Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger din hjelp til å finne noen pålitelige kilder til www.elbilfakta.no

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 23. september 2014, klokken 23:33

« forrige - neste »

NegativeElectrode

http://bil.aftenposten.no/bil/Advarer-mot-de-eldste-elbilene-72645.html

Kanskje riktig om man ikke er entusiast. Det påstås også at smålading av moderne Lithium batterier skader batteriene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

elektrolux

#1
Og like etter innrømmer Frydenlund at de egentlig uttaler seg på sviktende grunnlag:

Han understreker imidlertid at de har lite erfaring med feil på batterier i elbiler.

Kunne like godt skrevet det samme om fossile 10-16 år gamle biler. Ting kan skje når bilen er over gjennomsnittet gammel. Det er ikke uten grunn at den er over gjennomsnittet; Det er forde mange har hatt driftsproblemer og blitt skrotet og dermed etablert en snittalder. ;) Hadde biler vært feilfrie ville kun kollisjonskader satt dem ut av spill.

P.S. Think Classic koster meg nå under 1000 kr året i forsikring OG årsavgift, Deler har jeg fritt tilgjengelig fra delebiler som koster mindre enn en service på en Leaf.  ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Birger

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 08. september 2014, klokken 15:25
http://bil.aftenposten.no/bil/Advarer-mot-de-eldste-elbilene-72645.html

Kanskje riktig om man ikke er entusiast. Det påstås også at smålading av moderne Lithium batterier skader batteriene.
Jeg bet meg også merke i kommentaren om smålading. Det stemmer da ikke slik jeg har forstått dette tidligere.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

fws

"Et overslag, gjort av Norsk Elbilforening og NAF i 2013, viser at et komplett batteribytte på en Mitsubishi i-MiEV ligger på rundt 120.000 kroner."

På Nissan leaf kom det offisielle tall fra USA nylig om at det ville koste ca. 35000kr for bytte av batteripakke. Tror ikke 120000kr er reelt lenger.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Gogs

Og det sier vel sitt at det på 3,5 år (siden iMiev kom) ikke har vært snakk om et eneste batterihavari. Foreløpig virker det som pris på batteripakke derfor er uvesentlig. Om 8-10 år er vel heller dette (kanskje) aktuelt.
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

elektrolux

Og da kan man finne brukte batteri hos huggeren for noen tusenlapper....

Eller kjøpe en hel delebil for prisen på en service på en Leaf.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: Birger på tirsdag 09. september 2014, klokken 08:15
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 08. september 2014, klokken 15:25
http://bil.aftenposten.no/bil/Advarer-mot-de-eldste-elbilene-72645.html

Kanskje riktig om man ikke er entusiast. Det påstås også at smålading av moderne Lithium batterier skader batteriene.
Jeg bet meg også merke i kommentaren om smålading. Det stemmer da ikke slik jeg har forstått dette tidligere.
Ja, ut fra all forskning og fakta jeg har lest er det faktisk det helt motsatte for Li-ion. Fullstendige opp- og utladninger sliter mye mer enn klattlading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA