Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Sort Tekna Sarp, onsdag 24. september 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

Sort Tekna Sarp

Vil sjekke ut mulighetene for en ekstra batteripakke med egen ptc varmer på 12 volt,
slik at den varmer opp luften ved inntaket.

Er det noen som vet hvor inntak for resirkulering er?

kjbu

Ser du holder til i Sarpsborg. Hva med å slå oss sammen og se på muligheten for å montere dieselvarmer på innsugsluften til kupeen?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sort Tekna Sarp


offpist

Ikke for å være gledesdreper, men dette høres ut som en dårlig ide på flere nivåer.

For å få en god effekt må varmeren gjerne være 1500W+, da tapper du batteriet på bare få minutter om du ikke tilfører ladning.  12V er rett og slett dårlig egnet for å lage varme.

Ved å sette på resirkulering av luft om vinteren vil det dugge på rutene rimelig fort.

Skal man montere ekstra varmer er nok diesel varmer veien å gå.
Enkelt på japan leaf som har vannbåren varmer.. Er nok ikke umulig på euro-leaf men krever kanskje litt modifiseringer for å få koblet seg på bilens ventilasjonsanlegg.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Sort Tekna Sarp

Det er mulig at 12 volt er dårlig egnet, men har nettopp hatt kontakt med en som har en batteripakke på
5 kwh (12 volt 400 ampere med mulighet for å tappe 4 kwh) med bms.
Han har en inverter på fra 12 v til 220 v ac 4000 watt og en eller to defa kupewarmere på 2 kwh.
Han har fjernstyring, så han kan sette på varmer når han ikke har mulighet til å lade bilen.
Han har også mulighet til å lade bilen fra denne batteripakka.

Han sier at dette har han hatt i 2 år og det har fungert.

Jeg har nå ikke lademulighet hjemme men gratis lading 10 minutter fra der jeg bor, samt gratis lading på jobben.

Så jeg kan benytte denne batteripakka både som varmer og å "toppe" batteriet på bilen.

Det eneste jeg er litt usikker på er varmefordelingen. En defa på 2 kw blir kanskje litt mye over bena til passasjeren.


offpist

Et 12V 400AH batteri veier i størrelseorden 117 KG og 524*467*220mm.
Altså halvmeter X halvmeter..  Og koster mer enn en diesel varmer.
Og en 4000W+ inverter er ikke billig heller.

Og med den vekten så er det ikke bare å ta det ut og inn  ved behov så du vil kjøre rundt med det hele tiden..og den vekten merkes på rekkevidden.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

JLafton

2019 Tesla Model 3 LR AWD

Rio

Sitat fra: Sort Tekna Sarp på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:21
Vil sjekke ut mulighetene for en ekstra batteripakke med egen ptc varmer på 12 volt,
slik at den varmer opp luften ved inntaket.

Er det noen som vet hvor inntak for resirkulering er?

Som andre påpeker, 12 V er ikke egnet for dette av samme grunn som man ikke bruker 12 V til oppvarming hjemme - kopperkablene blir så tykke at de er tunge! ;)

Derimot kan jo varmeelementene kjøre DC, så du kan koble varmeelementet direkte til 230V batteripakke. Viftemotoren trekker bare litt strøm, og da kan du bruke en liten inverter til den.

Så må du ha en lader til dette.

Vedr. dimensjonerngen av batteripakken. Varmeelementet i bilen er på ca 5 kW. Selv om du "bare" har en batteripakke på 2,5 kWt, så er det fremdeles betydelig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA