Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av tomrh, tirsdag 23. september 2014, klokken 15:42

« forrige - neste »

tomrh

Fra før vet jeg at 400V 3-fase enkelt kan splittes i 3 stk 230V enfase vha. et adapter: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-350090/

Men skulle ikke dette være mulig med 230V 3-fase også, så sant man har 32A sikring? Det er jo tre ledere pluss jord, og fasene tas ut mellom lederne. Da skulle man kunne ta ut 3 stk 16A enfas. Hvorfor selges det ikke slike adaptere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

hvis du snakker med jkirkebo kan han lage adapter til deg koster 250 kr per mener jeg
har selv
220v 32a 3 fase til 220v 1 fase 16a
220v  16a 3 fase til 220v 1 fase 16a
så får ladet med lile ION over alt :) Har CCE lader så fungere direkte og bruker schuko overgang der det brukes.

er nok per def ikke lov siden det ikke er sikring på den,kun brukt den til "nød" det er ikke noe man bør lade fast med,men veldig glad jeg hadde en slik en når jeg hadde lite strøm og skulle lade på en kontakt som var av den typen her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Ja, er vel som du sier, kan plutselig komme til å trekke 32A over en schuko i tilfelle feil/kortslutning uten at noen sikring går og da smelter det vel. Tenkte egentlig på en overgang til 3 stk blå 16A enfas for å kunne lade flere elbiler samtidig fra det samme 3-fas uttaket, uten å skjevbelaste. Men må vel ha underfordeling m/16A sikringer og en elektriker om det skal være lovlig. Skal det først være ulovlig koblet, så lager jeg nok det spesialbygde gren-uttaket selv tenker jeg. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sigurdi

Største forskjell er at 400v har 3 faseleder, N leder og jord.
En får 230v mellom N leder og en av faselederene.
Så 400v 16A kan splittes i 3x 230v 16A.
Uten ekstra sikringer.

230v 3 fas har 230v mellom faselederene.
32A 3 fas kan splittes i 3 stk 16A kurser med underfordeling. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

automat

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Takk for innspill, automat! Valgte å kjøpe en slik byggsentral fra Clas Ohlsson, greit å ha sikringer på kursene og separat jordfeilbryter selv om elsentralen egentlig ikke er lovlig som permanent løsning. Satte den opp i går kveld, fungerer fint. :)

De 4 schuko-kontaktene på sentralen er fordelt med 2 stk hver på 2 av fasene. Så da skulle jeg fått til å ta ut den tredje ubrukte fasen fra den blå 16A trefas-kontakten via overgang. Fulgte dessverre ikke med særlig detaljert skjema. Noen tips? Kan kanskje måle meg frem med multimeter hvilke pinner jeg skal bruke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:11
De 4 schuko-kontaktene på sentralen er fordelt med 2 stk hver på 2 av fasene. Så da skulle jeg fått til å ta ut den tredje ubrukte fasen fra den blå 16A trefas-kontakten via overgang. Fulgte dessverre ikke med særlig detaljert skjema. Noen tips? Kan kanskje måle meg frem med multimeter hvilke pinner jeg skal bruke.
For å svare meg selv som referanse i tilfelle andre lurer på det samme senere. L2 og L3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA