Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elsykkel kurs i Sandnes starter 3. mars 2009!

Startet av Griffel, torsdag 05. februar 2009, klokken 16:05

« forrige - neste »

Griffel

Jeg sitter å leser Autofil  01 2009. Autofil har nå oppdaget elbiler.

Jeg kan vel ikke si at det dominerer magasinet men de har da spandert 12x4 cm inkludert bilde på en El Mini. Hvor de skriver:

«Nå begynner faktisk elbiler og bil interessant».

De skriver også om Tesla., at tuner firmaet Barbus nå har verdens første modifiserte elbil.
(De vet nok ikke om alle Kewet eiere som har trimmet bilene sine),

og barbus vet nok ikke enda hvordan de skal trimme en elmotor så istedet har de montert en lydgenerator som gir et skikkelig brøl fra en racing motor hvor volum og lydbildet er avhengig av hvordan en kjører.

Til sist har de et stort bilde av en Fisker Karma under overskriften  «WATT is going on».
En liten tekst er det også: De har fått med seg at det er hybrid som skal  bygges hos valmet i Finnland. Videre står det: «Motoren er en 2 liters turbo på 260 hester, som er koblet til lithium-batteripakke som produserer 408 hester.»

At måleenheten watt skrives med små bokstaver og at litium på Norsk skrives uten h får vi overse, men at en batteripakke produserer hester må de lenger ut på landet med. Nei forresten jeg mener ikke ut på landet men lenger inn i storbyen med.

Elbiler er nok ikke helt Autofils sterke side (ennå?) ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Skal vi ikke starte et eget magasin som fokuserer på elektrisk fremdrift?
Jeg tror det er nok av skribenter her på forumet til å skrive innlegg.

Noen som har erfaring med magasinutgivelser i mindre målestokk?

Jeg tenker umidelbart på "Right On" som Ronny Krabberød har gitt ut i en årrekke.


Finnes det en elektrisk utgave av Ronny der ute?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Det finnes en norskamerikaner, Bruce Meland, men han er opptatt med sitt borte i Oregon. Det heter "Electrifying times"

Se www.electrifyingtimes.com

Den leveres også på papir.

Dt spørs vel om det er marked nok for en norsk utgave, men kanskje en skandinavisk?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på fredag 23. januar 2009, klokken 14:20
Se www.electrifyingtimes.com

Huff og huff, der var det mye irriterende blinking og slitsomt fargevalg. :(  Håper det er fordi insatsen err lagt i godt innhold, heller enn bedre design.

Når det gjelder (elektronisk) publisering så er vel elbil.no et glimrende sted, og jeg vil tro det er mulighet for "hvem som helst" å få publisert en artikkel her, via en admin/redaktør?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Det går fremover her i verden, Autofil har lært et nytt begrep,"Watt".
Tidliger gikk det helst på "Rått", "kult", "Helfeit" osv..
Men den tekniske forståelsen er den samme.
Hvordan en får koblet en 2liter turbomotor til en  batteripakke?
Kanskje via en elektrolyseprosess og knallgassdrift?

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på fredag 23. januar 2009, klokken 20:07
Det går fremover her i verden, Autofil har lært et nytt begrep,"Watt".

Kan det være det egentlig er "Vatt" det er snakk om?

(Nesten) Fra ordboka:

Vatt
subst. m entall vatt [ʋɑt] stoff bestående av bomullsfibre. Enkelte journalister viser at de har rikelig av dette mellom ørene når de skriver om elbiler.

De eneste Watt'ene de forstår seg noenlunde på er de som er koblet til CD-spilleren i farkosten. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Man må være positiv, så at de har forstått at det finnes elbiler som snart er konkurransedyktige med fossilbiler er jo en start det også  ;).

Kanskje det kommer mer stoff om elbiler i fremtiden?
"Ulempen" med elbil er jo at de ikke har fete eksosrør (viktig for Jan Erik ihvertfall - har ikke lest bladet men sett Autofil på TV), fet lyd og lukten av bensin  ;D.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

#7
Sitat fra: Laban på fredag 23. januar 2009, klokken 22:04
Man må være positiv, så at de har forstått at det finnes elbiler som snart er konkurransedyktige med fossilbiler er jo en start det også  ;).

Kanskje det kommer mer stoff om elbiler i fremtiden?


Enig i det. Det at autofil i det hel tatt skriver om elbiler er vel et tegn på at verden går framover.

En annen biljournalist som har vært lenge i bransjen er Knut Moberg som nå skriver på «Din Side».
Han presterer dette om Fisker Karma:

«En liten forbrenningsmotor sørger for lading av elektromotoren som er bilens hovedkraftkilde. Sistnevnte kan lades over natten via strømnettet og besørger deretter ca. 80 kilometer med fremdrift uten at forbrenningsmotoren behøver å kobles inn overhodet.»   ;D

http://www.dinside.no/802021/stilig-luksurios-og-miljovennlig

Ok det er positivt at bilene får omtale, men det er kjekt om de som skriver kan noe.  ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Knut Moberg har publisert bruktbilpriser i mangfoldige år.

Omtrent samtlige biler jeg har hatt opp igjennom tidene har Moberg feilet å spå verdien av.

Lurer på om han nå har noe med Din side sin bruktbilkalkulator å gjøre?

La for moro inn .-92 Lancia Delta EVO I som jeg solgte for 223K for 2 år siden. Verdi nå 16K

AX elektro'en som nå ligger på finn.no for 99K er også værd 16K i følge denne listen. For så vidt enig at dette burde vært rett pris, men desverre er verdien av delene på den så høy at prisforlangende likevel er nærmere sannheten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cobos

Sitat fra: Griffel på søndag 25. januar 2009, klokken 16:17
En annen biljournalist som har vært lenge i bransjen er Knut Moberg som nå skriver på «Din Side».
Han presterer dette om Fisker Karma:

«En liten forbrenningsmotor sørger for lading av elektromotoren som er bilens hovedkraftkilde. Sistnevnte kan lades over natten via strømnettet og besørger deretter ca. 80 kilometer med fremdrift uten at forbrenningsmotoren behøver å kobles inn overhodet.»   ;D

http://www.dinside.no/802021/stilig-luksurios-og-miljovennlig

Ok det er positivt at bilene får omtale, men det er kjekt om de som skriver kan noe.  ::)

Hvis du ser bort fra at han tydelig ikke helt har forstått forskjellen på elmotor og batteri er det jo rimelig riktig. Karma'en er en seriehybrid / REEV. Og Dinside har faktisk endelig begynt å skrive om Tesla og fikk tilogmed med seg den nye Tesla Roadster Sport utgaven. Det er riktignok Cato Steinsvåg som virker litt mer vettug enn Knut Moberg....

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Griffel

Sitat fra: Cobos på søndag 25. januar 2009, klokken 21:33

Hvis du ser bort fra at han tydelig ikke helt har forstått forskjellen på elmotor og batteri er det jo rimelig riktig.Cobos

I tillegg til å omtale en 260 hk turboladet som "en liten forbrenningsmotor" det er vell en unnerdrivelse.  ;D

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA