Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få SMS når lading stopper

Startet av marsmi, tirsdag 23. september 2014, klokken 08:55

« forrige - neste »

marsmi

Hei
Vi prøvekjørte nissan leaf i dag og hadde prøveturen fra Asker til Fredrikstad. Vi har hytte på Hvaler og ville gjerne prøve turen nedover langs østfold og e6 for å se at dette fungerte. Som ukjent elbil fører var det spørsmål om lange ladekøer som var min største bekymring. Slik gikk det.....
1. Vi kommer til Mc Donalds Vestby og skal lade på hurtiglader på SMS (følger prosesyrer samme som vi gjorde dagen før på Alnabru hvor alt virket). Lader virker ikke. Ringer Fortum og får bekreftet dette.
2. Reiser så videre til Rygge (Storebaug) og Ishavsveien. Resultat: Hurtiglader ute av drift. Hurtiglader på abbonement funker, men uten abbonement, ingen lading.
3. Reiser så til Sarpsborg (Mc Donalds / Borg Amfi): svart søppelsekk over hurtigladeren og beskjed av Fortum; vi venter på reservedeler...
4. Reiser så til Nissan, 1 km unna. Resultat: Hurtiglader Fortum : "Ute av drift"
5. Reiser tilbake til Mc Donalds Sarpsborg og forsøker lade på vanlig ladestolpe til Fortum. Låsemekanismen fungerer ikke på lokket, så etter 1 minutt lading stopper ladingen. Ringer Fortum og gjør gjentatte forsøk med Fortum på tråden. Ingen lading!
6. Reiser så desperat til Fredrikstad ( med lovnad fra Fortum at der fungerer det) , og kommer frem med 10 % strøm igjen. og ENDELIG fungerte det.
7. Får ladet opp , reiser hjemover og tenker stoppe på Ishavsveien Vestby. Hurtiglader er ute av drift /utsatt for hærverk, men møter en hyggelig representant fra Ishavsveien som byr på gratis lading fra abbonementsboksen.

Reiste hjemmefra 10.45, hjemme igjen 19.15. Dagen var preget av en evig kamp etter strøm. Og vi stiller oss spørsmålet; er det sånn virkeligheten er??!!
Vi har fått høre fra ulike hold at det har vært problemer den siste tiden generelt på hurtigladere....hvorfor er det sånn?har det alltid vært sånn? hva skjer fremover? hvilke hindringer ligger i veien for å få det i orden? og kommer det til å bli i orden?

For oss ble turen en kalddusj og illusjonen om å reise med el bil til hytta med ett til to ladestopp langs veien gikk i tusen knas.
Bilen var super å kjøre og med tanke på vårt hverdagslige kjøremønster perfekt...bortsett fra helgeturene til hytta. Da blir vi jo avhengige av bensinbil allikevel.

Håper på noen gode tilbakemeldinger fra dere på hva det er som skjer der ute i ladeverden :-)

Ebe

Her på vestlandet har jeg inntrykk om veldig høy oppetid. Telemark/vestfold mangler ladere og østfold sine fungerer ikke. Hehe!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Dessverre er det ustabilt mange steder. Derfor er det enkelte steder nesten en ekstremsport å kjøre med elbil. Men det var voldsomt så uheldig dere var. Har opplevd kanskje en eller to som har vært ute av drift på en tur men ikke 5 av 6. Det skal ikke gå an... Håper det kommer flere ladere etter hvert fort. Selv om mange veier er dekket etter hvert så er det enkelte steder bare en lader og ryker den så sliter man.

Det som er lurt å gjøre på langtur er å ha en reserveplan. Sjekke hvor det er alternative ladere og svinge en tur innom der. Ofte skal ikke det så mye strøm til for å komme seg til neste hurtiglader som virker. Eventuelt komme seg helt til målet.
Fremtiden er elektrisk.

Mrtiger

Riktig at de i Sarpsborg ikke virker, de har ikke virket på en stund nå. Bor selv i Fredrikstad. Rart du ikke fikk hurtigladeren til fortum til å fungere, har ladet der 4 ganger denne helgen. Brukte da brikken til og åpne ladingen. Var ett par føre meg som ladet med sms og det virket.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Charge and Drive

#4
Det har vært flere ladinger på McD Vestby i dag, har sjekket loggen.

Når du lader med SMS er det viktig at det står "Velkommen" på skjermen, ellers starter den ikke. Dette skal stå på bruksanvisningen på skiltet ved siden av laderen.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Panduck

Sitat fra: marsmi på søndag 07. september 2014, klokken 21:39
2. Reiser så videre til Rygge (Storebaug) og Ishavsveien. Resultat: Hurtiglader ute av drift. Hurtiglader på abbonement funker, men uten abbonement, ingen lading.

Dette høres ut som noe transnova bør ta tak i. De er så vidt jeg vet pålagt å tilby ikke-abo-løsning, og på Ishavsveien sine stasjoner, som ikke engang har klippekort som grønn kontakt har, er det relativt viktig... Ishavsveien bør pålegges å åpne ALLE stolper for "drop-in-lading"

Vi får glede oss over at det flere steder kommer to tilbydere i rimelig nærhet, f.eks ishavsveien og grønn kontakt. Men jeg håper virkelig at Statoil fortsetter å bygge ut, og Shell & Esso hiver seg på. De har gode plasseringer og strøm på stedet.

Vi lurer på en tur til hytta snart, og da planlegges turen med relativt mange backup-løsninger på ladestasjoner, inkludert mulighet for treglading i nødstilfelle.

Panduck

Sitat fra: Charge and Drive på søndag 07. september 2014, klokken 22:33
Det har vært flere ladinger på McD Vestby i dag, har sjekket loggen.

Syntes det sto "ringte Fortum og de bekreftet dette"...

Rasmus.B

Det er dessverre slik virkeligheten er i dag på Østlandet. Det å basere seg på hurtiglading på langtur er nesten håpløst.  Jeg har sluttet for lengesiden å anbefale elbil til noen som er avhenig av å kunne bruke den utenfor rekkevidden på "en tank". Eneste bilen det fungerer knirkefritt for er Tesla Model S. Det virker på meg som om det ikke er viljen det står på når det gjelder de fleste hurtiglade leverandørene, men at Chademo laderne er veldig ustabil, ladepluggen er vanskelig å bruke og lett å ødelegge, samt at bruker grensesnittet på skjermene ofte er helt elendig med store muligheter for å gjøre feil. I tillegg så havarerer selve hurtigladeren også. Når en aktør skal ha over Kr. 200,- for en enkeltlading blir det helt groteskt. Det viser bare at de ikke vil ha enkeltladinger. Kr 200,- har ingenting med at det er kostbart å drifte laderen, det er kun for å holde folk vekke fra laderen. Desvrre ser det ikke ut som om det blir noe løsning på dette i nermeste fremtid.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Thomas Parsli

Grunnen til at hurtigladerene er ute av drift skyldes laderen, ikke operatøren.

Og så lenge hurtigladerene er av så dårlig kvalitet som dagens ladere faktisk viser seg å være, er ladestasjoner med mange ladere den eneste løsningen.
Dvs. minst to -helst flere- av både CHAdeMO og combo.

Dette gjør imidlertid at kostnadene blir så høye (infrastruktur, ladere og fastledd+effektledd til strømleverandør) at 200,- muligens er en fornuftig prising.

Valget står muligens mellom post og kolera:

* En enkelt hurtiglader som kanskje ikke virker eller er opptatt når du skal lade
Denne blir relativt billig, spesielt om man skrur ned effekten for å slippe dyr infrastruktur

* Ladepark med flere ladere, som sannsynligvis virker og heller ikke er opptatt når du skal lade
Denne blir dyr, spesielt om man skal levere "full CHAdeMO" (>60 kW)

Jeg skulle gjerne sett kostprisen på Teslas Super Chargere i Norge (hva er effektleddet når åtte ladere trekker 120kW samtidig) og et estimat på en fornuftig ladepris. Jeg tror vi snakker om mer enn 200,-/lading...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. september 2014, klokken 10:08
Grunnen til at hurtigladerene er ute av drift skyldes laderen, ikke operatøren.

Når en drop-in-lader er nede og kun abo-lader fungerer, kan man kjefte litt på ishavsveien. Hjelper ikke med redundans når det ikke er brukbart for folk flest. Og jeg er enig. Det betyr lite at fortum har 4 ladestasjoner mellom meg og jobben på 4 forskjellige steder, dersom 2-3 av de er ødelagt. Jeg vil faktisk heller ha 4 stk 22kW ladere DC enn 1-2 50kW ladere, det gir enda mer trygghet, og mindre kø (ettersom 22kW lader med 22kW lengre, mens 50kW raskt dropper effekten under lading)

Og, kan ikke en DC lader bygges opp med flere likerettere?  Om en ladestasjon er en stabel med 4x11kW likerettere, vil den kunne levere 33kW dersom en likeretter er ødelagt. Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg vet ikke om slikt er mulig, men jeg vil heller ha en "delvis fungerende lader" enn en som er helt ødelagt.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. september 2014, klokken 10:08
Jeg skulle gjerne sett kostprisen på Teslas Super Chargere i Norge (hva er effektleddet når åtte ladere trekker 120kW samtidig) og et estimat på en fornuftig ladepris. Jeg tror vi snakker om mer enn 200,-/lading...

Teslas ladestasjoner har såpass høy utnyttelse at de nok kommer rimeligere ut med effekttariff. Husk at nettleien på effekttariff er mye lavere. Og makseffekten på de nye er 160kW pr. SC, fordelt på to ladeplasser. Det betyr i snitt en effektavgift på ca. 8000,- pr. måned pr. SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Panduck på mandag 08. september 2014, klokken 10:21
Og, kan ikke en DC lader bygges opp med flere likerettere?  Om en ladestasjon er en stabel med 4x11kW likerettere, vil den kunne levere 33kW dersom en likeretter er ødelagt. Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg vet ikke om slikt er mulig, men jeg vil heller ha en "delvis fungerende lader" enn en som er helt ødelagt.

Det er slik Tesla sine superladere er bygget opp: Hver lader består av et rack med 12 x 11kW ladere. Hver av disse laderne er identisk med de som sitter i Model S. Dermed er dette et volumprodukt, som dermed bidrar til å redusere kostnadene for Teslas superlader. (Hver 'billader' koster 9.995,- kjøpt som en del av bilen).
En sparer også utvikling av data protokoll mellom lader og bil/batteri, siden laderene er utviklet som en del av bilen og snakker samme protokoll som bilens egne ladere.
Trolig så koster dermed en 135kW superlader mindre i produksjon enn en 50kW Chademo lader.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på mandag 08. september 2014, klokken 10:52
Det er slik Tesla sine superladere er bygget opp: Hver lader består av et rack med 12 x 11kW ladere. Hver av disse laderne er identisk med de som sitter i Model S. Dermed er dette et volumprodukt, som dermed bidrar til å redusere kostnadene for Teslas superlader. (Hver 'billader' koster 9.995,- kjøpt som en del av bilen).

De nye SCene, slik som de på Solli, har 150kW kapasitet (ut). Jeg antar de har 15x10kW internt.  Maks trekk fra nettet er 160kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. september 2014, klokken 10:44
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. september 2014, klokken 10:08
Jeg skulle gjerne sett kostprisen på Teslas Super Chargere i Norge (hva er effektleddet når åtte ladere trekker 120kW samtidig) og et estimat på en fornuftig ladepris. Jeg tror vi snakker om mer enn 200,-/lading...

Teslas ladestasjoner har såpass høy utnyttelse at de nok kommer rimeligere ut med effekttariff. Husk at nettleien på effekttariff er mye lavere. Og makseffekten på de nye er 160kW pr. SC, fordelt på to ladeplasser. Det betyr i snitt en effektavgift på ca. 8000,- pr. måned pr. SC.

Så på Dombås hvor det står 8 SC blir det ca 770.000,-/år i effekttariff?
Hvilket forbruk antar du da?

Har du prøvd å estimere kostprisen på ladingen på en SC i Norge?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: OleJA på mandag 08. september 2014, klokken 10:52
[Det er slik Tesla sine superladere er bygget opp: Hver lader består av et rack med 12 x 11kW ladere. Hver av disse laderne er identisk med de som sitter i Model S. Dermed er dette et volumprodukt, som dermed bidrar til å redusere kostnadene for Teslas superlader. (Hver 'billader' koster 9.995,- kjøpt som en del av bilen).
En sparer også utvikling av data protokoll mellom lader og bil/batteri, siden laderene er utviklet som en del av bilen og snakker samme protokoll som bilens egne ladere.
Trolig så koster dermed en 135kW superlader mindre i produksjon enn en 50kW Chademo lader.

Så en tanke er å ha f.eks 12  x 11kw likerettere (strøm fra 6 stykk 22kW punkter), til en fin chademo/ccs boks med 3 stykk chademo og 3 stykk ccs uttak, der maks 3 kan benyttes om gangen. Denne kan gi 3 biler opp til 44kW strøm om gangen, gitt at alle ladere fungerer som de skal. Eventuelt godta 4 biler med 33kW pr bil. Da har man et kjekt ladepunkt... Hvorfor kan man ikke tenke ccs/chademo ladere litt som tesla har gjort...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA