikke peiling på at jeg hadde hatt en problemfri Leaf i snart et år.

Den selgeren har sovet på salgskurset:
Regel nummer en: Snakk aldri nedsettende om konkurrentens produkt. Fremhev ditt eget produkt i stedet for å snakke nedsettende om konkurrenten.
Heldigvis har ikke jeg hatt de opplevelsene. Bare godt å si om personene jeg har møtt i møller. Problemet er at man må sortere vekk propagandaen som kommer sentralt fra.
e-Golf | X75D

Hanzo

Arrogansen fra Møller var også en STOR grunn til at det blir Kia for min del. En kombinasjon av at de ikke har kontroll på når de får bil med varmepumpe, grov feilinformasjon i forholdt til effekten av varmepumpe og en veldig "vi selger så mye biler vi kan uansett, så ikke plagg meg med kritiske spørsmål" holdning når jeg var innom fikk meg til å videre. Heldigvis, selv om det utvilsomt er en personlig preferanse er det liten tvil om at Kia Soul er bilen for meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA